- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Prea multi sau prea inconstienti? De ce fug retailerii de bricolaj din Romania

01 Apr, 00:03 • karina.popescu
Retailerii de bricolaj par ca vor face in curand "coada" la iesirea din tara. Praktiker, Obi si Baumax si-au anuntat unul dupa altul, oficial sau nu, retragerile de pe piata romaneasca. Ce se intampla de fapt? E un mediu prea competitiv aici, a scazut consumul la un nivel de la care nu-ti mai permiti sa tii in viata magazine sau aceste companii nu s-au adaptat la criza asa cum ar fi trebuit?
Prea multi sau prea inconstienti? De ce fug retailerii de bricolaj din Romania


Anul acesta a
inceput furtunos pe piata de bricolaj din Romania. Randurile se
subtiaza rapid, putem sa numaram in minus 3 retaileri dintr-un foc.
Prima reactie este “Oricum erau prea multi”. Insa realitatea e
mult mai nuantata.

Grupul german
Praktiker a anuntat pe 11 februarie ca este in cautare de cumparatori
pentru operatiunile de pe piata locala, unde detine 27 de magazine si
unde a avut, in 2012, vanzari de 142 milioane de euro.

Praktiker
s-a confruntat in ultimii ani cu dificultati, astfel ca la finele
anului 2011 a anuntat ca va inchide magazine in Germania, ca renunta
la piata din Albania si ca are in vedere evaluarea operatiunilor
internationale. Anul trecut, Praktiker AG, compania-mama a grupului
german, a intrat in insolventa.

Praktiker are la nivel local o
retea de magazine cu 27 de magazine, a doua din Romania ca marime, cu
o suprafata de vanzare de 184.300 de metri patrati, potrivit
raportului financiar pentru anul 2012. Cele mai multe magazine au
fost deschise intre 2005 si 2008, perioada de boom imobiliar.
Spatiile in care functioneaza magazinele Praktiker sunt inchiriate.

Magazinele companiei
si-au gasit extrem de repede un cumparator: Search Chemicals un SRL
din Constanta cu o cifra de afaceri de 14 ori mai mica decat cea a
retelei de bricolaj, a anuntat ca in cursul zilei de 24 februarie a
fost definitivata preluarea Praktiker Romania.


Noul proprietar
al Praktiker, turcul Omer Susli, vrea sa relanseze in septembrie
brandul, pentru care are drept de folosire nelimitata.

[b]Chirie enorma: 1
milion euro pe magazin[/b]

Susli nu s-a ferit
sa comenteze in ceea ce priveste managementul companiei pana la acea
data, precizand ca afacerea a fost gestionata foarte prost de catre
fostii proprietari, care plateau anual chirii de 24 milioane
de euro pentru spatiile ocupate de 24 de magazine.

„Trei
magazine, din Galati, Piatra Neamt si Focsani, sunt in propietatea
noastra, restul de 24 sunt inchiriate de la diferite companii.
Praktiker are 1.700 de angajati permanenti, la care se adauga 600 de
angajati platiti tot de companie pentru servicii externalizate, paza,
curatenie. Compania nu are nicio datorie la banci sau la furnizori,
totul este platit la zi. A fost o afacere prost gestionata si asta ma
bucura pentru ca pentru orice contract pe care il aducem acum la masa
de negociere obtinem 50% reducere. Daca faceau totul nu mai aveam ce
face noi acum”, a declarat turcul.

El a mai spus ca
Praktiker platea anual 24 de milioane de euro chirii pentru
spatiile pe care le ocupau cele 24 de magazine. Practic, in medie
compania platea o chirie de 1 milion de euro anual pe fiecare
magazin, o suma fabuloasa, ramasa probabil din vremea de boom, in
contracte nerenegociate. Asta in conditiile in care terenurile
respective s-au ieftinit major in criza, iar unele puteau fi
cumparate cu o suma mai mica de 1 milion de euro.

[b]Au venit pe val,
se retrag cu pierderi masive[/b]

Retailerul german de
bricolaj Obi a deschis primul magazin din Romania in 2008, un an de
boom imobiliar si de consum. Dupa 5 ani, se pregateste sa se retraga
de pe piata romanesca
, unde a inregistrat pierderi in fiecare an de
activitate aici.


„Scaderea
puterii de consum a populatiei din ultimii ani si faptul ca s-au
construit putine locuinte au facut ca activitatea firmelor de
bricolaj sa fie una slaba. Din acest motiv, retailerul Obi se
pregateste sa se retraga in acest an de pe piata romaneasca”, au
afirmat surse din piata de profil.

Reprezentantii
Obi afirma ca „pentru moment” nu s-a pus problema
retragerii companiei din Romania. 

Afacerile Obi
Romania au crescut constant in intervalul 2008 – 2012, de la 18,5
milioane lei la 182,2 milioane lei. Pe de alta, compania a inregistrat in aceasta perioada pierderi totale de peste 270 de
milioane de lei, cele mai ridicate fiind consemnate in 2010, cand
rezultatul negativ a totalizat 77,1 milioane lei.

De altfel, grupul german a decis in
luna septembrie a anului trecut reducerea capitalului social al Obi
Romania cu suma de 126 milioane lei, pana la 81,3 milioane lei,
prin incorporarea pierderilor. La sfarsitul anului 2012, compania
avea un numar mediu de 636 angajati si piederi de peste 56 de
milioane de lei.

[b]Austriecii recunosc: Nu s-a
justificat extinderea in Est[/b]

O alta lovitura pentru piata a venit la
nici o saptamana dupa vestile despre Obi.
Retailerul austriac de bricolaj Baumax, care detine 15 magazine in
Romania, analizeaza retragerea din Europa de Est, din cauza
pierderilor masive inregistrate de companie.

Fodatorul Baumax,
Karl-Heinz Essl, a anuntat anterior ca va scoate la licitatie
colectia personala de arta pentru a atrage finantare si a salva
compania de la colaps. Reprezentantii Baumax au sugerat insa ca
veniturile provenite din licitatie ar putea acoperi salvarea
operatiunilor din Austria, insa ar fi insuficiente pentru a sprijini
afacerile din Europa de Est. 

Essel a afirmat ca
extinderea pe pietele din Europa de Est „nu s-a
justificat”. 

Baumax a inregistrat in 2012 o
pierdere de 126 milioane euro. Cele mai mari pierderi au fost
raportate in Romania, de 26 milioane euro.

[b]Cati mai raman si
cine profita de criza?[/b]

Dupa exiturile celor
3, vor mai ramane pe piata retaileri ca Dedeman, Bricostore (Brico Depot), Ambient, Hornbach, Mr. Bricolage, Leroy Merlin si noii cumparatori, daca va fi cazul. Sau poate chiar mai putini.

Potrivit liderului
de piata Dedeman, pentru Romania ar fi normal sa existe doar 3
jucatori pe acest segment. 

Dedeman este si cel
mai activ. Numai anul trecut, compania cu capital integral romanesc a
deschis 6 magazine, ultimul langa mall-ul Afi din Ploiesti. Care e
secretul lor? Probabil faptul ca nu inchiriaza terenuri, ci le
cumpara, intr-un moment oportun al pietei imobiliare. Cifra de
afaceri a fost de 540 de milioane de euro in 2012, iar pentru 2013
retailerul a mizat pe o crestere de 8% a business-ului.

Cand a venit
criza, daca era sa urmam sfatul lor (al companiilor straine de
consultanta, n.r.), am fi oprit toate investitiile, ca vine prapadul,
iar pentru asta ne cereau si bani. Opriti-va cat mai aveti timp! Nu
conteaza cat ati facut. Lasati totul asa! Asta ne spuneau mari
companii de consultanta. Contrar sfaturilor catastrofice care anuntau
prapadul, criza ne-a ajutat enorm. Am ajuns sa cumparam terenuri la
care nici macar nu visam“, a declarat anterior presedintele
Dedeman, Dragos Paval.

Cel mai nou magazin
deschis a fost pe 21 martie, in Sibiu, cel de-al 37-lea al retelei
nationale, care a necesitat o investitie de 13 milioane de euro,
ocupa o suprafata de 13.700 mp. si dispune de o parcare proprie cu
380 de locuri.
Obiectivul companiei este ca in acest an sa
atinga sau chiar sa depaseasca 40 de magazine

Si Hornbach se pare ca o duce bine, urmand strategia prudentei. Compania germana a raportat, in anul financiar finalizat la 28 februarie 2013, o crestere cu 0,8% a vanzarilor, la nivelul grupului, si de 4%, adica de 5 ori mai mare, in Romania. Pe piata locala, materialele de constructii au adus, anul trecut, 37% din vanzarile totale, in timp ce articolele de gradina au o ascensiune continua, potrivit reprezentantilor companiei. De altfel, cei de la Hornbach Riomania vor sa intre si in orasele mici, schimband totodata formatul magazinelor. 

Reprezentantii Hornbach Romania nu se grabesc cu aceste deschideri, urmarind sa analizeze foarte bine pietele respective: ”Nu fortam termenele de deschideri, ne indreptam atentia catre orase cu peste 300.000 de locuitori care sa permita realizarea unei cifre de afaceri corespunzatoare cu investitiile efectuate”, spun oficialii companiei.

„Nu stiu daca sa deschizi magazin dupa magazin este cheia succesului”, a spus si Mugurel-Horia Rusu, directorul general al Hornbach Romania, adaugand ca intre boom-ul pozitiv de dinaintea crizei, si cel negativ, de dupa criza, compania, care nu are mai mult de 5 magazine in Romania, a reusit sa se mentina la un nivel stabil.

Si Bricostore isi consolideaza afacerile din Romania, dupa preluarea de catre grupul britanic Kingfisher. Retailerul a intrat intr-un proces de transformare in Brico Depot, dorind sa aduca un concept diferit pe piata DIY. In acest nou concept intra si produsele „arivaj” si orarul de functionare a magazinelor. Reprezentantii companiei spun ca Brico Depot nu realizeaza promotii, „care pot crea confuzie in randul clientilor si dificultati in compararea ofertelor de pe piata”.

In schimb, va aduce in mod regulat produse „Arivaj”, adica in cantitate limitata, care nu se gaseste in gama permanenta, vandut la un pret mai scazut decat cel de pe piata. De asemenea, pentru a atrage clienti precum mesterii, programul magazinelor incepe de la 7 dimineata.