IT&C, LIFESTYLE

Invazia gadgeturilor si copiii. De la pericol real la aliati in educatie

13 decembrie 2013, ora 00:07, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
copii.jpg
Gadgeturile au invadat viata copiilor nostri, fie ca ne convine sau nu. Ne amintim cum bateam maidanele ore in sir in copilarie si dramatizam cand vedem ca noua generatie nu se mai dezlipeste de tableta. Cat de utile sunt pentru cei mici tableta sau smartphone-ul? Cum putem accepta “intrusii tehnologici” si cum ii putem transforma in aliati pentru educatia copiilor?

Pentru a raspunde la toate aceste intrebari, am discutat cu Claudia Andrei, consilier scolar si coordonator dezvoltare personala la scoala privata Avenor College, si cu Mihaela Feodorof, proprietara Yourway Counselling, companie de consiliere vocationala a copiilor.

Da. Tableta, calculatorul, smartphone-ul sunt utile

Probabil ca toti parintii se intreaba, la un moment dat, cat de utile sunt gadgeturile, calculatorul si televizorul in viata copiilor lor.

"Tot ceea ce inseamna tehnologie de ultima ora este util in viata copiilor nostri, ajutandu-i sa inteleaga lumea, prin stabilirea de conexiuni intre fenomene, prin stimularea legaturilor neuronale, prin intelegerea rationamentelor", spune Claudia Andrei de la Avenor, care este si psiholog.


Dar ca orice mijloc din lumea aceasta, tehnologia nu are doar avantaje, ci si un impact negativ asupra copiilor atunci cand este folosita nediscriminatoriu. Specialistii de la Avenor College recomanda alternarea cu interactiunea cu oameni si cu lumea inconjuratoare, pentru un echilibru optim in dezvoltarea armonioasa a copiilor.

"Asadar, tableta, calculatorul, smartphone-ul sunt utile in viata celor mici atata timp cat constituie un mijloc si nu un scop in sine", puncteaza Claudia Andrei.

Tot ceea ce inseamna tehnologie de ultima ora stimuleaza legaturile neuronale ale copiilor 

Si Mihaela Feodorof de la Yourway considera ca device-urile pot fi folosite si in scop educational si nu trebuie sa dramatizam in legatura cu prezenta lor in viata copiilor nostri. Ceea ce poate trage un semnal de alarma este insa durata de timp pe care un copil o petrece fara sa interactioneze astfel, decat asa, spune ea.



Exista si o categorie de parinti care din comoditate sau lipsa de timp isi abandoneaza micutii cu o tableta sau un smartphone in mana ore in sir. In privinta televiziunii, aceasta formula este foarte la indemana prin canalele dedicate categoriei de varsta precizate. Oricare din aceste variante devine periculoasa daca este folosita excesiv si ajunge sa-si puna amprenta asupra comportamentelor copilului (limbaj violent, lipsa ancorarii in realitate, etc.)”, explica Mihaela Feodorof.

De la cazaturile in fata blocului la cazatura in fata calculatorului

Multa lume spune ca generatia aceasta (numita Millenias) este cu mult mai precoce decat alte generatii de dinainte, tocmai datorita interactiunii cu tableta sau smartphone-ul.

„Generatia Millenias este mai intuitiva si demonstreaza abilitati mult mai dezvoltate in domeniul tehnologiei decat generatiile anterioare. Putem observa acest lucru atat din discutiile cu cei mici, care folosesc termeni foarte specifici din tehnologia IT, dar si din rapiditatea cu care invata sa gestioneze un device nou”, spune Mihaela Feodorof, explicand ca este firesc sa se intample asa, dat fiind ca traim intr-o perioada in care tehnologia a avansat foarte mult iar acesti copiii s-au nascut si traiesc in ea.  

“Generatiile trecute s-au dezvoltat cognitiv prin lucruri aparent banale: joaca cu alti copii, cazaturi, mici rani, mangaieri din partea celor din jur, jocuri in ploaie si vant, cu animalele, cu altii si printre altii ca ei. In ultima vreme tot mai multi copii se dezvolta cognitiv in fata unui display, un surogat de realitate care stimuleaza, uneori in exces, doar cateva arii cerebrale, obosesc foarte mult sistemul nervos, "ucid" zonele care raspund de creativitate la nivelul creierului, creeaza o hiperexcitabilitate a sistemului nervos sau inhiba zonele din creier care tin de emotie”, explica psihologul Andrei.

Tot mai multi copii se dezvolta cognitiv in fata unui surogat de realitate 

In acest caz, ne gandim ca poate ar trebui sa incercam sa limitam timpul petrecut de copiii nostri in preajma acestor dispozitive si sa incercam sa le cultivam dragostea fata de natura. Cum vor reusi acest lucru?

Nu trebuie neglijata si dezvoltarea celorlalte abilitati prin care noi, parintii, pregatim copilul pentru lume, atrage atentia Feodorof: abilitatile de socializare, de autocunoastere, de cunoastere a lumii si a mediului prin participarea activa la tot ceea ce se intampla in jurul lui, construirea unui set de valori etc.

Putem reusi sa mentinem un echilibru intre tehnologie si experienta concreta, reala cu ceea ce ne inconjoara, insa acest lucru tine foarte mult de valorile familiei, de disponibilitatea parintilor de a petrece mai mult timp cu copiii lor, participand impreuna la activitati care sa ii stimuleze pe acestia sa experimenteze si altceva in afara tabletei. Si, sa nu uitam, ca un copil va invata din ceea ce va face un parinte si mai putin din ceea ce ii va spune”, mentioneaza Mihaela Feodorof.

In opinia psihologului Claudia Andrei, solutia nu este de a limita fortat, artificial timpul petrecut in fata acestor dispozitive, ci de a safisface copiilor nevoia de socializare, de stimulare cognitiva si emotionala, avand la baza exempul personal al adultului.
“Degeaba ii spunem copilului, in timp ce noi folosim tableta, ca este mai bine sa se joace in aer curat decat sa stea in fata laptopului, daca noi ca parinti nu facem acest lucru”, avertizeaza Claudia Andrei.

E nevoie si de tableta, dar si de o bulgareala zdravana 

Cum isi dezvolta copilul imaginatia in cel mai optim mod cu putinta? Imaginatia unui copil este dezvoltata si de un animal de companie si de o tableta, dar si de o plimbare in centrul orasului, o vizita la un muzeu, o carte sau o bulgareala zdravana, este raspunsul specialistului.

Astfel, imaginatia unui copil se dezvolta atat timp cat acesta este expus la experiente cat mai variate, urmate de un exercitiu de autoreflexie.

Pe scurt, explica Claudia Andrei, nici tableta si nici animalul de companie nu dezvolta un lucru anume, dar puse intr-o retea de conexiuni si interconexiuni si trecute apoi prin filtrul propriei interioritati, ajuta la dezvoltarea imaginatiei copilului.

Cum ii explici copilului accesul restrictionat la calculator

Intrebata cum reactioneaza un copil daca nu are o tableta sau un telefon performant sau nu i se da voie acasa sa petreaca mult timp in fata calculatorului, Claudia Andrei spune ca daca aceste dispozitive sunt explicate copilului ca mijloace de realizare a unor obiective (un proiect, o cercetare, o analiza de date etc.) atunci ele sunt putin importante, pana la o varsta la care rigorile academice necesita astfel de mijloace. Daca sunt prezentate ca modalitati de distractie ele devin importante si dorite de catre copii.

Si, inevitabil, vine si intrebarea: Acesti copii carora li se refuza gadgeturi la moda se simt marginalizati in relatia cu ceilalti copii care sunt familiari cu acestea? Raspunsul este un numitor comun la ambele specialiste: familia.

"Modul in care se simte copilul care are acces restrictionat la gadgeturi are legatura cu modul in care i se explica aceasta limitare, alternativele autentice care i se ofera (sport, drumetii, timp de calitate petrecut cu famili), modul in care ii sunt explicate prioritatile familiei, practic cu modul in care parintele il implica pe copil in decizie si nu ii impune aceasta decizie implacabil", explica Andrei.

Cei din mediul urban si din clasele sociale medii si ridicate cu siguranta se simt marginalizati daca nu au acces la aceste dispozitive 

Mihaela Feodorof aduce in discutie si statutul social: Nu toti copiiii reactioneaza la fel. Cei din mediul urban si din clasele sociale medii si ridicate cu siguranta se simt marginalizati daca nu au acces la aceste dispozitive. Aici rolul familiei, al parintilor, este foarte important. Discutiile pe aceasta tema sunt definitorii.

Ea da si exemplul personal: „In cazul meu, personal, am trecut prin aceasta provocare ajutandu-i pe fiii mei sa se perceapa corect, obiectiv indiferent de valoarea materiala a dispozitivelor pe care aveau acces sa se joace”.

Si ea considera ca cel mai important aspect in ceea ce priveste dezvoltarea copilului intr-un mediu atat de expus tehnologizarii este familia si valorile acesteia. Mediul in care copilul este crescut isi spune cuvantul, chiar daca uneori acesta se simte expus in raport cu familiile mai instarite care accesorizeaza copiii cu ultimele device-uri aparute in piata.

Dar scoala? Cum ar trebui prioritizate nevoile copiilor la aceasta varsta, din punctul de vedere al profesorilor, considerand evolutia tehnologica?

La acest capitol, scoala ar trebui sa contribuie prin programe de dezvoltare comportamentala, raspunde Mihaela Feodorof.

Scoala trebuie sa ii sustina pe copii in invatarea folosirii tehnicii IT, in a deveni utilizatori competenti, pentru a contrabalansa tendinta consumista de socializare si distractie online, considera Claudia Andrei, precizand ca o alta preocupare a scolii este de a-i constientiza pe elevi asupra pericolelor la care se pot expune in mediul virtual si mai ales de a-i invata o serie de masuri de precautie si moduri de actiune in situatii potential periculoase.

Citeste si
Cum aflu la ce sunt bun? Copiii de azi, intre blazare si descoperirea vocatiei
5 secrete ale copiilor olandezi, cei mai fericiti din lume
De la tablite la tablete. Cat costa updatarea scolilor
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Sambata, 23 Septembrie 2017, 15:47
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter