- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Sistemul anti-derapare ESP, obligatoriu in dotarea tuturor masinilor noi din UE, din 2014

14 Mar, 13:11 • adrian.mihaltianu
Sistemul anti-derapare ESP (programul electronic de stabilitate) va deveni obligatoriu pentru toate autovehiculele noi din UE, incepand cu 31 octombrie 2014.
Sistemul anti-derapare ESP, obligatoriu in dotarea tuturor masinilor noi din UE, din 2014

Inca de la 1 noiembrie 2011, o norma europeana reglementeaza ca toate modelele noi de autoturisme si autovehicule comerciale usoare din UE sa fie echipate obligatoriu cu sistemul ESP. Regulamentul UE se aplica momentan tuturor autovehiculelor care au obtinut aprobari de tip dupa aceasta data.

Reglementarea care impune echiparea obligatorie a autovehiculelor cu sistemul  ESP face parte dintr-o strategie extinsa a Comisiei Europene de a spori siguranta traficului rutier.

„[b]ESP poate preveni pana la 80% din accidentele provocate de derapaje[/b]. Este cel mai important sistem de siguranta din dotarea unui autovehicul dupa centura de siguranta”, a declarat Werner Struth, presedintele diviziei Sisteme de control al Sasiului din cadrul grupului Bosch.

Concernul german a dezvoltat sistemul ESP, fiind prima companie la nivel global care a introdus acest sistem in productia de serie, in anul 1995. In 2010, 41% din toate autoturismele si autovehiculele comerciale usoare, produse la nivel mondial, cu o greutate mai mica de sase tone erau echipate standard cu acest sistem de siguranta. Si aproximativ 63% din toate autoturismele si autovehiculele comerciale produse in Europa erau echipate cu sistemul ESP.

Se estimeaza ca, [b]in 2013, unul din doua autovehicule la nivel mondial va fi echipat cu sistemul ESP[/b].

Prin acest sistem se urmareste reducerea accidentelor. In fiecare an, circa 1,3 milioane de persoane la nivel mondial isi pierd viata in accidente rutiere.

Programul electronic de stabilitate utilizeaza senzori inteligenti pentru a verifica de 25 de ori pe secunda daca traiectoria autovehiculului corespunde comenzilor soferului. In cazul in care detecteaza unele neconcordante si posibilitatea ca autovehiculul sa devina instabil, sistemul ESP  intervine si reduce cuplul motor pentru a restabiliza autovehiculul. Daca aceasta actiune nu este suficienta, sistemul aplica suplimentar o forta de franare pe roata, in mod individual. ESP include, de asemenea, functiile de antiblocare la franare (ABS) si de control al tractiunii.