- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cine pierde si cine castiga din suspendarea taxei auto

19 Nov, 00:03 • razvan.codorean
Suspendarea taxei de poluare pentru autoturismele noi starneste controverse. In timp ce conducerea Dacia si importatorii saluta initiativa, piata second-hand acuza abuzul si discriminarea, estimand o majorare a taxei pentru autovehiculele second-hand.
Cine pierde si cine castiga din suspendarea taxei auto

Controversata taxa de poluare ar putea fi suspendata, miercuri, printr-o hotarare de guvern, insa numai pentru masinile noi. Decizia, care se doreste a stimula productia autohtona si cumpararea de masini noi in dauna celor second, este vazuta ca o gura de oxigen in special pentru compania Dacia, ale carei vanzari s-au prabusit practic in aceasta luna, cu peste 50%, dupa ce, in octombrie, au marcat o scadere de 30%. Vizati sunt si importatorii de automobile ale caror afaceri au ajuns in pragul falimentului, odata cu inasprirea conditiilor de creditare si a invaziei de masini second-hand ieftine.

In timp ce oficialii Dacia si importatorii saluta decizia, marsand pe importanta industriei auto ce reprezinta 9,5% din PIB si genereaza cateva zeci de mii de locuri de munca, reprezentantii pietei second-hand cred ca suspendarea taxei va fi inutila, efectele ei fiind practic nule.

[quote=Dinu Nicolescu, reprezentant Autovit]Cu astfel de masuri e greu sa ii convingi pe oameni sa aleaga un Logan in fata unui Volkswagen de 4-5 ani, raportul pret-calitate fiind incomparabil in favoarea masinii germane[/quote]
„Fiti siguri ca cei care vor o masina noua nu se uitau la taxa, mai cu seama ca multi dintre importatori ofereau taxa gratuit, in cadrul promotiilor”, declara, pentru DailyBusiness.ro, reprezentantul firmei Autovit, care gestioneaza cel mai mare targ auto din tara.

Niculescu spune, pe de alta parte, ca aplicarea unei asemenea masuri poate fi privita ca un un abuz si chiar ca un caz de discriminare.

„De ce eu, in calitate de cumparator al unui bun, in spatiul UE, sa platesc o taxa, in conditiile in care altul este exceptat? Daca amandoua bunurile, in speta masinile, respecta legislatia UE, nu vad unde este diferenta„, declara Niculescu care estimeaza ca suspendarea taxei ar putea fi urmata de o crestere a cuantumului celei platite pentru importul de masini second-hand.

Alin Ghenea, director de marketing la AAA Auto, considera ca suspendarea taxei este inutila si ca o masura mai eficienta ar fi fost interzicerea importurilor de masini care nu respecta EURO 4.

„Degeaba renunti la taxa, in conditiile in care pretul este principalul criteriu de alegere pentru multi dintre clienti”, considera directorul de marketing de la AAA Auto.

[quote=Alin Ghenea, AAA Auto]Reducerea importurilor second-hand se poate face doar printr-o singura decizie – interzicerea importurilor masinilor care nu respecta criteriu de poluare Euro 4[/quote]
„Orice alta masura de ordin fiscal este inutila”, spune Ghenea.

Oficialii de la Dacia si importatorii auto cred insa ca suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi, insotita de o inasprire a controalelor la nivel fiscal, pot avea efecte in piata auto.

„Comercializarea masiva de masini second hand duce la diminuarea veniturilor la bugetul de stat prin pierderi din incasarea TVA, neincasarea de impozit pe profit si alte taxe si impozite specifice, precum si prin evaziune fiscala, pentru ca importul regulat de masini second hand de persoane fizice nu este in acest moment fiscalizat”, spune Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicole din Romania.

[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Un pachet de masuri concrete, care sa includa modificarea taxei si un control eficient a vanzarilor de masini second-hand, poate readuce balanta vanzarilor auto pe echilibru[/quote]
Dincolo de parerile specialistilor, cert este ca, odata cu intrarea in vigoare a taxei de poluare, de la 1 iulie, numarul masinilor la mana doua s-a dublat, iar cel al masinilor noi vandute pe piata romaneasca a scazut cu 30%, conform estimarilor APIA.

Service-urile, marii castigatori ai razboiului din piata auto

Din situatia actuala, spun specialistii, cel mai mult au de castigat patronii de service-uri. In timp ce statul se plange ca incaseaza mai putini bani la buget, Dacia isi inchide portile, iar importatorii se vad cu falimentul la usa, cei care au numai de castigat, in orice situatie, sunt reprezentantii service-urilor.

„La ce drumuri avem, orice masina ai avea, noua sau veche, tot ajungi in service cu ea. La cele noi te lovesti de service-urile dezvoltate de importatori in care trebuie sa astepti cu lunile sa ti se repare masina, iar in cazul celor second-hand, nu cred ca exista masina care dupa 6 luni de la achizitie sa nu trebuiasca sa ajunga la service”, declara expertul auto Alin Ghenea.

Analistul auto Liviu Dobrin considera ca reteaua de service-uri din Romania este total depasita, iar serviciul in sine este departe de a fi la o buna calitate si la cerintele normale ale comparatorilor care au dat mai multe mii sau zeci de mii de euro pe un autoturism.

[quote=Liviu Dobrin, analist auto]Reparatiile dureaza saptamani si chiar luni, la fel asteptarea dupa diverse piese. Pe piata second, problemele sunt si mai mari, pentru ca pentru multe masini vechi, nu mai exista piese[/quote]
Problema a fost sesizata si de autoritati care suspecteaza ca, cel putin la nivel pietei second-hand, multe dintre masinile care au fost inmatriculate dupa 1 iulie nu ar respecta normele in vigoare. Premierul Tariceanu a anuntat ca va cere o ancheta la Registrul Auto Roman, pentru a vedea in ce conditii au fost realizate o serie de inmatriculari auto.

Concurenta – criteriul care va curata piata auto

Expertii spun ca, dincolo de masurile anuntate de autoritati in sensul protejarii industriei auto si limitarii pietei second, concurenta va fi singura care va dicta evolutia cererii si ofertei.

In conditiile in care normele de creditare vor ramane la nivelul actual, piata auto va continua sa creasca pe segmentul second si sa scada pe cel al masinilor noi.

„Problemele importatorilor si ale Dacia vin mai ales din inasprirea creditarii, nu din taxa”, spune expertul auto Dinu Nicolescu, iar Constantin Stroe confirma: „60% din masinile nou vandute erau cumparate pe credit. Odata cu inghetarea creditului, vanzarile s-au prabusit”.

Presedintele Asociatiei Bancherilor din Romania, Radu Ghetea, a declarat, marti, ca este necesara o regandire a normelor de creditare pentru ca piata creditelor, in special pe segmentul ipotecar, este in acest moment inghetata.

„Fara credite, economia paralizeaza. Trebuie ca, impreuna cu BNR si autoritatile, sa gasim solutii pentru relansarea creditarii”, a declarat Ghetea, cu ocazia Forumului Bancar Roman.