- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

UniCredit Bank a obținut un profit net consolidat aproape dublu în 2015

10 Feb, 15:34 • Redactia DailyBusiness
Veniturile operaționale consolidate s-au plasat la un nivel robust anul trecut, de 1,52 miliarde de lei (342 milioane de euro), în pofida contextului marcat de reducerea continuă a marjelor de dobândă din piață. Cheltuielile operaționale au atins nivelul de 777,5 milioane de lei (174,9 milioane de euro), în condițiile în care banca a continuat să își monitorizeze atent costurile.
UniCredit Bank a obținut un profit net consolidat aproape dublu în 2015


În consecință, UniCredit Bank a obținut în 2015
un profit operațional consolidat confortabil, de 743,9 milioane de lei (167
milioane de euro). În aceeași perioadă, profitul net consolidat înainte de
interesul minoritar s-a plasat la 269,5 milioane de lei (60,6 milioane de euro),
comparativ 143,8 milioane lei (32,3 milioane euro) în 2014.  

Indicatorii financiari ai UniCredit Bank
relevă o poziție echilibrată: rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) a fost
8,3 % la finalul anului 2015, în vreme ce rentabilitatea activelor (ROA) s-a
plasat la 0,8%. Raportul între costuri și venituri s-a situat la 51,1%.
 

La fel ca în anii precedenți, banca a analizat
atent riscurile efective și potențiale, reflectându-le adecvat în nivelul de
provizionare. Astfel, provizioanele pentru credite au ajuns la 406,6 milioane de
lei (91,5 milioane de euro) la finalul anului trecut. Rata de acoperire cu
provizioane a creditelor din bilanț a fost de 8,9%, iar costul riscului
anualizat de 186 bp. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu
improbabilitate de achitare integrală a obligațiilor din credite (definiția EBA*),
s-a situat la 14,40%.
 

Volumul activelor consolidate la 31 decembrie
2015 a totalizat 34,6 miliarde de lei (7,6 miliarde de euro), în creștere cu
6,8% comparativ cu anul precedent. Portofoliul de credite brute (inclusiv
finanțările acordate prin leasing) s-a plasat la 23,9 miliarde de lei (5,3
miliarde de euro), evoluția pozitivă a acestuia fiind susținută în principal de
o creștere cu 7,3% în zona corporate și cu 11,1% în leasing. Totodată, depozitele
clientelei au ajuns la un volum de 17,9 miliarde de lei (3,9 miliarde de euro).
 

Astfel, UniCredit Bank a continuat să susțină
finanțarea economiei românești, fiind implicată în finalizarea unor tranzacții corporate
de anvergură pe segmente precum industria de petrol și gaze, telecom,
automotive, servicii, farmaceutice, agribusiness, transporturi. În același
timp, banca a continuat să dezvolte produse și servicii complexe pentru
clienții corporate – precum produsele și soluțiile destinate acoperirii riscului
de preț pentru mărfuri și materii prime sau Angajamentul Bancar de Plată (o
soluție inovatoare de decontare, aliniată celor mai noi tendințe și tehnologii
din industrie).
 

În zona de retail, direcțiile de acțiune
urmărite de bancă s-au referit la simplificarea produselor și proceselor pentru
a răspunde nevoilor clienților (prin lansarea de carduri de credit cu beneficii
unice de către UniCredit Consumer Financing, a soluțiilor alternative de
economisire, remodelarea produselor legate de contul curent) și introducerea în
piață a unor platforme digitale moderne (prin relansarea Online B@anking și Mobile
B@anking).  
 

Segmentul de cofinanțare a proiectelor cu fonduri
europene a afișat o evoluție remarcabilă anul trecut, ultimul an de
implementare al perioadei bugetare 2007 – 2013: soldul utilizărilor creditelor de
către beneficiarii de fonduri europene a crescut cu 75% în intervalul 31
decembrie 2014 – 31 decembrie 2015. Din totalul facilităților destinate acestui
segment aprobate în 2015, cea mai mare pondere a înregistrat-o sectorul
industrial (Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității
Economice) cu circa 40%, urmat de agricultură (Programul Național de Dezvoltare
Rurală) cu 35%.
 

UniCredit Leasing își menține poziția de lider
al pieței de leasing financiar, cu o cotă constantă de 18% în ultimii cinci
ani. Volumul noilor finanțări acordate în 2015 a fost de 242,7 milioane de euro
iar valoarea de achiziție a bunurilor finanțate de 294,7 milioane de euro.
 În același timp, UniCredit Consumer Financing a
continuat să își consolideze poziția în segmentul creditelor de consum, cu o
creștere anuală de 4,5%. La jumătatea anului 2015 compania a lansat carduri de
credit, emițând până la finalul anului peste 26.000, în timp ce rezultatele din
activitatea de finanțare la POS au fost anul trecut duble față de 2014.
 

„Am continuat să ne dezvoltăm
activitatea, înregistrând evoluții pozitive atât în zona de creditare, unde am
marcat anul trecut o creștere de aproape 5% a portofoliului de credite brute, cât
și în atragerea de resurse la nivel local, depozitele clientelei majorându-se în
2015 cu peste 12% față de anul precedent”, a declarat Răsvan Radu, Country
Chairman UniCredit în România și CEO al UniCredit Bank.
  

În conformitate cu situațiile financiare
individuale, UniCredit Bank a înregistrat anul trecut venituri operaționale
totale de 1,3 miliarde de lei (284 milioane de euro), în scădere cu 3,3% față
de 2014. În același timp, cheltuielile operaționale au scăzut cu 3,8% în 2015,
până la 666,2 milioane de lei (149,9 milioane de euro), iar profitul operațional
s-a plasat la 596 milioane de lei (134,1 milioane de euro), în scădere cu 2,7%
față de anul precedent.

Profitul net al băncii a atins 222,1 milioane de lei, în
creștere cu aproximativ 177% față de 2014
.

Raportul între costuri și venituri a
fost de 52,8%, în scădere cu 0,3 puncte procentuale față de anul anterior. Individual,
UniCredit Bank a înregistrat un nivel de solvabilitate de 13,99% la 31
decembrie 2015, confortabil pentru pragurile reglementate și recomandate.

Costul anualizat al riscului a fost 181 bp potrivit raportării individuale pe
bancă în 2015. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu
improbabilitate de achitare integrală a obligațiilor din credite (definitia EBA*),
s-a situat la 14,53%.

Volumul activelor a totalizat 30,6 miliarde de
lei (6,8 miliarde de euro) la 31 decembrie 2015, în creștere cu 6,7% față de 31
decembrie 2014. Volumul creditelor a atins 19,7 miliarde de lei (4,3 miliarde
euro) la 31 decembrie 2015, în creștere cu 4,1% față de finalul anului
precedent. Depozitele clienților au ajuns la 18,1 miliarde de lei (4 miliarde
de euro), în creștere cu 11,5% față de 31 decembrie 2014. Raportul între
creditele și depozitele băncii la nivel individual în 2015 s-a îmbunătățit față
de anul anterior, ajungând la 109%.