In aceasta etapa,
studiul a fost extins la un numar de 216 administratii financiare din
intreaga tara.
Functionarilor din
cadrul acestor administratii le-a fost adresata o intrebare foarte
simpla si de actualitate: [i]„Saptamana aceasta vom infiinta in
Romania o sucursala a unei companii din Franta. Aceasta sucursala
trebuie sa aplice sistemul de TVA la incasare?”[/i] Raspunsul
corect ar fi trebuit sa fie „nu”.
[img=3538][/img]
Si totusi, la nivel general, dintre
cele 216 de administratii studiate, in peste 84% din cazuri
functionarii au evitat sa raspunda sau au dat raspunsuri gresite:
Țările nordice, atractive pentru românii care își caută de muncă în străinătate. Tot mai mulți oameni vor să plece în străinătate pentru a lucra și…
Ministerul Transporturilor a dat undă verde pentru modernizarea tronsonului CFR Focșani-Roman, o secțiune crucială de 147 de kilometri de pe Magistrala M 500 București-Suceava. Această…
- 61 au dat
raspunsuri eronate;
- 122 nu au
oferit un raspuns;
- 8 au raspuns
evaziv: „Cititi legea”;
- 25 au dat
raspunsul corect.
Si de data aceasta
am primit raspunsuri cel putin
„curioase”,
cum ar fi:
- „Faceti cum
doriti dumneavoastra!”
- „Aplicati
sistemul numai daca va convine!”
- „Noi nu avem
atata personal cat sa se ocupe de toate problemele.”
- „Aceasta
informatie o sa o aflati de la Registrul Comertului.”
- „Ma
depaseste! Sunati la juristi.”
- „Eu ma ocup
de ajutoarele de caldura!”
Una dintre explicatiile plauzibile
pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a
TVA la incasare, insa contribuabilii au avut obligatia de a depune
declaratia 097 de luare in evidenta sistemului de TVA la incasare la
25 octombrie 2012, moment in care functionarii publici trebuiau sa
stie sa ofere indrumari privind aplicabilitatea acestui sistem.
Ca urmare a derularii acestei etape a
programului, ARSIT a ajuns la urmatoarele [b]concluzii[/b]:
- Functionarii
publici sunt supraincarcati si nu sunt specializati pe un anumit
domeniu de asistenta;
- Desi la nivelul
ANAF exista o procedura privind acordarea de asistenta telefonica,
functionarii nu raspund indicand numele institutiei unde s-a sunat
si numele lor;
- Au existat
situatii in care, desi am insistat, functionarul public nu a dorit
sa isi spuna numele;
- Desi studiul
s-a derulat si inainte, si dupa efectuarea de traininguri la nivelul
administratiilor pe tema „TVA la incasare”,
rata de raspuns nu s-a modificat.
Dintre cele 25 de
administratii care au dat raspunsul corect cele mai profesioniste si
mai amabile echipe au fost cele din Filiasi (judetul Dolj), Orastie
(judetul Hunedoara), Ramnicu-Valcea (judetul Valcea), Topoloveni
(judetul Arges), Vaslui (judetul Vaslui).
Ca urmare a derularii acestei etape a
programului, ARSIT face urmatoarele [b]propuneri[/b]:
- Transformarea
Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic
la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica. Acest
call-center sa fie deservit de un numar mai mare de functionari
publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite, astfel incat,
atunci cand un contribuabil suna, sa i se dea posibilitatea sa
aleaga tipul de impozit pentru care solicita asistenta, iar cei care
raspund sa aiba un domeniu mai precis de specializare, pentru a
putea acorda asistenta de mai buna calitate;
- Publicarea pe
site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenta telefonica;
- Instruirea
functionarilor publici privind respectarea procedurii ANAF de
acordare a asistentei telefonice si acordarea de informatii oricarei
persoane care suna la telefon;
- Acordarea unei
mai mari perioade de implementare pentru modificarile legislative
semnificative, pe parcursul careia sa se efectueze mai multe
instruiri.
Asociatia pentru
Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT),
membra a
Taxpayers Association of Europe (Asociatia Contribuabililor din
Europa), este o organizatie non-profit, care s-a
infiintat din dorinta de a reprezenta vocea contribuabilului roman in
relatia cu autoritatile statului.