- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Seful Consiliului Concurentei despre scumpirea carburantilor: „Hotul neprins e negustor cinstit”

11 Jan, 12:38 • razvan.codorean
Consiliul Concurentei afirma ca nu are, pentru moment, indicii ca producatorii si comerciantii de carburanti s-au inteles in privinta preturilor la benzina si motorina, iar "hotul neprins e negustor cinstit. Nu inseamna ca firmele astea sunt curate si ca nu au nicio problema", a declarat, marti, seful institutiei, Bogdan Chiritoiu.
Seful Consiliului Concurentei despre scumpirea carburantilor: Hotul neprins e negustor cinstit

Presedintele Consiliului Concurentei a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, ca investigatia in piata carburantilor, demarata in 2005, este in plina desfasurare, insa pana in prezent nu s-a descoperit niciun indiciu privind existenta unui cartel.

„Am inceput investigatia in 2005, in 2009 am schimbat echipa de investigatie, am demarat o ancheta inopinata iar acum se prelucreaza datele. Ce pot sa va spun este ca datele care le avem acum pe anul 2010 nu ne dau indicii de incalcare a legii”, a spus Chiritoiu.

Potrivit presedintelui institutiei, datele existente in prezent arata ca „pretul fara taxe al carburantilor este cam acelasi la nivel european, diferenta fiind facuta de taxe si impozite”.

„La noi e in limitele acceptabilului, in limitele a ceea ce este de asteptat. Nu inseamna ca firmele astea sunt curate si ca nu au nicio problema. Asta nu pot sa o spun. Stiti cum e. Hotul neprins e negustor cinstit”, a afirmat Chiritoiu.

Seful Consiliului Concurentei spune ca investigatia este una foarte complexa si ca, pentru a dovedi o posibila intelegere intre producatori si comercianti, este nevoie de dovezi.

„Legea spune ca trebuie sa dovedim ca a avut loc o intelegere ca sa se creasca pretul. Nu e suficient sa spunem ca toata lumea a crescut preturile deodata. Nu e neaparat un comportament ilegal. Ca sa spunem noi ca s-a incalcat legea ar trebui sa fim in stare sa dovedim ca oamenii astia cumva s-au inteles, au avut un schimb de mesaje intre ei, au avut o intalnire”, a declarat Chiritoiu.

Presedintele Consiliului Concurentei a precizat ca anchete similare s-au desfasurat si in Franta, Italia, Cipru, Bulgaria si Portugalia, fara insa sa se dovedeasca o intelegere privind nivelul preturilor.

„Noi continuam ancheta, am cerut, impreuna cu ANAF, o informare firmelor pentru a vedea structura lor de cost, deci vom continua demersurile in zona asta. In primavara astept rezultatul expertizelor”, a mai precizat Chiritoiu.

Boc vrea ancheta

Declaratiile lui Chiritoiu vin in contextul in care premierul Emil Boc a declarat, luni seara, la TVR, ca vrea sa afle daca majorarile de preturi operate de benzinari au fundament economic sau reprezinta o practica speculativa.

„Am dat dispozitie pentru doua verificari paralele, una la Consiliul Concurentei, pentru a vedea daca nu este vorba de practici de monopol si doua, de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), sa verifice practic gradul de profit pe care-l au cei care maresc foarte rapid pretul la benzina”, a spus premierul.

Emil Boc a mai declarat ca actuala situatie din piata se datoreaza, in mare parte, greselilor Guvernului Nastase.

„Platim pretul acelei politici iresponsabile a Guvernului Nastase de privatizare a Petromului, privatizare care nu a tinut cont de interesul national”, a mai spus prim-ministrul.

In replica, Adrian Nastase a declarat, luni seara, la Realitatea TV, ca „Emil Boc minte, la fel ca si Traian Basescu”.

„Traian Basescu este cel care s-a angajat prin memorandumul cu Banca Mondiala sa privatizeze si Petrom si sistemul bancar si sarea”, a declarat Nastase.

Dincolo de acuzele politice, cert este ca pretul carburantilor a crescut, din 2010 si pana in prezent, cu peste 30%. O noua scumpire a fost operata de la 1 ianuarie, odata cu majorarea acccizei la carburanti, astfel ca pretul benzinei a trecut peste nivelul de 5 lei/litru, in timp ce sortimentele de top au ajuns deja in apropiere de 6 lei/litru.

Unii acuza, altii se apara

„Statul n-are niciun motiv sa intervina, pentru ca la randul sau, castiga de pe urma carburantilor din taxe si impozite. Asa au ajuns producatorii sa faca tot ce vor in Romania”, a declarat Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.

Romanii au ajuns in situatia de a cumpara cea mai scumpa benzina din Europa raportat la salariul minim. „Avem, intr-adevar, preturi mai bune decat in alte tari europene, insa sa nu uitam ca noi avem un salariu de numai 100-150 de euro”, a declarat Tache.

Suspiciuni privind piata carburantilor a ridicat si Asociatia Oamenilor de Afaceri care a acuzat existenta unui cartel.

Printre cei care au ridicat semne de intrebare privind pretul carburantilor s-a aflat, la finele anului trecut, si Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Acesta a afirmat ca nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.

„La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde variatia, de preturile titeiului sau de evolutia cursului… variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti”, a declarat Isarescu.

Reprezentantii Petrom, cea mai importanta companie din piata, au afirmat in repetate randuri, ca modul de calcul al preturilor este unul cat se poate de transparent.

„Preturile reflecta situatia conjuncturala de piata din Romania si Europa de Sud-Est si in acelasi timp se aliniaza la evolutia cotatiilor internationale ale produselor petroliere (Platt’s Mediteranean)”, se arata intr-un comunicat al companiei.

„Cotatia Platt’s indica preturile pietelor internationale pentru produse petroliere in intreaga lume. Platt’s European este impartita in trei zone astfel: Platt’s Northern, Platt’s Mediterranean si Platt’s Rotterdam. Platt’s Mediterranean este cea mai relevanta cotatie pentru Romania „, precizeaza oficialii Petrom

Proteste la benzinarii

In timp ce anchetele autoritatilor tergiverseaza, soferii particulari si transportatorii continua protestele.

Asociatia pentru Drepturile Taximetristilor Independenti (ADTI) a anuntat ca, joi, niciun taximetrist nu va cumpara carburant din nicio statie Peco, in semn de protest fata de cresterea pretului la carburanti.

„Consideram ca singura forma de protest pentru stoparea cresterii excesive a pretului la carburant este un boicot al benzinariilor la nivel national. Asociatia pentru Drepturile Taximetristilor Independensi (ADTI) a cerut in nenumarate randuri Guvernului si Parlamentului Romaniei implicarea in oprirea cresterii preturilor la carburanti”, se arata intr-un comunicat transmis, duminica, de asociatie.

Prima forma de protest a taximetristilor independenti a inceput, dupa 1 ianuarie, cand acestia au inceput sa plateasca cu maruntis pretul carburantului blocand in acest fel statiile Peco. La protest s-au alaturat si soferii particulari.

ADTI avertizeaza ca, daca dupa aceste forme de protest, Guvernul, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Consiliul Concurentei nu iau atitudine impotriva cresterii excesive a pretului la carburant, activitatea va fi oprita la nivel national, din martie, dupa modelul transportatorilor greci.

O alta organizatie, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), a solicitat Guvernului „sa regandeasca aplicarea taxelor pe carburanti si sa controleze structura de cost pentru a asigura stabilitatea preturilor si pentru a preveni fluctuatiile pietei care afecteaza grav economia. Carburantul reprezinta cel mai mare cost al operatorilor de transport rutier, iar cresterea preturilor la pompa va conduce la majorarea continua a costurilor la clienti”, se arata intr-un comunicat al Uniunii.

Potrivit datelor UNTRR, pretul benzinei a ajuns la acelasi nivel cu cel din Austria.

„Acciza este mai mica in Romania cu 32%, dar pretul final este mai mic doar cu 5%. Unde merge diferenta? In conditiile in care preturile la pompa pentru carburant sunt egale in Romania si in Austria, statul roman trebuie sa retina aceeasi suma ca si statul austriac sub forma de taxe, acciza plus TVA. Astfel, in marimi comparate, statul roman ar trebui sa incaseze anul urmator peste 500 milioane de euro in plus fata de anul acesta. Echivalentul a 130 kilometri de autostrada”, au mai declarat reprezentantii UNTRR.