FINANTE-BANCI

TVA-ul la incasare, mai mult rau decat bine: Blocaje, penalitati, insolvente

21 noiembrie 2013, ora 00:07, autor(i): Andreea Radu   | 5 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
1-insolventa.jpg
Dupa ce si-au dat seama ca sistemul de TVA la incasare mai mult a dezavantajat intreprinderile mici si mijlocii (IMM) in decursul lui 2013, autoritatile se gandesc sa renunte de anul viitor la aceasta obligatie. Dar raul facut poate fi anulat?

Chiar Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, mediul de afaceri si turism, a declarat miercuri ca "se va renunta la obligatia TVA la incasare pentru firmele cu cifre de afaceri pana la 500.000 de euro, care a creat distorsiuni in piata si a creat dezavantaje pentru IMM".

Anterior s-a discutat despre posibilitatea ca plata TVA la incasare va deveni optionala din 2014. Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, a declarat la inceputul lunii octombrie ca se doreste ca plata TVA la 90 de zile pentru companii cu cifra afaceri sub 500.000 euro sa devina optional de la 1 ianuarie, "pentru ca a ingreunat, nu a avut efectul scontat pozitiv".

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii, a precizat ca din totalul de 620.000 de IMM-uri din Romania, aproximativ 100.000 de intreprinderi mici, care furnizau servicii catre companii mari si mijlocii, au avut de suferit din cauza obligativitatii platii TVA la incasare.

"Una din sase IMM-uri au avut de suferit din cauza platii TVA la incasare. Sunt mii de firme care si-au pierdut clientii in special dintre firmele de dimensiuni mari si mijlocii, pentru ca obligatia cu plata la incasare aduce niste elemente negative asupra cash-flow-ului si in cazul firmelor cu care intrau in relatii comerciale", a aratat Nicolescu.



O masura care mai mult a incurcat firmele decat sa le ajute

Este clar ca problemele cu care s-au luptat IMM-urile in acest an nu pot fi sterse cu buretele imediat. Acestea au facut investitii pentru modificarea software-urilor folosite, au pierdut contracte cu clienti mari sau chiar au intrat in insolventa.
Ne lovim din nou de lipsa de predictibilitate. Tebuie avut in vedere ca daca odata cu renuntarea la TVA la incasare va trebui platit tot TVA-ul amanat, atunci vor exista numeroase blocaje, penalitati, insolvente etc“, a declarat pentru DailyBusiness.ro Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate.

Ea a subliniat ca trebuie sa fie o trecere cu o perioada de gratie.

“Toate firmele vizate au cheltuit bani cu modificarea software-urilor folosite, s-a complicat intreaga produra de urmarire si reconciliere contabila, unele firme mici care aplicau acest sistem si-au pierdut contractele cu clientii mari (fortati sa tina cont de sistem) etc.”, a mai spus Mirela Serban.

Oficialul R&M Audit Contabilitate a explicat ca una dintre problemele principale ale TVA-ului la incasare a fost ca in fapt a reprezentat un sistem de TVA amanat, intrucat obligativitatea platii exista oricum la 90 de zile, indiferent daca TVA-ul era sau nu incasat. Ca si cash-flow pe termen scurt insa, sistemul a fost de ajutor.

Andreea Florian, senior tax manager in cadrul TPA Horwath Romania, a aratat ca aplicarea sistemului de “TVA la incasare” a fost promovata, la momentul introducerii ei, ca o masura de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii datorita posibilitatii, pentru contribuabilii eligibili, de a amana plata TVA catre Stat pana la momentul incasarii facturilor.

Conform legislatiei actuale, aceasta amanare este totusi posibila doar pentru o perioada maxima de 90 de zile si este combinata cu amanarea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate pana la momentul platii facturilor respective.

“Efectul in practica asupra intreprinderilor mici si mijlocii nu a fost, din pacate, acela de creare a unui avantaj si nu a fost resimtit ca o masura fiscala de sustinere care sa intampine nevoile societatilor in cauza. Ba dimpotriva, aplicarea sistemului TVA la incasare a condus la intampinarea de dificultati de catre contribuabilii obligati sa aplice acest sistem datorita unor multitudini de cauze”, a spus Andreea Florian.

Discriminare intre furnizori

Reprezentantul TPA Horwath Romania, a explicat ca societatile mari, cele care nu erau obligate ele insele la aplicarea sistemului de TVA la incasare au inceput sa-si selecteze furnizorii in functie de obligativitatea acestora de a aplica TVA la incasare sau nu. Rationamentul din spatele acestui aspect ar putea fi explicat dupa cum urmeaza: societatile mari care nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului au dreptul sa deduca TVA aferenta achizitiilor de la societati eligibile pentru aplicarea sistemului doar la momentul platii facturilor catre respectivii furnizori.Pe de alta parte, aceste societati mari sunt obligate sa plateasca TVA la Bugetul de Stat fara nici o amanare.

“Se creeaza asadar un dezavantaj dintr-o perspectiva a fluxurilor de numerar. In plus, obligatiile de raportare aferente facturilor primite de la furnizori eligibili pentru aplicarea sistemului sunt mai complexe si necesita o atentie si un timp alocat suplimentar (documentele de plata trebuie sa fie disponibile si anexate facturilor, declararea de TVA neexigibila in luna primirii facturilor si urmarirea taxei cu atentie pana la momentul platii furnizorilor, ingreunarea sistemului de raportare cu privire la TVA, etc)”, a spus Andreea Florian.

“Asadar, pentru a evita toate aceste dificultati (dintr-o perspectiva a fluxului de numerar dar si dintr-o perspectiva administrativa legata de raportarea tranzactiilor si intocmirea declaratiilor de TVA), companiile mari au inceput sa-si selecteze furnizorii dintre cei care nu sunt obligati sa aplice TVA la incasare. Automat, acest aspect se reflecta asupra afacerilor acestor societati. Multe dintre ele au intrat in dificultate din aceasta cauza”, a adaugat aceasta.

Masura care se dorea favorabila si avantajoasa s-a dovedit a fi cea care participa la eliminarea IMM-urilor de pe piataAndreea Florian,TPA Horwath

Florian a subliniat ca procesul de intocmire a declaratiilor si documentelor de TVA a devenit mai greoi datorita introducerii acestui sistem.

“Contribuabilii trebuie sa urmareasca cu atentie cand se efectueaza platile catre furnizori (pentru ca doar la acel moment sunt indreptatiti sa deduca TVA aferenta facturilor emise de furnizorii respectivi), trebuie sa tina o evidenta a TVA neexigibila inregistrata datorita 'amanarii' la plata/deducere a sumelor respective de TVA”, a declarat Andreea Florian.

Conform acesteia, costurile administrative si resursele de timp pentru respectarea cu strictete a legii in ceea ce priveste intocmirea declaratiilor si tinerea evidentelor contabile si fiscale au crescut pentru acei contribuabili eligibili pentru aplicarea sistemului si nu numai. In plus, in functie de depasirea plafonului pentru aplicarea sistemului TVA la incasare (2.250.000 lei), contribuabilii intra, respectiv ies din “sistem”. Evident, autoritatile fiscale trebuie notificate in acest sens prin depunerea de declaratii suplimentare.

“Aspectele mentionate mai sus sunt doar cele mai evidente efecte ale sistemului <TVA la incasare> asupra contribuabililor, observate in practica. Evident, prin abrogarea masurii sau inlaturarea obligativitatii aplicarii, pentru viitor, se vor inlatura efectele amintite. Pentru trecut insa, este dificil de estimat cate dintre societatile afectate de aceasta masura fiscala vor putea sa acopere efectele negative pe care le-au resimtit pe perioada aplicarii masurii”, a incheiat Andreea Florian.

De la 1 ianuarie 2013, sistemul de plata a TVA la incasarea facturii este aplicat obligatoriu de firmele care au sediul in Romania si o cifra de afaceri sub 2,25 milioane lei. Orice firma din Romania isi poate deduce TVA-ul aferent facturilor emise de catre furnizorii care aplica acest sistem doar dupa ce plateste facturile.

Citeste si:
TVA la incasare, momentul adevarului: IMM-uri blocate total sau partial

TVA-ul la incasare isi arata coltii: Pericol de somaj si falimente
Efectele TVA-ului la incasare: Contabilii pierd de 3 ori mai mult timp
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
pop cristian a spus:
21/11/2013 08:38
Cred ca acest articol are in vedere doar o parte a IMM-urilor, poate cele cu care au avut realizatorii articolului tangenta. Va spun din experienta ca pentru multe IMM-uri cu care colaborez aceasta masura a fost una foarte buna si corecta. Cat timp un termen de plata inca uzual ( desi cam pe langa prevederile legale ) este de 60 de zile de la emiterea facturii, plata TVA la incasare sau la 90 zile este inca o masura buna pentru multe IMM-uri. Parerea mea este ca cel mai bine ar fi ca acest lucru sa fie la alegerea fiecarei IMM si in functie de situatia proprie sa poata decide momentul platii. Nu cred ca cineva " la centru" poate decide pentru mine cum e mai bine din acest punct de vedere.
 
Luigi Meclea a spus:
21/11/2013 09:24
Problema si mai mare este nerambursarea la termen a TVA, cu sau fara motivatie justificativa.
Asta aduce mai multe opriri a avtivitatii / insovente decat TVA la incasare.
 
ionel a spus:
21/11/2013 20:20
De ce sa nu platim tva-ul chiar cand il incasam ? Se poate sa nu il incasez nici dupa 90 de zile si atunci ce fac ? Il virez oricum dupa 90 de zile.
O alta problema este recunoasterea veniturilor neincasate. Daca exista tva la incasare de ce sa nu existe si impozit micro 3% cand incasez, sau venitul sa intre la calculul impozitului pe profit atunci cand incasez venitul nu cand il facturez, asemenator pfa-urilor.
O alta discutie este legata de taxarea inversa. De ce nu o aplicam pentru toate bunurile si serviciile si pentru toti comerciantii platitori de tva. Adica o aplicam daca cumpar din UE, dar daca cumpar din RO, comerciantul din RO nu este considerat din UE.
 
klio a spus:
22/11/2013 11:48
cred ca guvernantii nu mai stiu de unde sa faca rost de bani .... plata tva la incasare este o masura buna si trebuie mentinuta
 
LOGHIN GIANINA a spus:
01/12/2013 17:08
Cine nu stie contabilitate bine , spune ca ,masura e buna , e buna pentru prestatorii de servicii , dar pentru firmele care lucreaza cu stocuri si la care platile sunt la termen , a fost cea mai grea lovitura si credeti-ma , sunt in cauza , in ian 2013 plateam facturi din noi , dec , in feb la fel , tot ce a intrat in ian . nu am putut deduce , aproape la fel si in februarie , mi-a scazut f tare tva neexigibil si numai eu stiu cat stres si cat m-am imprumutat sa pot trece peste aceasta perioada , si acum dupa un an simt efectul , aproape era sa apelez la insolventa. Firma e relativ noua , incasarile in lunile de iarna conf specificului activitatii sunt la un sfert fata de sezon si atunci te trezesti ca trebuie sa platesti tva de sute de milioane. Credeti-ma e cea mai proasta decizie . Cu cati cunoscuti discut , toti traiesc acelasi cosmar.
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 August 2019, 11:46
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter