AUTO

Strategie pe muchie de cutit: De teama falimentului, dealerii vor sa scumpeasca masinile

29 ianuarie 2010, ora 00:03, autor(i): Adrian Negrescu   | 7 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
autodealer2.jpg
Dupa ce si-au vazut afacerile intorcandu-se la nivelul din 2003, dealerii auto se pregatesc pentru un nou an de sacrificii. Multe firme auto vor da faliment, iar cele care vor rezista vor fi nevoite sa recurga la disponibilizari, inchideri de show-room-uri si chiar sa majoreze preturile masinilor. Scumpirile sunt insa o strategie cu doua taisuri, avertizeaza specialistii.
Am fost la bal, acum am ajuns la spital! Cam asa ar putea fi descrisa situatia din piata auto romaneasca. Dupa un an 2008 in care vanzarile de masini au batut recordul istoric, a urmat socul din 2009, cand vanzarile la nivelul intregii piete auto au coborat cu 55%. Vor incerca dealerii imposibilul in 2010 - sa determine clientii sa cumpere masini mai scumpe decat anul trecut? Ar putea fi singura lor sansa de supravietuire.

Astazi afirm cu tarie ca dezmatul preturilor s-a incheiatBrent Valmar, director general Porsche Romania

"Dezmatul preturilor s-a incheiat". Ce vrea sa spuna Brent Valmar, vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), dar si director Porsche? Ca in 2009, scaderile masive de preturi, de pana la 40%, au fost posibile pentru ca dealerii acumulasera stocuri de masini inca din 2008, cand sa pregateau ca in 2009 sa bata noi recorduri de vanzari. I-a prins insa criza si au ramas cu masinile in stoc, deja platite catre producator, si astfel si-au permis sa faca discounturi ce au mers si pana la 4-5.000 de euro.



Pe masura ce vanzarile scadeau, dealerii s-au angajat intr-o adevarata ''intrecere pe ramura'' in domeniul scaderii preturilor. Se ajunsese pana acolo incat vanzatorii de masini erau dispusi sa iti faca o reducere de cateva mii de euro inca din faza primei discutii, la telefon, fenomen relatat intr-un material anterior DailyBusiness.ro.

Cine a avut bani sa isi cumpere masina, a facut-o, iar stocurile au scazut pana aproape de zero, este de parere Valmar.

In 2010, spune seful de la Porsche, dealerii au revenit la ''filosofia'' din anii 2000, cand masinile se cumparau pe comanda, dealerii neavand bani sa investeasca in stocuri.

Acesta este si motivul pentru care, in acest an, niciun dealeri nu isi va mai permite sa faca reduceri prea mari. ''Multi si-au permis sa vanda sub mariginea operationala, preferand sa inregistreze pierderi decat sa ramana cu masinile in stoc. Acum nimeni nu isi mai permite sa faca asta, deoarece criza de lichiditate si blocajul financiar afecteaza afacerile tuturor'', a declarat Valmar.

Strategia este insa una cu dublu tais. Poate sa creasca incasarile dealerilor, dar in acelasi timp poate alunga clientii interesati sa cumpere o masina. Analistii auto cred ca mesajul membrilor APIA trebuie inteles exact pe dos.


Nu cred in varianta cu cresterea preturilor. La ce lupta pe viata si pe moarte e in piata auto, ma astept ca, dimpotriva, preturile sa continue sa scadaRazvan Marinescu, analist auto

''Abia dupa ce va fi depasit momentul maxim al crizei, estimat de toata lumea a fi la jumatatea anului, am putea asista la scumpiri. Daca vor creste toti preturile in acelasi timp, probabil va fi o intelegere in cadrul APIA si Consiliul Concurentei va trebui sa intervina'', spune analistul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.

DailyBusiness.ro scria, de altfel, recent, ca daca vreti sa va cumparati o masina, asteptati cel mai bine mijlocul anului.

Falimentul, la ordinea zilei

Anul trecut, in Romania s-au vandut doar 130.193 de autoturisme noi, din care 91.457 din import si 38.736 de masini produse de Dacia. ''Performanta'' aduce piata auto romaneasca la nivelul din 2003, cand dealerii vandusera 136.000 de masini.

Injumatatirea vanzarilor fata de 2008 a afectat puternic dealerii auto, in conditiile in care majoritatea aveau in derulare credite bancare de investitii. Pe fondul scaderii incasarilor, multe firme au intrat in blocaj, iar insolventa si falimentul au ajuns la ordinea zilei.

Potrivit estimarilor unor jucatori din piata, in 2009, 10% dintre cei 400 de dealeri din Romania au intrat in faliment, iar anul acesta numarul lor ar putea creste cu inca 15-20%.

''Din evaluarile facute de noi, am inregistrat la sfarsit de noiembrie in total retea de dealeri de la toate marcile din Romania un numar de 38 de dealershipuri care au fost inchise'', a declarat Brent Valmar, directorul general Porsche Romania. ''Probabil ca stau si altii la coada in perioada imedita urmatoare'', a adaugat acesta.

Pentru a-si salva afacerile, multe firme au renuntat la show-room-urile de la parterul blocurilor, concentrandu-se pe complexurile integrate (show-room, service, asistenta).

Printre victimele crizei se afla inclusiv dealerii Dacia, care isi vad afacerile afectate puternic, mai cu seama ca, din acest an, Dacia i-a lasat sa se descurce singuri. Iar cea mai buna dovada o constituie recentul conflict, nesolutionat inca, pe tema taxei de poluare ce trebuie achitata pentru Logan si Sandero.

Dealerii au cerut companiei sa suporte taxa, in timp ce managerii de la Dacia au ridicat din umeri cerandu-le vanzatorilor sa isi asume si ei, macar acum in perioada de criza, o parte din consecinte. Detalii despre intregul conflict puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro.

''Cert este ca 2010 va aduce schimbari majore in piata auto'', spune analistul auto Razvan Marinescu. "Cei care au trait din stocuri pana acum vor da faliment, iar ceilalti vor incerca sa supravietuiasca pana ce va trece criza. Ma astept ca, dincolo de aceste probleme, criza sa aduca in sfarsit si in Romania oferte competitive de buy-back, alaturi de un service mai ieftin si de o calitate mai buna'', a declarat analistul.

La nivel de vanzari, estimarile oficialilor APIA sunt ca piata va continua sa scada.

Estimarile noastre sunt ca anul 2010 poate fi chiar mai rau daca nu vor fi luate masuri coerente, imediate, care sa sustina sectorul autoErnest Popovici, presedinte APIA

Vanzarile de masini ar urma sa coboare cu 10-15.000 de unitati, la 130.000 de automobile.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Andrei Dumitrescu a spus:
29/01/2010 08:13
O parte a analizei este ok. Insa sa vii sa spui acum, in 2010, cand stocurile sunt 0 si oirce masina se comanda cu termen de livrare intre 2 si 4 luni, ca preturile vor scadea, mi se pare o ineptie. Vanzarile se fac acum ca in 2003. Cand daca primeai un set de covorase si o alarma trebuia sa fi fericit. Pacat ca sunt intervievati oameni care habar nu au de fenomenul auto, ci doar isi dau cu parerea. Nu sunt un fan al lui Valmar, dar are dreptate. Vremea discounturilor a apus. Cine mai intreaba acum de discount la cumpararea unei masini este cel putin hazliu....
 
cesare a spus:
29/01/2010 09:04
foarte bine, sa scumpeasca. vor ajunge mai repede in faliment iar noi ne vom plimba pana in germania sau alte tari sa ne luam masini. nu pot decat sa salut disparitia acestor firme, care maresc preturile dupa bunul plac.
 
luxdesign28 a spus:
29/01/2010 10:14
Chiar sunt curios cum va evolua piata in viitorul apropiat. Oricum scaderile or sa se realizeze treptat, asa ca ramane sa vedem.
director web luxdesign28.ro
 
cristi a spus:
29/01/2010 11:35
Domnule Andrei,
Sa vii sa spui ca preturile masinilor vor creste in 2010 este ca si cum ai spune ca si casele se vor scumpi. Cine sa le cumpere in conditiile in care credite nu se dau, iar puterea de cumparare a scazut. Daca dealerii vor creste preturile, va fi o masura sinucigasa. Decat sa isi ia masina noua din Ro, romanii vor alege din nou ori piata second, ori vor merge in Ungaria, ca sunt mai ieftine. Va amintiti ca Loganul era mai ieftin la unguri decat la noi...?

Ce sfat le dau dealerilor? Sa vanda prin buyback, da sa evalueze corect masinile, ca afara, nu in stilul romanesc, adica prin japca!
 
bobby ireland a spus:
29/01/2010 12:14
Nu putem decat sa ne bucuram noi romanii de rand de care tariceanu mana in mana cu apia si mafiotii de guvernanti si-au batut joc fortandu-ne sa ne luam masini noi prin instituirea unei taxe prohibitive pt inm. masinilor s.h. din import !!! BRAVOO -sa dispareti lacustelor de la apia si sa se institue intradevar o competitie reala si corecta intre cele 2 piete auto -de sh si noi ! Cine vrea noua sa ia noua si cine vrea sh sa ia sh fara a i se pune bete-n roate fiind astfel nevoit sa o inscrie pe Bulgaria ! lacustelor, destul v-ati lafait furand din buzunarul oamenilor simpli care isi doreau si ei o masina pe care voi i-ati fortat sa o considere lux ! BRAVOOO ! A venit si randul vostru !
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 Octombrie 2020, 07:31
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter