AUTO

"Timbrul lui Bula" intra in vigoare: Ce aberatii aduce taxa pe fumaritul auto

15 martie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 12 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
taxapoluare1.jpg
Daca vreti sa va cumparati o masina, este bine sa va uitati la cat polueaza si cat de puternic este motorul. Nu de alta, darincepand de azi, statul percepe o taxa pe gramul de CO2, botezata pretios “timbru de mediu”,  care suna a banc, instituind o aberatie demna de celebrul personaj Bula.

Intrebat la scoala care este mai greu – un kilogram de fulgi sau un kilogram de otel, Bula a ramas serios pe ganduri. La fel vor ramane toti soferii cand vor vedea ca, pentru statul roman, gramul de CO2 nu are acelasi pret. Motivul? 

Timbrul de mediu se calculeaza nu numai in functie de emisiile de carbon, dar si in functie de norma de poluare, de capacitatea cilindrica a motorului (creste) si de vechimea masinii (scade). 

Un simplu calcul arata ca gramul de CO2 poate costa 0,30 euro daca este emis de o masina cu motor Euro 5 cu motor sub 1.000 cm², pana la 80, 19 euro daca masina are doar Euro 3 si peste 3.000 cm² (mai mare de 267 ori!!!). Sa nu uitam ca in cazul autoturismelor mai exista o taxa extrem de progresiva – impozitul local, platibil anual.



“E o aberatie, la fel cum au fost si celelalte taxe auto”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu. “A fost gandita doar cu scopul de a aduce bani la buget, pentru ca favorizeaza doar bugetul de stat. Mai mult chiar, va bloca piata auto”, afirma acesta.

Tragem concluzia ca gramul de CO2 este mai periculos pentru mediu daca este emis de o masina de lux, cu motor mare, decat de una populara, cu motor micGabriel Biris, avocat de business

Noua taxa ne pune sa platim mai mult pentru orice masina cu Euro 3 si 4 pe care vrem sa o cumparam sa o vindem. Si cum acestea sunt cele mai multe masini vandute in Romania, va insemna practic ca va bloca tranzactiile. 

“Initial, taxa auto era gandita sa stimuleze achizitia de masini noi. Avand in vedere ca la Euro 5 nu se schimba nimic, practic nu ii ajuta nici pe producatori”, a explicat acesta.

Si totusi, cine are de castigat pana la urma? “Mie unul mi se pare ca modul in care este conceput acest impozit nu are nicio logica, alta decat a mai genera o sursa de venit la bugetul statului”, spune Gabriel Biris. 

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat joi ca se estimeaza ca nivelul incasarilor timbrului de mediu va ajunge la 700 de milioane de lei in 2013, in conditiile in care si restituirile vechii taxe de mediu sunt estimate la 400 de milioane de lei.

Cat de “legal” este timbrul de mediu?

Prima taxa auto a fost instituita in 2008 pornind de la ideea ca trebuie sa ne protejam piata autohtona de invazia rablelor din Occident. De atunci, taxa a tot fost modificata dintr-un motiv foarte simplu – incalca legislatia europeana care stabileste libertatea de circulatie a marfurilor.

Cum si masinile sunt marfuri, decizia de a pune bariere fiscale a fost considerata o incalcare a aquis-ului comunitar. Romania s-a trezit cu sute de mii de procese, unii au ajuns chiar si la Strasbourg, iar judecatorii UE le-au dat dreptate.

DailyBusiness.ro scria, recent, ca noul timbru de mediu sufera de aceeasi problema si ca, pana la urma, va trebui si aceasta schimbata.

“In loc sa rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formula adanceste statul roman in incalcarea legii”, a declarat avocatul Marius Danilescu, unul dintre juristii specializati in taxa auto.

“Din momentul in care vrei sa taxezi inmatricularea unei masini cu masuri diferite, intervine discriminarea, iar aquis-ul comunitar interzice acest lucru. Indiferent sub ce forma, taxa auto ingradeste libertatea de circulatie a bunurilor in UE si cu siguranta, Guvernul se va trezi cu un nou proces de infrigement (incalcare a legislatiei UE - nr)”, mai spune avocatul.

Autoritatile evita sa comenteze aceasta problema, insistand pe ideea ca taxa se calculeaza in functie de un principiu european – poluatorul plateste. Pana la urma, cu sau fara procese, taxa va trebui platita, statul va folosi banii, iar daca va trebui sa ii dea inapoi, o va face treptat, cum se intampla si in cazul proceselor pierdute pe fostele taxe auto.
Inca o chestie inedita legata de noua taxa. 

Ce alternative sunt la timbrul de mediu

Daca ar fi vrut, cu adevarat, sa sanctioneze poluatorii, Guvernul ar fi avut doua variante. Prima, promovata de multa vreme de DailyBusiness.ro, propune instituirea unui impozit anual, platit in functie de gradul de poluare si vechimea masinii, singura formula legala prin care poate fi taxat cel care polueaza. La fel ca in mai toate tarile civilizate.

Numai ca autoritatile ezista sa instituie o asemenea taxa pentru ca ar insemna o bomba sociala in conditiile in care parcul auto este destul de vechi. 

La un parc auto de 5,4 milioane de masini in mare parte imbatranit, avand inmatriculate 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de unitati vechi de 6-10 ani si doar 640.000 de mii de unitati de maxim doi ani vechime consecintele sunt previzibile.

Peste 1 milion de romani cu venituri mici ar putea fi nevoiti sa-si radieze autoturismele ca sa nu plateasca taxe uriase.

O alta solutie a fost vehiculata de avocatul Gabriel Biris. 

"Daca poluatorul plateste in functie de cat polueaza, atunci trebuie sa legam timbrul de mediu si de numarul de kilometri parcursi intr-un an, pentru ca altfel transformam timbrul de mediu intr-un impozit (ultra-progresiv) pe venit", afirma Biris, pe cursdeguvernare.ro.

"O masina care mai mult sta decat merge va polua mult mai putin decat o masina folosita, de exemplu, pentru curierat. Aceasta realitate ne duce la concluzia ca un timbru de mediu nu poate fi in mod rezonabil stabilit decat daca este inclus in costul combustibilului", mai spune avocatul.

El crede ca "includerea timbrului de mediu in costul combustibilului ar rezolva si problema cilindrului (masinile cu motoare mari consuma mai mult) si a normei de poluare (motoarele moderne sunt mai eficiente, de aici si norma de poluare mai buna) si nici nu ar mai crea probleme de discriminare".

Mai exista o solutie. Sa va inmatriculati masina in alta tara, cel mai probabil in Bulgaria. Detalii aflati aici.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
15/03/2013 11:29
Citi romani se gindesc sa raspunda la timpenia asta scoasa de guvern cu tragerea masinilor pe dreapta ( pentru un an de zile , in care sa nu plateasca nici un fel de taxe ) si sa foloseasca transportul alternativ ?????
 
Gheorghescu a spus:
15/03/2013 12:11
Felicitari pentru un articol bine scris!
 
15/03/2013 12:28
Asa cum aratam la data de 05 martie 2013 pe pagina mea de blog, aceasta dispozitie este neconstitutionala!
 
air_wolf a spus:
15/03/2013 16:15
bun... si sinteti dispusi sa iesiti in strada? nu pentru a da jos guvernul, pentru ca toti sint la fel, ci pentru a ne impune punctul de vedere: scoateti taxa auto, scoateti impozitele aberante, reduceti TVA (FMI go home), scoateti CAS si lasati-ne sa platim noi CAS unde vrem noi, creeati un mediu propice pentru dezvoltare si pentru locuri de munca.
 
Andrei a spus:
15/03/2013 19:51
Desi nu sunt de acord cu majorarea pretului la carburant, consider ca asta este o solutie mult mai plauzibila decat cea de taxa anuala(in conditiile in care unii folosesc masina zilnic si altii ocazional). Sunt dispus sa platesc ceva ce consum, moderat si in functie de preferintele alese (tipul motorului ales pe masina care o cumpar) decat sa platesc ceva ce nu are logica, e inuman si e ilegal impus, culmea, chiar de statul roman. Nu mai este stat de drept pentru popor, ci dictatura.
 
Pagini: 123
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 30 Septembrie 2020, 21:12
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter