- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Piata farmaceutica din Romania a crescut cu peste 24% la noua luni

04 Nov, 11:59 • Redactia DailyBusiness
Valoarea medicamentelor livrate in Romania a atins in primele noua luni din 2010 nivelul de 7,30 miliarde de lei, la pret de distributie, in crestere cu 24,2% fata de perioada similara a anului trecut, conform companiei de analiza si studii de piata Cegedim.
Piata farmaceutica din Romania a crescut cu peste 24% la noua luni

Valoarea totala a medicamentelor eliberate catre pacienti in trimestrul al treilea s-a ridicat la 2,41 miliarde de lei, mai mare cu 20,4% comparativ cu aceeasi perioada din 2009. Aceasta performanta este sustinuta in primul rand de segmentul de medicamente pe baza de reteta (Rx) din farmacii, care a atins o valoare de 1,83 miliarde de lei, in crestere cu 23,8%.

Celelalte segmente au avut performante mai modeste, medicamentele fara prescriptie (OTC) avand o valoare de 320 milioane de lei, in crestere cu 15%, iar segmentul de spital a atins doar 260 milioane de lei, mai mult cu 10,7% fata de trimestrul trei din 2009.

La nivelul ultimelor 12 luni (octombrie 2009-septembrie 2010) valoarea totala a pietei s-a majorat cu 21,6%, pana la 9,52 miliarde de lei. Pe segmente, ratele de crestere au fost de 27,4% pentru Rx in farmacii, 10,7% pentru OTC si 2,6% pentru spitale.

Ordinea celor mai importante grupe terapeutice in valoare ramane neschimbata, medicamentele cardiovasculare inregistrand in ultimele 12 luni valoarea de 1,78 miliarde de lei (+20,8%), medicamentele oncologice 1,59 miliarde de lei (+47,8%) si medicamentele pentru sistemul digestiv si metabolism cu 1,21 miliarde de lei (+15,9%).

Ierarhia principalelor corporatii se mentine, pe podium fiind Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari la 12 luni de 891,4 mil.lei, Roche cu 873,8 mil.lei si Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636 mil.lei.

Topul primilor 10 jucatori este completat de Novartis (583,9 mil.lei), GlaxoSmithKline (581,3 mil.lei), Servier (484,2 mil.lei), Merck & Co (439,5 mil.lei) AstraZeneca (366,2 mil.lei), Daiichi-Sankyo (348,2 mil.lei) si Abbott (266,6 mil.lei).

Urmatoarele 10 pozitii din clasament sunt ocupate in ordine de Bayer, Antibiotice, Lilly, Menarini, Krka, Johnson & Johnson, Labormed, Richter Gedeon, Actavis si Reckitt Benckiser.

„Desi valorile si cresterile de piata raman atractive, apreciem ca exista cel putin doua mari probleme in privinta evolutiilor viitoare ale pietei. Pe de o parte, termenele de plata catre farmacii, care reprezinta aproape 90% din piata, sunt lungi (peste 6 luni, fata de o medie europeana de 45 zile)”, a declarat Petru Craciun, directorul general al Cegedim Romania.

„Pe de alta parte, reducerea sustinerii publice pentru unele categorii de medicamente compensate mareste cheltuielile out-of-pocket ale pacientilor pentru mentinerea unui numar mare de tratamente. Desi este prematura evaluarea impactului acestor masuri, apreciem ca un numar semnificativ de pacienti risca sa renunte la tratament sau sau nu se trateze in mod corespunzator, crescand astfel nivelul nevoilor viitoare de ingrijiri de sanatate”, a adaugat Craciun.

Cegedim are peste 8.600 angajati in peste 80 de tari si a realizat venituri de 874 milioane de euro in 2009. Compania este listata la Bursa din Paris