COMPANII, CARIERE

Cum s-a luat la "tranta" cu criza un producator autohton de mobila

18 mai 2010, ora 00:01, autor(i): Cristina Mihai   | 6 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
ruau.jpgmc.jpg
Pentru Cristian Rusu, directorul producatorului de mobila cu capital romanesc Rus Savitar, criza a venit ca un "wake-up call". Vazand ca magazinele care ii preluau marfa au probleme mari, el a venit cu o idee curajoasa, daca nu chiar nebuneasca: si-a deschis propriul lant de magazine. Rezultatul a fost socant.
Primul magazin, deschis in Sibiu, a vandut in prima zi de 300.000 de lei, adica cam cat obtinea Rusu intr-un an intreg din parteneriatul cu vechiul sau distribuitor din oras.

"Noi am mers contra curentului si am inceput, o data cu criza, sa investim in propria retea de magazine, sub brandul Casa Rusu. Din 2009 ne-am dat seama ca lucrurile merg rau si vor merge si mai rau, asa ca trebuia sa facem ceva. Din parteneriatul de acolo aveam incasari de 300.000 lei pe an. Am deschis propriul magazin in februarie 2009 si a avut in prima zi vanzari de 300.000 lei", povesteste Cristian Rusu. Cum a fost posibil? Nu vindea si partenerul aceeasi mobila? Ba da, dar se pare ca mult mai scump.

In acest moment, este extrem de important sa poti dicta pretulCristian Rusu



Rezultatele acestui prim magazin au confirmat managerilor companiei ca merg in directia potrivita si au mai deschis inca 8 magazine anul trecut, iar anul acesta au in plan sa investeasca in inca 6 unitati proprii.

"A fost ca o desteptare si ne-a pus in miscare. In alte conditii, probabil am mai fi stat in spatele magazinelor revanzatoare", spune Rusu.

Astfel, producatorul de mobila a inregistrat anul trecut o crestere usoara a afacerilor, la peste 20 mil. euro, fata de circa 19,5 mil. euro in 2008, pe o piata care a cazut cu circa 30%.

Primul magazin din cele planificate pentru acest an s-a deschis saptamana trecuta in Capitala, in cadrul Vitantis Shopping Center, si a inlocuit un alt magazin de mobila al unui producator autohton, Mobila Bontas.

Cum a ajuns Casa Rusu sa inlocuiasca magazinul celuilalt producator? Proprietarul Vitantis, fondul de investitii Equest, a dorit un magazin cu produse targetate mai clar, asa ca a reziliat amiabil contractul de inchiriere cu Mobila Bontas in martie anul acesta.

"Mobila Bontas avea produse foarte diversificate ca pozitionare de pret, iar vizitatorul era derutat", spune Vlad Dragoescu, investment manager Equest.

Mobilierul din Casa Rusu este vandut la preturi de producator. Astfel, preturile pentru un set de mobilier pornesc de la 400 lei si ajung pentru cele mai complexe seturi, destinate mobilarii unor case, la maxim 3.000 lei.

Potrivit reprezentantilor companiei, "in acest moment, este extrem de important sa poti dicta pretul. Noi producem, noi transportam si daca reusim sa si vindem, vom avea succes pentru ca stim ce vrea si ce poate romanul", spune Cristian Rusu.

"Am vandut de circa 200.000 euro in 3 zile (in magazinul din centrul Vitantis din Bucuresti - n.r.), iar clientilor nu le venea sa creada. Intrebau daca este pretul de garnitura sau pretul per piesa de mobilier", mai spune Rusu.

Pe piata din Bucuresti, compania si-a dublat vanzarile inca din 2009, cand a inceput sa lucreze cu Dedeman, retailer al carui stoc de marfa provine in proportie de peste 80% de la producatorul roman, potrivit lui Rusu.

Pana sa inceapa sa lucreze cu Dedeman, producatorul abia atingea vanzari de 600.000-700.000 lei pe an in Capitala (circa 180.000 euro).

Compania va continua sa vanda in Capitala atat prin distribuitori, cat si prin magazinele proprii. "Avem parteneri cu care lucram foarte bine si la care nu vrem sa renuntam", a spus Rusu.

Preturile mici si investitiile au si un revers. Marja de profit a companiei s-a injumatatit anul trecut la 8-10%, insa Rusu spune ca este o pondere buna si ca in conditiile actuale de piata, toti producatorii trebuie sa faca mobila "pentru piata de acum, nu pentru cea de acum 2 ani".

Compania a continuat sa fie rentabila si pentru ca si-a redus la jumatate pierderile de materie prima din productie, pana la 5-6%.

In plus, pentru orice eventualitate firma are o linie de creditare de 2 mil. euro, bani neatinsi si pastrati pentru "zile negre".

"Cat timp vom fi echilibrati, toti banii vor fi reinvestiti", spune omul de afaceri.

Compania a inregistrat anul trecut afaceri de 20 mil. euro, din care 40% au fost acoperiti de magazinele proprii. Pentru 2010, firma se asteapta la vanzari de 22 mil. euro, in crestere cu 10%.

Compania si-a inceput activitatea in 1994 ca importator de mobila. In 2005 se realizeaza prima investitie in activitatea de productie de mobilier din pal, valoarea investitiei ajungand la 3,5 mil. euro.

In septembrie 2007 se demareaza proiectul pentru a doua fabrica de mobila, cu o capacitate de productie de 7 ori mai mare decat prima fabrica, avand o capacitate de 15.000 de garnituri de mobilier pe luna. In 2008 se finalizeaza proiectul celei de-a doua fabrici, dupa o investitie de peste 11 mil. euro.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Realist a spus:
18/05/2010 12:03
Un articol exelent, multumim. L-am citit cu placere si am invatat ceva din el.
Un exemplu de succes si o solutie. Sunt satul de plangaciosi si de vaicareli apocaliptice.
 
v,g a spus:
18/05/2010 13:20
Felicitari!un roman care stie ce vrea!Daca si fostii mei patroni ar fi avut curajul si inspiratia dvs ,inca mai exista pe piata si acum,mobila de calitate!sunteti un exemplu bun de urmat!mult succes pe mai departe!!!
 
Parere argumentata a spus:
18/05/2010 17:24
Domnule Rusu, Dumneavoastra castigati cota datorita scaderiilor inregistrare de catre marii jucatori (sunt multi) Romanul este ceva mai chibzuit. Sfatul meu ar fi sa nu schimbati preturiile si strategia cum au facut altii care au avut la inceput preturi mici si le-au umflat pe parcurs. Aceasta este sansa Dumneavoastra. Va doresc mult succes si intelepciune!
 
Ciortea a spus:
23/05/2010 16:10
Felicitari! Primul articol "energizant" si motivator in aceasta "minunata" vreme a holerei romanesti. Sa dea Domnul s-auzim cat mai multe povesti de succes ale antreprenorilor romani, care pe langa strategii de management eficiente sa aiba viziune si inspiratie si sa dea dovada de anduranta si verticalitate.
 
Valentin Todor a spus:
26/08/2012 10:31
Felicitari! un articol excelent. Constat cu placere faptul ca dl Rusu a inteles foarte bine noul concept din Romania "agilitatea in business" (nou pt. unii, vechi pt. altii)

Pentru a obtine o retea de lucru dinamica, business-ul are nevoie de agilitate.
- clientii cer reactie prompta la nevoile lor si un nivel ridicat de personalizare a ofertei. Daca nu poti sa le indeplinesti nevoile, vor alege pur si simplu sa mearga in alta parte, piata de retail este din ce in ce mai diversificata si mai extinsa.
- competitia si parteneriatele apar rapid pe scena, schimba modele de business si apoi dispar cu aceeasi viteza cu care au aparut
- legislatia si cerintele de conformitate influenteaza modul de a face business in retail cu o frecventa descurajanta.

Pe final, sper ca intr-o zi sa dispara de pe scena de business toti cei care acum se numesc antreprenori dar care nu cu mult timp in urma numarau valuta pe la coltul strazilor si vin in 2012 sa dea lectii. Criza, in sectorul privat, nu a facut altceva decat sa scoata in evidenta pe cei cu adevarat competenti.

Valentin Todor
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 25 Februarie 2020, 02:27
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter