- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cum explica CNADNR intarzierile de la Autostrada Suplacu de Barcau-Bors

08 Oct, 12:41 • Redactia DailyBusiness
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România informează că a semnat în data de 14 mai 2015 contractul "Finalizare Autostrada Brașov - Tg. Mureș - Cluj - Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borș, km 4+200 - km 64+450" cu Asocierea dintre firmele CORSAN - CORVIAM CONSTRUCCION SA, SC  CONSINIT SRL, SC ROAD CONSULTING & DESIGN SOLUTION  SRL și SC VIA DESIGN SRL.
Cum explica CNADNR intarzierile de la Autostrada Suplacu de Barcau-Bors

Valoarea contractului
este de 701 milioane lei fără TVA. Contractul va avea o durată de implementare
de 54 luni dintre care proiectare și execuție 24 de luni de la data de începere
și o perioadă de garanție a lucrărilor de 30 de luni.

 

Data de începere a
contractului a fost 3 iulie 2015, astfel Data de finalizare este 03 iulie 2017.

 


În prezent proiectul
Suplacu de Barcău-Borș se află în faza de rezolvare a unor probleme, în vederea
respectării graficului stabilit.Astfel:

Ø  Problema Asocierii nu a fost încă rezolvată
până în prezent cu toate că CNADNR SA a solicitat Antreprenorului în nenumarate
rânduri să i se prezinte soluția unanim stabilită de către toți membrii
asocierii în ceea ce privește neînțelegerile apărute între membrii asocierii.

Punctul
de vedere emis de către Direcția Juridică din cadrul CNADNR SA asupra acestei
probleme a concluzionat faptul că, dacă raporturile dintre asociați încetează
ar trebui să înceteze și executarea contractului de achiziție publică în
momentul în care se află.

 

Ø  Contractul a început în mod firesc cu etapa
de proiectare. Antreprenorul a elaborat o Declarație de proiectare pe care a
revizuit-o la solicitarea Consultantului și a CNADNR SA de două ori până în
prezent.

Reprezetantii Companiei menționează că aceasta nu este încă aprobată, din cauza faptului că o
serie de soluții de proiectare propuse nu respectă Caietul de Sarcini.
Declarația de Proiectare stabilește, conform contractului, setul de criterii de
proiectare în baza cărora se întocmește Proiectul Tehnic și ulterior
Documentația tehnică pentru Autorizația de Construire.

Actualizarea Acordului de
Mediu existent se face în paralel cu etapa de proiectare a acestui contract și
presupune parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra
mediului, inclusiv a procedurii de evaluare adecvată.

Pentru întocmirea
documentațiilor necesare și parcurgerea etapelor procedurale în conformitate cu
prevederile Ordinului MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de
aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice și
private, CNADNR SA a angajat prin DRDP Cluj un prestator care are drept conform
legii de a elabora studii pentru protecția mediului.
Astfel, în vederea
parcurgerii etapei de evaluare inițială în conformitate cu art. 9 din Ordinul
mai sus menționat, Prestatorul a depus la APM Mureș, APM Cluj, APM Sălaj și APM
Bihor notificările necesare declanșării procedurii de evaluare a impactului
asupra mediului.
 

Ø  Până în prezent nu a fost acordat un avans
având în vedere faptul că în cadrul contractului există atât prevederea
contractuală conform căreia Avansul se va acorda într-o tranșa de până la 15%
din valoarea contractului, iar recuperarea acestuia se va face în procent de
20% din valoarea fiecărui Certificat Interimar de Plată (condițiile
contractelor finanțate din fonduri nerambursabile), cât și prevederile HG
264/2004, având în vedere faptul că finanțarea acestui contract este de la
Bugetul de Stat.

Punctul de vedere emis de către Direcția Juridică din cadrul
CNADNR SA a concluzionat faptul că în astfel de cazuri se aplică
prevederile legii și nu clauzele contractuale. Antreprenorul condiționează
desfășurarea activităților în șantier de acordare a avansului, deși în cadrul
licitației a făcut dovada că are acces la o linie de credit în valoare de minim
164 mil. lei, suma necesară pentru derularea lucrărilor pe o perioadă de 4 luni,
așa cum era cerut prin Fisa de Date a Achiziției.

 

Ø  Au fost înlocuiți 5 din 6 experți cheie,
iar doi dintre cei propuși spre înlocuire și anume șeful de șantier și șeful
echipei de proiectare nu cunosc limba română care este limba contractului. Până
în prezent a fost aprobat de către Inginer doar Inspectorul în materie de SSM
dintre experții cheie.
 

”Consider că
desfășurarea în paralel a activităților de proiectare cu cele de actualizare a
acordului de mediu, cât și rezolvarea tuturor celorlalte probleme sunt
determinante și hotărâtoare pentru realizarea acestui proiect în termenii
asumați contractual de către Antreprenor. Noi, Compania, am realizat ceea ce
ținea de noi și din 3 iulie contractul a început să curgă. Antreprenorul
trebuie să dea dovadă de mare seriozitate și să-și respecte termenele asumate.
Nu vom face niciun rabat și nu vom accepta abateri care să determine
nerespectarea contractului.  Pentru buna desfășurare a activităților pe
acest tronson de autostradă estimăm că după depășirea eventualului blocaj
înregistrat de către antreprenor și după parcurgerea tuturor etapelor
specifice, reglementate de legislația de mediu, Agenția Națională pentru
Protecția Mediului va emite Acordul de Mediu în luna Decembrie 2015”
 a declarat
Narcis Neaga, Director General al CNADNR SA.