- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Licitatiile nu vor mai fi blocate de contestatii

29 Apr, 12:50 • Redactia DailyBusiness
Firmele care contesta derularea unei licitatii vor notifica autoritatea contractanta asupra faptului ca intentioneaza sa sesizeze Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, fara insa ca notificarea sa aiba ca efect suspendarea de drept a derularii si/sau finalizarii procedurii de atribuire, potrivit Mediafax.
Licitatiile nu vor mai fi blocate de contestatii

Modificarile in sistemul achizitiilor publice, incluse intr-un proiect de ordonanta de urgenta, au fost transmise de Guvern catre Comisia Europeana spre informare si au fost prezentate, joi, intr-o conferinta de presa, de presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Cristina Traila.

„Orice contestatie va fi solutionata doar la finalizarea procedurii, iar contractul poate fi incheiat imediat dupa decizia Consiliului”, a spus Traila.

Documentul prevede ca orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala.

Inainte de a se adresa Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor, si nu instantei ca in prezent, persoana vatamata va notifica autoritatea contractanta cu privire la pretinsa incalcare a dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice si la intentia de a sesiza Consiliul. Lipsa notificarii nu impiedica introducerea cererii in fata Consiliului, dar nici nu va avea ca efect suspendarea de drept a procedurii de atribuire.

„Notificarea nu are ca efect suspendarea de drept a derularii si/sau finalizarii procedurii de atribuire. Dupa primirea notificarii, autoritatea contractanta poate adopta orice masuri pe care le considera necesare pentru remedierea pretinsei incalcari, inclusiv suspendarea procedurii de atribuire sau revocarea unui act emis in cadrul respectivei proceduri”, se arata in document.

Surse oficiale au declarat ca firmele nemultumite de derularea licitatiilor pentru achizitii publice nu vor mai avea posibilitatea sa depuna contestatii pe parcursul procedurii pentru a bloca astfel procedura de atribuire a contractului, ci doar la finalul acesteia, cand licitatia poate fi reluata sau proiectul incepe imediat, in functie de raspuns, iar termenul de rezolvare a reclamatiilor pentru care nu mai este nevoie de alte documente va fi redus de la 20 la 10 zile.

Consiliul nu poate decide atribuirea unui contract/acord-cadru catre un anumit operator economic, iar procesele si cererile privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor de achizitie publica se solutioneaza in prima instanta de catre sectia comerciala a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante, cu exceptia litigiilor privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, care se solutioneaza in prima instanta de catre Curtea de Apel Bucuresti.

Documentul mai stabileste ca acest Consiliu are personalitate juridica, iar incepand cu data de 1 iulie 2010 finantarea cheltuielilor curente si de capital ale institutiei se asigura de la bugetul de stat, presedintele acestuia avand calitatea de ordonator principal de de credite. In exercitarea atributiilor sale, presedintele Consiliului va fi ajutat de un colegiu format din trei membri, alesi dintre consilierii de solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice,

In cazuri temeinic justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, instanta, pana la solutionarea fondului cauzei, poate sa dispuna la cererea partii interesate, prin incheiere motivata data cu citarea partilor, masuri cu caracter provizoriu, cum ar fi suspendarea executarii contractului.

Instanta va solutiona cererea de suspendare luand insa in considerare si „consecintele probabile” ale acestei masuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public, si va putea sa nu dispuna aceasta masura in cazul in care consecintele negative ale acestora ar putea fi mai mari decat beneficiile lor.

Ordonanta mai stabileste ca hotararea pronuntata in prima instanta poate fi atacata cu recurs, in termen de cinci zile de la comunicare, iar recursul se judeca de sectia comerciala a curtii de apel.

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice are dreptul de a solicita instantei de judecata constatarea nulitatii absolute a contractelor daca a fost atribuit fara publicarea unui anunt de participare, daca o firma a fost privata de posibilitatea de a formula o cale de atac inainte de incheierea contractului, precum si daca nu au fost respectate cerinte minime din caietul de sarcini sau contractul a fost incheiat in conditii mai putin favorabile decat cele prevazute in propunerile tehnica si financiara care au constituit oferta declarata castigatoare.