AUTO

Harta mortii: Cum ar putea scadea numarul deceselor de pe soselele Romaniei

29 septembrie 2014, ora 00:08, autor(i): Madalina Pana   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
road-accident-fund-265.jpg
Romania ocupa nefericitul loc 3 in topul tarilor europene dupa numarul de persoane care mor anual in accidente rutiere, conform celor mai recente statistici ale Eurostat. In timp ce numarul victimelor a scazut semnificativ in alte state, pe plan local a ramas aproape la fel. Ce lectii pot lua autoritatile romane de la cele care au reusit sa diminueze semnificativ numarul de cazuri fatale?

Recent, un tanar a decis sa isi puna capat zilelor, mergand cu masina pe DN1 cu o viteza de 180 de kilometri la ora. Acesta a intrat intr-un autovehicul care circula regulamentar in sens invers, provocand astfel moartea a inca 5 persoane.

Stirea s-a propagat rapid si a inflamat social media, unde tot mai multi utilizatori au afirmat ca acest accident putea fi evitat daca pe DN1 ar fi fost instalati parapeti despartitori intre sensurile de mers.

Altii au sugerat, pentru evitarea unor astfel de accidente, folosirea Autostrazii Bucuresti-Ploiesti (A3).



Cele 6 persoane care au decedat in acel accident de pe DN1 se adauga altor circa 2.000 de oameni care mor anual in Romania din aceasta cauza.  

Modelul francez

Chiar daca se afla pe primul loc la nivel european dupa numarul de persoane care mor in accidente auto (3.653 in 2012), Franta a facut progrese remarcabile in ultimii ani in vederea reducerii de peste doua ori a numarului de decese.

In 1999, aproape 8.500 de oameni si-au pierdut viata in accidentele de pe sosesele din Hexagon.

Numarul lor a inceput sa scada sesizabil din decembrie 2002, cand in urma unui discurs al presedintelui de atunci, Jacque Chirac, Guvernul Frantei a adoptat un plan de automatizare a controlului si sanctionarii celor care incalca regulile de circulatie si in special pentru cei care depasesc viteza legala.

Franta a alocat atunci 400 milioane de euro pe o perioada de trei ani pentru a achizitiona in prima faza 1.000 de radare noi, mai multe masini si etiloteste moderne.

De asemenea, a pus la punct un sistem centralizat de emitere a amenzilor pentru cei care circula cu viteza prea mare. Mai mult, ca parte a acestui plan, cele mai multe amenzi au fost majorate. Iar impactul psihologic al acestor masuri a fost considerabil, scrie fiafondation.org.

Numarul amenzilor pentru depasirea limitei legale de viteza a crescut de la 1,6 milioane in 2003 la 4,8 milioane in 2004. In anul urmator, 4,2 milioane de soferi au fost prinsi de radar, adica circa 20% din participantii la trafic. In total, sistemul automat de radare a emis amenzi de pana la 205 milioane de euro in 2015, costurile cu instalarea acestor aparate fiind astfel amortizate.



Introducerea acestor radare pare sa fie principalul motiv care a dus la scaderea numarului de decese de la aproape 8.000 la sub 5.000 in 2005.

Franta nu este singurul exemplu european de urmat in vederea reducerii numarului de accidente auto.

Si Spania a reusit sa diminueze cu 40% numarul victimelor in doar 3 ani, respectiv in perioada 1991-1994. Spre deosebire de Franta, Spania a derulat campanii de informare cu impact emotional puternic pentru a ajunge la performanta mentionata.

Pe langa salvarea de vieti, masurile privind siguranta rutiera se traduc si in economii substantiale pentru statele care le aplica.

"Prin imbunatatirea sigurantei rutiere, intre 2001 si 2010, Uniunea Europeana a castigat 176 miliarde euro. Miliarde! Dincolo de etica salverii de vieti, faptul ca numarul de victime a fost diminuat s-a tradus in aceste castiguri financiare, in economii", a declarar Mircea Steriu, director de comunicare al European Transport Safety Council (ETSC), potrivit 0-100.ro.


Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Black a spus:
29/09/2014 09:25
Deci pana la urma cum ar putea scadea numarul deceselor de pe soselele Romaniei? Nu am gasit nici o referinta la acest lucru in articol. Titlul parea ca asa insinueaza, ca ar exista un plan, altfel ar fi fost: "Cum a scazut Franta numarul accidentelor"
 
ionel a spus:
29/09/2014 09:38
De ce nu majoram perioada de suspendare a permisului de conducere ? In Romania s-au majorat cuantumul amenzilor, pe care, cei mai multi, nu le achita.
 
JohnnyBGood a spus:
29/09/2014 11:59
In mod evident, viteza este o cauza importanta a accidentelor de circulatie.
Din pacate, la noi exista de ceva timp ideea ca daca se rezolva problema vitezei, atunci numarul accidentelor va scadea spectaculos. Se neglijeaza astfel o serie de alte cauze, la fel de importante precum viteza: depasirile neregulamentare, neacordarile de prioritate, circulatia pe contrasens, conducerea sub influenta alcoolului / drogurilor, utilizarea telefonului mobil in timpul condusului.
Si sa nu uitam ca infrastructura rutiera are foarte probabil o influenta mai mare decat toate cele de mai sus.

Germania este cel mai bun exemplu in acest sens. Iata un exemplu real al faptului ca se poate circula si repede si in siguranta.
 
Materialele zilei din AUTO
08 decembrie 2016, ora 17:52 in Auto | 265 vizualizari | 0 comentarii
Ce ma┼čini rulate au preferat rom├ónii ├«n 2016
29 noiembrie 2016, ora 14:56 in | 155 vizualizari | 0 comentarii
1 milion de autovehicule în flota ARVAL (P)
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Duminica, 11 Decembrie 2016, 07:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter