COMPANII

Profitul Petrom dauneaza grav economiei? Unde duce scumpirea carburantilor

24 februarie 2012, ora 00:05, autor(i): Adrian Negrescu   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
pozaP.jpg
Sute de firme de transport au dat faliment, iar alte mii de IMM-uri din diverse domenii, de la alimentatie la comert, au ajuns, la randul lor, aproape de colaps, una din cauze fiind cresterea spectaculoasa a preturilor la carburanti, afirma reprezentantii oamenilor de afaceri, citati de DailyBusiness.ro.

La doar o zi dupa ce a anuntat ca "va continua politica de crestere moderata a preturilor", Petrom a scumpit joi motorina cu 9 bani, iar benzina cu 12 bani.

Anuntul a fost facut concomitent cu declararea unui profit record, de 3,759 miliarde lei (887 milioane de euro). Castigul a crescut cu 72% fata de anul precedent. Detalii cititiáaici.

Decizia de scumpire anuntata a starnit un val de reactii virulente in randul oamenilor de afaceri. Acestia considera ca profitul urias al societatii petroliere este facut in detrimentul unor intregi sectoare din economie si cer statului sa intervina si sa opreasca "dictatul" Petrom.



Cei mai puternic loviti de cresterea preturilor la carburanti sunt transportatorii. Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Transportatorilor si Operatorilor Rutieri (FORT), a caracterizat decizia Petrom ca un nou act de sfidare la adresa economiei.

ôPetrom a demonstrat ca atunci cand vrea, majoreaza preturile cum le dicteaza profitul. Scade consumul, acopera gaura din cresterea preturilor, creste consumul, majoreaza preturile la fel. Este o bataie de joc fara marginiö, a declarat Hagiu.

Potrivit presedintelui FORT, in conditiile in care Petrom detine peste jumatate din statiile de carburanti din Romania, decizia de majorare a preturilor reprezinta un act de subminare a economiei nationale.

ôAceasta majorare de preturi nu este justificata de nimic. Nu poti sa vii sa spui ca de la o zi la alta trebuie sa modifici preturile pentru ca ti-au crescut cotatiile internationale la petrol. Pai tu nu ai rezerve? Tu prelucrezi petrolul de la o zi la alta?ö, se intreaga acesta. Omul de afaceri cere Guvernului sa intervina in aceasta situatie.

Maine o sa vina sa spuna ca scumpesc carburantii pentru ca afara ninge sau ploua. E o bataie de joc la adresa economieiAugustin Hagiu, presedinte FORT

Potrivit acestuia, sute de firme de transport au fost nevoite sa isi opreasca activitatea in conditiile in care preturile la carburanti au crescut, iar afacerile au ajuns pe pierdere.áá

ôTariful, care ar trebui sa acopere costul, sa fie un tarif real si nu unul de dumping. Motorina inseamna 45-50% din costurile pe care le are un transportator comercial. Un singur lucru ne ramane: sa scoatem cheia din contact.", a mai spus acesta.

Si industria alimentara este puternic afectata de majorarile de preturi la carburanti. Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara, a declarat ca se asteapta ca numarul falimentelor sa creasca in special in randul micilor comercianti.

ôAcestia isi asigura singuri aprovizionarea. Sa bage costurile suplimentare in preturi ar fi sinucidere curata la ce concurenta este si la cat de mult a scazut nivelul de trai. Tot mai multi oameni de afaceri o sa traga linie si o sa calculeze ca mai bine inchid decat sa mearga in pierdereö, a spus Frumosu.

Petrom candideaza cu succes la pozitia de gropar al economiei romanestiDragos Frumosu, presedinte FSIA

Unul dintre sectoarele cele mai afectate este industria de panificatie, unde transportul reprezinta intre 30-40% din costuri.

"Este picatura care a umplut paharul pentru ca noi, de cateva luni, lucram in pierdere", a declarat Aurel Popescu, presedintele patronatului din industria de morarit si panificatie Rompan.

"Si asa lucram in pierdere de cateva luni iar aceste cheltuieli cu carburantii efectiv ne plaseaza intr-o situatie foarte dificila", a mai spus acesta.

Potrivit oamenilor de afaceri, cresterea preturilor la carburanti va declansa un nou val de inflatie care va fi cu greu stavilit. Astfel ca preturile vor creste in lant, iar efectele se vor simti puternic in economie ľ puterea de cumparare va continua sa scada, iar Romania va reveni in recesiune, daca nu este deja in aceasta situatie.

Carburantii vor continua sa se scumpeasca

Vestea si mai proasta este ca preturile carburantilor vor continua sa creasca. Asta daca situatia din Iran va continua sa influenteze evolutia cotatiilor internationale.

Constantin Tampiza, fostul director general al Lukoil Romania, a declarat, pentru Gandul, ca pretul barilului de petrol ar putea exploda oriunde intre 150 si 200 de dolari, ceea ce ar echivala cu scumpirea in Romania a unui litru de benzina cu 1-2 lei, pana la un nivel apropiat de 9 lei pe litru, in cazul sortimentelor de top.

"Eu sper sa nu creasca peste nivelul de 150 de dolari pe baril. Tensiunile din Iran, problema cu stramtoarea Ormuz si evenimentele recent din Siria pun presiune pe cotatia barilului. In acelasi timp insa, trebuie subliniat, exista si o contrapondere, respectiv dinamica slaba a economiei globale, ceea ce inseamna un consum mai mic, deci o cerere mai mica de produse energetice", a declarat Tampiza.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, patronat ce reuneste 270 de statii independente, a declarat ca se astepta la aceasta scumpire.

"Exista o intelegere de ani de zile intre producatori si comercianti privind preturile la carburanti. Am spus-o de atatea ori incat parca nici nu mai conteaza", a spus acesta. Potrivit estimarilor benzinarilor particulari, pretul carburantilor va depasi 7 lei in primavara.

Au vazut ca a scazut consumul si au crescut rapid pretul, ca sa isi securizeze profitulIon Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari

Consiliul Concurentei, institutia responsabila sa monitorizeze piata a amendat, recent, OMV Petrom cu 504 milioane de lei in urma anchetei privind retragerea unui sortiment de benzina de pe piata. Alaturi de Petrom au mai fost amendate alte cinci companii, in total, cu 880 de milioane de lei.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu a declarat ca in prezent se mai afla in derulare o ancheta ce vizeaza modul in care sunt stabilite preturile in piata.

ôPana nu avem dovezi concrete, nu putem spune daca exista o intelegere intre firmele petroliere pentru a modifica pretul carburantilor si a-si securiza astfel profiturileö, a precizat acesta.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
CD a spus:
24/02/2012 13:35
Cam 70% din pretul carburantilor, daca nu cumva chiar putin mai mult, se duc in buzunarele niciodata indestulate ale statului, asa incat cu siguranta guvernul e ultimul care sa se ia la harta cu Petrom. Relatia e mai degraba una de complicitate.
 
Cristian V a spus:
24/02/2012 15:32
@ CD. Foarte corect. Nu numai ca mai mult de 70% din pret sunt taxe dar mai mult platim si TVA pe taxe adica 24% si din acciza care e de multe ori mai mare decat pretul barilului si din taxa de drum care a fost dublu impusa si prin obligativitatea rovignetei.
Articolul dezinformeazqa atata timp cat nu prezinta in paralel cu profitul si rulajul pentru a vedea cat de mare este marja petrom, cat din pret este "nesimtit" si cat este just.
Am descris putin costul benzinei la pompa in http://taxedescolarizare.blogspot.com/
 
mircea a spus:
24/02/2012 16:19
Cand oficialitatile se ingrijesc numai de cum sa se capatuiasca pana la sfirsitul mandatului,si un presedinte care nu are curajul sa faca ce a promis adica anularea privatizarii petrom austriecii vor face ce vor cu mariana in fruntea companiei!Platita super ca sa nu fie injurat un austriac care ar fi in frunte!Austriaculk e in planul 2 dar incaseaza profit maxim cu romanca noastra in pinsa la inaintare!
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 25 Februarie 2020, 01:53
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter