- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Romanii mananca paine la negru de 1 miliard de euro

22 Apr, 00:01 • razvan.codorean
Producatorii de paine la negru au ajuns sa controleze aproape trei sferturi din piata painii din Romania, deruland afaceri de peste 1 miliard de euro. Cu perspectiva falimentului in fata, jucatorii din piata legala cer statului sa intervina. In loc sa aduca bani la buget, piata painii genereaza evaziune fiscala, iar romanii risca sa se imbolnaveasca, avertizeaza producatorii, citati de DailyBusiness.ro.
Romanii mananca paine la negru de 1 miliard de euro

V-ati intrebat vreodata de ca painea pe care o cumparati de la coltul strazii e mai mult coaja si prea putin miez? De ce atunci cand o tai, nu mai ramane nimic din ea, se face firimituri? Coca pare uneori lipicioasa, are o culoare ce variaza. Specialistii din panificatie spun ca acestea ar fi principalele ”semnale” ca painea pe care ati cumparat-o este inferioara calitativ si riscati sa va imbolnaviti. A fost produsa ”la negru”, in brutarii ilegale, unde ce nu se vinde se refoloseste.

Pentru multi dintre romani, alegerea a fost destul de simpla. Au trecut de la painea ieftina dar proasta de la coltul strazii, catre painea feliata, cea ambalata in plastic. Pentru majoritatea insa, painea clasica ramane unul dintre principalele alimente, mai ales acum, in vreme de criza.

Acesta este si motivul pentru care, din cauza pretului, piata painii la negru a explodat in ultimii 2 ani. De la 40-50% cota de piata, brutariile de cartier au ajuns la afaceri totale de 1 miliard de euro, devenind principalul jucator din piata, cu o cota intre 60 si 80%.

”Pretul a facut si va face tot timpul diferenta. Diferenta dintre costul unei paini care include taxe si cea facuta la negru e de pana la 40%. In pretul de vanzare, nu e mare diferenta, pentru ca cei care o vand n-au niciun motiv sa o vanda cu mult sub pretul pietei”, explica Aurel Popescu, presedintele Rompan, patronatul din panificatie.

Pentru consumatori, prezenta painii la negru poate fi relevanta doar din prisma sanatatii. Painea „la negru„ poate reprezenta un pericol pentru sanatate in conditiile in care nimeni nu controleaza conditiile igienice in care painea a fost produsa. Pentru producatorii legali, a ajuns o mare problema. Ei se tem ca, daca statul nu va lua masuri pentru a controla fenomenul, ar putea ajunge la faliment.

Intre controalele statului si reducerea TVA la 5%

Producatorii legali au lansat, miercuri, un nou apel la adresa Guvernului pentru a lua masuri pentru reducerea pietei negre. Trag astfel de semnale de alarma de ani de zile, insa fara succes. De altfel, nu sunt singurii jucatori din economie care se plang de evaziune. Au facut-o, la randul lor, producatorii de alcool, tutun, cei de carne si produse din carne. In toate aceste domenii, piata neagra a ajuns sa reprezinte intre 50 si 80%. Iar statul pierde anual miliarde de euro din acest motiv.

Marin Viorel, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania (ANAMOB), a declarat ca situatia din piata a devenit alarmanta.

”Statul se plange ca nu are bani, ca i-au scazut veniturile bugetare insa nu ia nicio masura legata de reducerea evaziunii fiscale. Probabil sunt multe interese la mijloc, ca altfel nu inteleg lipsa de reactie”, a declarat Marin.

Ce propun producatorii? In primul rand, declansarea unor controale la sange in piata pentru a descoperi producatorii ilegale.

Pe de alta parte, cer reducerea TVA-ului la produsele de panificatie de la 19 la 5%. In majoritatea tarilor europene, produsele alimentare au un TVA mai mic decat restul afacerilor.

Prin scaderea taxelor, spun producatorii, ar putea produce mai ieftin, iar acest lucru s-ar regasi in pret. In plus, o reducere a fiscalitatii i-ar determina pe multi dintre brutarii la negru sa isi scoata afacerile la lumina.
[quote=Aurel Popescu, presedinte Rompan]’Daca am avea un TVA de 5%, va garantez ca ar fi putini cei care ar mai risca sa faca afaceri la negru. Daca ar fi insotita masura de un fel de amnistie, va garantez ca multi ar iesi la lumina[/quote]
Problema reducerii TVA-ul a fost dezbatuta miercuri in Comisia de Agricultura din Camera Deputatilor. Presedintele comisiei, Valeriu Tabara, a declarat, dupa o discutie cu reprezentantii companiei Spicul, ca se incearca gasirea unor solutii. Una dintre variante ar fi ca TVA sa ramana de 19%, dar odata la trei luni, firmele sa primeasca inapoi 14% din cat au platit TVA cu trei luni in urma.

Reprezentantii guvernului sunt siguri insa ca astfel de masuri n-ar avea niciun efect. Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu declara, recent, ca o reducere a TVA-ului in industria alimentara nu ar duce la scaderea evaziunii si nici a preturilor. Cel mai probabil ar insemna mai multi bani in buzunarele producatorilor.

Executivul a adoptat anul trecut o Ordonanta de Urgenta pentru reducerea evaziunii in comertul cu cereale insa, spun producatorii, aceasta nu si-a gasit efecte, pentru ca nu a fost aplicata.

”Vrem atunci sa vedem controale mai dure ale statului. Sa vedem rezultate”, afirma Marin Viorel, presedintele Asociatiei Nationale a Industriilor de Morarit si Panificatie din Romania. ”Pana acum, am vazut controale numai la firmele legale, nu si in piata neagra”, a mai spus acesta.

Producatorii legali nu sunt nici ei, in totalitate, ”usa de biserica”. Dovada ca o ancheta realizata de Consiliul Concurentei a relevat faptul ca 48 de firme din Vrancea si Maramures care s-ar fi inteles in privinta preturilor. Si era vorba de firme legale. Potrivit anchetei, aproape toti agentii economici au practicat un nivel de pret de aproximativ 2,13 lei pentru un kilogram de paine alba, fata de un pret mediu 1,56 lei/kg inainte de formarea cartelului.

Scade consumul de paine

Noul apel lansat de producatorii vine in contextul in care, desi brutariile, se spune, ar fi imune la criza, nu este tocmai chiar asa.

Afacerile producatorilor au scazut, influentate de cresterea pietei la negru si reducerii consumului.

”Consumul de paine a scazut cu 10 kilograme/locuitor in ultimii 10 ani si fenomenul va continua din doua motive. Pe de o parte, asistam la o schimbare a comportamentului de consum al romanilor, iar pe de alta parte, relevant este si pretul, mai ales acum, in plina recesiune”, a declarat presedintele Rompan, Aurel Popescu.

La randul sau Constantin Boromiz, presedintele grupului Boromir, remarca recent faptul ca trebuie luat in calcul si diversificarea segmentului de specialitati de panificatie, in special pe partea de patiserie, fapt ce a influentat si va continuat sa influenteze evolutia pietei.

Iar scaderea consumului s-a resimtit in afacerile producatorilor. Spre exemplu, Pambac a obtinut anul trecut o cifra de afaceri in valoare de 173 milioane lei, in scadere cu circa 12% fata de anul anterior. Titan Bucuresti a anuntat, la randul ei, afaceri mai mici cu 17,9%, de 241,7 mil. lei, iar Vel Pitar a raportat o scadere de 15% in euro, desi volumele realizate au fost la acelasi nivel cu cele din 2008.

Majoritatea jucatorilor din piata spera ca afacerile din acest an sa ajunga macar la nivelul din anul trecut. „2009 a fost un an greu si din pacate nici 2010 nu va fi usor”, afirma, recent, George Frincu, presedintele grupului Vel Pitar. ”Toata lumea spune ca painea oricum se vinde, dar lucrurile nu stau chiar asa. Nu poti fi o insula de fericire intr-un ocean de deznadejde.”, a afirmat acesta.

Romanii consuma in medie, anual, 105 kilograme de produse de panificatie, in timp ce media europeana este de 75 de kilograme. Pretul painii in Romania este cu aproape 40% mai mic decat media europeana si se situeaza la nivelul celui din Ungaria, Polonia si Cehia.

Potrivit estimarilor, piata de panificatie valoreaza in prezent aproape 2 miliarde de euro.

Principalii competitori sunt Baneasa Bucuresti, Vel Pitar, Boromir Ramnicu Valcea, Dobrogea Grup, Pan Group Craiova sau Titan Ilfov.