COMPANII

Solutii pentru Romania: Cum au iesit alte state europene din "capcana retailului modern"

07 martie 2008, ora 00:01, autor(i): Adrian Negrescu   | 7 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Marea Britanie, Franta sau Germania au avut de reglementat situatii asemanatoare cu cea din Romania, in care producatorii nationali au protestat impotriva retelelor de hipermarketuri
Marea Britanie, Franta sau Germania au avut de reglementat situatii asemanatoare cu cea din Romania, in care producatorii nationali au protestat impotriva retelelor de hipermarketuri
Deschiderea pe banda rulanta a zeci de hipermarketuri ar putea arunca economia romaneasca intr-o capcana "clasica", din care statele europene au iesit numai dupa reglementarea "la sange" a retailului modern si incurajarea unei alternative viabile, la nivel micro-economic.
Romania a devenit, in ultimii ani, cea de-a treia destinatie atractiva pentru expansiunea marilor lanturi europene de magazine (dupa Rusia si Cehia). Conform estimarilor Romalimenta, patronatul din industria alimentara, retailul modern, reprezentat de lanturile de super-marketuri si hyper-marketuri, a ajuns sa controleze peste 80% din consumul de alimente atat din productia autohtona cat si din import (in mediul urban - n.r.).

Intampinat cu entuziasm de autoritati, care au oferit facilitati investitionale marilor retaileri de genul Metro, Carrefour etc. pentru a deschide cat mai multe unitati, retailul modern are, dincolo de aspectele pozitive evidente, si o serie de capcane.

Specialistii spun ca, fara o reglementare legislativa extrem de clara, industria alimentara si agricultura autohtona pot sa sa cada foarte usor in capcana retailului modern, fapt ce poate transforma Romania intr-o simpla destinatie de consum, controlata de interesele marilor retele de retail.



"Va dau un exemplu despre ce inseamna retail modern in prezent. Litrul de lapte se cumpara de la producator cu 80 de bani, iar in hypermarket ajunge sa fie vandut la asa-zisa super-oferta, cu 4 lei. Diferenta de pret este data de taxele pe care retailerii le impun, care pot ajunge pana la 70% din valoarea produselor", spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

Producatorii din alimentatie si agricultura spun ca exemplul este generalizat la nivelul tuturor retelelor de retail modern care, in conditiile in care controleaza piata, au ajuns sa impuna ce preturi vor si sa controleze atat productia cat si distributia in intreg comertul romanesc.

Situatia din Romania, copie la indigo cu cea din Europa anilor '90

Situatia din Romania nu este unica, ci dimpotriva este o copie aproape la indigo a ceea ce s-a intamplat cu cativa ani in urma in tari dezvoltate, precum Marea Britanie, Franta sau Germania. Si la ei, la un moment dat, producatorii s-au vazut fortati sa vanda produsele la preturi stabilite de lanturile de hypemarketuri. Si la ei au existat conflicte de genul celui izbucnit in Romania intre producatori si marii retaileri, iar solutia a fost data de reglementarea extrem de clara a relatiilor contractuale din domeniul retailului.

Analistul economic Andreea Vass spune ca situatia din Romania ar fi putut fi prevenita daca autoritatile ar fi privit la experienta din UE, iar Consiliul Concurentei si-ar fi facut asa cum trebuie datoria.

"In aceste tari au fost luate masuri concrete, unilaterale, pentru reglementarea abuzului de pozitie dominanta de pe piata comertului cu amanuntul de produse alimentare si nealimentare. De pilda, codurile de conduita au reprezentat solutia britanica (2000). Legi specifice care interzic expres vanzarea produselor sub costurile de productie (Legea Galland, 1996), dar si a adaosurilor pentru servicii pe care distribuitorii le solicita abuziv furnizorilor (Legea Dutreil II, 2005) au caracterizat abordarea franceza. Nemtii au introdus nu demult un pachet de reforme legislative pentru a limita puterea marilor companii de a impune termenii si conditiile speciale "nejustificate si repetate" furnizorilor (2005)", a precizat analistul economic.

In Marea Britanie, Comisia pentru Concurenta a identificat 52 de practici anticompetitive aplicate de retaileri in relatiile cu furnizorii si a recomandat ca principalele 4 supermarketuri de pe piata sa respecte un cod de bune practici in relatiile cu furnizorii.

In Franta, pe de alta parte, o lege din 1996 a instituit interdictia de vanzare sub costurile de productie. Apoi o noua lege a stipulat ca toate contractele dintre retaileri si furnizori trebuie sa precizeze foarte clar toti termenii de pret fara discounturi ascunse. Iar cei care o incalca risca excluderea de pe piata de retail pana la o perioada de 5 ani.

In ceea ce priveste Germania, in 2005 s-a initiat o reforma a legislatiei privind activitatile comerciale pentru a limita puterea de cumparare a marilor companii care impun termeni si conditii speciale furnizorilor. De asemenea, in aprilie 2007 s-a intezis supermaketurilor din Germania sa vanda produse alimentare sub pretul de distributie engros. In Portugalia, pe de alta parte, in 1997 a fost realizat un cod special, cuprinzand referiri la transparenta si tratamentul nediscriminatoriu, iar in Spania, in 1996, a fost adoptata o lege al carei scop principal este evitarea dezechilibrelor care pot aparea intre marile lanturi de retail si micile magazine. Printre altele, legea impune interdictii privind construirea de supermarketuri in anumite zone.

Fostul ministru al agriculturii, Petre Daea, considera ca experienta europeana in materie trebuie luata in seama, iar Guvernul trebui sa elaboreze o legislatie coerenta, dedicata acestui segment aflat intr-o dezvoltare galopanta in Romania.

"Pe 19 martie, cand producatorii se vor intalni cu reprezentantii retailerilor, trebuie sa se stabileasca niste pasi concreti pe drumul reglementarii in acest domeniu", a declarat, pentru DailyBusiness, fostul ministru al agriculturii.

Patronatele din alimentatie si agricultura considera, astfel, ca este absolut necesara introducerea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.

"Din cauza acestor conditii contractuale excesive, producatorii din Romania ajung sa lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit a producatorilor fiind una extrem de mica. Pe fondul lipsei de crestere semnificativa a profitului producatorilor, corelativ nu exista un orizont de crestere semnificativa a salariatilor din agricultura si din industria alimentara", a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al patronatului viei si vinului.

Ministrul Agriculturii, Dacian Ciolos, a declarat, joi, ca va analiza legislatia europeana in materie si, pe 19 martie, va veni cu propuneri concrete privind reglementarea situatiei din retail.

Producatorii cer o ancheta, Consiliul Concurentei spune ca n-are motiv

Romalimenta, Agrostar, Federatiei Sindicale din Industria Alimentara (FSIA), Asociatiei Romane a Carnii (ARC), Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), Rompan si Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui (APRIL) au declarat, joi, intr-o conferinta de presa comuna, ca, "urmare a abuzului practicat de retelele de retail", Consiliul Concurentei ar trebui sa se sesizeze si sa ancheteze situatia din piata de retail.

Pe de alta parte, Consiliul Concurentei a anuntat ca nu este, pentru moment, necesara o investigatie in domeniul retailului si asta pentru retelele de retail nu au o pozitie dominanta in piata.

"In Romania, agentii economici care desfasoara comert modern reprezinta aproximativ 35% din totalul comertului cu produse de larg consum, conform datelor aflate la dispozitia autoritatii de concurenta. Ca atare, balanta comertului cu produse preponderent alimentare din Romania este inca inclinata spre comertul traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni", a precizat, joi, Consiliul Concurentei.

Structura pietei de retail din Romania este caracterizata de un grad redus de concentrare. Acest fapt este demonstrat de cota valorica detinuta de primii 10 retaileri (aproximativ 20%), conform datelor aferente anului 2006, fata de minim 60% in alte state, mai afirma Consiliul Concurentei.

Presedintele patronatului de panificatie Rompan, Aurel Popescu, are o alta opinie.

"Ideea ca retailul modern este insuficient dezvoltat in Romania este complet falsa. In conditiile in care mai mult de jumatate din populatie traieste la tara si se foloseste de resursele alimentare din gospodarie, restul populatiei a devenit masa de manevra pentru marii retaileri care controleaza mai mult de 80% din piata", spune Popescu.

"In conditiile in care retailerii controleaza consumul, producatorii sunt nevoiti sa lucreze cu ei. Daca au semnat un contract, devin practic depedenti. Iar hypermarketurile stiu asta si profita, impunandu-le taxe de acces in magazin, de raft, de orice, de pana la 50-70% din valoarea produsului. Iar cine nu plateste si vrea sa rupa contractul, se trezeste practic fara distributie, adica in faliment", a mai spus Popescu.

Marile retele de retail, de la Cora, la Carrefour si Metro nu au dorit sa comenteze declaratiile patronatelor din industria alimentara si agricultura.

Guvernul trebuie sa sustina o alternativa la retailul modern

Jucatorii din industria alimentara si agricultura spun ca Romania, dincolo de o reglementare legislativa, are nevoie de o revigorare a alternativei reprezentate de piata traditionala, un sprijin pentru micii producatori, comercianti, pentru traditionala piata de cartier.

"Guvernul trebuie sa sustina, impreuna cu sistemul bancar, dezvoltarea unei oferte alternative la cea reprezentata de marile retele de retail. Ideea de a renunta la magazinul din colt, la traditionala piata agro-alimentara, s-a dovedit falimentara, in ciuda avertismentelor noastre repetate. S-a ucis practic oferta romaneasca, lasand libera calea retailului modern care, iata, dincolo de avantaje, vine cu practici de monopol si preturi impuse", a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara.

"Solutiile la indemana noastra tin, in definitiv, de modelarea culturii de consum, extinderea spatiilor alocate pietelor taranesti la orase, interzicerea interdictiilor absurde impuse comerciantilor, asigurarea dreptului producatorilor de a vinde produsele direct oricarui magazin de cartier", spune analistul Andreea Vass. Ea sustine ca, pe de alta parte, este nevoie de o stimulare fiscala a cooperarii producatorilor agricoli in ferme puternice sau in organizatii care sa propuna o oferta comuna ca o masura utila.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
TIRON GABI a spus:
07/03/2008 11:27
EXPERIMENTUL_ROMANIA Romania este condusa de oameni si acestia au un pret! ....Altfel nu se explica cum de nu se preia roata din tarile in care ia functioneaza unii dintre cei ce conduc ministerele de resort sunt scoliti si pe afara astfel incat sa se spuna ca nu stiu sau nu puteau sa anticipeze problemele vidului legislativ nu sunt credibile! Concret marii retaileri cand au intrat pe piata romaneasca au promis preturi per produs foarte mici dar de multe ori observam ca sunt chiar mai mari decat la buticul din colt ce este mai grav se observa ca sunt mai scumpe chiar si in cadrul aceleasi companii fata de ce se vinde la noi cu cese vinde afara de ex o salata chinezeasca este mai scum scumpa in romania decat in acelasi magazin in viena.......frumos! Toate facilitatile oferite de statul roman se scurg in buzunarele "investitorilor".Cine in societatea romaneasca vede marile hipermarcketuri ca pe niste investitii benefice in sistemul economic nostru se inseala amarnic pentru ca daca vedem ponderea produselor romanesti versus cele importate ne vom face o imagine la ce muncitori le dam de munca si asta in nici un caz romani. --SISTEMUL BANCAR -Este cel putin ciudat ce se intampla in cadrul acestui aparat vital al unei societati in expansiune economica si anume ca facand o analiza inte noi si cei din vest Banii la noi sunt foarte scumpi(dobanzi mari) nici nu mai este nevoie sa-l disecam sa intelegem ca sunt efectiv camatari cu gulere albe spunand ca daca un imprumut este extraordinar de scump si rambursarea lui in totalitate inainte de termen genereaza o un nou comision....incredibil ~! SALARIILE ROMANESTI- De cele mai multe ori se face o separatie intre salariile din cadrul unei companii private si una de stat. BUN .......Ce se intampla cu companiile private care au cresteri de vanzari peste asteptari ?..vor umbla cumva la marirea retributiei angajatilor ?..ei as ...vom vedea ca de cele mai multe ori acel salar minim pe economie impus de legislatia romaneasca este un barem peste care nu se trece sau se depaseste cu ff putin......Deci acel dicton "eficienta a muncii prestate "nu se va regasi si in buzunarele angajatilor.Nu muncitotii romani sunt ineficienti ci sistemul legislativ care permite externalizarile de capital al acestor companii peste hotare ...de f multe ori aceste companii ce functioneaza ca entitati multinationale fiind cu sediul in paradisuri fiscale cea mai perfida inventie a unui sistem capitalist feroce.Offshore-ul fiind ptr un sistem economic al unei tari ca si o rana deschisa pentru un organism care in loc sa i se puna un garou se mai si largeste ! Ca sa nu mai vb si de volatilitatea din cadrul burselor,privatizari cel putin ciudate transferand din patrimoniul statului roman in patrimoniul altui stat deci nu la o entitate economica privata neregasind aici ecea vb cum ca statul este un meneger prost......poate dar asta-i valabil ptr statul roman "ajutat' in cea mai mare masura de occident sa se mentina ineficient preluarile facandu-se de cele mai multe ori pe principiul "Gratis gratis dar doua bucati" COSUL ZILNIC- Nu am mai auzit de mult de aceste analize care ar trebui sa fie cel putin lunare in contextul in care economia mondiala si in speta cea energetica este in convulsii ce afecteaza direct individul fiecarei tari pentru ca trebuie sa fim de acord ca intreaga activitate a unei societati umane trebuie sa urmareasca cresterea nivelului de trai a indivizilor sai si nu doar acumularea de capital de la cei multi la cei putini ,...si aici intervine legislatia care este de cele mai multe ori facuta si foloseste entitatii ATAT TIMP CAT ROMANII VOR TRAI MAI SCUMP SI CU RETRIBUTII MULT MAI MICI DECAT UN OCCIDENTAL INTEAGA CLASA POLITICA ESTE FALIMENTARA ....IAR O REVENIRE LA NORMALITATE ESTE CEVA UTOPIC ......ceva de genul ca vom vedea pace pe frontul orientului,caz concret razboiul palestino_israelian ce dureaza de ceva cam multa vreme si tot auzim de negocieri de pace si alte cele dar nimeni nu vrea sa recunoasca ca de fapt acolo nu va fi pace decat atunci cand vor ramane doar cei de rit mosaic.PUNCT.................
 
Florin HARA a spus:
07/03/2008 12:09
Legat de atitudinea "aroganta" a retailerilor, ar fi de adaugat si faptul ca de foarte multe ori lipsesc preturi pe raft, sau preturile de la raft nu corespund cu cele de la casa. Cert este ca nu le pasa de consumatori, pe principiul ca romanii tot vor cumpara !!! (vezi cifrele de crestere a retelelor de retail - cele mai mari din Europa).
Deci nici atitudinea fata de consumator (privind informarea corecta) nu este cea potrivita.
Cred ca aici ANPC ar trebui sa se implice mai mult (reglementari exista dar nu sunt aplicate).
 
radu a spus:
07/03/2008 13:42
EU TOT NU INTELEG!!!
Este adevarata "problema" cu marii retaileri, totusi eu nu am observat preturi mai mici nici la buticul din colt, nici la magazinul de desfacere al unui producator, etc. Problema este peste tot. te duci sa cumperi "la prima mana" direct de la producator si constati ca este mai scump laptele, iaurtul sau untul decat la Metro, Billa, Carrefour, etc. Eu tot nu inteleg, oare nu e aceeasi problema? Poate chiar mai grava...
Aseara pe un post Tv, un domn - presedintele patronatului viei si vinului, parca - explica ca marii retaileri au castig intre 70 si 100%. Oare, ma gandeam?.Cum se calculeaza chestia asta nu stiu, dar stiu ca ma duc cateodata la magazinul propriu al unuia dintre producatori si, va spun sincer, preutile mult mai mari ca in magazinele enumerate mai sus. Pot continua cu magazinele proprii ale unor producatori de paine, de textile...aceeasi situatie.
CHIAR NU INTELEG!
 
elisa muresan a spus:
07/03/2008 13:42
Cineva spunea ca sintem prea prosti ca sa facem ceva .E adevarat
Daca la infiintarea De ce "organele" statutului n-au inchis Metro la acea perioada?????????/
De ce Cora,Real,Carfour ,Auchan, Billa,METRO etc nu indeplinesc cele mai elementare norme de patrare a produselor in exterior( a se vedea SUCURI,BERE,APA,BISCUITI,CONSERVE,etc,DEPOZITATE AFARA IN FRIG SAU CALDURA LA -25C SI +40),REZULTATUL OAMENI BOLNAVI FARA SA ISI DEA SEAMA,.
DE CE PENTRU CA AU DAT SPAGA SA OBTINA AVIVZELE DE FUNCTIONARE CU SPATII MICI DE DEPOZITARE.
Vezi POLITICA bILLA "MIE SA-MI ADUCI MARFA PROASPATA TOT TIMPUL LA COMENZI DE GENUL DOUA OUA,3 FRANZELE,4 FIRE CABANOS.NU ESTE O GLUMA ?????????In timp ce alte magazine alimentare de cartier primesc amenzi ca nu au facut nu stiu ce modificare INTERIOARA .dsv-UL AR TREBUI PRACTIC SA INCHIDA ACELE MAGAZINE DE RETAIL CARE NU RESPECTA ACESTE NORME.DE CE OARE NU O FAC
aPROPO OARE TOATE AU AUTORIZATII DE FUNCTIONARE?????????OARE?????????????
ei au investit practic in primul magazin iar apoi din vinzari pe restul .In Germania un selgros are cca 800m2 in romania 7000m2.Acesti retaileri sint practic banci ilegale
 
take_o a spus:
07/03/2008 20:21
Hypermarketurile sunt o sansa dar in egala masura si-o capcana pentru producatori. Sansa unui contract anual, pe valori mari, ceea ce duce la posibilitatea finantarii bancare.
Capcana pentru ca daca nu dispui de resurse pe care sa le blochezi in marfa, nu ai sansa sa reusesti. Deci numai cei ce lucreaza pe valori mari, reusesc!
Iar daca poti livra marfa cu adaos 0% in cantitati mari si poti sa-ti acoperi cheltuielile din alta parte, se cheama ca-ti asiguri un flux ca sa-ti mearga businessul.
Sa nu se uite ca hypermarketurile sunt un business! Cum sa-si tina clientii daca nu pot oferi preturi accesibile? Preturi mici de regula in detrimentul calitatii! Din pacate si al serviciilor ce se degradeaza pe zi ce trece.
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 02 Iulie 2022, 01:13
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter