- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Americanii de la Ford arunca Romaniei \”colacul de salvare\”

29 Jul, 00:08 • razvan.codorean
Investitia Ford si afacerile conexe ar putea reprezenta un adevarat "colac de salvare" pentru economia romaneasca, atat din prisma investitiilor, aportului la produsul intern brut, cat si a exporturilor, estimeaza specialistii.
Americanii de la Ford arunca Romaniei \colacul de salvare\

Ford va produce la Craiova, pe 8 septembrie, primul sau automobil „made in Romania”, o autoutilitara Transit Connect. Din 2010, va lansa si un nou model de autoturism, in premiera mondiala, cel mai probabil viitorul B-Max, inlocuitorul lui Fusion, iar din 2011, in Banie ar putea fi construita si o utilitara de volum mediu.

Expertii in domeniu spun ca afacerea ar putea reprezenta o nesperata „gura de oxigen” pentru economia romaneasca, in conditiile in care, potrivit datelor Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), exporturile ar urma sa scada in acest an cu peste 30%, iar vestile pentru 2010 nu sunt deloc imbucuratoare.

„In conditiile in care Ford si-a programat ca 90% din productie sa o trimita la export, ma astept ca Romania sa aiba de castigat macar la nivelul investitiei de la Dacia, care a devenit principalul exportator al Romaniei”, a declarat Mihai Ionescu, secretarul general ANEIR, pentru DailyBusiness.ro.

Mircea Geoana, presedintele Senatului, a spus, in cadrul unei intalniri cu conducerea Ford, ca se asteapta ca americanii sa acopere 20% din exporturile Romaniei in 2010.

„Ramane de vazut, insa, daca Ford va alege doar sa asambleze automobile la noi, sau sa produca intr-adevar masini, de la piulita la produsul final. Atunci le vom putea contabiliza ca aport la exporturi si PIB”, a precizat Ionescu.

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, crede ca interesul americanilor de la Ford este unul semnificativ, iar faptul ca au reusit sa atraga pana acum la Craiova 11 firme furnizoare, arata ca isi mentin planurile privind productia, in ciuda crizei din piata auto.

Stroe spune ca principala conditie ca afacerea Ford sa poata fi una de succes pentru Romania este ca guvernul sa se tina de promisiuni si sa investeasca in infrastructura. Altfel, americanii si-ar putea reconsidera planurile investitionale, la fel cum au facut si nemtii de la Mercedes.

[quote=Constantin Stroe, presedinte ACAROM]Daca ar fi existat infrastructura necesara, acum am fi avut si Mercedes in Romania, nu numai Ford si Renault[/quote]

Managerii de la Daimler Benz au decis sa mute in Ungaria investitia de 800 milioane de euro pe care o preconizau pentru Romania, din cauza drumurilor proaste si indeciziei autoritatilor romane.

Planurile Ford si promisiunile autoritatilor

Investitia Ford de la Craiova intampina deja probleme, iar cele cu infrastructura sunt cele mai presante. Pentru a exporta masinile produse in Romania, americanii au nevoie de un drum practicabil, iar reteaua rutiera din zona Olteniei este insuficienta.

Managerii de la Ford s-au intalnit de mai multe ori cu reprezentantii guvernului, solicitand accelerarea lucrarilor de modernizare a drumurilor, insa pana in prezent nu au primit decat promisiuni.

Variantele discutate ar fi constructia unei sosele ocolitoare pana in toamna anului viitor si reabilitarea DN 6 Craiova – Bucuresti. O alta posibilitate ar fi realizarea Autostrazii Sudului. Ce s-a rezolvat pana acum?

„Au cerut proiectarea centurii de sud la profil de 4 benzi. Radu Berceanu a solicitat inca din primavara proiectantului sa faca acest sector de 6 kilometri. Speram ca in toamna acestui an sa punem constructorul pe lucrare”, a declarat Hari Dascalu, director in cadrul Companiei Nationale de Drumuri (CNADNR).

Soseaua ar urma sa fie gata, in cel mai fericit caz, in 12 luni si sa coste 30 milioane de euro. In ceea ce priveste reabilitarea DN 6 Craiova – Bucuresti, proiectul se afla in stadiul procedurii de atribuire a licitatiei pentru tronsonul Craiova – Alexandria, ce va include si mai multe sosele de centura. Tronsonul Alexandria – Bucuresti este deja reabilitat.

Autostrada Sudului ramane inca pe hartie, in conditiile in care nu exista finantare, speranta fiind atragerea de fonduri europene.

Dionisio Campos, directorul general al Ford Romania, stie ca de la planuri la realitate este o distanta lunga. In conditiile in care va incepe productia pe 8 septembrie, el realizeaza ca va avea probleme insa ramane optimist.

[quote=Dionisio Campos, director general Ford Romania]Cresterea productiei va duce automat la cresterea traficului inspre si dinspre fabrica si vrem sa ne asiguram ca acest lucru nu va afecta activitatea noastra si nici viata craiovenilor[/quote]

Dincolo de promisiunile legate de constructia drumurilor, americanii s-au lovit si de alte probleme nerezolvate inca.

Compania Nationala a Drumurilor (CNADNR) le-a refuzat solicitarea de a infiinta o megaparcare in apropierea uzinei de automobile. La randul lor, furnizorii, pe care compania ii vrea cat mai aproape, au mari dificultati in a face rost de terenul necesar constructiei fabricilor de subansamble.

Marin Nicoli, directorul general al Parcului Industrial Craiova, a declarat ca furnizorii Ford au cerut 60 de hectare de teren, de 6 ori suprafata actuala a parcului, cerere imposibil de onorat.

Consiliul Judetean a decis extinderea parcului, insa fondurile necesare au fost taiate de fostul guvern. Autoritile au cerut guvernului Boc sa trimita inapoi cele 3 milioane de euro, pentru a putea cumpara terenul necesar extinderii parcului.

„EDI Distribution, de exemplu, firma ce se va ocupa de transportul componentelor Ford, ne-a cerut opt hectare. Ne-au spus ca sub aceasta suprafata nici nu discuta. Exista un interes foarte mare pentru Parcul Industrial, inclusiv din partea furnizorilor Ford, deoarece aici au toate utilitatile necesare, iar chiria porneste de la cinci centi pe metru patrat”, a afirmat Nicoli, intr-o conferinta de presa.

Printre firmele interesate se vina la Craiova se numara Johnson Controls Automotive Group, Kirchhoff Automotive, Gestamp Automocion, Nicron, Moviplast, Bamesa, Leoni Wiring Systems, Bogaris si EDI Distribution. Autoritatile estimeaza ca acestea vor oferi peste 4.000 de locuri de munca.

„Vom afla in septembrie cine si cum va veni aici. Cert este ca pentru a-i atrage, trebuie sa extindem parcul industrial si asteptam banii de la guvern”, a declarat Ion Prioteasa, presedintele CJ Dolj, care a precizat ca este dispus sa dea guvernul in judecata daca nu vor fi alocati banii pentru Parcul Industrial Craiova.

Ford a achizitionat fabrica de la Craiova in martie 2008 si prin contractul de privatizare s-a angajat sa investeasca in Romania 675 milioane de euro pana la sfarsitul anului 2012 si sa creasca numarul locurilor de munca.

„Ford isi pastreaza angajamentul pentru Craiova. Primul vehicul Ford care va fi produs la Craiova va fi produs la inceputul lunii septembrie. Odata cu inceperea productiei vor fi schimbari nu numai la nivelul fabricii, ci si la nivelul comunitatii”, a declarat directorul Ford Romania.

Pentru a dezvolta investitia de la Craiova, Ford a luat un credit de 300 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, credit garantat de statul roman.

„Uzina de la Craiova s-ar putea transforma astfel intr-una dintre bazele importante de productie ale grupului american in Europa”, a declarat, anterior, John Fleming, presedintele Ford Europa.

Americanii vor ca din 2012, sa produca la Craiova 300.000 de autovehicule si 300.000 de motoare pe an, care ar genera venituri de peste 4 mld. euro.