- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cele 7 tendinte telecom pentru 2010, in viziunea Deloitte: Batalia se va duce pe segmentul cautarii mobile

25 Jan, 12:17 • Redactia DailyBusiness
Smartphone-urile vor castiga in continuare cota de piata anul acesta, cea mai importanta batalie urmand sa se dea pe piata de cautare cu ajutorul dispozitivelor mobile, rezulta dintr-un studiu global asupra pietei telecom realizat de compania de audit Deloitte.
Cele 7 tendinte telecom pentru 2010, in viziunea Deloitte: Batalia se va duce pe segmentul cautarii mobile

1 – Cautarea mobila, in crestere accelerata

Veniturile pe segmentul de cautare de pe terminalele mobile sunt estimate la un nivel modest, de 1-2 miliarde dolari la nivel global, insa pana la finalul anului aceasta functie ar putea intra in randul primelor cinci cele mai populare aplicatii disponibile pe telefoanele „inteligente”, alaturi de voce, mesagerie, calendar si navigare pe Internet, rezulta din studiul Deloitte.

Pana in 2011, vanzarile de telefoane mobile sunt estimate sa depaseasca vanzarile de computere (laptopuri si desktop-uri, impreuna – n.r.), cu un volum de 400 de milioane de unitati. Aceasta evolutie ar putea incuraja producatorii de computere sa isi diversifice activitatea si sa inceapa, la randul lor, sa produca telefoane mobile. Pana in 2012, livrarile de telefoane inteligente ar putea depasi pragul de 500 de milioane de unitati. In acelasi an, functia de cautare ar putea genera cea mai mare parte din valoarea pietei de publicitate pe mobile, de 7,2 miliarde dolari, conform Deloitte.

De asemenea, o serie de aspecte ale cautarii pe telefoane mobile s-ar putea dovedi superioare celei traditionale prin calculator, pana la sfarsitul lui 2010. De exemplu, prin actiuni de cautare mobila utilizatorul poate primi nu doar sugestii privind locul unde se poate servi masa sau de unde poate cumpara un cadou, ci si indicatii pas cu pas specifice sistemelor de navigare GPS. Valoarea acestei functii pentru publicitari si furnizori de astfel de servicii va fi din ce in ce mai importanta.

Separat, interfata pentru utilizator va deveni un element important de diferentiere in acest an. Dezvoltatorii trebuie sa ofere o diversitate de interfete, pentru fiecare context in parte. Ei trebuie sa integreze o multitudine de tehnologii – recunoasterea vocala pentru cei care se afla in autovehicule, de exemplu, sau cautarea vizuala pentru situatiile in care operatiunea de cautare este realizata prin selectia de imagini, in cazul pietonilor. Tehnologiile existente, cum este cea sensibila la atingere, vor fi in continuare supuse proceselor de actualizare si imbunatatire.

2 – VoIP-ul mobil devine retea sociala

Deloitte estimeaza ca in 2010, utilizatorii si rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simpla nisa la o tendinta principala, datorita aparitiei de noi servicii care combina caracteristicile Internetului cu experienta transmisiei de voce pe mobil.

Aceste servicii ofera convorbiri la cost redus, dar si o varietate de functionalitati printre care convorbirile intre un interlocutor si mai multi interlocutori, servicii de posta electronica pe baza de voce, si servicii voce – text. Numarul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifunctionale ar putea creste la cateva zeci de milioane pana la sfarsitul anului.

3 – Tehnologia telecom contribuie la decongestionarea retelelor mobile

Numarul conexiunilor mobile broadband intre laptop-uri, netbook-uri si smartphone-uri ar putea totaliza in prezent 600 de milioane. In consecinta, retelele wireless de date la nivel global vor ajunge in 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor in trafic), conform Deloitte. Acest lucru ii pune pe furnizorii de servicii wireless in situatia de a rezolva problema capacitatii insuficiente a retelelor.

Pana in 2014, aceste probleme ar putea fi rezolvate prin tehnologiile 4G, dar in majoritatea zonelor niciuna dintre aceste tehnologii nu va fi inca implementata in acest an. Provocarea operatorilor este sa gaseasca solutii pana atunci. De altfel, problema s-ar putea agrava din moment ce telefoanele smart castiga in continuare teren, iar dispozitive noi cu acces in banda foarte larga precum tabletele (netTabs) devin tot mai populare.

4 – Operatorii schimba tarifele si se conformeaza noilor reglementari

Industria, cu precadere piata de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai rational. Chiar daca utilizatorii adera in numar record la serviciile broadband, adesea fiind incurajati de tarifele unice, retelele se aglomereaza si fie functioneaza greoi, fie resping complet accesul. Clientii nemultumiti isi manifesta dezamagirea, dar nu se arata dispusi sa plateasca mai mult pentru servicii imbunatatite.

Acest fenomen este mai evident in retelele mobile suprasolicitate prin smartphones, dar chiar si retelele terestre broadband de mare viteza incep sa resimta aceasta problema, cu atat mai mult cu cat obisnuintele de utilizare se schimba. Inainte, varful de utilizare era atins intre orele 18.00 si 23.00, dar acum segmentul orar s-a scurtat cu doua ore, intre orele 19.00 si 22.00.

In acest an, operatorii nord-americani de retele wireless sau terestre ar putea migra de la planurile de tarifare in bloc, la cele calculate pe baza volumului, a intervalelor orare si chiar a modului in care clientii folosesc datele. Aceste noi scheme de tarifare vor fi incurajate si de autoritatile de reglementare.

5 – Fiabilitatea serviciilor este redefinita si reevaluata

Una dintre cerintele cheie atat pentru furnizori, cat si pentru clienti, este sa inteleaga exact implicatiile si diferentele dintre calitatea serviciilor oferite. In acest an, companiile ar putea deveni din ce in ce mai pragmatice cu privire la calitatea serviciilor de telecomunicatii pe care le achizitioneaza. Motivul principal este costul. Redresarea economica fragila din acest an va determina companiile sa identifice produsele si serviciile care nu sunt necesare.

Industria de telecomunicatii, si cu precadere furnizorii si clientii lor directi, vor incerca sa defineasca contracte mai usor de inteles. De exemplu, companiile ar putea conveni mai degraba asupra unui numar acceptabil de ore in care serviciile furnizate nu sunt disponibile sau nu functioneaza, decat un nivel acceptabil exprimat sub forma de zecimale. Aceasta abordare ajuta la determinarea facila a nevoii, dar si fezabilitatii.

Departamentele de IT si telecomunicatii, care sunt in general responsabile pentru aprobarea conditiilor de furnizare de servicii, trebuie sa reevalueze in mod constant necesitatile utilizatorilor interni si nivelele de toleranta pentru perioadele in care serviciile respective nu sunt disponibile.

6 – Solutiile pe termen lung se scurteaza si se multiplica

Pana acum, cele mai bune practici pentru achizitia de tehnologie si telecomunicatii favorizau solutiile oferite in baza contractelor pe termen lung (de pana la zece ani). Pentru furnizor, contractele pe termen lung asigurau un flux stabil al veniturilor. La randul sau, clientul se asigura ca beneficiaza de servicii superioare calitativ, la costuri mai mici. In 2008, valoarea contractelor pe termen lung pentru servicii de tehnologie sau telecomunicatii (de peste un miliard de dolari) ajungea la 17,1 miliarde de dolari.

In acest an, cererea companiilor pentru solutii de telecomunicatii va creste, dar conditiile contractuale se vor restrange de la perioade de cinci – zece ani la un minim de trei ani. Accentul pe care companiile il pun acum in mod sustinut pe costuri va incuraja cererea pentru solutii. Perspectivele economice incerte si o loialitate in scadere pentru diversele platforme tehnologice sau furnizori vor atrage o reducere ca durata a contractelor in domeniu. In unele cazuri, furnizorii si consumatorii ar putea ajunge la concluzia ca cel mai eficient mod de a identifica pretul corect este prin modelul de plata per grad de utilizare (pay-per-use).

7 – Industria devine „verde”

In 2010, sectorul global de telecomunicatii se va concentra si asupra reducerii emisiilor directe sau indirecte de dioxid de carbon, sustin oficialii Deloitte. Aceasta industrie, care ofera servicii unui numar de 4 miliarde de clienti, fiecaruia revenindu-i in medie 1,5 linii de telefonie, genereaza emisii de 183 de milioane de tone de dioxid de carbon pe an. Acest volum reprezinta aproape 0,7% din emisiile globale, procent comparabil cu cel din industria auto sau aviatie.

Producatorii de echipamente vor cauta noi solutii pentru imbunatatirea eficientei retelelor. De exemplu, retelele sunt alimentate la capacitate normala in permanenta, desi gradul lor de utilizare variaza. Majoritatea retelelor sunt accesate mai putin in timpul noptii si in astfel de momente puterea de alimentare ar trebui sa fie redusa.

Pe langa reducerea consumului intern, industria de servicii mobile ar trebui sa se concentreze si pe reducerea consumului indirect de energie. Initiative precum decuplarea incarcatoarelor odata ce bateriile de telefon sunt incarcate si stabilirea unui standard unic pentru incarcatoare ar putea avea un impact masiv in acest sens.