FINANTE-BANCI

Tranzactie suspecta din contul tau bancar? Vezi ce ai de facut

23 aprilie 2012, ora 11:29, autor(i): Andreea Radu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
card-credit.jpg
Tehnologia dezvolta piata bancara, insa ii aduce uneori si probleme. Atacurile informatice asupra cardurilor sunt tot mai dese, iar institutiile financiare investesc sume importante in securizare. Dar ce poti face si cum iti recuperezi banii daca ai observat o tranzactie suspecta din contul tau bancar?

Datele a 1,5 milioane de utilizatori de carduri Visa si MasterCard au fost furate de niste hackeri americani, care au avut acces la sistemul firmei de procesare a platilor Global Payments. Numai numerele de pe carduri au fost exportate, insa nu si numele clientilor sau adresele lor. Expertii sustin ca afectate au fost doar persoanele din America de Nord care fac plati online la Global Payments.

In Romania, cel mai recent atac de amploare a fost in decembrie anul trecut, cand mai multe banci au blocat accesul clientilor la disponibilitatile banesti, dupa ce au fost avertizate de o posibila bresa de securitate la un procesator european, ceea ce a condus la dezvaluirea unor informatii legate de tranzactiile efectuate cu unele carduri, conform Asociatie Romane a Bancilor (ARB). Printre aceste banci se numara si CEC Bank.

Dar ce faci daca iti dispar bani din cont? In primul rand anunti cat mai repede banca la care ai deschis contul respectiv.



Reprezentantii BCR au mentionat ca atunci cand un client observa o tranzactie suspecta, acesta trebuie sa sune imediat la serviciul Suport Tehnic BCR (disponibil non-stop) si sa anunte banca. "Titularul de cont sau imputernicitul au la dispozitie 13 luni calendaristice de la data efectuarii unei tranzactii pentru contestarea acesteia", au subliniat acestia.

Si Garanti Bank are un sistem de comunicare prin care clientii pot face reclamatii cu privire la eventuale furturi.

"In cazul in care clientul observa ceva care nu corespunde cu operatiunile pe care le-a facut, primul lucru recomandat este sa contacteze banca - in cazul nostru, sa sune la Alo Garanti, serviciul nostru de call center. De aici va fi preluat imediat de catre un operator care va analiza situatia si va lua masurile necesare, precum blocarea contului etc", a declarat Ilker Ozdemir, director tranzactii bancare si canale alternative de distributie Garanti Bank.

El a adaugat ca urmatorii pasi vizeaza investigarea operatiunii si formularea unei concluzii.

La randul sau, Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC Bank, a subliniat ca in cazul in care un client observa o tranzactie suspecta din contul sau bancar, este necesar sa se adreseze unitatii bancare la care are contul deschis sau catre Centrala Bancii.

"In vederea evitarii unor astfel de situatii, in cadrul unitatilor bancii este disponibil pentru clienti flyer-ul cu privire la campania anti-frauda initiata de CEC Bank. Informatiile sunt disponibile si pe site-ul de Internet al bancii", a precizat Ghetea.

Marius Istrati, product development persoane fizice in cadrul Volksbank, a declarat ca in cazul unor tranzactii pe care nu le recunoaste, clientul ar trebui, in primul rand, sa refaca sirul evenimentelor si sa incerce sa-si aminteasca daca nu cumva chiar el a initiat respectiva tranzactie.

"In pasul doi, clientul ar trebui sa contacteze cat mai repede serviciul Info Card, disponibil non-stop, in vederea blocarii respectivului card, prevenind astfel efectuarea unor alte tranzactii. Ulterior, se poate contacta banca, in vederea initierii unei investigatii", a adaugat Istrati.

Reprezentantul Volksbank a spus ca investigatia va fi demarata o data cu depunerea unui formular specific (de refuz la plata). In functie de specificul cazului, banca poate oferi sau solicita documentatie suplimentara. Pentru a se elimina orice risc, banca va pune la dispozitia clientului un nou card si PIN aferent

Nu in ultimul rand, se recomanda depunerea unei sesizari la Politie, pentru demararea anchetelor care se impunMarius Istrati, Volksbank

La randul lor, oficialii Banca Comerciala Carpatica (BCC) au spus ca in functie de specificul tranzactiei asupra carora exista semne de intrebare, banca il va consilia pe client si va intreprinde masura necesara clarificarii contextului in care tranzactia respectiva a avut loc.

Totodata, reprezentantii RBS au aratat ca in cazul in care o tranzactie a fost efectuata fara acordul clientului, acestuia i se va recomanda blocarea cardului. De asemenea clientul va fi consiliat si informat cum sa depuna o plangere intr-una din sucursalele bancii. Ulterior, clientul va fi informat despre rezolutia cazului.

"Daca i se pare ca o tranzactie este suspecta sau primeste un SMS despre o tranzactie pe care nu o recunoaste, clientul trebuie sa contacteze imediat serviciul de Call Center al Bancii Transilvania, pentru blocarea imediata a cardului; in plus, este necesara o plangere la Politie. De asemenea, persoana trebuie sa se adreseze celei mai apropiate unitati BT, pentru a contesta operatiunea unde va furniza si numarul de inregistrare a plangerii la Politie", au explicat surse din cadrul Bancii Transilvania.

Banii sunt restituiti?

"Daca in urma verificarilor se constata faptul ca s-a efectuat o operatiune fara acordul clientului, banca restituie suma respectiva", a subliniat Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC Bank.

De asemena, Ilker Ozdemir, director tranzactii bancare si canale alternative de distributie Garanti Bank, a declarat ca in cazul in care se dovedeste ca o suma de bani a fost extrasa din contul clientului fara acordul acestuia, acea suma este restituita integral.

"Banca investigheaza tranzactia contestata de client. Daca se constata ca nu a fost initiata/ autorizata de client sau o terta persoana care a actionat in numele sau, sumele vor fi returnate. Totusi, sunt destul de frecvente cazurile cand astfel de tranzactii 'suspecte' se dovedesc a fi initiate de fapt de persoane apropiate (membri ai familiei). In astfel de cazuri sumele nu sunt rambursate din cauza ca respectivul client a divulgat informatii confidentiale unei alte persoane", a aratat Marius Istrati, product development persoane fizice in cadrul Volksbank.

Oficialii Bancii Transilvania au mentionat ca in toate situatiile in care sunt identificate operatiuni "de skimming" (copierea cardurilor la ATM, n.r.) sau puncte de compromitere si plati neautorizate sunt derulate fara elementele de securitate sensibile necesare unei astfel de operatiuni, BT asigura despagubirea clientului.

"Acest mod de solutionare nu se aplica in situatia in care tranzactiile sunt derulate fara sa fi fost identificat un punct de compromitere sau un fenomen de skimming si au fost utilizate elementele sensibile de securitate ale clientului (citire banda magnetica sau cip si validare PIN, citire banda magnetica sau cip si semnatura, tranzactii pe internet cu utilizarea dateler de securitate CVV2 si/sau parola atasata cardului)", au adaugat reprezentantii BT.

Cat de dese sunt aceste cazuri de frauda bancara

"Tentative de frauda prin incercari de tip "phising" sunt foarte rare in principal datorita sistemului de securitate", au subliniat oficialii BCR.

De aceeasi parare este si presedintele CEC Bank.

"La Volksbank vorbim de un numar extrem de mic de sesizari, iar ulterior multe dintre acestea se dovedesc a fi situatii generate de divulgarea datelor cardului catre membri ai familiei", a spus Marius Istrati.

In acelasi timp, Garanti Bank a aratat ca nu s-a lovit pana in prezent de cazuri in care clientii sa reclame tranzactii suspecte din conturi datorita sistemului electronic performant.

"Banca Transilvania intalneste astfel de cazuri, insa ele sunt monitorizate si identificate de banca in timp util, pentru limitarea operatiunilor neautorizate conexe unui anumit incident identificat, in acest sens banca dispunand de aplicatii de monitorizare si gestiune a riscului", au zis oficialii BT.

Pe piata bancara din Romania se aflau in circulatie la finele anului trecut peste 13 milioane de carduri valide.

In acelasi timp, valoarea platilor cu cardul la comercianti a avansat cu peste 30%, la 4,4 miliarde de lei, potrivit datelor BNR.

In 2011, bancile din Romania si-au majorat numarul bancomatelor la 11.006 unitati, de la 10.102 ATM-uri in 2010. O crestere mai mare s-a inregistrat la POS-uri (terminale electronice operationale la comercianti pentru plata cu card), numarul lor ajungand la 124.920, de la 107.052 unitati in 2010.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
24/04/2012 22:05
Ce tranzactie suspecta se poate produce in/din contul meu bancar daca eu NU AM SI NU O SA AM VREODATA O ASTFEL DE NENOROCIRE NUMITA CONT BANCAR ?
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 04 Iulie 2022, 15:23
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter