- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Intermediarul IPO Pomponio: Brokerii nu au luat in serios oferta

23 May, 15:28 • traian.badulescu
Oferta publica initiala (IPO) a firmei de constructii Pomponio s-a incheiat fara succes, fiind subscrisa in proportie de doar 62,21%. Laurentiu Floroiu, directorul departamentului de trading al intermediarului EFG Eurobank Securities, considera ca insuccesul ofertei a fost cauzat de dezinteresul brokerilor, insa acestia acuza la randul lor strategia companiei.
Intermediarul IPO Pomponio: Brokerii nu au luat in serios oferta

IPO Pomponio trebuia sa fie subscrisa in totalitate, pentru a fi considerata de succes. In caz contrar, compania rateaza listarea la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), iar investitorii isi primesc banii inapoi.

[quote=Laurentiu Floroiu, EFG Eurobank Securities]Brokerii au tratat cu indiferenta oferta publica, desi de 3-4 ani tot clameaza ca nu sunt IPO-uri[/quote]
Floroiu a declarat pentru DailyBusiness ca sumele plasate in oferta vor fi returnate investitorilor in cursul zilelor de vineri si luni.

„90% din actiunile subscrise in total au fost intermediate de noi. Restul s-au subscris prin intermediul a doar 3 case de brokeraj, din 77 cate sunt in total. Cred ca brokerii au tratat cu indiferenta oferta publica, desi de 3-4 ani tot clameaza ca nu sunt IPO-uri”, a declarat Floroiu.

De asemenea, circa 90% dintre investitori au fost fonduri de investitii straine, potrivit lui Floroiu care spune ca managerii acestor fonduri au stiut sa aprecieze oferta.

„Oferta a atras 8-9 fonduri din strainatate, precum si 5 fonduri mutuale din Romania”, a precizat Floroiu.

Compania Pomponio activeaza in domeniul constructiilor, care este in topul cresterilor in economia romaneasca, cu un avans de 32%, anul trecut, sustine Floroiu. In plus, industria constructiilor din Romania a inregistrat anul trecut si cel mai mare ritm de crestere din Uniunea Europeana, adauga reprezentantul intermediarului ofertei Pomponio.

Acesta si-a exprimat indoiala in ceea ce priveste interesul brokerilor de a citi raportul ofertei, sau macar nota companiei. „In schimb, se hlizesc pe bloguri de numele companiei„, a mai spus Floroiu.

El considera ca oferta Pomponio oferea si un discount atractiv avand in vedere ca indicatorul PER (price/earnings) estimat pentru anul acesta este de 9, in vreme ce media acestui indicator la cele circa 10 companii din domeniu, prezente la BVB si Rasdaq, este in jur de 13-14, pana la 15.

Directorul departamentului de trading de la EFG Eurobank Securities a mai spus ca unii brokeri s-au aratat nemultumiti de structura actionariatului Pomponio, sau ca au facut comparatii nerelevante intre pretul ofertei, de 3,25 lei/actiune, si valoarea nominala a actiunilor, de 0,1 lei.

„Nu stiu cine mai are curajul sa vina pe Bursa?”, se intreaba retoric Floroiu, in contextul in care, spune el, brokerii nu-si fac meseria.

„Apare un IPO in piata, nu astepti sa-ti bata clientul la usa sa te intrebe de ce nu l-ai informat cu privire la oferta”, mai spune Laurentiu Floriou, directorul departamentului de tranzactii al intermediarului ofertei Pomponio.

Intr-un articol publicat vineri dimineata, reprezentantii brokerilor au facut cateva comentarii in care criticau la randul lor modul de derulare al ofertei.

„E greu sa lansezi in piata astfel de oferte, atata timp cat companiile nu sunt foarte cunoscute. Investitorii nu stiu cu cine au de-a face. Iar daca mai pui si un grad de subscriere in prospect de 100%, inseamna ca oferta nu este construita conform realitatilor pietei„, spunea Petru Prunea, presedintele SSIF Broker Cluj..

Dan Paul, presedintele Asociatiei Brokerilor, exprima in mod plastic situatia. „E ca si cum ti-ai pune pe tine o haina care nu iti vine. Ori e prea mare, ori prea mica. Oferta Pomponio a avut aceasta problema. S-au intins prea mult, au cerut prea mult, fara sa aiba un feedback corect din piata”, a spus Paul, pentru DailyBusiness.

Piata de capital autohtona nu se afla la primul esec al unui IPO. Din 2000 si pana in prezent, alte doua oferte s-au incheiat fara succes (Apa Staretului si Blue Telecom), insa cel mai rasunator esec a fost al FDT Sighisoara, cunoscut mai ales sub titulatura de Dracula Park).

Desi peste 14.000 de romani au cumparat actiuni in 2001, fiind strinsi prin subscriptie publica 107 miliarde de lei vechi, proiectul a esuat desi printre investitorii la Dracula Park s-au aflat Brau Union si Coca-Cola. Proiectul a fost desfiintat dupa ce locatia initiala – Sighisoara, a fost schimbata cu o zona din Snagov, iar Departamentului National Anticoruptie a declansat o ancheta, suspectand o serie de nereguli.

Detaliile ofertei

Oferta publica primara de vanzare de actiuni a companiei de materiale de constructii Pomponio Alba Iulia s-a derulat in perioada 9- 22 mai. Pomponio viza listarea la Categoria a II-a a Bursa de Valori Bucuresti.

Compania, specializata in productia de betoane si prefabricate de beton, constructii industriale si dezvoltare imobiliara, lansase spre subscriere, prin intermediul EFG Eurobank Securities, 14,6 milioane de actiuni rezultate dintr-o majorare a capitalului social, reprezentand 25% din noul capital.

Oferta avea o valoare de 47,5 milioane lei (13,4 mil.euro).

Titlurile puteau fi cumparate de investitori la pretul de 3,25 lei/unitate, valoarea nominala a unei actiuni fiind de 0,1 lei. Titlurile aveau atasate 14,6 milioane de drepturi de alocare.

Compania Pomponio a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 92,7 milioane de lei (27,7 milioane de euro) si un profit 11,7 milioane de lei (3,5 milioane euro), de trei ori mai mare decat cel din anul anterior.