AUTO

Soferi, inapoi in anii '90 ! Cum a redevenit Romania "tara rablelor" din Occident

13 noiembrie 2012, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Masini.jpg
Le vezi la tot pasul. Volkswagen-uri, BMW-uri sau Opel-uri vechi, cu numere de Bulgaria sau Marea Britanie. Criza i-a facut pe romani sa caute din nou chilipiruri, ca in anii '90, astfel ca importurile de masini second hand au explodat. In disperare de cauza, dealerii auto de masini noi trag de politicieni sa impuna impozitul auto.

In Romania au intrat, de la inceputul anului, peste 137.000 masini second-hand, cu 82% mai multe decat anul trecut, arata o analiza Auto.ro, realizata pe primele 10 luni din 2012. Spre comparatie, in 2011 erau inregistrate numai 75.000 de masini.

Cele mai multe masini la mana a doua sunt aduse din Bulgaria, acolo unde pot fi inmatriculate mai ieftin decat la noi. Astfel ca strazile Romaniei s-au umplut de autoturisme vechi de 15-20 de ani. Motivul este dat, bineinteles, de pret.

Pentru un VW Passat din 2001, de exemplu, in Bulgaria platesti 2-3.000 euro. La noi, suma e cel putin dubla, luand in calcul si taxele. In general preturile de la noi sunt cu cel putin 50% mai mari decat la vecinii de la sud de Dunare.



Pe langa cele aduse din Bulgaria, pe strazi vedem tot mai multe masini din Marea Britanie, cu volan pe dreapta. Vin la pret de chilipir, pentru ca britanicii vor sa scape de ele din cauza impozitelor. La ei, cu cat masina e mai veche, cu atat impozitul creste spectaculos.

Masinile sunt  aduse in Romania pe platforme, de “baietii destepti”, care le vand in special pentru piese.

DailyBusiness.ro scria, recent, un material despre retelele de traficanti de piese din service-urile auto, sfatuindu-si cititorii ca atunci cand merg sa isi repare masina sa ceara documentele de provenienta ale pieselor, pentru a nu se trezi ca li se monteaza piese second-hand. Detalii aici.

VW si Opel, cele mai cautate masini

Potrivit statisticii Auto.ro, cele mai multe masini second-hand importate sunt produse de Volkswagen (33.300 de masini),in crestere cu 94% comparativ cu perioada similara din 2011. 

Clasamentul realizat de Auto.ro este completat de Opel cu peste 27.700 de unitati, Ford cu 17.400 de unitati, Audi cu aproximativ 8.500 de unitati si BMW cu 7.400 de unitati.

In luna octombrie 2012 s-au importat in Romania aproximativ 16.700 de masini, cu 75% mai mult fata de cele 9.560 de unitati inscrise in circulatie in octombrie 2011. Per total, in primele 10 luni ale anului in curs s-au inmatriculat peste 193.000 de autoturisme second hand si noi, reprezentand o crestere de 40% comparativ cu perioada similara a anului trecut, cand s-au inmatriculat 139.000 de autoturisme.

Top 10 importuri auto second hand in primele 10 luni din 2012:

Volkswagen – 33.300 de unitati
Opel – 27.700 de unitati
Ford – 17.400 de unitati
Audi – 8.500 de unitati
BMW – 7.400 de unitati
Skoda – 6.200 de unitati
Fiat – 5.500 de unitati
Renault – 5.400 de unitati
Mercedes – 5.400 de unitati
Peugeot – 3.500 de unitati

Impozitul auto, salvarea dealerilor de masini noi

In timp ce piata auto second-hand prospera, cea de masini noi continua sa scada. Potrivit datelor DRPCIV, piata masinilor noi inmatriculate in Romania a inregistrat un declin de 12%, ajungand la aproape 56.000 de unitati in primele 10 luni ale anului in curs. 

In disperare de cauza, producatorii Dacia si Ford, impreuna cu dealerii auto, incearca sa determine autoritatile sa puna capat afacerii cu masini vechi. Si, din cate se pare, de anul viitor ar putea avea succes.

DailyBusiness.ro scria, recent, ca Ministerul Mediului va inlocui din 2013 taxa de poluare cu un impozit auto anual pe mijloacele de transport, platit in functie de gradul de poluare.

In acest fel, autoritatile vor impusca mai multi iepuri dintr-o lovitura. Vor scapa de procesele cu taxa auto, vor aduna mai multi bani la buget (din taxele pe vanzarile de masini noi si impozite) si vor ajuta si industria auto (Ford si Dacia), unul dintre putinele sectoare ale economiei care mai “misca” in aceasta perioada de criza.

Introducerea impozitului auto va afecta cel putin 2,3 milioane de romani care detin masini vechi, care ar fi astfel presati sa le schimbe cu unele noi, situatie de care vor beneficia Dacia si importatorii auto. 

“Impozitul se va calcula dupa o grila ce va include vechimea masinii, norma de poluare si capacitatea cilindrica. Pornind de la un impozit minim de 56 de lei, platit acum pentru un Logan din 2000, se poate ajunge usor la sume de ordinul miloanelor, daca se va lua in calcul vechimea si norma de poluare”, a explicat anterior, expertul Razvan Marinescu.

“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness.ro Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor DaciaRenault. 

Asta pentru ca, daca impozitul va fi cu atat mai mare cu cat masina este mai veche si are un motor mai poluant, cateva milioane de romani vor avea de platit sume considerabile.

Calculele DailyBusiness.ro, realizate pe baza statisticilor oficiale privind parcul auto, arata ca peste 1 milion de masini mai vechi de 15 ani ar putea fi radiate fortat daca Guvernul va introduce impozitul auto anti-poluare. 

“Va fi mai ieftin sa scapi de masina decat sa platesti impozit”, afirma analistul auto Razvan Marinescu. Asta mai cu seama ca majoritatea proprietarilor de astfel de masini sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse. Cititi mai multe detalii despre impozitul auto intr-o analiza DailyBusiness.ro

Potrivit datelor Registrului Auto Roman, din cele 5,4 milioane de automobile inmatriculate, 932.000 unitati sunt mai vechi de 20 de ani, aproape 1,3 milioane au o vechime cuprinsa intre 6 si 10 ani, 1,1 milioane vehicule intre 3 si 5 ani, iar aproape 640.000 aveau o vechime de pana la doi ani. 

Parcul auto din Romania are o varsta medie de 11,5 ani, in conditiile in care media europeana se situeaza la 8-8,5 ani.

In prezent, Dacia conduce topul inmatricularilor de masini noi cu 13.700 de unitati, dar cu 24% mai putine comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Urmeaza Volkswagen cu peste 6.400 de unitati inregistrate, Skoda cu 5.300 de unitati, Ford cu 4.400 de unitati si Renault cu 3.900 masini inscrise
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Maria a spus:
13/11/2012 10:49
De ce Europa vrea sa ne ridice la nivel, cand suntem una din tarile cu cel mai scazut nivel de trai? Unde venitul mediu este de 350 de E? Din ce sa iti permiti o masina mai noua de 10 ani? Sa se mai mire toti de ce romanii pleaca unde vad cu ochii, chiar fara sa viseze caini cu covrigi in coada...
 
C.T. a spus:
13/11/2012 12:04
Inainte sa va dati cu parerea despre nivelul impozitelor din U.K. in functie de vechimea masinilor, va rog sa va interesati despre acest lucru.Britanicii isi scimba masinile vechi din alt motiv. Ghiciti care.
 
Mihai a spus:
13/11/2012 14:34
Simplu, pentru ca asa cum spunea si Maria, sa ne gandim putin la veniturile romanilor, asta este fara indoiala cel mai important lucru
 
Adrian Popescu a spus:
13/11/2012 20:53
In tara asta , niste conducatori patrioti , ar fi pus in valoare inteligenta inginerilor cu experienta in constructia autoturismelor si ar fi facut un autoturism ROMANESC care sa umple Romania si la pret de Romania . Strainii au venit aici sa faca autoturisme pentru ca au totul aproape gratis incepind cu forta de munca si terminind cu facilitatile fiscale , ceea ce in occident nu pupa . Nu au venit de dragul romanilor sau al guvernantilor de doi bani . Cind s-o satura poporul asta de prostie si fudulie oare ?
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 05 August 2020, 09:51
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter