- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

GfK: Cupa Mondiala a crescut cu peste 10% vanzarile de televizoare in iunie

16 Aug, 11:03 • Redactia DailyBusiness
Efectul Cupei Mondiale FIFA si nu numai a adus o crestere de doua cifre pentru vanzarile de TV, in iunie 2010 in comparatie cu iunie 2009, potrivit unui studiu al companiei de cercetare GfK. Vezi si valoarea pietei totale a bunurilor de folosinta indelungata pe al doilea trimestru al anului.
GfK: Cupa Mondiala a crescut cu peste 10% vanzarile de televizoare in iunie

„Un alt factor care a contribuit la cresterea vanzarilor pe piata TV in ultimele saptamani din iunie 2010 au fost stirile despre cresterea TVA-ului si promotiile asociate pe care retailerii le-au realizat”, au adaugat reprezentantii companiei.

Ei au precizat ca impactul Cupei Mondiale FIFA a fost considerabil mai putin puternic decat cel avut de Campionatul European de Fotbal in iunie 2008.

In ceea ce priveste intreaga piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata, aceasta si-a incetinit scaderea in al doilea trimestru din 2010, valoarea vanzarilor fiind doar cu 15% mai mica comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

„Cu toate acestea, trebuie remarcat ca valoarea totala este mai mica decat in primul trimestru si, luand in calcul si cresterea TVA incepand cu 1 iulie, tendinta negativa ar putea continua”, au mentionat reprezentantii companiei.

Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata monitorizata de GfK TEMAX a fost de 266 mil. euro in al doilea trimestru al acestui an, in scadere cu 15%, de la 313 mil. euro in acelasi trimestru din 2009. Sectoare cum ar fi electronicele de larg consum, aparatele foto si electrocasnicele au atins valori similare cu al doilea trimestru din 2009, in timp ce sectoarele IT si Telecom au scazut cu mai mult de 20%.

In comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, in al doilea trimestru al anului 2010 sectorul produselor electronice de larg consum a afisat o usoara crestere de 1,3%, atingand vanzari de 55 milioane euro. Acest sector cuprinde produse ca Panel TV si console pentru jocuri video (care au fost pe crestere), camere video si sisteme de navigatie performanta.

Sustinuta de factori sezonieri, piata fotografica a reusit sa mentina o cifra de afaceri stabila de 9 milioane de euro, adica aceeasi valoare pe care aceasta piata a realizat-o in mod constant in ultimele trei trimestre ale anului 2009.

[img=820]Evolutia pietei de bunuri de folosinta ingelungata pe segmente[/img]

Dupa mai multe trimestre de declin, piata romaneasca de electrocasnice mici continua trendul descendent in al doilea trimestru al anului, dar cu o scadere mai mica – de 1,7% comparativ cu acelasi trimestru din anul precedent. In aceasta categorie intra produse ca aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbatoarele electrice, masinile de tuns si aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparatele de ras electrice si epilatoarele.

Cu vanzari de 70 milioane euro in al doilea trimestru din 2010, piata pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6% sub performanta atinsa in trimestrul al doilea din 2009. Cu toate acestea, vanzarile in T2 2010 au fost peste cele obtinute in T1 2010 ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vanzarile de produse de racire (frigidere si congelatoare).

Sectorul IT a scazut in al doilea trimestru al acestui an, in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut cu 20,5%, atingand o valoare de 69 milioane de euro. Pe de alta parte, declinul a incetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, cand piata a scazut cu 38,2%.

Desi notebook-urile sunt categoria cu cea mai buna performanta din sectorul IT, acestea nu au putut influenta covarsitor evolutia negativa in valoarea vanzarilor sectorului in ansamblu. Din cauza crizei increderea consumatorului este inca foarte scazuta, ceea ce il determina sa amane achizitiile importante.

Al doilea trimestru al anului 2010 a adus o scadere a valorii pietei de telecomunicatii hardware (telefoane mobile si smartphone-uri) de 28,5% in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut, atingand o valoare de 39 milioane de euro.

Smartphone-urile au avut o performanta mai buna pe piata, fiind singurul grup de produse care si-a marit vanzarile in unitati. Dar scaderea generala a preturilor medii pentru telefoane mobile si smartphone-uri a dus la o scadere a valorii pietei.

Motivul este, pe de o parte, o scadere a pretului mediu al modelelor high end, in special produse cu ecran tactil. Pe de alta parte, este vorba despre scaderea pretului mediu, afectat de cresterea vanzarilor de modele low end, cu functii de baza, oferite la preturi mici sau chiar gratuit.

Situatia pe piata echipamentelor de birou, ce include imprimantele, este similara, fiind legata de piata de IT. Acest sector a inregistrat o scadere de 28,9% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, ajungand la o valoare de 7 milioane euro.

GfK Temax Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK Temax este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.