AUTO

Masina "de criza" la romani: Ieftina si din clasa mica

22 aprilie 2009, ora 00:01, autor(i): Adrian Negrescu   | 7 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Hyundai i10 este una dintre performerele vanzarilor din primul trimestru
Hyundai i10 este una dintre performerele vanzarilor din primul trimestru
Romanii cumpara tot mai putine masini noi, iar atunci cand merg in show-room, se indreapta in special catre masinile ieftine, din clasa medie sau mica, preferabil pe benzina, arata datele oficiale. Singurele cresteri de vanzari, in primul trimestru, le-au inregistrat Hyundai, cu modelele i10 si Accent, si Suzuki, in special cu gama Swift.
Criza economica, scaderea puterii de cumparare si accesul extrem de dificil la creditare schimba din temelii piata auto romaneasca. Daca in anii trecuti, Skoda Octavia, Volkswagen Passat si Renault Megane se aflau, alaturi de traditionalul Logan, printre cele mai cautate modele din piata, rezultatele vanzarilor din primul trimestru, contabilizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), arata o schimbare de trend pe care unii analisti o considera fundamentala - masina se transforma, incet, dar sigur, dintr-un etalon al situatiei financiare a posesorului, intr-un obiect util, adaptat nevoilor de zi cu zi.

Cresterea vanzarilor modelelor de clasa mica, potrivit expertilor, arata ca, in contextul crizei si al conditiilor de trafic, costurile de achizitie si intretinere devin mai importante decat aspectul estetic.

Potrivit datelor APIA, segmentul masinilor mici de oras (clasa A), in genul Renault Clio si Hyundai i10, de altfel cele mai bine vandute modele de import la nivel de marca, a fost singurul care a crescut in primul trimestru, cu un avans de 8,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 1.743 unitati.



In rest, vanzarile pe clasa B au scazut cu 53%, cele din clasa C cu 57%, vanzarile de SUV-uri s-au redus cu 50,5%, iar cele de limuzine (D) au inregistrat o scadere de 49,7%. Nici masinile de familie, din clasa monovolum, nu mai au prea mare cautare, dovada ca vanzarile s-au redus in primul trimestru cu 49,6%, la numai 317 unitati.

"Asistam la o maturizare a pietei, accelerata de efectele crizei", spune analistul auto Adrian Mihaltianu. "Masina isi pierde tot mai mult din statutul de simbol al prosperitatii si devine un accesoriu util", spune specialistul. "Intram intr-o stare de normalitate, specifica tuturor pietelor dezvoltate", declara expertul Daniel Costea.

[gallery:7]

Romanii incep sa isi piarda interesul pentru Logan?

Cea mai vanduta masina de pe piata romaneasca este, in continuare, Dacia Logan, modelul cu care Renault a facut istorie in Romania si pe pietele externe. In primele trei luni din 2009, constructorul roman a vandut 7.700 de automobile, aproape cat Hyundai, Renault si Skoda la un loc. Datele pozitive se opresc insa aici. Fata de perioada similara din anul trecut, vanzarile de automobile Dacia au scazut cu 60%, iar cota de piata a scazut cu 2,9 puncte procentuale, la 26,2%.

Interesant este si faptul ca din cele 7.700 de automobile vandute in primele trei luni ale anului, 3.823 au fost vandute, coincidenta sau nu, in luna martie, odata cu declansarea programului Rabla in care Dacia a lansat o oferta "anti-criza", oferind clientilor masina de 5.000 de euro, o versiune de Logan din care au disparut multe din dotarile considerate altadata de baza.


Dacia a avut noroc cu exportul. Daca nu ar fi vandut atat de bine la export, datele de vanzari ar fi fost catastrofaleDaniel Costea, analist auto

Potrivit datelor APIA, exporturile Dacia au crescut cu 25,5% in primele trei luni din acest an, la 45.555 de automobile, principala piata de desfacere fiind cea germana.

"Programul Rabla din Germania a salvat productia Dacia. Altfel, uzinele ar fi fost inchise mult si bine, in contextul in care pe piata interna Dacia a pierdut teren, iar prin programul Rabla este constransa sa vanda un numar extrem de mic de automobile", a mai spus analistul.

Eforturile Dacia in a se adapta noilor realitati din piata auto au mentinut totusi marca pe primul loc in topul vanzarilor din Romania, insa pozitia de lider de necontestat nu mai este atat de sigura ca in trecut, spun specialistii.

Pe fondul lansarii unor campanii de promovare agresive, in care reducerile promotionale de preturi si extinderea gamei de optiuni gratuite sunt in prim plan, importatorii de automobile au reusit sa atraga un interes in crestere, dovada ca, privind numai din prisma scaderilor de vanzari din primul trimestru, in timp ce Dacia a pierdut 60%, vanzarile de masini din import au scazut cu 52,5%.

"La capitolul marketing, cred ca Dacia a gresit destul de mult in aceasta perioada", crede analistul auto Adrian Mihaltianu.


Pana sa lanseze campania dedicata Programului Rabla, au ezitat intr-o serie de mesaje ambigue, fara o tinta exacta. Intre timp, concurenta si-a facut treaba, lansand oferte mult mai performante, iar pretul Daciei nu a mai contatAdrian Mihaltianu, analist auto


Pe acest fond, importatorii care au venit cu modele "de criza" au avut de castigat, dovada ca, potrivit datelor APIA, Hyundai a urcat, in topul marcilor de import, de pe pozitia 6 direct pe pozitia 1, cu o crestere de vanzari de 23,8%, la 3.203 unitati vandute, iar Suzuki de pe pozitia 24 pana pe pozitia 10, cu o crestere de vanzari de 524%, la 806 unitati. In rest toate ceilalte marci de import din Top 10 au inregistrat scaderi de vanzari, intre 38,8%, in cazul Fiat, si 74,4% in cazul Opel.

Cat de mult mai conteaza marimea?

Cele mai vandute modele de import pe piata romaneasca au fost, in primele trei luni ale anului, Renault Clio (1298 unitati), nou lansatul Hyundai i10 (975 masini) si Hyundai Accent (957 unitati). Modelul Accent este de altfel, singurul care a inregistrat o crestere de vanzari in primul trimestru, de 29%, pe fondul lansarii ofertei speciale prin Programul Rabla.

In top 10 - cele mai vandute modele de import de pe piata romaneasca, urmeaza Skoda Octavia, cu 888 de unitati vandute, Kia Cee'd (856 unitati), Skoda Octavia Tour (807 unitati), noul VW Golf, cu 766 unitati, Fordul Focus (704 unitati), Renault Megane (536 unitati) si VW Passat (515 unitati).

Interesant este faptul ca, desi s-au mentinut in top 10, toate aceste modele au inregistrat scaderi puternice de vanzari, intre 33,9% in cazul VW Golf, si 72,7% in cazul Renault Megane.

"Ascensiunea modelelor de tip Clio sau i10 arata ca utilitatea si pretul devin criteriile principale de selectie pentru gama de clienti cu venituri reduse si medii. Cred ca acest trend va deveni si mai accentuat in urmatoarea perioada", declara analistul Adrian Mihaltianu.


Marimea masinii nu mai este atat de importanta, cel putin in mediul urbanDaniel Costea, analist auto


"Cumparatorii au descoperit ca au nevoie de un automobil ager, usor de condus si de parcat, cu un consum redus. Capacitatea portbagajului, atuul fundamental al Loganului, si puterea motorului nu mai sunt atat de relevante in selectia masinii ideale", a mai declarat Costea.

Analistii: Fara relansarea creditarii, piata va continua sa scada

Specialistii din piata auto se asteapta ca vanzarile de autoturisme noi sa continue sa scada, in contextul in care creditarea auto este in continuare blocata. In schimb, va creste in continuarea piata second, acolo unde preturile au scazut in medie cu 30-50%, iar taxa de poluare, triplata de guvernul Tariceanu, a fost "relaxata" de cabinetul Boc.

In plus, intrarea in vigoare, la 1 mai, a noilor modificari fiscale ce vizeaza, printre altele, eliminarea deducerilor de TVA pentru leasingul auto va aduce un adevarat dezastru, potrivit jucatorilor din piata, citati intr-o analiza DailyBusiness.ro.

"In conditiile in care 60-70% din vanzarile auto se efectuau in sistem leasing, odata cu eliminarea deducerii TVA-ului, ma astept ca piata sa se prabuseasca si mai mult", spune analistul auto Daniel Costea.

Solutiile pentru relansarea pietei, in actualul context, le reprezinta relaxarea conditiilor de creditare si eliminarea cotelor de piata din Programul Rabla.

"Dacia este obligata, de exemplu, sa vanda doar 1.731 de masini. In Germania, nu exista o asemenea limita, raportul cerere-oferta fiind cel care dicteaza. Ar trebui insa ca toate vanzarile sa fie monitorizate, pentru a nu depasi fondurile alocate pentru primele de casare. O alta varianta ar fi majorarea primei de casare", a declarat analistul Adrian Mihaltianu.

Specialistii cred ca, dincolo de scaderea vanzarilor, cea de-a doua parte a anului ar putea aduce si noul impozit auto in functie de gradul de poluare, impozit care va aduce noi schimbari in piata auto, prezentate pe larg intr-o analiza anterioara a DailyBusiness.ro.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Emanuel Popescu a spus:
22/04/2009 15:20
Salut.

Renault Clio nu este un automobil de clasa A, ci de clasa B. Nu are ce cauta langa Hyundai i10 intr-o comparatie, mai ales daca facem o analiza pe volumul de vanzari dintr-o anumita clasa. Langa Hyundai-ul in cauza pot fi puse Spark, Peugeot 107, Toyota Aygo, C1,etc.

Deasemenea, nu vad din datele prezentate de unde reiese ca masinile de clasa medie (adica D) se vand bine (alaturi de cele de clasa mica, recte B) asa cum reiese din preambulul articolului.
 
Adrian a spus:
22/04/2009 15:55
Asocierea Renault Clio cu Hyundai i10 se refera strict la performanta in vanzari realizata de segmentul masinilor de clasa mica pe piata romaneasca in Romania (vezi tabelul din analiza).

In ceea ce priveste clasa din care face parte, Clio este, intr-adevar, asociat clasei B.

In ceea ce priveste vanzarile din clasa medie, relatarea se refera la performantele anterioare anului 2009.
 
Adrian Popescu a spus:
22/04/2009 22:51
Mai putine comentarii despre piata auto . Si asa clientii si potentialii clienti in Romania au fost si sint influentati la cumparare de reclame . Eu unul vreau sa cumpar un autoturism nou pe care sint dispus sa dau 10.000 - 16.000 lei . ( in euro nu sint dispus sa platesc nimic pentru ca moneda statului roman este leul ) La banii acestia vreau un autoturism de maxim 1000 cmc , cu 4-5 locuri . Nu imi trebuie airbag , nu vreau servodirectie , nu vreau radio cu CD , nu vreau piele pe canapele , nu vreau geamuri electrice , nu vreau jante de aliaj , nu vreau aer conditionat .....Nu sint dispus sa platesc pentru figuri de parvenit pentru ca nu sint . Imi plac lucrurile simple . Deocamdata in Romania nimeni nu poate sa ofere asa ceva . Prin urmare sa ma lase in pace astia care au pretentia ca se muleaza pe dorinta clientului . Realitatea este ca ei produc ce isi doresc ei si ma determina pe mine , prin tot felul de tehnici de marketing , sa imi doresc ceea ce produc ei.
 
Marius B. a spus:
23/04/2009 13:18
Stimate domn Popescu Adrian, am vazut ca vreti ca o masina noua sa fie la un pret de circa 10.000 - 16.000 lei. In acest caz, va recomand niste machete ale unor automobile de lux, clasice sau de colectie, sunt convins ca le gasiti la aceste preturi.
De asemenea, sustineati ca nu doriti o masina de fite care sa aiba "... airbag , nu vreau servodirectie , nu vreau radio cu CD , nu vreau piele pe canapele , nu vreau geamuri electrice , nu vreau jante de aliaj , nu vreau aer conditionat .....".
Atunci, sunteti adeptul ecologiei si va recomand ultimul model de bicicleta pe care sa o folositi cand e cald si frumos prin parcurile iubitei noastre tari. La fel de convins, sunt sigur ca o gasiti sub preturile afisate mai sus.
 
Adrian Popescu a spus:
23/04/2009 15:32
Domnule Marius B. din fericire nu doresc sa intru in polemici cu dumneavoastra . Dumneavoastra aveti alte dorinte si probabil alta capacitate financiara . Nici macar machetele automobilelor de lux nu ma intereseaza pentru ca nu ma intereseaza luxul . Pentru mine este suficient normalul. Luxul stim cu totii pentru cine e facut si cine il doreste ..... Ma interesa nu recomandarea dumneavoastra ci oferta unui producator (sau de ce nu opinia unui producator puternic).
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 05 Martie 2021, 09:24
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter