- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Protectia Consumatorului si retailerii se cearta pe cuvantul \”gratuit\”

31 Jan, 00:01 • Redactia DailyBusiness
De la 1 februarie, toate promotiile care includ cuvantul "gratuit" vor fi interzise, a anuntat Protectia Consumatorului, insa aceasta masura ar putea aduce, conform estimarilor din piata, pierderi de zeci de milioane de euro pentru producatorii si distribuitorii de produse de larg consum.
Protectia Consumatorului si retailerii se cearta pe cuvantul \gratuit\

Marile companii de retail si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au intrat in aceste zile intr-un conflict deschis, ce s-ar putea solda cu un nou proces ce va aduce Romania in fata Curtii Europene de Justitie.

Conform unui anunt facut de ANPC catre companii pe data de 18 ianuarie, dar care a ajuns in presa abia miercuri, in urma unui protest al patronatului din industria alimentara Romalimenta, de la 1 februarie autoritatea va interzice promotiile efectuate de societatile comerciale ce includ cuvantul „gratuit”. Noua masura, parte a legii privind combaterea practicilor comerciale inselatoare sau agresive, este menita sa armonizeze legislatia nationala cu cea europeana. Totusi, in toate economiile dezvoltate din Europa, cuvantul „gratuit” apare in mod uzual in campaniile de promovare.

„Este vorba inclusiv de campaniile de genul ‘cumperi trei produse si al patrulea este gratuit’, sau ‘acest produs contine un procent gratuit’. Aplicarea legii este extrem de clara. Atata timp cat spui ca produsul este gratuit si de fapt conditionezi oferirea lui de o plata sau achizitia unui alt serviciu, se constituie intr-o incalcare a prevederilor europene in materie”, a declarat, pentru DailyBusiness, Gheorghe Ciubotaru, vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Anuntul ANPC, lansat pe 18 ianuarie, a luat pe nepregatite companiile care realizeaza astfel de promotii. Producatorii, distribuitorii si retailerii s-au trezit in situatia de a trebui sa anuleze campanii de milioane de euro (print, TV, ambalaje – etc.) si sa retraga din magazine toate produsele ce contin cuvantul „gratuit”.

Reprezentantii patronatului Romalimenta au o alta parere in legatura cu masura impusa de ANPC, ei sustinand ca este vorba de o interpretare eronata a directivelor europene in materie.

„Ne confruntam cu o situatie unica pe intreg teritoriul Uniunii Europene. Deoarece s-a interpretat gresit directiva europeana privind practicile comerciale, ANPC a decis sa interzica promotiile in magazine, masura care intra in vigoare de vineri, 1 februarie”, a declarat directorul executiv Romalimenta, Mihai Visan.

„Conform directivei, sunt interzise doar promotiile la care produsele sunt oferite gratuit consumatorilor, iar acestia sunt informati ulterior ca primirea acestora este conditionata de cumpararea altor produse sau de suportarea unor costuri suplimentare (cum sunt de pilda oferirea de mostre gratuite ale unor produse in hypermarketuri, conditionata insa de achizitionarea unui produs sau serviciu – n.r.). ANPC a solicitat comerciantilor sa opreasca aceste promotii”, a explicat Visan.

Directorul executiv Romalimenta a precizat ca nu doar consumatorii vor avea de suferit din cauza acestei interpretari eronate, ci si producatorii, deoarece cei din urma sunt obligati de catre comercianti sa-si retraga marfa din magazine.

„Comerciantii ne-au solicitat, de teama amenzilor, ca pana maine (joi-n.r.) sa retragem produsele respective din magazine. Vor avea de suferit multi producatori, pentru ca vorbim de o gama larga de produse, de la bauturi racoritoare la dulciuri”, a mentionat Mihai Visan.

Florentin Scarlat, managerul de comunicare de la Unilever, al treilea producator de alimente si bunuri de larg consum din lume, cu peste 300 de marci in domenii de activitate de la productia alimentara la industria cosmetica si detergenti, a declarat, pentru DailyBusiness, ca este foarte dificil de calculat in acest moment care vor fi consecintele aplicarii unei astfel de masuri.

„Nu avem o estimare a consecintelor provocate de aceasta situatie. Romalimenta, care ne reprezinta, a declansat o noua runda de negocieri cu ANPC. Este in mod clar o interpretare eronata a legislatiei europene”, a precizat Scarlat.

Mariana Dragan, directorul de comunicare de la Auchan, a precizat, la randul sau, ca efectele deciziei ANPC nu pot fi, pentru moment calculate, o analiza fiind realizata de expertii companiei chiar in aceste zile.

„Pot sa va spun un singur lucru, faptul ca marea majoritate a companiilor ale caror produse le distribuim in prezent desfasoara promotii prin intermediul magazinului nostru. Nu am luat inca o decizie privind desfasurarea acestor promotii”, a mai spus Dragan.

Surse din piata au declarat, pentru DailyBusiness, ca decizia ANPC a declansat mari probleme in special producatorilor de alimente, dulciuri si bauturi. Cum o campanie de promovare include publicitate in mass-media, outdoor si indoor, dar si realizarea unor ambalaje speciale, pagubele pentru doar o singura promotie sunt estimate la sume de ordinul sutelor de mii de euro. Raportat la nivelul intregii piete de retail, pierderile ar depasi sume de ordinul zecilor de milioane de euro.

Promotiile, intre preturi ascunse si beneficii pentru consumatori

Campaniile promotionale ce includ produse gratuite si alte oferte reprezinta una dintre principalele modalitati de promovare din orice economie de piata, spun specialistii.

Decizia ANPC vine sa sanctioneze falsele promotii, de genul concursurilor cu premii care nu exista, a produselor gratuite care sunt oferite conditionat cu incheierea unui contract sau achizitia altor produse, cat si alte elemente de publicitate inselatoare, spun oficialii Autoritatii.

Presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara, Dragos Frumosu, spune ca decizia ANPC vine sa corecteze o serie din derapajele inregistrate in publicitatea romaneasca.

„Am avut prea multe concursuri cu premii fabuloase care nu existau de fapt, prea multe campanii care promiteau gratuitati care de fapt presupuneau plata unor servicii suplimentare si alte capcane publicitare”, a precizat Frumosu. „Cred ca, prin aceasta decizie, vom afla in sfarsit daca pretul acestor produse gratuite era suportat de companii sau era ascuns in pretul pachetului de oferta. Adica, mai pe romaneste spus, daca atunci cand cumparai 4 sticle de suc din care una era gratuita, de fapt pretul celei de-a patra nu era inclus in cel al produselor pe care le platim”, a declarat Frumosu, pentru DailyBusiness.

Diferendul dintre companii si ANPC s-ar putea transa la Strasburg

In timp ce producatorii, importatorii si distribuitorii de marfuri, in special pe segmentul de retail din piata romaneasca, acuza faptul ca Romania ar fi singura tara din Uniunea Europeana unde se interpreteaza in acest mod legislatia europeana in materie de publicitate, ANPC ramane ferma pe pozitie si anunta ca va declansa controale pentru a vedea modul in care se respecta legea. Iar amenzile nu sunt deloc mici. Pentru fiecare abatere, acestea pot ajunge pana la 60.000 de lei.

Romalimenta, patronatul din industria alimentara, a anuntat, pe de alta parte, ca, daca ANPC nu va renunta la decizie, se va adresa Comisiei Europene pentru „a primi o interpretare care sa tina cont de spiritul directivei si solicita ANPC sa reconsidere aceasta interpretare prin care consumatorul roman este tratat in mod diferit de restul consumatorilor europeni”.

Pe langa prevederile privind interzicerea produselor gratuite, legea privind combaterea practicilor comerciale mai prevede metodele abuzive prin care comerciantii incalca drepturile consumatorilor folosind publicitatea-capcana, respectiv practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator.

De asemenea, comerciantii care vor folosi indemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, sau vor face afirmatii false cu privire la proprietatile curative ale produselor, vor fi sanctionati de ANPC.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Tren direct de mare viteză între Paris și Munchen. Călătoria va dura sub 5 ore din 2026
Tren direct de mare viteză între Paris și Munchen. Călătoria va dura sub 5 ore din 2026
Comerțul cu tradiții în 2025. Meșterii români cuceresc online-ul, iar sărbătorile aduc cele mai mari vânzări
Comerțul cu tradiții în 2025. Meșterii români cuceresc online-ul, iar sărbătorile aduc cele mai ...
Cutremur la Hollywood. Prăbușirea Warner Bros declanșează o luptă uriașă între Netflix și Paramount
Cutremur la Hollywood. Prăbușirea Warner Bros declanșează o luptă uriașă între Netflix și Paramount
Nicușor Dan, despre dronele rusești: „Sper să nu mai avem drone, dar dacă vom avea şi dacă nu punem în pericol pe locuitori şi să facem mai mult rău, veţi vedea drone doborâte în România”
Nicușor Dan, despre dronele rusești: „Sper să nu mai avem drone, dar dacă vom avea şi dacă nu ...
Tur decisiv în Chile. Alegerile prezidențiale ar putea aduce cea mai puternică virare spre dreapta din ultimele decenii
Tur decisiv în Chile. Alegerile prezidențiale ar putea aduce cea mai puternică virare spre dreapta ...
Alertă cu bombă la granița Republicii Moldova. Trenul București–Kiev, vizat de o amenințare
Alertă cu bombă la granița Republicii Moldova. Trenul București–Kiev, vizat de o amenințare
Cum a votat Nicușor Dan la Primăria Capitalei: „Am pus ștampila pe cine am crezut că duce mai departe”
Cum a votat Nicușor Dan la Primăria Capitalei: „Am pus ștampila pe cine am crezut că duce mai departe”
Decembrie, luna datoriilor. Românii iau cele mai multe credite înainte de sărbători
Decembrie, luna datoriilor. Românii iau cele mai multe credite înainte de sărbători
De ce nu a mers Nicușor Dan la funeraliile lui Ion Iliescu: „Am încercat să păstrez un echilibru”
De ce nu a mers Nicușor Dan la funeraliile lui Ion Iliescu: „Am încercat să păstrez un echilibru”
Creștere alarmantă a cazurilor de gripă. Un nou virus se răspândește rapid în România
Creștere alarmantă a cazurilor de gripă. Un nou virus se răspândește rapid în România
Când va fi lansat cel mai așteptat film al anului, ”Avatar: Fire and Ash”. Producția legendarului James Cameron are o distribuție stelară
Când va fi lansat cel mai așteptat film al anului, ”Avatar: Fire and Ash”. Producția legendarului ...
Atenție la peștele congelat. Cum îl alegem pe cel de calitate
Atenție la peștele congelat. Cum îl alegem pe cel de calitate
Camere de supraveghere pentru depistarea celor care aruncă deșeuri în locuri nepermise. Cei prinși vor plăti amenzi de până la 30.000 de lei!
Camere de supraveghere pentru depistarea celor care aruncă deșeuri în locuri nepermise. Cei prinși ...
Se desființează Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale! Unde se întâmplă și care sunt consecințele
Se desființează Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale! Unde se întâmplă și care sunt ...
Bradul perfect pentru Crăciun 2025. Cât costă un brad natural versus unul artificial și unde găsim cele mai bune oferte
Bradul perfect pentru Crăciun 2025. Cât costă un brad natural versus unul artificial și unde găsim ...
București, Cluj și Craiova devin cele mai instagramabile destinații ale iernii
București, Cluj și Craiova devin cele mai instagramabile destinații ale iernii
Taxa pentru câini crește drastic la Viena. Proprietarii vor plăti până la 160 de euro din 2026
Taxa pentru câini crește drastic la Viena. Proprietarii vor plăti până la 160 de euro din 2026
Cât costă un loc de veci în România în 2025. Prețuri uriașe, taxe ascunse și proceduri obligatorii
Cât costă un loc de veci în România în 2025. Prețuri uriașe, taxe ascunse și proceduri obligatorii