Măsuri noi de fluidizare a traficului de mărfuri prin birourile vamale din România au fost implementate din luna august. Autoritățile încurajează operatorii economici să utilizeze vămuirea la domiciliu, spune Mihai Petre, Partener Asociat, Asistență Fiscală și Juridică, EY România.
ÃŽncepând cu luna august 2020, la nivelul birourilor vamale din România au fost implementate noi măsuri de fluidizare a traficului de mărfuri È›inând cont de timpii mari de aÈ™teptare (între 30 È™i 500 de minute), cât È™i pentru a sprijini operatorii economici în contextul crizei COVID-19.Â
Aceste măsuri sunt menite să ajute birourile de frontieră È™i în contextul operaÈ›iunii Brexit, ce se va materializa în mai puÈ›in de 5 luni (1 ianuarie 2021) È™i va atrage în vamă un volum suplimentar de importuri/exporturi de peste 4 miliarde de euro. Â
Una dintre măsurile avute în vedere, cu efect imediat, este direcționarea mărfurilor care sunt importate prin birourile vamale de frontieră către birourile vamale de interior, aflate în raza de activitate a sediului importatorului.
La nivelul birourilor vamale de frontieră se vor efectua, cu prioritate, formalitățile de import pentru mărfuri vrac, perisabile, grupaje sau a celor ce se supun contingentelor tarifare. În plan secundar, ca soluÈ›ie optimă, operatorii economici sunt încurajaÈ›i să aplice pentru utilizarea procedurilor simplificate de vămuire.Â
Mai precis pentru: (1) vămuire la domiciliu sau (2) vămuire centralizată disponibilă pentru cei care deÈ›in certificarea AEO. La nivelul României, în prezent, procedurile simplificate de vămuire sunt utilizate într-o pondere foarte mică, de 10% față de 65.57%, media în UE. Ceea ce înseamnă că aproximativ 1 milion de declaraÈ›ii vamale sunt depuse anual în procedură normală, pe hârtie, împreună cu setul de documente aferent. Utilizarea simplificărilor vamale poate reduce de 5 sau chiar 10 ori acest număr, cu ajutorul declaraÈ›iilor recapitulative, aÈ™a cum detaliem mai jos.Â
Ce presupune vămuirea la domiciliu?
Pe scurt, vămuirea la domiciliu permite sosirea mijlocului de transport direct la depozitul de destinaÈ›ie, fără drumuri către biroul vamal. Controlul vamal È™i liberul de vamă se realizează direct la depozitul/sediul importatorului cu implicare minimă din partea funcÈ›ionarilor vamali. Dacă utilizează o astfel de procedură, importatorii pot beneficia de amânarea plății TVA în vamă la import, respectiv să înregistreze TVA prin mecanismul taxării inverse evitând astfel prefinanÈ›area TVA. De asemenea, plata taxelor la import se va face cumulat (pentru o perioadă anterioară de 30 de zile) în momentul depunerii unei singure declaraÈ›ii vamale globale. Aceasta poate fi utilizată È™i în cazul exporturilor de mărfuri, liberul de vamă la export fiind obÈ›inut direct la locul de încărcare, fără drumuri către birourile vamale. În contextul crizei COVID-19, vămuirea la domiciliu permite diminuarea interacÈ›iunii între personalul importatorului È™i funcÈ›ionarii vamali.Â
Vămuirea centralizată la nivel național
Procedura le permite operatorilor economici care dețin certificarea AEO (i.e. atât importatorul, cât și reprezentantul vamal al acestuia) să depună declarația vamală (de import sau de export) la un singur birou vamal, respectiv cel responsabil de aria unde aceștia sunt stabiliți, chiar dacă mărfurile urmează să fie prezentate fizic la alte birouri vamale din țară (de interior).
Astfel, în contextul noilor măsuri de fluidizare, procedura va permite ca timpii de staÈ›ionare a transportatorilor să se înjumătățească, fiind eliminată necesitatea efectuării tranzitului vamal. Până acum, transportul aÈ™tepta de două ori: o dată la intrarea în È›ară pentru deschiderea tranzitului, apoi la destinaÈ›ie pentru închiderea tranzitului È™i pentru vămuirea mărfurilor. Procedura se aplică tuturor regimurilor vamale, cu excepÈ›ia tranzitului. Totodată, produsele accizabile care intră sub incidenÈ›a regimului de antrepozitare È™i a regulilor privind deplasarea/primirea în regim suspensiv de accize, precum È™i produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor È™i altor operaÈ›iuni nu pot face obiectul procedurii. Â
Reducerea timpilor de vămuire a mărfurilor este benefică pentru toÈ›i agenÈ›ii economici din România, importatorii È™i exportatorii mai precis, È™i implicit pentru consumatorii finali. O zi economisită, în medie, la fiecare livrare, timp în care transportatorul aÈ™teaptă în camion în faÈ›a vămii, va produce efecte în cascadă asupra tuturor jucătorilor: distanÈ›e mai scurte de transport, camioane care nu vor mai intra în oraÈ™ele mari pentru vămuire, consum mai mic de carburant, reducerea poluării din marile oraÈ™e. Â
Nivelul de utilizare a simplificărilor vamale ÅŸi gradul de familiarizare a agenÈ›ilor economici cu acestea atestă maturitatea procesului de vămuire a mărfurilor dintr-o È›ară. Â
O utilizare de 10% a acestora în România comparativ cu 65% media la nivelul UE ne arată că, în România, vămuirea se face încă în mod tradițional, pe hârtie, față în față cu agentul vamal la peste 1 milion de declarații. Aceeași concluzie rezultă şi din ponderea societăților certificate ca Operatori Economici Autorizați (AEO): în România avem aproximativ 200, comparativ cu Germania, de exemplu, unde sunt peste 6000.
COMPANII
Tirurile cu marfă stau până la 500 de minute în vămile românești. Măsurile care se aplică din august, pentru fluidizarea traficului
17 august 2020, ora 15:21
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din COMPANII
02 martie 2021, ora 16:53 in Companii |
44 vizualizari |
0 comentarii
02 martie 2021, ora 17:05 in |
41 vizualizari |
0 comentarii
17 februarie 2021, ora 18:50 in |
59 vizualizari |
0 comentarii
09 februarie 2021, ora 19:04 in |
45 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Ce urmeaza dupa noile reduceri de TVA aplicabile din 1 noiembrie 2018?
- Cat de departe esti dispus sa mergi pentru un salariu mai mare? Actele imorale pe care le-ar face 15% dintre romani
- De ce merg bucurestenii cu masina proprie la munca: inca exista suficiente locuri de parcare gratuite
- Top 10 cele mai mari tranzactii din Romania in 2015
- Cinci tendințe majore care se vor impune în marketing și comunicare în 2016
Ultima ora
- Coletaria.ro dubleaza investitiile pe piata din Romania si aloca 2 milioane de euro pentru dezvoltare in 2021 (marti, 18:47)
- Gabriela Vila este noul director general al ADAMA Agricultural Solutions România (marti, 18:41)
- Daniel Cuevas a fost numit director general al Philip Morris România (luni, 14:44)
- Uber: 2020 a fost un an complet atipic. De la peste 16 milioane de curse pe zi, la îndemnarea pasagerilor să rămână acasă (joi, 15:32)
- Mike Campan, numit în funcția de Director General Interimar Electroargeș SA (miercuri, 15:58)
- Unilever se angajeaza sa reduca risipa alimentara (miercuri, 15:48)
- Tazz by eMAG isi extinde flota de livrare cu 100 de masini Autonom (miercuri, 15:44)
- Computer Tomograf GE Healthcare, pus in functiune la Spitalul Judetean Arad (luni, 15:23)
- Primul parc de cercetare in energii alternative din Romania (luni, 15:06)
- Producatorul Rama: Demonizarea margarinei este total neintemeiata (joi, 15:14)