AUTO

Noul timbru de mediu. Vezi cum iti calculezi taxa auto

14 februarie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu | 1.762 afisari | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Esapament.jpg
Documente atasate:
Noua forma a taxei auto, introdusa de Guvern sub forma unui timbru special ce va fi aplicat pe cartea de identitate a vehiculului, va avantaja pe cei care achizitioneaza masini noi, Euro 5 si 6, si va da o puternica lovitura celor care si-au cumparat automobile in ultimii ani si vor sa le vanda.

Timbrul de mediu va fi avizat de Guvern in sedinta de saptamana viitoare, programata pentru marti, prin ordonanta de urgenta si nu printr-un proiect de lege, urmand sa fie aplicat imediat cu publicarea ordonantei in Monitorul Oficial, a anuntat premierul Victor Ponta.

Noua formula de calcul, ce include gradul de poluare, vechimea masinii si capacitatea cilindrica, duce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro.

Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. Taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic. Autoritatile au mers pe ideea ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

 
Galerie Foto
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria


Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.

In cazul masinilor inmatriculate inainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia ca o scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel ca solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata, astfel incat suma de plata sa scada.Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).

Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere, dar nu si in cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partaj).

Noua taxa nu va fi platita de persoanele cu dizabilitati, dar va fi platita la cumpararea masinilor de catre institutiile statului, cu exceptia, serviciilor de ambulanta, politie, jandarmerie. Pentru masinile care apartin corpului diplomatic nu se va plati timbrul de mediu.Cei care au platit actuala taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu.

 Noul timbru de mediu, legal sau nu ?

Guvernul a justificat modificarea taxei auto prin faptul ca actuala formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor, continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.

Avocatii specializati in taxa auto afirma ca nici aceasta formula de calcul n-ar fi tocmai in concordanta cu prevederile europene in materie. Intr-o analiza DailyBusiness.ro, acestia declarau ca timbrul de mediu nu respecta dreptul de proprietate si legislatia europeana.

“In loc sa rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formula adanceste statul roman in incalcarea legii”, afirma avocatul Marius Danilescu, unul dintre juristii specializati in taxa auto.

“Din momentul in care vrei sa taxezi inmatricularea unei masini cu masuri diferite, intervine discriminarea, iar aquis-ul comunitar interzice acest lucru. Indiferent sub ce forma, taxa auto ingradeste libertatea de circulatie a bunurilor in UE si cu siguranta, Guvernul se va trezi cu un nou proces de infrigement (incalcare a legislatiei UE - nr)”, mai spune avocatul.Si alti specialisti in drept confirma aceasta opinie.

"Comisia Europeana ne-a cerut sa modificam taxa. Legile UE sunt foarte clare. Orice bun, indiferent daca este nou sau vechi, trebuie sa circule liber de orice taxe in Uniunea Europeana. Noi vrem sa taxam vanzarea acestuia, ceea ce incalca aquis-ul comunitar", a afirmat, anterior, avocatul Gheorghe Piperea, vicepresedintele Uniunii Practicienilor in Insolventa din Romania.

Vor exista contestatii din partea proprietarilor auto?

"Cei care vor dori sa inmatriculeze masini vor fi nevoiti sa plateasca taxa. Va urma un nou sir de procese, iar statul stie bine asta", a declarat avocatul Marius Danilescu.

"Pana la urma, va incasa bani acum, cand are nevoie ca de aer. Va fi un nou imprumut de la populatie fara dobanda. Au deja de dat inapoi 1 miliard de euro din taxele ilegale aplicate in trecut", a mai spus Danilescu.

Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat sa creasca fata de 2012 cu 100 de milioane de lei, daca romanii vor cumpara aceleasi tipuri de masini.

Cateva exemple de calcul

Mediafax a publicat cateva simulari de calcul a timbrului de mediu pornind de la noua formula. Astfel, pentru o masina Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricata in 2012 si cu emisie 130 de CO2, taxa de platit va scadea de la 164 euro la 119 euro, in timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricata in intervalul 2001-2003, taxa va creste de la 147 euro la 264 euro.

Alte exemple de reduceri de taxe pentru masinile Euro 5 fabricate anul trecut sunt: Dacia Duster 1461 cmc, emisie 137 CO2, - de la 164 euro la 154 euro; Dacia Duster 1461 cmc, emisie 126/130/137 CO2 - de la 163 euro la 116 euro; Skoda Octavia 1598 cmc, emisie 119 CO2 - de la 163 euro la 85 euro; Renault Clio 1390 cmc, 127 CO2 - de la 145 euro la 103 euro; VW Golf 6 1598cmc, 107 CO2 -de la 163 euro la 55 euro; Dacia Logan MCV 1461cmc, 119 CO2 - de la 150 euro la 85 euro; Ford Fiesta 1250cmc, 129 CO2 - de la 133 euro la 105 euro; Ford Focus 1598 cmc, 109 CO2 -de la 163 euro la 56 euro.

Pentru Dacia Logan 1149 cmc, dar cu emisie 135 CO2, taxa este indicata in crestere, de la 73 euro la 107 euro.Pentru masinile second-hand inmatriculate in 2012, taxa creste in majoritatea cazurilor: VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002-de la 189 euro la 339 euro; VW Golf 4 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2003, de la 238 euro la 452 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2001/2002/2003 -de la 222 euro la 354 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2002- de la 285 euro la 455 euro; Opel Astra 1598 cmc, 171 CO2, Euro 4 din 2003 - de la 359 euro la 573 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2004/2005/2006 -de la 293 euro la 336 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2005 -de la 338 euro la 388 euro; Ford Focus 1560 cmc, 127 CO2, Euro 4 din 2006 -de la 383 euro la 440 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2004 - de la 272 euro la 414 euro; VW Polo 1390 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004 -de la 905 euro la 1.243 euro.Pentru VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 4 din 2008, taxa este indicata in scadere de la 1.132 euro la 878 euro.

Pentru masinile tip Euro 3, Euro 2 si non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la masini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 si de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.

Cititi si: Cum vad transportatorii rutieri noua taxa de timbru
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
mircea a spus:
15/02/2013 10:08
Vorbim vorbe!Dati formula de calcul!!!Atunci publicati stirea.Oricum tot ... este.Si USL-istii nu-s mai breji ca PDL-istii.ACEEASI MARIE CU ALTA PALARIE. Si cum va plati la vanzare cel cu euro 5 si euro 6 peste cativa ani cand va vrea sa vanda.Se pare ca nici guvernul actual nu crede ca va supravietui mult ca nu si-a pus problema!!!Se pare ca sunt constienti ca este abuz dar este un imprumut fara dobinda.Conceptia:Dupa mine POTOPUL.!.
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Marti, 21 Octombrie 2014, 22:54
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter