- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Roland Berger: Piata de bricolaj a scazut cu 15% in 2010 la 1,7 mld. euro. Vezi estimarile pentru 2011!

11 Jan, 00:01 • traian.badulescu
Piata de bricolaj din Romania a scazut anul trecut cu 15%, pana la 1,7 mld. euro, fiind trasa in jos de scaderea puterii de cumparare si de caderea sectorului de constructii, potrivit estimarilor biroului de la Bucuresti al firmei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants. Expertii confirma informatiile publicate in premiera saptamana trecuta de catre DailyBusiness.ro, potrivit carora Dedeman a urcat pe prima pozitie in piata de bricolaj din punct de vedere al cifrei de afaceri, depasindu-i anul trecut pe germanii de la Praktiker.
Roland Berger: Piata de bricolaj a scazut cu 15% in 2010 la 1,7 mld. euro. Vezi estimarile pentru 2011!

„Criza a afectat puternic piata de bricolaj din Romania, aceasta fiind printre cele mai sensibile la starea economica a tarii. Scaderea puternica a pietei in 2009, cu 24%, la aproximativ 2 mld. euro, a continuat, desi intr-un ritm mai lent, si in 2010: pentru anul trecut, piata a fost estimata la 1,7 mld. euro, cu 15% mai putin decat in anul anterior”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Alexandru Filip, project manager Roland Berger Strategy Consultants.

El a explicat ca scaderea veniturilor populatiei si alti factori macroeconomici negativi au dus la scaderea cumpararilor, clientii in general micsorand sau amanand achizitiile in domeniul materialelor de bricolaj.

„Industria constructiilor a fost si ea puternic afectata de criza. Astfel, daca in 2009 marile proiecte noi in domeniul constructiilor au constituit principala sursa a pietei de bricolaj, in 2010 proiectele de renovari au capatat o pondere sporita. Acest fapt se explica atat prin sursele financiare mai reduse necesare pentru renovari, cat si complexitatii si duratei mai mici de planificare si executie a acestor proiecte”, a adaugat Alexandru Filip.

El a mentionat ca, totodata, clientii sunt in continuare atenti la ofertele de pe piata si negociaza puternic preturile si conditiile comerciale.
[img=1109][/img]
Anul trecut, din punctul de vedere al ofertei, comerciantii de materiale de bricolaj si-au restrans in general activitatile, cativa jucatori mai mici inchizand magazine sau intrand chiar in insolventa, potrivit reprezentantului Roland Berger.

„Exista cateva exceptii insa, cea mai notabila fiind Dedeman, care si-a continuat politica de deschideri de centre din 2009, cu cinci magazine noi deschise in 2010, atingand un total de 21 de magazine. De asemenea, Baumax si-a deschis in 2010 patru noi magazine, retailerul Obi inca trei, iar Mr. Bricolage si Hornbach cate un singur magazin. Praktiker si-a deschis in 2010 al 27-lea magazin si se mentine ca atare pe prima pozitie din punctul de vedere al numarului de centre pe care le opereaza in Romania”, a punctat Filip.

El estimeaza ca, in general, cererea pietei isi va continua evolutia din ultima perioada si in 2011, sugerand o noua scadere a pietei.

„In acest an, este de asteptat ca populatia sa sufere inca din cauza situatiei macroeconomice negative, intarziind astfel cresterea cumpararilor materialelor de bricolaj. Veniturile disponibile ale populatiei sunt estimate in 2011 sa atinga nivelul din 2009, insa efectele psihologice ale crizei nu vor permite populatiei sa achizitioneze semnificativ mai multe materiale de bricolaj”, a spus expertul Roland Berger.

Potrivit acestuia, venitul disponibil al romanilor per capita (adica venitul pe care il are efectiv la dispozitie populatia dupa ce isi face platile obligatorii), a fost estimat pentru 2010 la 3.600 euro, in scadere fata de 2009, ceea ce inseamna un buget lunar de 300 euro de fiecare roman.

Filip a precizat ca desi aceasta descrestere este mai mica decat cea din 2009 fata de anul anterior (-10%), ea este totusi semnificativa, avand un efect negativ atat practic, asupra capacitatii de cumparare, cat si psihologic, asupra predispozitiei populatiei in acest sens.

„Este de asteptat ca in perioada urmatoare revenirea industriei constructiilor sa se bazeze preponderent pe o revigorare a lucrarilor de renovare, datorita necesarului financiar, complexitatii si duratelor de realizare reduse ale acestora, fata de constructiile noi”, a mai spus Alexandru Filip.

El anticipeaza ca din punctul de vedere al ofertei, jucatorii vor miza in principal pe mentinerea activitatii, neinvestind in deschideri noi de magazine, in principal din cauza mentinerii cererii la un nivel scazut.

„Vor exista totusi cateva exceptii: Dedeman si Obi doresc sa-si extinda acoperirea geografica in Romania in 2011, mizand pe politica ce au dus-o si in 2010, si care le-a permis o crestere a veniturilor, chiar in perioada de criza. Aceste companii prevad deschiderea cel putin a cate unui magazin. Baumax, de asemenea, mizeaza pe o revenire economica a industriei de bricolaj si isi propune sa deschida patru noi centre in 2011”, a spus reprezentantul Roland Berger.
[img=1108]Alexandru Filip, Roland Berger[/img]
In plus, in piata romaneasca isi va face aparitia un nou concurent in domeniul bricolajului: Leroy Merlin, retailerul DIY francez, isi va deschide activitatea in Bucuresti in cursul anului 2011, conform declaratiilor proprii.

Alexandru Filip a mentionat ca mai multe motive pot sta in spatele strategiei de extindere geografica in Romania in acest an.

„In primul rand, slaba prezenta a jucatorilor in anumite regiuni si judete ale tarii, existand astfel importante oportunitati de dezvoltare ale afacerilor; de asemenea, estimarea revenirii economice a industriei in anii urmatori, ceea ce ar necesita o pregatire din timp a prezentei locale; in al doilea rand, contracararea scaderii vanzarilor in magazinele existente, prin deschiderea de noi piete in locatii noi; iar in final, adaptarea la strategiile de extindere ale celorlalti competitori”, a explicat Filip.

El a subliniat ca urmarirea aceastei strategii va fi insa puternic influentata atat de situatia financiara a firmelor in chestiune, cat si de previziunile economice ale Romaniei.

Alexandru Filip a confirmat estimarile DailyBusiness.ro potrivit carora Dedeman este noul lider al pietei de bricolaj, in functie de vanzari.

Este probabil ca Dedeman a depasit Praktiker in 2010 din perspectiva vanzarilor, mai ales daca ne gandim ca sezonalitatea din piata constructiilor face ca vanzarile din ultimul trimestru sa aiba o pondere mai scazuta, ingreunand astfel o rasturnare a situatiei la noua luni”, a precizat Alexandru Filip.

Vanzarile Dedeman au trecut in 2010 de 290 mil. euro, ritmul de crestere depasindu-l pe cel bugetat la 15%.

Pe de alta parte, Romania s-a numarat printre pietele care au tras in jos vanzarile Praktiker la nivel global „din cauza masurilor de austeritate”, iar incasarile subsidiarei din Romania au scazut cu 17,8% in primele noua luni ale anului la 153,5 mil. euro.

Principalii jucatori de pe piata locala de bricolaj sunt Praktiker, Dedeman, Bricostore, Ambient, Baumax, Obi, Mr. Bricolage si Hornbach.