COMPANII

10 capcane din dosarele de finantare europeana. Cum le putem evita?

15 februarie 2010, ora 00:01, autor(i): Adrian Negrescu   | 10 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Finantarea business-ului din fondurile europene este blocata din cauza mecanismelor birocratice si deciziilor unilaterale ale unor experti insuficient pregatiti in a analiza cererile oamenilor de afaceri, spun consultantii in accesarea fondurilor europene, citati de DailyBusiness.ro. Ei au lansat un ghid ce contine cele mai mari obstacole in accesarea fondurilor UE, dar si solutiile pe care le vad pentru rezolvarea dosarelor de finantare.
Accesarea fondurilor europene reprezinta o misiune aproape imposibila. Fara sa apelezi la un consultant de specialitate, este practic imposibil sa obtii toate documentele necesare, iar daca faci rost de ele si in cele din urma depui un dosar, sansele ca acesta sa fie aprobat sunt uneori echivalente cu cele de a castiga marele premiu la Loterie.

Cat de greu afli detalii despre cum poti face rost de bani europeni pentru business-ul tau reiese si dintr-un reportaj publicat anterior de DailyBusiness.ro.

Consultantii in accesarea fondurilor europene spun ca problemele cu functionarii reprezinta doar suprafata unui mecanism incalcit, birocratic si plin de capcane. Practic, chiar daca reusesti sa concepi un proiect de finantare externa, fara un specialist uns cu toate alifiile, este foarte dificil, daca nu imposibil, sa accesezi banii europeni.



Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE), ce reuneste reprezentanti ai peste 20 de companii de consultanta specializata pentru accesarea fondurilor europene, a realizat un top al celor mai mari capcane de care investitorii se lovesc in tentativa de a pune mana pe banii europeni.

Daca ar fi puse in aplicare, consultantii spun ca am putea atrage in urmatorii 2 ani 10 miliarde de euro. Din 2007 si pana in prezent, Romania a atras numai 1,5 miliarde de euro, in conditiile in care a contribuit la bugetul UE cu 4 miliarde.

1. Lansarea programelor de finantare, o afacere pentru cunoscatori

Consultantii spun ca anul 2009 a adus o imprevizibilitate totala in lansarea masurilor de finantare, existand un numar mare de masuri de finantare care nu au fost deloc lansate. Altele, la fel de numeroase, au fost lansate spre sfarsitul anului.

In sistemul actual, ghidurile solicitantului apar in varianta finala si cu doar citeva zile inainte de inceperea sesiunii (una pe an, cu o perioada de depunere de circa 4 saptamani). Beneficiarii ajung in situatii neplacute si in multe cazuri nu-si pot depune proiectele din cauza timpului scurt in care trebuie sa obtina diverse avize. De asemenea, timpul alocat elaborarii efective a proiectului devine si mai scurt.

Solutia, in opinia consultantilor este introducerea unui calendar anual de lansari, batut in cuie, care sa permita investitorilor sa se pregateasca din timp pentru programele de finantare. Aceasta solutie ar putea "accelera" absorbtia fondurilor europene cu cel putin 500 milioane de euro in urmatorii 4 ani.

2. Cum sa accesezi fonduri europene, daca nu stii de existenta lor?

Chiar daca sunt lansate din timp, programele de finantare externa ajung de multe ori doar la urechile cunoscatorilor. Si asta din cauza insuficientei promovari a programelor europene. Potrivit consultantilor, marea majoritate a oamenilor de afaceri habar nu au ca isi pot dezvolta business-ul, pot achizitiona utilaje, isi pot pregati angajatii si pot dezvolta proiecte noi pe bani europeni nerambursabili.

Expertii spun ca aceasta situatie se poate schimba prin dezbateri publice largi in privinta aspectelor esentiale ale derularii programelor europene, in care sa fie prezentate solutii, dar si oportunitati de finantare. Autoritatile ar trebui sa isi infiinteze baze de date cu firmele din economie si sa vina in intampinarea acestora, propunandu-le macar participarea la aceste dezbateri, daca nu oferirea de solutii pentru accesarea fondurilor europene. Astfel de dezbateri ar trebui organizate lunar de fiecare autoritate in parte.

3. Nu exista o metodologie batuta in cuie de accesare a fondurilor UE

La prima vedere, programele de finantare externe propun o metodologie extrem de clara privind realizarea dosarelor de finantare externa. In realitate, consultantii spun ca s-a ajuns la paradoxul ca un dosar avizat ca impecabil de o filiala teritoriala sa fie depus si intocmit pe un model similar pentru un alt beneficiar la alta filiala si respins cu zeci de observatii. Si asta pentru ca procedurile interne se schimba foarte des, iar solicitantii nu sunt informati decat in ultimul moment, fiind nevoiti, astfel, sa faca rost intr-un timp foarte scurt de documente si informatii suplimentare.

Potrivit expertilor, pe criteriul "ne-am mai dat seama de ceva, hai sa modificam procedura", unele proceduri au ajuns la versiunea 15 in unul sau doi ani de implementare, creand un mediu extrem de imprevizibil de punere in aplicare a proiectelor.

Pentru a rezolva aceste probleme, consultantii propun instituirea unui mecanism de modificare trimestriala a procedurilor, care sa fie dezbatute public cu cel putin 45 de zile inainte de a fi puse in practica. Numai respectand o astfel de masura, s-ar putea creste nivelul de absorbtie a fondurilor externe cu 1,5 miliarde de euro anual.

4. Deciziile se iau pe criterii subiective

Tot la capitolul proceduri, consultantii spun ca in multe situatii, pentru aceleasi cauze si pe aceleasi masuri de finantare, unii experti resping dosarele, iar altii solicita completarea informatiilor in dosar cu documentele refacute.

Si asta pentru ca expertul are libertatea de a cere documente suplimentare, fapt care, in opinia consultantilor, lasa deschisa calea pentru subiectivitatea expertului si poate duce la obstructionarea proiectului, acoperit fiind de procedura.

In alte numeroase situatii, procedurile sunt atat de drastice, incat se poate respinge un dosar din cauza greselilor de forma banale, uneori justificate chiar de neclaritatea prevederilor din Ghidul Solicitantului.

Consultantii propun eliminarea tuturor clauzelor procedurale prin care se respinge proiectul pe criterii de lipsa unui document sau a unor probleme de forma, dar si a criteriilor subiective si punctarea proiectelor numai dupa criterii masurabile si obiective.

O solutie ar fi infiintarea si imputernicirea unei Comisii Metodologice pentru realizarea de interpretari uniforme privind diferitele spete aparute, interpretari care sa capete de la momentul emiterii statutul de norme metodologice si care sa fie aplicate imediat de toate centrele teritoriale. Decizia ar putea duce la cresterea cu 1,5 miliarde euro a sumelor absorbite de Romania. In prezent, 90% dintre dosarele de finantare se lovesc de problema interpretarilor personale ale evaluatorilor.

5. Nimeni nu te ajuta daca ai nevoie de clarificari

Potrivit consultantilor in accesarea fondurilor europene, din cauza interpretarilor metodologiei, pe parcursul conceperii proiectelor de finantare apar situatii neclare privind conditiile de eligibilitate ale proiectului, astfel incat beneficiarii si consultantii emit solicitari de clarificari.

La multe din solicitarile trimise spre lamurire raspunsurile sunt vagi, nu clarifica cererile de informatii si vin la un interval foarte mare de la data transmiterii, cand termenul de depunere a proiectelor deja a expirat.

Solutia, in opinia consultantilor ACRAFE, este instituirea unui termen obligatoriu de 5 zile pentru transmiterea raspunsurilor la solicitarile de clarificare. In plus, in cazul in care speta ridicata e un element de noutate, raspunsul sa fie publicat pe site si transmis sub forma de circulara catre filialele teritoriale, fiind obligatorie aplicarea lor unitara.

6. Betele in roate puse consultantilor

Consultantii se plang ca, in multe situatii, autoritatile refuza accesul consultantilor la discutiile cu beneficiarii fondurilor europene.

Aceasta atitudine aduce deservicii semnificative beneficiarului, care plateste consultantul tocmai pentru a nu mai fi implicat in toate etapele procesului de analiza si evaluare ale diferitelor dosare. Mai mult, beneficiarii nu au experienta pentru a intelege complet cererile expertilor si nu transmit in mod corect consultantului cererea de informatii sau documente.

Consultantii propun astfel Guvernului reglementarea, in cadrul procedurilor de lucru, a dreptului consultantului de a actiona ca imputernicit al beneficiarului, in relatia cu autoritatea si acceptarea acestuia in orice dialog privind optimizarea relatiei.
7. Problemele cu garantiile, o situatie des intalnita

Una dintre marile capcane ale contractelor de finantare externe o reprezinta ipotecarea sau gajarea bunurilor solicitantului. In prezent, potrivit consultantilor, datorita scaderii preturilor la imobile si echipamente, beneficiarii se confrunta cu o criza a garantiilor materiale care pot fi oferite bancilor pentru a obtine cofinantarea pentru proiecte.

Una dintre solutii ar fi, in opinia expertilor, eliminarea interdictiei de ipotecare/gajare a bunurilor realizate/cumparate din fonduri europene. Decizia ar putea duce la cresterea absorbtiei fondurilor comunitare cu 500 milioane de euro anual, prin cresterea ratei proiectelor implementate.

8. Poti sa accesezi fonduri UE, dar cum aduci partea ta, daca bancile nu dau credite?

O alta mare problema identificata de experti in cadrul programelor de finantare externa o reprezinta, in prezent, faptul ca firmele care vor banii UE nu au de unde sa faca rost de sumele necesare cofinantarii. Cum finantarea bancara este inghetata, multe proiecte esueaza.

Potrivit consultantilor, problema ar putea fi rezolvata daca Guvernul si Asociatia Romana a Bancilor ar realiza un protocol de colaborare prin care statul sa garanteze sumele imprumutate solicitantilor de finantari externe. Astfel, bancile ar fi sigure ca, in orice situatie, isi vor primii banii inapoi, iar investitorii vor avea acces la banii necesari dezvoltarii proiectelor europene.

9. Fonduri blocate, decizii amanate

Dincolo de interpretarile legislatiei, una dintre marile probleme ale programelor de finantare o reprezinta intarzierile foarte mari in aprobarea dosarelor. Consultantii spun ca din multiple motive, pe anumite programe de finantare exista liste de asteptare de sute de proiecte declarate eligibile, dar pentru care nu exista bani sa fie finantate. Si asta chiar in situatia cand la o masura similara de pe aceeasi axa sau la alta axa din acelasi program, exista bani neconsumati.

Aceste proiecte stau perioade foarte lungi in asteptare si isi pierd oportunitatea pentru investitori sau sunt redepuse, incercandu-se modificarea lor artificiala pentru a castiga puncte.

Consultantii propun selectarea spre finantare a tuturor proiectelor declarate eligibile, prin realocarea sumei pentru apelul de proiecte nerealizat in 2009 si in baza economiilor realizate la achizitii pentru proiectele in derulare. Masura ar putea creste absorbtia cu cel putin 1 miliard de euro anual in urmatorii 4 ani.

Pe de alta parte, consultantii propun simplificarea dosarelor si stabilirea unui termen maxim de 90 de zile pentru raspunsul la orice cerere de finantare, indiferent de masura de finantare pe care se depune. Astfel, dinamica proiectelor de finantare externa ar creste, fapt ce ar putea atrage finantari obtinute de minim 1,5 miliarde de euro anual.

10. Atitudinea functionarilor publici, o mare problema

Potrivit consultantilor, unul dintre obstacolele ce stau in calea investitorilor este reprezentat si de atitudinea, dar mai ales pregatirea profesionala a functionarilor implicati in derularea fondurilor europene.

Lipsa expertizei si a training-ului la nivelul expertilor care evalueaza proiectele, pe toate fazele de realizare a acestuia, este una din principalele cauze pentru blocajele aparute in procesul de evaluare si implementare a proiectelor. Potrivit consultantilor, multi dintre experti au mari lacune in ceea ce priveste capacitatea de intelegere a unor fenomene economice simple si chiar in intelegerea chestiunilor procedurale, cu care teoretic lucreaza zilnic.

In plus, cum acestia nu sunt motivati sa creasca numarul dosarelor aprobate, este putin probabil ca ei sa fie foarte interesati de accelerarea finantarilor.

Consultantii propun organizarea unor cursuri de pregatire a functionarilor implicati in derularea fondurilor externe si testarea periodica a acestora.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Doru Dascalu a spus:
15/02/2010 14:08
Nimeni nu are curajul sa spuna nimic despre realitatea romaneasca. Realitate care poate demonstra pe teren, ca efectiv, motivele accesului greoi la fondurile europene, este unul singur. Angajarea pe pile a functionarilor publici - acolo nu exista oameni inteligenti. Exista doar invartiti, pilangii, slugi de partid platite cu postul pe care il ocupa. Ori acestia nu pot fi niste oameni care sa ia hotarari si decizii cu mintea lor. Un asemenea om intr-o functie publica, este cea mai mare frana in dezvoltarea oricarei tari, mai ales a Romaniei. Acesti indivizi care habar nu au de logica, care se pricep sa epateze cu functia lui, dar nu e in stare sa-i spuna sefului o greaeala, care vine la servici ca sa aiba un salariu. Cand functionarimea publica din Romania va trece de un test de inteligenta, efectuat de o firma straina, atunci vor fi si angajati resposabili, si nu doar slugi, care se ascund in spatele hartiilor, cred ei, sa nu greseasca cumva. Pe functionarii Romaniei in proportie de 85%, fac pariu cu viata mea, ii doare in...pardon, de romani, de Romania si de toate. Singura lor grija primordiala, este sa stea in acel post caldut, sa ia bani de pomana si sa o lalaie asa la birou. Schimbati functionarimea, nu prin concursuri aranjate, si in cativa ani, vom avea alta tara.
 
G.Mihai a spus:
15/02/2010 16:36
Cunosc o situatie concreta: O firma care a asteptat 6 luni ca sa-i fie aprobata finantare si sta de aproape 3 luni ca sa catadixeasca cineva sa-i semneze contractul.
Cand au dorit sa faca o interpelare ceva ca sa se urgenteze cumva aceasta formalitate, au fost sfatuiti "prieteneste" sa nu indrazneasca sa-i inoportuneze pe respectivii functionari ca sunt foarte "suparaciosi" si te pot intoarce cu dosarul inapoi de cate ori vor ei ba chiar pot sa nu semneze nicodata respectivul contract.
Iar acesti "suparaciosi" sunt functionari publici platiti cu bani din taxele incasate inclusiv de la firmele carora ei le baga bete in roate. Probabil ca in ochii lor, antreprenorul privat din Romania este o specie ciudata care trebuie pedepsita pentru ca se incapataneaza sa plateasca taxe la statul roman... De ce acesti functionari au comportamentul asta aberant si irational?! Probabil pentru ca asa cum spune dl Dascalu de mai sus, acesti indivizi stiu foarte bine ca atata timp cat au "spate" nu le cere nimeni socoteala de ce fac pentru banii care ii primesc.
 
Radu Parlog a spus:
15/02/2010 23:15
Lucruri la prima vedere foarte simple. Am companie de productie. Vreau o dezvoltare. Am cumparat din banii mei un teren. Vreau o hala. Simplu nu? Nu am datorii la NIMENI. Am profit constant de 18 ani. Am vorbit cu o firma de "consultanta fonduri europene". Pentru proiectul dvs trebuie 2,5 mil euro din care dvs platiti aprox 1mil si 1.5mil il luati PE GRATIS. OK zic eu. Ce trebuie sa fac.? Nimic. Doar sa-mi platiti 6% din 2,5mil pt proiectare. OK zic eu dar iau fondul de 1,5mil? Asta este riscul dvs, stimate domn. Cum credeti ca aveti 1.5mil pe gratis? Riscand..... Daca da, DA. Daca nu, NU. Eu imi iau 120mii euro si dvs riscati.
Din pacate este un scenariu real.
Nu am nevoie de imprumut la banca, nu am nevoie de credite, as vrea numai sa-mi cresc afacerea cu fondurile europene. Am intors spatele si in 5 secunde am plecat din biroul "specialistului" in Fonduri Europene.
Multumesc domnilor
 
YRY a spus:
16/02/2010 06:51
Mare dreptate aveti oamnei buni!
Hadeti sa avem mai multa atitudine cand se intampla astfel de lucruri, sa nu ne gandim doar la noi ci sa actionam si dupa principii, hai sa fim mai cinstiti si sa tragem tara inainte prin noi insine!
Trebuie facut ceva de fiecare dintre noi, trebuie sa ne schimbam atitudinea dar si guvernantii trebuie sa aiba urechi!
 
nick a spus:
16/02/2010 09:55
Am avut si eu ceva clinciuri cu ceva functionari din domeniu..Efectiv la clarificari mi-a cerut sa refac de trei ori un deviz ca nu-i placea lui unde-l incadrasem si de fiecare data mi-a cerut sa il incadrez intr-un loc diferit fata de data anterioara. Noroc cu cineva mai breaz decat el din cadrul serviciului care l-a ajutat sa inteleaga un pic, ca altfel si acuma probabil faceam a zecea varianta.
Pe langa aceasta incompetenta stridenta, personajul respectiv mai epata printr-un singur lucru: aroganta. Si-a permis efectiv sa ne jigneasca pe amandoi, si pe mine si pe beneficiar, intr-un mod extrem de grosolan.
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 30 Septembrie 2020, 20:24
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter