COMPANII

Romanii isi trateaza la fast-food depresiile provocate de criza

13 martie 2009, ora 00:01, autor(i): Adrian Negrescu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
fastfood-medie.jpg
Criza nu inseamna numai reduceri de activitate, bugete inghetate, disponibilizari si lipsa de lichiditate. Intr-o economie aproape paralizata de criza, ce tinde se se transforme intr-o recesiune cu efecte dramatice in unele ramuri industriale, exista si castigatori. Printre acestia, operatorii de retele fast-food.
Principalii jucatori din piata, Mc Donald's, KFC si Burger King, au anuntat extinderea retelelor, cu investitii de sute de milioane de euro.

Mancarea considerata de catre multi nesanatoasa, mai ales din cauza aportului caloric ridicat, a devenit, pe fondul crizei, printre cele mai cautate de romani. Potrivit specialistilor, trendul este dat de mixul optim pret - calitate - timp de servire pe care consumul acestor produse il ofera.

Mc Donald's, KFC, Burger King, Gregory's si Spring Time au anuntat extinderea investitiilor in acest an, mizand pe o crestere a numarului clientilor.




O gustare in oras nu este printre primele lucruri la care renunti cand ti se micsoreaza bugetulReprezentantii KFC

Dupa ce au incheiat anul trecut cu afaceri de 40,5 milioane de euro, in crestere de 25% fata de 2007, cei de la KFC se asteapta ca si anul 2009 sa fie unul bun, dovada ca vor sa deschida 7 noi restaurante. Acestea se vor adauga celui inaugurat deja la Gara de Nord din Bucuresti, cu vanzari estimate la 2 milioane de euro anul acesta.

Nici Mc Donald's nu pare a fi afectat de criza, dovada ca si-a propus sa investeasca in acest an 20 milioane euro in deschiderea a 6 noi restaurante, dintre care 3 urmeaza a fi inaugurate in martie.

Cele 3 restaurante, aflate in curs de finalizare, vor fi deschise in cartierul Drumul Taberei din Capitala, in Sibiu si Piatra Neamt, a spus Cristian Savu, directorul de comunicare al companiei.

Mc Donald's, liderul pietei de fast food din Romania, cu 56 de unitati deschise din 2005 si pana in prezent, estimeaza ca pe fondul extinderii retelei va inregistra in acest an o crestere procentuala a afacerilor cu doua cifre, dupa ce anul trecut, a realizat vanzari de 90 milioane euro.

"Cresterea cifrei de afaceri se bazeaza pe politica de preturi a companiei, pe diversificarea meniului si a ofertei, dar si pe modernizarea restaurantelor prin introducerea de noi facilitati, precum Internet wireless gratuit", a declarat Cristian Savu.

In piata fast-food ar urma sa debuteze si cel mai mare proprietar roman de restaurante, Dragos Petrescu, care detine City Grill, City Cafe, Caru' cu Bere, Buongiorno. Acesta va lansa conceptul Bundetot.

"Este un brand dedicat crizei economice: preturi mici, cantitate mare", a declarat recent Petrescu. El crede ca brandul romanesc are sanse sa se impuna intr-o piata dominata de lanturile internationale, gama de produse si preturile urmand sa faca diferenta.

Hamburger-ul si saorma cresc profitul investitorilor

Conceptul fast-food inseamna, dincolo de preturi clare si produse la vedere pentru cumparator, un raport extrem de profitabil pentru investitor intre costul materiilor prime, procesul tehnologic si pretul de vanzare.

Ivan Uzunov, analistul Euromonitor pe segmentul de food&bar magazine, a explicat recent, intr-o analiza pe tema consumului de produse fast-food in UE, ca acest raport impaca, poate cel mai bine in vremuri de criza, atat asteptarile clientilor cat si pe cele ale investitorilor.


In restaurantele obisnuite, procesul de achizitie a materiilor prime si cheltuielile generate de locatie (chirii, personal, mobilier, vesela etc) nu mai asigura un rezultat financiar optim, dovada valul de falimente fara precedent din industrieIvan Uzunov, analist Euromonitor

Restaurantele fast-food vin cu locatii mai ieftine, cu o gama de produse ce necesita materii prime nu foarte costisitoare, si mai ales cu o oferta la vedere, optima din punct de vedere pret-calitate, ce simplifica decizia consumatorilor.

"Criza, siguranta zilei de maine, problemele financiare, volumul tot mai mare de munca din aceasta perioada genereaza un volum de stres mult mai mare", a declarat, pentru DailyBusiness.ro, psihologul Anca Munteanu.

"In aceste conditii, alimentatia nu mai reprezinta o prioritate, cel putin la nivel calitativ, iar aici produsele fast-food vin sa acopere o nevoie reala a consumatorilor - mancare calda, palpabila la nivel de asteptari, cu un continut ridicat de zahar si grasimi, ce creaza satisfactie pe moment, servita rapid si la un pret deja cunoscut. Din pacate, pe acest fond, alimentatia devine deficitara, iar aportul de vitamine scade, efectele fiind usor de anticipat - cresterea in greutate si aparitia problemelor de sanatate", a mai spus Munteanu.

Sorin Minea, presedintele patronatului producatorilor din industria alimentara, Romalimenta, spune ca pe langa lanturile de fast-food, in randul castigatorilor crizei am putea include si retelele de discount.

"Retelele de discount sunt avantajate de criza. Exploateaza la maxim nevoia oamenilor de a face economii si ofera produse ieftine, dar mai slabe calitativ", a declarat Minea, pentru DailyBusiness.ro.

"Parizerul revine in consumul romanilor, din pacate, chiar in momentul in care alimentatia sanatoasa incepea sa isi faca loc si in Romania. Pana la urma, decizia apartine cumparatorului. Alege sa manance mult, dar prost, sau mai putin, dar mai bun calitativ si mai sanatos", a conchis Minea.

Fast-food-ul, unul dintre marii castigatori ai crizei la nivel international

Fenomenul "fast-food" afecteaza intreaga lume. In Franta, de exemplu, potrivit unui raport al companiei de asigurari de credite comerciale Euler Hermes, aproape 3.000 de restaurante si cafenele au fost inchise anul trecut.

"Francezii de astazi nu mai mananca precum francezii, ci ca americanii. Tinerii nu inteleg sau nu le pasa de mancarea traditionala", a declarat Bernard Picolet, proprietarul restaurantului Les Amis du Beaujolais din Paris, in cotidanul The Independent.

"Prefera sandwich-urile si chipsurile, iar cand vor sa se recreeze, ies in cluburi, si nu la restaurante. Au cele mai sofisticate telefoane, dar habar n-au cum arata un dovlecel. Stiu totul despre Internet, dar nu stiu cum sa manance un peste", a constatat Picolet.

Aceeasi situatie si in Spania, Marea Britanie, Germania si Italia: restaurantele traditionale au fost inlocuite de fast-food-uri in preferintele consumatorilor. In Anglia, conform datelor Asociatiei Britanice a Berii si a Puburilor (BBPA), la jumatatea anului 2008, se inregistrase o medie de 36 de pub-uri inchise pe saptamana, de 9 ori mai multe fata de cate se inchideau in 2006 si de 18 ori mai multe decat in 2005.

In "patria fast-food-ului", Statele Unite, americanii au devenit, din nou, clientii acestui tip de restaurante dupa ce in ultimii ani, numarul celor le care frecventau scazuse sensibil, pe fondul campaniilor nationale de promovare a alimentatiei sanatoase.


Francezii au cele mai sofisticate telefoane, dar habar n-au cum arata un dovlecel. Stiu totul despre Internet, dar nu stiu cum sa manance un pesteProprietar restaurant frantuzesc

Printre victimele crizei se afla inclusiv retele de restaurante de succes, precum Ruby Tuesday, care opereaza peste 900 de locatii. Compania a anuntat ca va inchide in jur de 40 de restaurante din Statele Unite, pe fondul scaderii incasarilor, si pana la 70 in urmatorii ani.

Potrivit ziarului Washington Post, anul trecut, urmare a inchiderii restaurantelor, peste 51.000 de americani si-au pierdut joburile. Cei care rezista totusi crizei o fac numai datorita faptului ca au redus la minim preturile si cheltuielile.

"Incerc sa cumpar volume mai mari, pentru a obtine preturi mai mici la produse de aceeasi calitate", a declarat, pentru MSNBC, Hector Sanz, proprietarul restaurantului Rayuela din New York.


Clientii au inceput sa imparta un aperitiv sau o gustare, comanda cate un pahar de vin in loc de o sticla ori sar direct la desertHector Sanz, proprietarul restaurantului Rayuela din New York

Asociatia Nationala a Restaurantelor, care reuneste 945.000 restaurante si locatii din SUA, a anuntat ca marea majoritate a membrilor sai a incheiat anul 2008 cu pierderi.

In schimb, retelele de fast-food-uri au inregistrat venituri in crestere, iar cel mai relevant exemplu este dat de Mc Donald's, care odata cu criza, a redus la 1 dolar pretul hamburgerilor, decizie de marketing ce i-a adus venituri importante.

Compania a incheiat astfel trimestrul al treilea cu un profit net de 1,19 miliarde dolari (900 milioane de euro).

Grupul Mc Donald's a anuntat ca isi va extinde afacerile, in special pe piata europeana, acolo unde vrea sa investeasca intre 1 miliard si 1,1 miliarde dolari (800-875 milioane euro) in deschiderea a 240 de noi restaurante.

"Este evident ca evolutia noastra in aceasta perioada nu este una de regres", a spus Denis Hennequin, presedintele McDonald's din Europa, care a adaugat ca doreste sa angajeze 50 de persoane la fiecare dintre cele 240 de noi restaurante, ce vor fi in principal localizate in Spania, Franta, Italia, Rusia si Polonia.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
15/03/2009 20:09
Imi pare rau ca sint contemporan cu oameni care nu gindesc . Pentru ca cei care maninca in astfel de localuri nu pot fi catalogati altfel . Nu am cum sa fiu de acord cu un mod nesanatos de hrana si culmea , pe seama caruia multi fac profit . Poporul roman nu da dovada decit de prostie incurajind , prin consum , asemenea afaceri . Pacat , e tot ce pot sa spun .
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 Octombrie 2020, 07:58
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter