- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Masina \”de criza\” la romani: Ieftina si din clasa mica

22 Apr, 00:01 • razvan.codorean
Romanii cumpara tot mai putine masini noi, iar atunci cand merg in show-room, se indreapta in special catre masinile ieftine, din clasa medie sau mica, preferabil pe benzina, arata datele oficiale. Singurele cresteri de vanzari, in primul trimestru, le-au inregistrat Hyundai, cu modelele i10 si Accent, si Suzuki, in special cu gama Swift.
Masina \de criza\ la romani: Ieftina si din clasa mica

Criza economica, scaderea puterii de cumparare si accesul extrem de dificil la creditare schimba din temelii piata auto romaneasca. Daca in anii trecuti, Skoda Octavia, Volkswagen Passat si Renault Megane se aflau, alaturi de traditionalul Logan, printre cele mai cautate modele din piata, rezultatele vanzarilor din primul trimestru, contabilizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), arata o schimbare de trend pe care unii analisti o considera fundamentala – masina se transforma, incet, dar sigur, dintr-un etalon al situatiei financiare a posesorului, intr-un obiect util, adaptat nevoilor de zi cu zi.

Cresterea vanzarilor modelelor de clasa mica, potrivit expertilor, arata ca, in contextul crizei si al conditiilor de trafic, costurile de achizitie si intretinere devin mai importante decat aspectul estetic.

Potrivit datelor APIA, segmentul masinilor mici de oras (clasa A), in genul Renault Clio si Hyundai i10, de altfel cele mai bine vandute modele de import la nivel de marca, a fost singurul care a crescut in primul trimestru, cu un avans de 8,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 1.743 unitati.

In rest, vanzarile pe clasa B au scazut cu 53%, cele din clasa C cu 57%, vanzarile de SUV-uri s-au redus cu 50,5%, iar cele de limuzine (D) au inregistrat o scadere de 49,7%. Nici masinile de familie, din clasa monovolum, nu mai au prea mare cautare, dovada ca vanzarile s-au redus in primul trimestru cu 49,6%, la numai 317 unitati.

„Asistam la o maturizare a pietei, accelerata de efectele crizei”, spune analistul auto Adrian Mihaltianu. „Masina isi pierde tot mai mult din statutul de simbol al prosperitatii si devine un accesoriu util”, spune specialistul. „Intram intr-o stare de normalitate, specifica tuturor pietelor dezvoltate”, declara expertul Daniel Costea.

Romanii incep sa isi piarda interesul pentru Logan?

Cea mai vanduta masina de pe piata romaneasca este, in continuare, Dacia Logan, modelul cu care Renault a facut istorie in Romania si pe pietele externe. In primele trei luni din 2009, constructorul roman a vandut 7.700 de automobile, aproape cat Hyundai, Renault si Skoda la un loc. Datele pozitive se opresc insa aici. Fata de perioada similara din anul trecut, vanzarile de automobile Dacia au scazut cu 60%, iar cota de piata a scazut cu 2,9 puncte procentuale, la 26,2%.

Interesant este si faptul ca din cele 7.700 de automobile vandute in primele trei luni ale anului, 3.823 au fost vandute, coincidenta sau nu, in luna martie, odata cu declansarea programului Rabla in care Dacia a lansat o oferta „anti-criza”, oferind clientilor masina de 5.000 de euro, o versiune de Logan din care au disparut multe din dotarile considerate altadata de baza.

[quote=Daniel Costea, analist auto]Dacia a avut noroc cu exportul. Daca nu ar fi vandut atat de bine la export, datele de vanzari ar fi fost catastrofale[/quote]
Potrivit datelor APIA, exporturile Dacia au crescut cu 25,5% in primele trei luni din acest an, la 45.555 de automobile, principala piata de desfacere fiind cea germana.

„Programul Rabla din Germania a salvat productia Dacia. Altfel, uzinele ar fi fost inchise mult si bine, in contextul in care pe piata interna Dacia a pierdut teren, iar prin programul Rabla este constransa sa vanda un numar extrem de mic de automobile”, a mai spus analistul.

Eforturile Dacia in a se adapta noilor realitati din piata auto au mentinut totusi marca pe primul loc in topul vanzarilor din Romania, insa pozitia de lider de necontestat nu mai este atat de sigura ca in trecut, spun specialistii.

Pe fondul lansarii unor campanii de promovare agresive, in care reducerile promotionale de preturi si extinderea gamei de optiuni gratuite sunt in prim plan, importatorii de automobile au reusit sa atraga un interes in crestere, dovada ca, privind numai din prisma scaderilor de vanzari din primul trimestru, in timp ce Dacia a pierdut 60%, vanzarile de masini din import au scazut cu 52,5%.

„La capitolul marketing, cred ca Dacia a gresit destul de mult in aceasta perioada”, crede analistul auto Adrian Mihaltianu.

[quote=Adrian Mihaltianu, analist auto]Pana sa lanseze campania dedicata Programului Rabla, au ezitat intr-o serie de mesaje ambigue, fara o tinta exacta. Intre timp, concurenta si-a facut treaba, lansand oferte mult mai performante, iar pretul Daciei nu a mai contat[/quote]

Pe acest fond, importatorii care au venit cu modele „de criza” au avut de castigat, dovada ca, potrivit datelor APIA, Hyundai a urcat, in topul marcilor de import, de pe pozitia 6 direct pe pozitia 1, cu o crestere de vanzari de 23,8%, la 3.203 unitati vandute, iar Suzuki de pe pozitia 24 pana pe pozitia 10, cu o crestere de vanzari de 524%, la 806 unitati. In rest toate ceilalte marci de import din Top 10 au inregistrat scaderi de vanzari, intre 38,8%, in cazul Fiat, si 74,4% in cazul Opel.

Cat de mult mai conteaza marimea?

Cele mai vandute modele de import pe piata romaneasca au fost, in primele trei luni ale anului, Renault Clio (1298 unitati), nou lansatul Hyundai i10 (975 masini) si Hyundai Accent (957 unitati). Modelul Accent este de altfel, singurul care a inregistrat o crestere de vanzari in primul trimestru, de 29%, pe fondul lansarii ofertei speciale prin Programul Rabla.

In top 10 – cele mai vandute modele de import de pe piata romaneasca, urmeaza Skoda Octavia, cu 888 de unitati vandute, Kia Cee’d (856 unitati), Skoda Octavia Tour (807 unitati), noul VW Golf, cu 766 unitati, Fordul Focus (704 unitati), Renault Megane (536 unitati) si VW Passat (515 unitati).

Interesant este faptul ca, desi s-au mentinut in top 10, toate aceste modele au inregistrat scaderi puternice de vanzari, intre 33,9% in cazul VW Golf, si 72,7% in cazul Renault Megane.

„Ascensiunea modelelor de tip Clio sau i10 arata ca utilitatea si pretul devin criteriile principale de selectie pentru gama de clienti cu venituri reduse si medii. Cred ca acest trend va deveni si mai accentuat in urmatoarea perioada”, declara analistul Adrian Mihaltianu.

[quote=Daniel Costea, analist auto]Marimea masinii nu mai este atat de importanta, cel putin in mediul urban[/quote]

„Cumparatorii au descoperit ca au nevoie de un automobil ager, usor de condus si de parcat, cu un consum redus. Capacitatea portbagajului, atuul fundamental al Loganului, si puterea motorului nu mai sunt atat de relevante in selectia masinii ideale”, a mai declarat Costea.

Analistii: Fara relansarea creditarii, piata va continua sa scada

Specialistii din piata auto se asteapta ca vanzarile de autoturisme noi sa continue sa scada, in contextul in care creditarea auto este in continuare blocata. In schimb, va creste in continuarea piata second, acolo unde preturile au scazut in medie cu 30-50%, iar taxa de poluare, triplata de guvernul Tariceanu, a fost „relaxata” de cabinetul Boc.

In plus, intrarea in vigoare, la 1 mai, a noilor modificari fiscale ce vizeaza, printre altele, eliminarea deducerilor de TVA pentru leasingul auto va aduce un adevarat dezastru, potrivit jucatorilor din piata, citati intr-o analiza DailyBusiness.ro.

„In conditiile in care 60-70% din vanzarile auto se efectuau in sistem leasing, odata cu eliminarea deducerii TVA-ului, ma astept ca piata sa se prabuseasca si mai mult”, spune analistul auto Daniel Costea.

Solutiile pentru relansarea pietei, in actualul context, le reprezinta relaxarea conditiilor de creditare si eliminarea cotelor de piata din Programul Rabla.

„Dacia este obligata, de exemplu, sa vanda doar 1.731 de masini. In Germania, nu exista o asemenea limita, raportul cerere-oferta fiind cel care dicteaza. Ar trebui insa ca toate vanzarile sa fie monitorizate, pentru a nu depasi fondurile alocate pentru primele de casare. O alta varianta ar fi majorarea primei de casare”, a declarat analistul Adrian Mihaltianu.

Specialistii cred ca, dincolo de scaderea vanzarilor, cea de-a doua parte a anului ar putea aduce si noul impozit auto in functie de gradul de poluare, impozit care va aduce noi schimbari in piata auto, prezentate pe larg intr-o analiza anterioara a DailyBusiness.ro.