COMPANII

"Copiii lui Ceausescu" vor relansa consumul in Romania

28 martie 2011, ora 00:02, autor(i): Adrian Negrescu   | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
hip2.jpg
Desi ne aflam in plina criza, marile retele de retail continua sa investeasca masiv in deschiderea unor noi magazine. Expertii citati de DailyBusiness.ro spun ca retailerii se bazeaza, in principal, pe potentialul generatiei "Epocii de Aur" din comunism, care isi raporteaza existenta, in mare parte, la ce are in farfurie.

Marii jucatori din retailul autohton au alocat peste 1 miliard de euro in acest an pentru investitii. Metro, cel mai vechi jucator din piata, se pregateste sa deschida un nou format de magazin: Metro Punct, un format de dimensiuni ceva mai reduse. Asta dupa ce, in 2010, a deschis doua noi spatii de tip cash & carry, in Bucuresti (Pallady) si Braila.

Si Kaufland a deschis trei noi magazine si pregateste alte 10 in care va investi, in acest an, peste 100 milioane de euro. Francezii de la Auchan au anuntat, la randul lor, inaugurarea, in 2011, a doua noi hipermarketuri.

Profi si-a bugetat deschiderea a 17 noi magazine. Recordman-ul in materie este Dinu Patriciu care mizeaza pe extinderea retelei Mic.ro in acest an de la 100 la 3.000 de spatii comerciale. De asemenea, omul de afaceri va rebrandui si magazinele Minimax Discount in Mac.ro.



Expertii spun ca aceste exemple dovedesc faptul ca retailerii s-au adaptat crizei, iar acum cauta formate si oferte adaptate unor consumatori mult mai constienti de valoarea banilor.

"Piata cauta formate reduse in principal din cauza costurilor operationale mai mici, in conditiile unor chirii si terenuri mai ieftine", afirma Florin Frasineanu, consultant de retail.

"Metro a deschis deja magazine mai mici, de 2.500-3.000 metri, fata de 6.000-7.000 m, Bila, de la 2.000 metri a ajuns la 1.200-1.230 metri pe magazin, Mega Image a deschis recent formate de 100 m, iar Mic.ro desfasoara cu succes o extindere spectaculoasa pe segmentul de proximitate", adauga acesta.

In prezent, in Romania exista peste 1.000 de magazine apartinand retailului modern, dintre acestea 119 fiind deschise in primele noua luni ale anului trecut.

Cu toate acestea, hipermarketurile, supermarketurile si celelalte forme de comert modern nu acopera nici jumatate din comertul cu amanuntul din Romania.

Frigiderul plin, telul unei generatii?

De unde atat interes pentru consumatorul roman mai ales acum, intr-o perioada in care romanii o duc, dupa cum arata sondajele, mai prost decat pe vremea lui Ceausescu?

Expertii vorbesc, in primul rand, despre relatia puternica pe care romanii o au cu farfuria. In special cei cu varsta de peste 40 de ani.

"Vorbim de "copiii lui Ceausescu", generatie care a cunoscut si constientizat privatiunile din Epoca de Aur, oameni care atunci simteau din plin ce inseamna ce sa inseamna sa nu ai ce pune pe masa.", a afirmat psihologul Marius Cepraga.

"Parintii le-au inoculat conceptia ca procurarea alimentelor trebuie sa fie principala grija. Acesta este si motivul pentru care aloca cea mai mare parte din venituri pentru alimente si bauturi", a mai spus acesta.

Dincolo de "copiii lui Ceausescu", retailerii mizeaza si pe romanii din "Generatia de Aur a Consumului", cei care au crescut in timpul boom-ului economic din anii 2006-2008.

O generatie obisnuita sa consume aproape fara limite. "Prototipul ar fi familia de 3-4 persoane, din noua generatie de mijloc, formata in anii 2000, cu 2 surse de venit, obisnuita sa experimenteze toate noile produse vandute in hipermarketuri", spune Marian Avram, consultant in retail.

Retailerii estimeaza ca, odata depasita criza economica si redeschis robinetul creditelor, acestia se vor intoarce la obiceiurile de consum din anii prosperitatii.

Potrivit unei prognoze pentru perioada 2010-2020, realizata de Oxford Economics si compania de consultanta imobiliara King Sturge, Romania se afla pe lista tarilor cu cel mai mare potential de crestere in sectorul de retail.

Expertii estimeaza ca orase precum Pitesti, Timisoara sau Bucuresti vanzarile ar urma sa creasca, in anii urmatori, cu peste 60%. La nivel european, cele mai mari cresteri prognozate ale vanzarilor se vor consemna in regiunile din jurul oraselor Varsovia (Polonia) si Burgas (Bulgaria), de circa 80%

Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, estimeaza ca tintele principale ale marilor retaileri vor fi reprezentate, in urmatorii ani, de localitatile de pana in 100.000 de locuitori si pe termen lung, de mediul rural, acolo unde traieste 40% din populatie.

Promotia, cheia business-ului in retail

Investitiile anuntate de retaileri arata, pe de alta parte, ca in ciuda cresterii preturilor si scaderii vanzarilor, afacerile sunt in continuare profitabile. "Vanzarile retailerilor au fost influentate de criza, insa nu neaparat pe segmentul alimentar", spune Avram.

"Daca va uitati in hipermarketuri, veti vedea ca sectorul food a capatat o mai mare suprafata, dovada ca exista o cerere mai mare decat pe celalte segemente. Si atunci, cum sa nu investesti in continuare?", afirma expertul.

Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, afirma, recent, pentru DailyBusiness.ro, ca cele mai bine vandute produse sunt cele alimentare foarte ieftine, la promotii. Cea mai mare scadere de vanzari este pe segmentul non-food, in special pe electrocasnice.

"Avem mai putine produse scumpe la raft, sortimentatia s-a redus la majoritatea jucatorilor, se merge tot mai mult pe marcile proprii, retailerii mizeaza pe promotii si oferte speciale", afirma Ciprian Moga, de la iQuest Consulting.

Expertii in retail spun ca incidentele de la MiniMax vin sa confirme, daca mai era nevoie, faptul ca aceasta politica de vanzari are mare succes la romani.

Sorin Minea, directorul Angst si presedintele Romalimenta, crede, insa, ca nebunia promotiilor nu va mai dura foarte mult. "Avem deja o a doua schimbare comportamentala generata de criza, dupa goana dupa produse ieftine si proaste", afirma Minea.

"Promotiile au fost cheia vanzarilor de pana acum, dar pot sa va spun ca, din studiile facute, observam faptul ca exista tot mai multi romani care prefera sa cumpere mai putin, insa produse de o calitate mai buna. Este inca un fenomen la un stadiu incipient, dar care are sanse sa creasca, pe viitor, influentat, bineinteles, de revenirea economica", a mai spus directorul Angst.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
precup florin a spus:
28/03/2011 08:16
din lectura materialului prezentat de dumneavoastra se vede clar dorinta de a ...critica din nou ceea ce de peste 21 de ani nu mai este sub nici o formula in romania...sigur slaba si controversata dv. pregatire profesinala va impinge spre aceasta mediocritate in care o mare parte a presei tine practic romania prin articole pe care le citesc in mare parte cam ,doar autorii lor...crescuti in stilul unei mahalale profesionale ,hraniti cu ipocrizia si mnciunile unei societati bazate exclusiv pe zanganitul banilor si povara obsesiei adunarii unor averi ,in mare parte cei care lucreaza in mass media sunt doar uneltele unor neaveniti pusi pe capatuiala fara scrupule.....oferiti macar un exemplu din orice domeniu prin care sa subliniati ...valoarea acestei societati ..cu startul furat bde golanii care s-au aciuat in orice domenii -dar mai cu seama in politica -in comparatie cu ceea cea fost;falimentul presei este dat tocmai de superficialitatea materialelor dv.,care ..nu mai pacalesc pe nimeni ,pentr ca foamea si starea de nesiguranta sunt criteriile cele mai importante azi..in stabilirea veridicitatii unui adevar pe care dumneavoastra il omiteti....cei care din decembrie 89 ne tot impun standerele si criteriile de viata croite dupa alte mentaluri decat cele specifice romanilor sunt de fapt,..straini in credinta despre adevar si realism,ei cu teschereaua noi cu.....saracia....de ce nu incercati sa nu mai faceti trimitere la zone de timp pe care le cunoasteti doar din povestile unor excroci si infractori care va folosesc drept unelte...sigur cu certitudine comunismul romanii nu s-au impacat prea bine ,dar aceste masuri de esenta nazista sunt mai bune..???ce este de apreciat la o societate careia ii cresc ..doar numarul de persoane care mor,sau iau calea strainatatii pentru a asupravietui,ce este de laudat la actualii guvernanti haite de nelegiuiti care se toarna unul pe altulla .inaltele porti unde noi am devenit sclavi,..care sunt avantajele oferite de structurile militare in care am intrat-in afara de ..confortul hotiei si necinstei pe care le-au..implementat in romania-cu ce motive isi bucura aceste guverne proprii cetateni ...cand se lupta doar pentru ciolan..am schimbat daciada cu..ciolaniada,cantarea romaniei cu..cantarea la americani.etc...la ce bun acest gen de articol,...este evident ca fata de precambrian..astazi au fost facuti niste..pasi,dar doar de cei de..la putere la cat fura....apropo,dumneavoastra stimate autor de astfel de articole ..inutile si fara valoare ..cam cat ati strins....asa cat de cat ...nu neaparat real ,stim ca aveti mult tupeu ,tupeul dat de interlopii pe care-i aparati...incercati sa scrieti in fiecare zi..cam ce anume a insemnat pentru romani soi pentru romania....banditismul instaurat dupa decembrie 89....si sigur veti avea surprize cu...privire la numarul celor care va vor acorda audienta lor....scrieti in fiecare zi despre hotii -nu cei care fura de pe sarma rufele,ei sunt creatia celor pe care din ignoranta si servilism ii aparati-care conduc roamania si care si-au pus nume profesionale,...ocupationale pompoasede tipul;politician,investitor,antreprenor,om de afaceri ,guvernant,ministru....etc..incercati si acest exercitiu si mai ales spuneti-ne..clar pana nu ne spun altii sau nu ..descoperim noi,de unde au acesti golani atatia bani daca nu din furat din inducerea inn eroare....asta doar daca ..va lasa constiinta financiara....daca sunteti cinstiti..daca sunteti corecti ,mai slabiti-ne cu..comunismul prea sunteti partizanii acestor golani si nesintitte care se dau de ceasul mortii sa conduca o tara pe care au bagat-o in marmant....
 
CD a spus:
28/03/2011 15:52
Nu stiu "la ce bun un astfel de articol", d-le Precup, dar cu siguranta comentariul dvs. chiar ca nu-i bun de nimic. Ati risipit un sfert sau o jumatate de ora fara sa scrieti practic nimic.
In afara de insultarea interlocutorului -- intai autorul, acum foarte probabil urmez eu -- mai sunteti in stare si de altceva? Adica altceva in afara de "toti sunt niste hoti" si "inainte era mai bine"?
Macar ati citit articolul in intregime?
 
Adrian Popescu a spus:
29/03/2011 22:00
Reactii pertinente la acest articol nu sint inca ( cel putin scrise printre comentarii ) . Asta dovedeste ca intr-adevar poporul roman are comportamentul care a fost descris in articol comportament care dovedeste o ( dureroasa ) lipsa de educatie a poporului acestuia atit economica cit si alimentara . De aceea imi este rusine ca sint contemporan cu mare parte din conationalii mei . Individul concentrat pe ,, a avea '' este tipul ideal pe care il cauta cei care activeaza in vinzari si care fac bani ( foarte multi ) pe dorinta multora de a cumpara . Cumparam exagerat , asta e adevarul , fie ca avem nevoie fie ca nu . Ne incinta orice prostie pe care o comercializeaza niste indivizi speculind exact ceea ce spuneau cei citati in articol.
 
Radu a spus:
03/04/2011 18:40
Vedeti, intr-un articol tot din aceasta saptamana se scria ca "oficial de astazi Romania a iesit din criza", iar in acest articol scrie ca "suntem in plina criza".
Asta inseamna ca nu amiesit din criza, nici macar nu suntem de acord cu chestia asta, deci e mai mult decat discutabila.
Vom iesi si din criza.. candva
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 23 Iulie 2019, 12:40
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter