COMPANII

Batalia de 1 miliard de euro. Vindem Portul Constanta ca sa intram in Schengen?

29 august 2012, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 10 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
port.jpg
Romania va afla luna viitoare verdictul in privinta intrarii in Spatiul Schengen. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, ce acuza coruptia si problemele de la frontiera, adevarata miza pentru obtinerea vizei o constituie, potrivit unor experti, privatizarea CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, o afacere evaluata, neoficial, la 1 miliard de euro.

Olandezii sunt singurii care se opun pentru aderarea Romaniei la Schengen. Inca de anul trecut s-a spus ca adevarata miza ar fi una economica, nu cea legata de coruptie si crima organizata.

"Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen, pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanta si, practic, controlul fluxului de marfuri pentru Europa si mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota.

Potrivit analistilor, acuzele isi au o logica economica. “Daca Romania intra in Spatiul Schengen, ar putea ameninta suprematia Portului Rotterdam, cea mia mare poarta de intrare a marfurilor extracomunitare in Europa”, explica expertul in transporturi Gabriel Marinescu.



“Prin noile facilitati obtinute si prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanta ar ameninta suprematia olandeza”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro

Acesta ar fi si motivul pentru care olandezii s-au grabit sa semneze un protocol de colaborare intre Portul Rotterdam si Portul Constanta, iar firmele olandeze s-au aratat interesate sa preia portul romanesc.

Prin acordul de colaborare, Romania se angajeaza, practic, sa predea managementul strategic asupra Portului Constanta in mana olandezilor, afirma senatorul Bota.

Iar pana la preluarea totala a portului n-ar mai fi decat un pas. "Acest lucru, facut pe sest, este inadmisibil si ar fi trebuit discutat in CSAT", mai spune Bota.

Cum am dat Petrom austriecilor ca sa intram in UE si Autostrada Transilvania americanilor de la Bechtel ca sa intram in NATO, asa vom da Portul Constanta olandezilor pentru viza SchengenDan Manoliu, expert in transporturi

Bineinteles, ministrul Anca Boagiu respingea aceste acuzatii si declara ca este in interesul Romaniei sa colaboreze cu olandezii. 

La randul sau, ambasadorul Olandei la Bucuresti afirma ca “nu exista nicio legatura intre aderarea Romaniei la Schengen si orice posibila colaborare in ceea ce prive?te portul Constanta.

"Vrem sa subliniem ca dezvoltarea portului Constanta este mai presus de toate in interesul Romaniei, iar Olanda (Rotterdam) si-a oferit experienta internationala binecunoscuta. Este un semn clar ca Olanda si comunitatea de afaceri din Olanda apreciaza excelenta relatie bilaterala", mai arata Ambasada intr-o declaratie pentru NewsIn.

“Portul Constanta si sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor sa investeasca in Romania”, arata Bernard Wientjes, presedintele Confederatiei Patronale Olandeze, intr-un interviu acordat HotNews

Autoritatile se fac ca ploua in port

Autoritatile de la Bucuresti evita sa vorbeasca oficial despre situatia Portului Constanta. Intr-un mod de-a dreptul suspect, intreaga poveste a fost trecuta sub tacere.

"Pe surse" insa, aflam ca in aceasta perioada au loc negocieri intre cele doua parti, a caror finalitate o vom vedea in septembrie. 

“Daca vrem viza Schengen, va trebui sa facemcompromisuri olandezilor. Cred ca vom asista in curand la un ceremonial foarte interesant in care Guvernul Ponta ne va anunta, cu pompa, preluarea managementului Portului Constanta de catre olandezi”, spune economistul Cristian Dinulescu, pentru DaiyBusiness.ro

“De privatizare se va vorbi, cel mai probabil, abia dupa alegerile generale”, mai spune acesta.

Cert este ca Guvernul va avea de castigat. Vanzarea Portului Constanta va aduce bani la buget, indiferent daca acesta va fi concesionat, vandut prin licitatie directa sau pe bursa.

Principala poarta catre Europa Centrala si de Est

Intrebarea este insa daca Romania va castiga din aceasta afacere? Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica din PwC Romania, afirma anterior ca Romania are potential de a deveni una dintre rutele comerciale majore in viitor, prin intermediul portului Constanta. 

"Romania are potential de a deveni, prin intermediul portului Constanta, principala poarta de intrare a bunurilor provenind din Estul Asiei si Orientul Mijlociu catre Europa Centrala si de Est, si astfel de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor”, a declarat expertul PWC.

Are insa Romania capacitatea de a gestiona acest potential? Expertul in transporturi Dan Manoliu crede ca discutia este una politica. “Tehnic suntem capabili sa devenim, prin Portul Constanta, principala poarta a Orientului catre UE. Numai ca totul se joaca la nivel politic. Nu cred ca avem politicienii capabili sa reziste intereselor”, a mai spus Peter de Ruiter.

In plus, noteaza expertul, este nevoie de investitii uriase pentru dezvoltarea facilitatilor portuare, iar Romania nu are acesti bani. “Sper sa se ajunga, pana la urma, la o concesiune, nu la vanzare. Altfel ne vom trezi ca nu mai avem nici port, dupa ce am vandut Petrom, retelele de electricitate si gaze etc”, a mai spus acesta.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Alin S. a spus:
29/08/2012 10:23
Doar cine nu a vazut portul din Rotterdam, poate spune ca portul Constanta il concureaza. Ca marime, volum de marfa tranzactionata si mod de operare, comparatia e zdrobitoare. Chiar si asa, sper ca cei din politica sa se fi trezit si sa nu mai instraineze nimic romanesc. Am ajuns chiriasi la noi in tara !
 
George a spus:
29/08/2012 12:49
"... mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri"
Cred ca cei caer afirma asa ceva se tem ca vor pierde controlul asupra tot ceea ce se intampla pe la spate.
Imi puteti spune va rog, daca tot faceti astfel de afirmatii, care este diferenta dintre cele doua porturi de doreste Portul Rotterdam sa il mentina intr-o asa stare?
FYI:
- Portul Rotterdam are o cifra de afaceri de peste 500 mil euro/an si o medie a investitiilor in cadrul portului de 300 mil euro/an
- Portul Constanta are o cifra de afaceri de aprox 100 mil euro/an si o medie a investitiilor de 10 mil euro/an.

Ar trebui sa discutati mai mult cu persoane cu experienta pe acest domeniu ...
 
thebigbadwolf a spus:
29/08/2012 18:06
Distractiv articol, imi aduce aminte de emisiunea lui Virgil Iantu, “copiii spun lucruri trasnite” :)

Rotterdam e un port mare de cateva sute de ani pt ca e localizat in cea mai populata si industrializata zona a Europei, pt ca Olanda e tara cu cea mai dezvoltata infrastructura de transport din lume, pt ca reteaua de canale navigabile da access usor si ieftin catre vestul industrializat al Germaniei (e.g. din Nieuwe Maas se ajunge in Rin) si pt ca geografia locului a permis ca portul sa se dezvolte si sa ajunga la vreo 40 de km lungime (este o croaziera care merge prin port...mergi cam o ora si nu acoperi decat inceputul portului, e absolut urias).

Constanta e un port la o mare inchisa localizat intr-o zona putin industrializata, putin populata si cu o infrastructura de transport extrem de modesta a Europei, asa ca nu cred sa devina Constanta mai mare ca Rotterdam si cot la cot cu Shanghai si Singapore indiferent ce fac sau nu fac olandezii.

Acum ca or fi interese economice nu zic nu, dar probabil ca miza nu e pozitia 3-4 intre cele mai mari porturi din lume ci o miza mai mioritica cum ar fi cateva milioane de furat. Oricum dupa declaratiile din ultimul timp la adresa Angelei Merkel nu stiu daca Olanda va fi singura tara care se va opune intrarii Romaniei in Schengen.

Deasemenea n-as numi coruptia din Romania o fumigena ci o trista realitate. Iar daca vin atatea lucruri rele din Olanda, Germania, de la conducerea EU sau de la departamentul de stat al SUA, poate ar trebui sa ne alipim la Rusia sa ne apere ei de raii astia de vestici, sunt sigur ca Putin ar fi de acord…si poate apoi sa mute si flota Marii Negre de la Sevastopol la Constanta ceea ce ar mari clar capacitatea portului :)
 
vasile a spus:
29/08/2012 20:28
Politicienii nostri au nevoie de bani pentru campania electorala,si- ar vinde si pe masa pentru bani,minte de politician
 
ALINA SEA a spus:
30/08/2012 09:32
Nu sunt de acord cu asa ceva.
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 23 Iulie 2019, 12:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter