AUTO

Cine pierde si cine castiga din suspendarea taxei auto

19 noiembrie 2008, ora 00:03, autor(i): Adrian Negrescu   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
carsss12.jpg
Suspendarea taxei de poluare pentru autoturismele noi starneste controverse. In timp ce conducerea Dacia si importatorii saluta initiativa, piata second-hand acuza abuzul si discriminarea, estimand o majorare a taxei pentru autovehiculele second-hand.
Controversata taxa de poluare ar putea fi suspendata, miercuri, printr-o hotarare de guvern, insa numai pentru masinile noi. Decizia, care se doreste a stimula productia autohtona si cumpararea de masini noi in dauna celor second, este vazuta ca o gura de oxigen in special pentru compania Dacia, ale carei vanzari s-au prabusit practic in aceasta luna, cu peste 50%, dupa ce, in octombrie, au marcat o scadere de 30%. Vizati sunt si importatorii de automobile ale caror afaceri au ajuns in pragul falimentului, odata cu inasprirea conditiilor de creditare si a invaziei de masini second-hand ieftine.

In timp ce oficialii Dacia si importatorii saluta decizia, marsand pe importanta industriei auto ce reprezinta 9,5% din PIB si genereaza cateva zeci de mii de locuri de munca, reprezentantii pietei second-hand cred ca suspendarea taxei va fi inutila, efectele ei fiind practic nule.


Cu astfel de masuri e greu sa ii convingi pe oameni sa aleaga un Logan in fata unui Volkswagen de 4-5 ani, raportul pret-calitate fiind incomparabil in favoarea masinii germaneDinu Nicolescu, reprezentant Autovit



"Fiti siguri ca cei care vor o masina noua nu se uitau la taxa, mai cu seama ca multi dintre importatori ofereau taxa gratuit, in cadrul promotiilor", declara, pentru DailyBusiness.ro, reprezentantul firmei Autovit, care gestioneaza cel mai mare targ auto din tara.

Niculescu spune, pe de alta parte, ca aplicarea unei asemenea masuri poate fi privita ca un un abuz si chiar ca un caz de discriminare.

"De ce eu, in calitate de cumparator al unui bun, in spatiul UE, sa platesc o taxa, in conditiile in care altul este exceptat? Daca amandoua bunurile, in speta masinile, respecta legislatia UE, nu vad unde este diferenta", declara Niculescu care estimeaza ca suspendarea taxei ar putea fi urmata de o crestere a cuantumului celei platite pentru importul de masini second-hand.

Alin Ghenea, director de marketing la AAA Auto, considera ca suspendarea taxei este inutila si ca o masura mai eficienta ar fi fost interzicerea importurilor de masini care nu respecta EURO 4.

"Degeaba renunti la taxa, in conditiile in care pretul este principalul criteriu de alegere pentru multi dintre clienti", considera directorul de marketing de la AAA Auto.


Reducerea importurilor second-hand se poate face doar printr-o singura decizie - interzicerea importurilor masinilor care nu respecta criteriu de poluare Euro 4Alin Ghenea, AAA Auto

"Orice alta masura de ordin fiscal este inutila", spune Ghenea.

Oficialii de la Dacia si importatorii auto cred insa ca suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi, insotita de o inasprire a controalelor la nivel fiscal, pot avea efecte in piata auto.

"Comercializarea masiva de masini second hand duce la diminuarea veniturilor la bugetul de stat prin pierderi din incasarea TVA, neincasarea de impozit pe profit si alte taxe si impozite specifice, precum si prin evaziune fiscala, pentru ca importul regulat de masini second hand de persoane fizice nu este in acest moment fiscalizat", spune Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicole din Romania.


Un pachet de masuri concrete, care sa includa modificarea taxei si un control eficient a vanzarilor de masini second-hand, poate readuce balanta vanzarilor auto pe echilibruConstantin Stroe, vicepresedinte Dacia

Dincolo de parerile specialistilor, cert este ca, odata cu intrarea in vigoare a taxei de poluare, de la 1 iulie, numarul masinilor la mana doua s-a dublat, iar cel al masinilor noi vandute pe piata romaneasca a scazut cu 30%, conform estimarilor APIA.

Service-urile, marii castigatori ai razboiului din piata auto

Din situatia actuala, spun specialistii, cel mai mult au de castigat patronii de service-uri. In timp ce statul se plange ca incaseaza mai putini bani la buget, Dacia isi inchide portile, iar importatorii se vad cu falimentul la usa, cei care au numai de castigat, in orice situatie, sunt reprezentantii service-urilor.

"La ce drumuri avem, orice masina ai avea, noua sau veche, tot ajungi in service cu ea. La cele noi te lovesti de service-urile dezvoltate de importatori in care trebuie sa astepti cu lunile sa ti se repare masina, iar in cazul celor second-hand, nu cred ca exista masina care dupa 6 luni de la achizitie sa nu trebuiasca sa ajunga la service", declara expertul auto Alin Ghenea.

Analistul auto Liviu Dobrin considera ca reteaua de service-uri din Romania este total depasita, iar serviciul in sine este departe de a fi la o buna calitate si la cerintele normale ale comparatorilor care au dat mai multe mii sau zeci de mii de euro pe un autoturism.


Reparatiile dureaza saptamani si chiar luni, la fel asteptarea dupa diverse piese. Pe piata second, problemele sunt si mai mari, pentru ca pentru multe masini vechi, nu mai exista pieseLiviu Dobrin, analist auto

Problema a fost sesizata si de autoritati care suspecteaza ca, cel putin la nivel pietei second-hand, multe dintre masinile care au fost inmatriculate dupa 1 iulie nu ar respecta normele in vigoare. Premierul Tariceanu a anuntat ca va cere o ancheta la Registrul Auto Roman, pentru a vedea in ce conditii au fost realizate o serie de inmatriculari auto.

Concurenta - criteriul care va curata piata auto

Expertii spun ca, dincolo de masurile anuntate de autoritati in sensul protejarii industriei auto si limitarii pietei second, concurenta va fi singura care va dicta evolutia cererii si ofertei.

In conditiile in care normele de creditare vor ramane la nivelul actual, piata auto va continua sa creasca pe segmentul second si sa scada pe cel al masinilor noi.

"Problemele importatorilor si ale Dacia vin mai ales din inasprirea creditarii, nu din taxa", spune expertul auto Dinu Nicolescu, iar Constantin Stroe confirma: "60% din masinile nou vandute erau cumparate pe credit. Odata cu inghetarea creditului, vanzarile s-au prabusit".

Presedintele Asociatiei Bancherilor din Romania, Radu Ghetea, a declarat, marti, ca este necesara o regandire a normelor de creditare pentru ca piata creditelor, in special pe segmentul ipotecar, este in acest moment inghetata.

"Fara credite, economia paralizeaza. Trebuie ca, impreuna cu BNR si autoritatile, sa gasim solutii pentru relansarea creditarii", a declarat Ghetea, cu ocazia Forumului Bancar Roman.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Papugiu Ion a spus:
19/11/2008 06:22
Am un Golf 5 de 3 ani pe care vreau sa-l cedez contra un Logan nou. Va informex ca masina are 24 mii km si este asa cum a fost nascuta. Vreau aceiasi garantie si la Logan. Astept oferte.
 
Popescu Liviu a spus:
19/11/2008 08:23
Iar suntem comparati cu cei din strainatate si cu veniturile lor. In cat timp poate un om de rand, "muncitor" nu premier, sa-si permita o masina noua? Acum se vad castigurile celor din comertul cu automobile, daca-si permit sa faca asemenea reduceri. Cum scade piata auto " direct interesata " cum sare cineva cu ajutoare. TVA-ul pentru alimente nu a sarit nimeni sa-l scada , ba din contra se pare ca va creste in 2009. De ce ne-am mai integrat in comunitate daca sunt puse atatea restrictii. Frumos va sade domnilor de la conducere. De fapt , nu-si cheltuieste nimeni banii personali pentru campanie electorala "degeaba" sau pentru interesul cetatenilor. Aviz pentru alegerile care urmeaza. Eu as face alegeri de doua ori pe an, s-ar mai planta pomi, s-ar mai amenaja spatii de joaca pentru copii, s-ar construi "mii" de km de autostrazi, s-ar mai creste salariile, pensiile, etc... Tot inainte, domnilor.
 
Vince Carter a spus:
19/11/2008 09:52
La samsari nu se uita nimeni. Acestia nu platesc nimic la bugetul de stat si ocupa spatiul public cu masinile second hand pe care vor sa le vanda. Primaria sector 6 a inceput o actiune de ridicare a masinilor parcate ilegal. Daca ai ghinionul sa nu gasesti un loc unde sa te opresti legal, suporti consecintele. In schimb iesirea din metrou Gorjului, pe dreapta in sensul de mers spre Pitesti, este practic blocata de masinile samsarilor.
 
Marius din Constanta a spus:
19/11/2008 13:52
Cred ca cei care platesc taxa de POLUARE trebuie sa actioneze statul, guvernul in instanta pentru discriminare. Eu am cumparat o masina second hand din 2003 si am platit taxa pentru ca masina polueaza. Logic! Dar oare cei care au masini cumparate in urma cu 4, 5 sau 6 ani, etc. nu polueaza la fel ???!!!, poate chiar mai mult !!! Aceasta se numeste discriminare. Daca tot se numeste Taxa de poluare atunci logic si normal este ca toti posesorii de autovehicule, indiferent de vechime, marca sau norma de poluare, sa plateasca aceasta taxa. Iar aceasta taxa se putea calcula in functie de anumite criterii si se putea platii anual ca un impozit ( ex. 50 sau 60 sau 100 ron pe an ), iar atunci cu siguranta ca veniturile incasate erau nediscriminatorii si cred ca mult mai mari. Eu am platit aceasta taxa pentru ca poluez. Vecinul meu care are un autoturism achizitionat in anul 1998 si pe care il foloseste si acum, nu polueaza la fel ca mine ???!!! Raspunsul este DA, numai ca el nu a platit si nici nu va plati taxe de poluare.
 
Viktor Seliukov a spus:
20/11/2008 10:11
S-a tot vorbit de taxa asta de poluare de m-am saturat. M-am saturat si de taxa si de imporatorul auto Tariceanu pina peste cap.
Ce nu este clar? Tariceanu zboara de la parlament intr-o luna, dar trebuie sa-si asigure veniturile pentru inca un an. Asa ca DOAR la masinile noi scoate taxa, caci dintr-astea importa Tariceanu.
Bravo romania, hai la vot cu bazuca.
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 28 Septembrie 2021, 11:22
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter