- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Cum vor fi afectate afacerile din industria alimentara in perioada urmatoare

24 Oct, 17:43 • Redactia DailyBusiness
Evolutia preturilor materiilor prime si instabilitatea din zona euro sunt printre cei mai importanti factori ce pot afecta companiile din industria alimentara si a comertului cu amanuntul in urmatoarea perioada, potrivit unui studiu realizat de EFMI Business School Romania.
Cum vor fi afectate afacerile din industria alimentara in perioada urmatoare


Cercetarea se
bazeaza pe opiniile agregate ale managerilor din industria alimentara
si a comertului cu amanuntul referitoare la cele mai relevante
aspecte ce tin de evolutia economiei romanesti, a industriei
alimentare si a comertului cu amanuntul, a mediului intern al
companiilor din sector si a consumatorului roman.

Conform opiniei
majoritare a managerilor participanti la cercetare, evolutia
preturilor materiilor prime (100%) reprezinta cel mai temut factor
care ar putea afecta activitatea companiilor din industria alimentara
in perioada urmatoare, urmat de instabilitatea din zona euro (75%),
instabilitatea politica si legislativa din Romania (57%), evolutia
somajului (43%) si in ultimul rand coruptia (36,5%).

Pe termen mediu (1-3
ani), majoritatea managerilor participanti la cercetare (66%)
estimeaza o crestere anuala usoara (cuprinsa intre 1 si 3 puncte
procentuale) a economiei romanesti in ansamblu, 11% scadere
economica, 11% stagnare si doar 12% crestere de peste 3 puncte
procentuale.

Reprezentantii
companiilor din industria alimentara si a comertului cu amanuntul nu
intrevad o modificare a TVA-ului in intervalul 2012-2013 (72%). Mai
mult, doar 4,5% dintre respondenti considera ca aceasta taxa va
creste si 23,5% se asteapta ca TVA sa scada doar la produse
alimentare.

In general, situatia
economica din perioada 2012-2013 este perceputa ca fiind dificila in
contextul unei piete nefiscalizate evaluate la aproximativ 46% din
valoarea industriei alimentare Romanesti, cu exceptii semnificativ
negative (cu valori de pana la 80%) in cazul urmatoarelor industrii:
morarit si panificatie, lactate, fructe si legume, carne si prodse
din carne si comert traditional.

Restantetele
consumatorilor la credite cat si factorii demografici sunt, de
asemenea, temeri majore pentru executivii intervievati, insa ponderea
acestor factori este mai semnificativa pe termen mediu si lung.

Companiile
participante la studiul “Romanian Food Compass 2012-2013: Executive
Survey & Market Trends” sunt: Albalact, Grup Angst, Barilla,
BDG Group, Billa Romania, Caroli Foods Group, Romania Hypermarche
Cora, Heidi Chocolat, Kamis Condimente, Muller Dairy Ro, Rompak –
Pakmaya, Montebanato – Pangram, Profi Rom Food, Selgros Cash &
Carry, Tchibo Brands, Titan, Tymbark Maspex Romania, Zeelandia.

EFMI Business School
Romania este o organizatie independenta afiliata cu EFMI Business
School, Olanda ce isi propune sa creeze si sa faca schimb de
cunostinte, concepte si studii de piata in industria alimentara
romaneasca. Organizatia a inceput activitatea in Romania la inceputul
anului 2011.