- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Ce training-uri se vor vinde anul acesta in Romania

22 Jan, 00:01 • cristina.mihai
Companiile vor investi anul acesta in special in training-uri de vanzari, dar va creste si cererea pentru programe de evaluare pentru angajati. Jucatorii din piata vad o usoara imbunatatire a cererii, pe masura ce multi clienti vor accesa fonduri europene pentru resurse umane.
Ce training-uri se vor vinde anul acesta in Romania

Bogdan Comanescu, seful agentiei de training-uri Accelera, considera ca cererea de training-uri de vanzari va creste cu 50% anul acesta. Aceasta dupa ce in 2009 multe firme au sperat ca daca vor scadea preturile produselor, va fi suficient pentru a-si mentine volumul vanzarilor pe linia de plutire.

Pe langa vanzari, companiile vor continua sa se indrepte si catre programele care imbunatatesc sau evalueaza performantele angajatilor, trend vizibil inca din prima jumatate a anului trecut.

„In 2010, focusul organizatiilor va fi pe cresterea eficientei. In acest sens, suntem siguri ca va creste cererea de programe de evaluare a angajatilor (assesment center), de programe de imbunatatire a proceselor (process management), de imbunatatire a performantelor (performance management)”, a spus Andrei Gosu, directorul general al firmei de training Ascendis.

Companiile vor training-uri cu rezultatate vizibile imediat

Jucatorii din piata spun ca firmele care vor apela la training-uri se vor orienta spre cele cu rezultate concrete si efect imediat, spre deosebire de anii anteriori crizei, cand si training-urile generice erau extrem de cerute pe piata.

Clientii au nevoie de solutii imediate si vor fi cerute training-urile de vanzari cu rezultate concrete, de tipul „cum sa-ti organizezi departamentul de vanzari-si nu cele de tipul-cum sa fii un vanzator bun”, explica Bogdan Comanescu.

De altfel, aceasta tendinta exista inca din 2009, an in care training-urile generice au scazut foarte mult.

„Organizatiile sunt dispuse sa investeasca doar in programe aliniate la obiectivele clare de afaceri ale momentului, adaptate realitatilor specifice cu care se confrunta fiecare in parte, in domeniul in care activeaza”, a declarat Gosu. Acesta sustine ca printre programele de vanzari livrate de companie in 2009 „nu au fost doua la fel”.

Acest trend modifica insa activitatea trainer-ului, care se transforma intr-un consultant.

„Echipele de vanzari ale clientilor nostri au provocari complet diferite. Asta presupune ca o foarte importanta parte din munca noastra este de tip consultanta. Consideram ca trainerul va capata din ce in ce mai mult valente de consultant„, a precizat directorul Ascendis.

Jucatorii din piata sunt optimisti cu privinta la evolutia cererii in 2010, estimand o usoara crestere fata de 2009, cand valoarea pietei s-a diminuat cu 50%.

Spre exemplu, Bogdan Comanescu de la Accelera vede o crestere de 15% a pietei de training-uri in 2010, dupa un 2009 in care piata a scazut cu 50%.

Unul dintre argumentele redresarii consta in posibilitatea accesarii fondurilor europene pentru resurse umane.

„O buna parte din clientii Ascendis, atat companii din topul 100 romanesc, cat si IMM-uri cu cifra de afaceri pana in 50 milioane euro, au accesat deja aceste fonduri europene pentru resurse umane, refacandu-si astfel bugetele de training afectate de criza economica”, sustine Gosu.

Octavian Pantis de la TMI este mai putin optimist si considera ca in 2010 piata va ramane la nivelul din 2009. El se asteapta insa ca veniturile firmei sale sa creasca usor anul acesta.

Si seful Accelera vede o crestere a veniturilor in 2010 pentru firma sa. Veniturile companiei au coborat cu 30% in 2009, insa Comanescu se asteapta ca aceasta scadere sa fie recuperata in 2010.

Nici oficialii Ascendis nu sunt pesimisti cand vine vorba de veniturile firmei in acest an, mai ales ca inceputul de an a fost unul bun. Acestia sustin ca pentru divizia de training au castigat deja contracte care insumeaza cifra de afaceri realizata in 2009.

Liniile de business ale Ascendis au evoluat diferit anul trecut. Cifra de afaceri generata de programele de dezvoltare profesionala (training, coaching, consultanta) a avut variatii mici, in timp ce business-ul generat de divizia de team-building si conferinte a avut o scadere considerabila.

„Anul 2010 va fi insa unul bun. Pe divizia de training avem deja castigate contracte care insumate dau cifra de afaceri a anului trecut. In plus si piata de teambuilding si conferinte pare sa-si revina”, a declarat Gosu.

„De la inceputul lui 2010 pana acum, adica in doua saptamani, am semnat contracte cat in prima jumatate a anului trecut. In plus, am lansat o noua linie: consultanta in domeniul imbunatatirii proceselor de business. Echipa este deja formata, din oameni cu experienta mare in domeniu (certificati six sigma black belt). Si aici avem primele contracte semnate”, a adaugat seful Ascendis.