FINANTE-BANCI

Lupta cu francul elvetian: Cum incearca bancile sa stopeze restantele

11 august 2011, ora 00:07, autor(i): Andreea Radu   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
franci-elvetieni.jpg
Aprecierea excesiva a francului elvetian in comparatie cu leul da batai de cap bancilor si clientilor acestora. Astfel, institutiile financiare au fost nevoite sa ia anumite masuri pentru ca aceasta evolutie sa afecteze cat mai putin ratele platite lunar de romani.

Francul elvetian (CHF) a atins miercuri un nou maxim istoric, referinta publicata de BNR, de 4,0865 unitati, fiind cu 6,44 bani peste cursul de schimb valabil marti. Leul s-a depreciat in acest an cu 19,4% fata de moneda elvetiana, de la 3,4211 lei/franc la finalul lunii decembrie 2010.

Fata de inceputul anului 2010, moneda nationala inregistreaza o pierdere de 43,8%. Inaintea declansarii crizei financiare, din septembrie 2008, francul se tranzactiona pe piata romaneasca in jurul a 2,2 lei/unitate, iar deprecierea in raport cu acea referinta se ridica la circa 85%.

Cele mai multe dintre banci evalueaza individual situatia fiecarui client pentru a gasi solutia potrivita acestuia, in timp ce OTP Bank are o oferta care poate fi adresata tuturor clientilor cu credite in franci elvetieni.



Millennium Bank propune solutii clientilor care au dificultati in a-si rambursa creditele, in masura in care sunt indeplinite anumite conditii. Fiecare caz este analizat individual pentru identificarea celor mai bune variante prin care banca poate veni in sprijinul clientului”, au declarat pentru DailyBusiness.ro reprezentantii institutiei.

De exemplu, Millennium Bank poate decide sa extinda perioada de rambursare pentru creditele de nevoi personale negarantate pana la 10 ani sau chiar pana la 20 de ani, daca imprumutul poate fi garantat cu o ipoteca. In anumite cazuri, se poate acorda o perioada de gratie de maximum 12 luni, in care clientul achita doar dobanda si eventualele comisioane; dupa aceasta perioada, creditul este reesalonat in rate lunare egale pe perioada de rambursare ramasa.

Conform oficialilor Millennium Bank, exista si o solutie pe termen scurt, prin care clientii fara restante pot solicita, in anumite conditii, amanarea platii unei rate lunare, aceasta urmand sa fie achitata la sfarsitul creditului, impreuna cu ultima rata. Clientul poate solicita acest lucru de maximum trei ori pe toata durata creditului.

La randul sau, reprezentantii Raiffeisen Bank, au mentionat ca de peste 2 ani banca ofera solutii tuturor clientilor care intampina probleme la rambursarea creditelor, inclus pentru cele in franci elvetieni.

“Solutiile de restructurare sunt discutate cu toti clientii care intampina dificultati de plata si, in functie de probleme si situatia fiecaruia, gasim solutia cea mai potrivita, pe o perioada de maximum doi ani”, au spus acestia.

“Clientii trebuie sa vina din primul moment in care se simt in dificultate la banca si sa discute cu specialistii nostri. Este important ca detinatorul de credit sa stie ca putem veni cu solutii la situatia sa – extinderea perioadei de rambursare, o reducere de dobanda etc - dar, la expirarea perioadei de restructurare a creditului, va trebui sa-si achite datoriile”, au adaugat oficialii Raiffeisen Bank.

Ei au subliniat ca portofoliul de credite in franci elvetieni nu este semnificativ si nu pune probleme mai multe decat portofoliul de credite imobiliare in euro.

OTP Bank a decis sa ofere clientilor sai cu credite in franci elvetieni o serie de solutii pentru a-i ajuta sa depaseasca aceasta perioada.

“Avand in vedere aprecierea excesiva a francului elvetian din prezent, noi propunem clientilor doua solutii. Scadem cu 1 punct procentual dobanda, ceea ce inseamna o reducere cu pana la 10% a ratei pe care o platesc clientii. In plus, am decis ca sa stopam plata principalului (capitalului) din rata pe o perioada de 2 ani, astfel incat clientii sa plateasca numai restul de dobanda pentru a aduce inca 10-20% reducere in plata ratei”, a declarat Gabriel Cretu, directorul de retea si vanzari la OTP Bank Romania.

"Efectul celor doua masuri este diferit de la un credit la altul in functie de durata acestuia si suma pe care o are clientul de platit. Cumularea celor doua masuri duce, pe medie, la o reducere de 20-30% a ratei", a adaugat Cretu.

Plata principalului (capitalului) va fi reesalonat pe perioada ramasa a creditului. Astfel, este mai usor de suportat de catre clienti daca la terminarea acestei perioade de inghetare clientul opteaza pentru lungirea maturitatii cu inca doi ani, insa la terminarea creditului clientul nu trebuie sa aibe mai mult de 65 de ani.

“Astfel, incercam sa contrabalansam aprecierea excesiva a francului si ne asteptam ca in urmatoarea perioada lucrurile sa revina la normal”, a mai spus oficialul OTP Bank.

 “Solutia se aplica tuturor clientilor care vin sa solicite acest lucru. Informam clientii ca au aceasta posibilitate, iar atunci cand intarzie cateva zile la plata ii si sunam pentru a trece acest hop”, a precizat Cretu.

El a spus ca in momentul de fata marirea francului din ultimele zile nu are efect pentru ca majoritatea clientilor nu a platit inca rata. Urmeaza sa se faca plati.

“Ca sa vedem efecte este prea devreme. Tot ce vedem in prezent sunt reactii emotionale. Ne sfatuim clientii sa nu reactioneze emotional in momentul de fata pentru ca acesta este cel mai rau lucru. E un joc cu suma negativa pentru ambele parti, si pentru noi si pentru clienti”, a precizat reprezentantul OTP Bank.

“O stopare in prezent a platii creditului si lipsa intrarii in programele puse de banca la dispozitia clientilor are ca efect pierderi de ambele parti, pentru ca noi nu suntem firma de executat imobiliare si ca atare nu este profitabila aceasta activitate. In al doilea, rand executarea garantiilor nu acopera de cele mai multe ori creditul. In al treilea rand, asta nu e o solutie pentru clienti pentru ca in momentul executarii unei garantii in momentul de fata lasa clientul cu un minus, marcheaza pierderea”, a subliniat Gabriel Cretu.

Nu trebuie uitat ca aceste credite sunt luate pe o perioada mare de timp, de 25-30 de ani, timp in care sunt urcusuri si coborasuri la nivelul cursului.

Cu totii speram in revenirea situatiei la normal. Speram ca rata de schimb sa revina in intervalul 1,2-1,3 franci pe euro in urmatoarele trei luni”, a spus Cretu.

El a atras atentia ca nu doar francul elvetian s-a apreciat puternic, ci prin comparatie cu 2007 si moneda europeana a castigat teren semnificativ.

OTP Bank are 13.800 de clienti care au contractat credite ipotecare in franci elvetieni, ceea ce inseamna 70% din total portofoliu de 18.600 de clienti care au luat imprumuturi ipotecare.

Valoarea totala a creditelor in franci elvetieni reprezinta 80% din suma acordata de banca sub forma creditelor ipotecare, la contravaloarea in lei.

Creditele cu intarzieri la plata de peste 90 de zile reprezinta, ca valoare, 8% din totalul imprumuturilor ipotecare in franci, iar ca numar 4%.

Pe intreaga piata bancara, restantele de cel putin o zi la creditele in valuta au crescut cu 6,6% in iunie, la echivalentul a 10,77 miliarde de lei, potrivit datelor BNR.

Restantele de peste 90 de zile la creditele accesate de populatie au crescut cu 4% in luna mai, la un nou maxim istoric de 4,5 miliarde de lei (1,06 miliarde euro), conform datelor Biroului de Credit.

In categoria "alte monede", unde sunt incluse si imprumuturile accesate in franci elvetieni, restantele au depasit pentru prima data cifra de un miliard de lei (1,05 miliarde lei), fiind in crestere cu aproape 100 milioane de lei fata de luna anterioara.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
bogdan a spus:
11/08/2011 11:44
Raiffeisen da un raspuns diplomat, dar de fapt nu ii intereseaza!! Acum un an si ceva am umblat cu tot felul de documente si hartii, telefoane la Central, pt a gasi o solutie pt creditul ipotecar in franci. Dupa nervi, timp si bani consumati, raspunsul celor de la banca, in eventualitatea in care nu voi plati, a fost:" Dvs faceti ce credeti de cuviinta, noi vom face ce trebuie!"
Nu am primit in toata perioada respectiva nicio propunere de solutionare din partea lor!
Sa fim seriosi - castiga bancile de nu mai pot. Dobanda este de 4,9%, iar cea a SNP aproape 0%. Marja cat este?
Celor de la OTP, 1 punct in plus fata de restul!
Bancile ne-au dus in criza, ele ne vor adanci si mai mult! Au uitat oare asaltul pe care il aveau asupra clientilor in 2006-2007 pt acest tip de credite?
Toate partile au gresit, este adevarat, dar nu se pot scoate castanele fierbinti doar cu mainile clientilor!!!!
 
Monica a spus:
11/08/2011 12:35
Corect! In plus, la momentul contractarii acestui tip de credit nu exista o transparenta atat de mare a dobanzilor, comisionelor si multi ne-am lasat inselati. Este adevarat ca nu am avut nici maturitatea si educatia financiara necesara atunci cand am facut decizia de a ne indatora, dar nici nu inseamna ca trebuie sa "murim" cu aceste credite de gat.
Subscriu pentru a forta bancile sa gaseasca solutii de supravietuire in aceasta perioada, dar si pentru ca BNR sa intervina si sa tempereze aceasta evolutie absolut anormala!
 
Sclavul CHF a spus:
11/08/2011 13:04
In toate astea este bine ca unele banci sunt sensibile la situatie si incearca sa raspunda intr-un fel sau altul.
Din pacate, de Banca Romaneasca, Bancpost si alte banci nu s-a auzit nimic ... Oare ei doar tac si fac?
 
ioan sirbu a spus:
11/08/2011 13:50
Bancile au cel mai parsiv sistem de marketing si manipulare a clientilor, iar acestia din urma ( ma refer in special la majoritatea persoanelor fizice si la majoritatea IMM-urilor) habar nu au ce semneaza.
Exemplu: Dobanda de numai 1,25 % / luna la lei, care este o dobanda de 15 % pe an.
Ex. Banca de fiecare data isi rezerva dreptul de ati cere documente suplimentare care presupun efort in obtinerea lor si care te baga in criza de timp. Aici apare efectul psihologic, cand iti faci planuri in functie de informatiile initiale furnizate de banca iar ulterior apar informatii noi. Timpul trece, intri in criza de timp, iar banca iti aduce la cunostinta informatii si conditii noi. In aceasta situatie poti alege in a pierde un aconto dat unui vanzator, o afacere sau alte beneficii la care se adauga comisioanele, taxele si timpul consumat pentru acte sau sa mergi mai departe cu dosarul si sa accepti toate conditiile bancii. In 99% din cazuri sunt convins ca clientii aleg varianta a doua. In aceste conditii semnam tot felul de obligatii care intr-o situatie de litigiu, ramanem DOAR cu datorii si fara bunuri.
In momentul cad clientul nu mai plateste la timp sau nu mai poate plati esti in "mana" bancii. In aceasta situatie devii un sclav pe tarlaua ta, dar lucrand pentru banca. Tot ce ai semnat este impotriva ta, banca si-a acoperit toate riscurile. Cred ca ar trebui sa ne organizam intr-un club al beneficiarilor de credite si sa putem negocia conditii generale mai bune cu bancile si sa ne apere atunci cand drepturile ne sunt incalcate.
 
un client a spus:
11/08/2011 20:17
Ce a spus d-nul Ioan Sarbu este mai mult decat adevarat cu exceptia faptului ca termenul BANCA trebuie inlocuit cu CAMATAR
 
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 25 Octombrie 2020, 18:57
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter