- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Fiscul ramane politicos, dar inutil. Functionarii nu stiu cum se aplica TVA la incasare

19 Dec, 12:51 • adrian.mihaltianu
Majoritatea functionarilor nu stiu cum se aplica TVA la incasare, rezulta din a doua etapa a proiectului "Fiscul util si politicos", un studiu derulat in perioada 20-30 noiembrie 2012 de Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT).
Fiscul ramane politicos, dar inutil. Functionarii nu stiu cum se aplica TVA la incasare


In aceasta etapa,
studiul a fost extins la un numar de 216 administratii financiare din
intreaga tara.

Functionarilor din
cadrul acestor administratii le-a fost adresata o intrebare foarte
simpla si de actualitate: [i]„Saptamana aceasta vom infiinta in
Romania o sucursala a unei companii din Franta. Aceasta sucursala
trebuie sa aplice sistemul de TVA la incasare?”[/i] Raspunsul
corect ar fi trebuit sa fie „nu”.

[img=3538][/img]
Si totusi, la nivel general, dintre
cele 216 de administratii studiate, in peste 84% din cazuri
functionarii au evitat sa raspunda sau au dat raspunsuri gresite:

  • 61 au dat
    raspunsuri eronate;
  • 122 nu au
    oferit un raspuns;
  • 8 au raspuns
    evaziv: „Cititi legea”;
  • 25 au dat
    raspunsul corect.

Si de data aceasta
am primit raspunsuri cel putin

curioase”,
cum ar fi:

  • Faceti cum
    doriti dumneavoastra!”
  • Aplicati
    sistemul numai daca va convine!”
  • Noi nu avem
    atata personal cat sa se ocupe de toate problemele.”
  • Aceasta
    informatie o sa o aflati de la Registrul Comertului.
  • Ma
    depaseste! Sunati la juristi.”
  • Eu ma ocup
    de ajutoarele de caldura!”

Una dintre explicatiile plauzibile
pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a
TVA la incasare, insa contribuabilii au avut obligatia de a depune
declaratia 097 de luare in evidenta sistemului de TVA la incasare la
25 octombrie 2012, moment in care functionarii publici trebuiau sa
stie sa ofere indrumari privind aplicabilitatea acestui sistem.

Ca urmare a derularii acestei etape a
programului, ARSIT a ajuns la urmatoarele [b]concluzii[/b]:

  1. Functionarii
    publici sunt supraincarcati si nu sunt specializati pe un anumit
    domeniu de asistenta;
  2. Desi la nivelul
    ANAF exista o procedura privind acordarea de asistenta telefonica,
    functionarii nu raspund indicand numele institutiei unde s-a sunat
    si numele lor;
  3. Au existat
    situatii in care, desi am insistat, functionarul public nu a dorit
    sa isi spuna numele
    ;
  4. Desi studiul
    s-a derulat si inainte, si dupa efectuarea de traininguri la nivelul
    administratiilor pe tema „TVA la incasare
    ,
    rata de raspuns nu s-a modificat.

Dintre cele 25 de
administratii care au dat raspunsul corect cele mai profesioniste si
mai amabile echipe au fost cele din Filiasi (judetul Dolj), Orastie
(judetul Hunedoara), Ramnicu-Valcea (judetul Valcea), Topoloveni
(judetul Arges), Vaslui (judetul Vaslui).

Ca urmare a derularii acestei etape a
programului, ARSIT face urmatoarele [b]propuneri[/b]:

  1. Transformarea
    Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic
    la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica. Acest
    call-center sa fie deservit de un numar mai mare de functionari
    publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite, astfel incat,
    atunci cand un contribuabil suna, sa i se dea posibilitatea sa
    aleaga tipul de impozit pentru care solicita asistenta, iar cei care
    raspund sa aiba un domeniu mai precis de specializare, pentru a
    putea acorda asistenta de mai buna calitate;
  2. Publicarea pe
    site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenta telefonica;
  3. Instruirea
    functionarilor publici privind respectarea procedurii ANAF de
    acordare a asistentei telefonice si acordarea de informatii oricarei
    persoane care suna la telefon;
  4. Acordarea unei
    mai mari perioade de implementare pentru modificarile legislative
    semnificative, pe parcursul careia sa se efectueze mai multe
    instruiri.

Asociatia pentru
Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT),

membra a
Taxpayers Association of Europe (Asociatia Contribuabililor din
Europa), este o organizatie non-profit, care s-a
infiintat din dorinta de a reprezenta vocea contribuabilului roman in
relatia cu autoritatile statului.