IT&C

Liliana Solomon, la plecarea din Vodafone Romania: Las in urma o companie cu cash-flow sanatos, dar si o piata telecom complet distrusa

18 noiembrie 2010, ora 16:00, autor(i): Alex Goaga   | 18 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Solomon a petrecut in companie cinci ani pe care ii numeste "foarte plini din toate punctele de vedere"
Solomon a petrecut in companie cinci ani pe care ii numeste "foarte plini din toate punctele de vedere"
Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania, va parasi compania pe 1 decembrie. Aflati din articol ce urmeaza pentru ea, ce legaturi va avea cu Romania de pe noua pozitie de director operational (COO) pe Europa si la ce se asteapta pentru piata telecom autohtona.
In cei 5 ani petrecuti la Vodafone Romania piata s-a modificat, concurenta a crescut si preturile au scazut spectaculos, a spus Solomon.

Ce lasa in urma

CEO-ul companiei telecom considera ca pleaca dintr-o companie cu cel mai eficient cash flow de pe piata, "peste Orange, la nivelul anului trecut", dar si de pe o piata telecom "complet distrusa", din cauza preturilor.



"Piata din Romania, ca si cea din Grecia, este complet distrusa, din cauza preturilor derizorii la serviciile telecom. Este o competitie prosteasca, diferentierea s-a bazat prea mult pe preturi si am ajuns la un nivel extrem de jos, or aceasta diferentiere prin preturi nu este sustenabila - lucru care se invata in primul an de facultate la economie", este de parere Solomon.

In ceea ce priveste criza economica prin care trece Romania, oficialul companiei subliniaza ca in mod sigur, in urmatorii cinci ani, pietele vor reintra pe crestere. "Nimeni nu poate spune cu precizie daca economia isi va reveni in 2011 sau mai incolo. Ce pot spune este ca, dupa parerea mea, greul a trecut. Odata cu cresterea economiei isi va reveni si piata telecom care a avut de suferit".

"Desi nu am anticipat aceasta recesiune, ne-am pozitionat din timp pentru a face fata unei competitii puternice, unei piete mature, si am facut foarte bine. Din acest motiv nu a fost nevoie sa disponibilizam oameni si am reusit sa mentinem un cash-flow sanatos, care ne permite sa investim in continuare", spune sefa companiei Vodafone Romania.

Liliana Solomon declara in urma cu cativa ani ca Vodafone urmareste sa atinga 10 milioane de clienti, lucru care inca nu s-a intamplat, compania avand 9,84 milioane de clienti la finalul lunii septembrie.

"Nu consider acest lucru un esec. De altfel, nu as fi fost promovata daca managementul companiei britanice nu ar fi fost multumit de activitatea mea. Am ales sa merg pe o strategie de termen lung, decat pe succes imediat, si consider ca am facut alegerile potrivite. Vom obtine prima pozitie pe piata", spune Solomon, fara sa precizeze un termen exact pentru acest obiectiv. In prezent, lider de piata este Orange Romania, cu peste 10 milioane clienti.

Ce rol va juca Liliana Solomon din decembrie

Sefa Vodafone Romania va ocupa functia de director de operatiuni Vodafone pe 14 state, inclusiv Romania. Acest lucru implica operationalizarea strategiilor in functie de fiecare filiala in parte. "Va trebui sa calatoresc foarte mult, nu se poate indeplini acest rol stand in birou, la headquarter-ul din Londra. Va trebui sa 'visez', efectiv, toate cele 14 regiuni peste care voi fi responsabila, sa stiu pozitia din piata, specificitatile fiecareia. Voi avea rol de implementare a strategiilor, mai ales in tarile lovite puternic de recesiune, cum este Romania", explica Solomon.

Tarile care vor intra in responsabilitatea Lilianei Solomon vor fi Albania, Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Malta, Olanda, Portugalia, Romania, Spania, Turcia si Marea Britanie.

Intrebata daca si-a dorit acest nou job si daca cererea de promovare a venit din partea ei sau din partea managementului, Solomon a spus ca "este un rol care aduce noi challenge-uri si a venit natural. Managementul m-a intrebat daca il pot prelua si am zis ca da. Voi trece la un nou stil de viata, voi trai intre videocall-uri (am avut si 12 intr-o singura zi, deja, din opt tari diferite) si avioane".

Timp pentru familie? "Am un baiat de doi ani. O sa raresc, intr-adevar, orele petrecute cu el, dar sub nicio forma nu va trece pe plan secund. Educatia si primii sapte ani de acasa sunt cruciali, dupa parerea mea, si niciun manager nu ar trebui sa neglijeze familia. O sa reusesc sa ma impart, cat mai eficient si bine. In viata, nimic nu este perfect. Si eu, la randul meu, am crescut mai mult cu bunica, parintii mei fiind plecati des".

Ce crede despre inlocuitorul sau

De la 1 decembrie, functia de director executiv al companiei va fi preluata de spaniolul Inaki Berroeta.

"Il cunosc pe Inaki de cinci ani. Are o experienta foarte vasta, background tehnic si de vanzari, lucruri care vor conta. Este CEO peste un stat mic (Malta - n.r.), insa o piata foarte concurentiala. Este un bun conducator, se pricepe sa comunice cu oamenii, lucru extrem de important pentru un CEO".

"Fiind spaniol ii va fi usor sa invete romana, este o persoana sociabila si comunicativa. Restul, ramane sa vedeti - cel mai probabil va iesi in public in prima parte a anului viitor. Acum e intr-o perioada de acomodare, se obisnuieste cu noua functie, noua piata".
Intrebata ce sfaturi i-ar da lui Berroeta, Liliana Solomon a spus: "Eu nu dau sfaturi daca nu sunt intrebata. Pot spune doar, in mod sigur, ca nu se va plictisi niciodata pe piata aceasta".

In mod normal, directorii executivi ai Vodafone sunt numiti pe cel putin trei ani, a spus Solomon. De asemenea, directorii nu sunt numiti pentru un interval de timp dinainte stabilit, rigid. "Sunt directori executivi care stau pe functie si 10 ani, si fac treaba foarte buna. Nici eu nu stiu cat voi sta in pozitia de COO pe Europa, dar cel putin doi ani o sa stau, cel mai probabil", spune Solomon.

Cum va arata piata telecom in urmatorii cinci ani

Liliana Solomon a facut cateva predictii cu privire la evolutia pietei telecom in urmatorii cinci ani. Ea a spus ca tranzitia de la voce la date se va face din ce in ce mai accelerat, operatorii urmand sa castige mai mult de pe acest segment. De asemenea se va vorbi din ce in ce mai mult de Web 3.0, clientii vor avea din ce in ce mai multe SIM-uri.

"Vor fi din ce in ce mai multi clienti ce vor avea tablete PC, doua telefoane cel putin, smartphone-uri. Toate gadget-urile vor fi interconectate, sincronizate, fiecare va avea rolul sau. Tehnologiile ne vor schimba, in mod sigur, viata de zi cu zi".

Ce urmeaza pe piata din Romania

Situatia economica din tara este incerta si fluctuanta, lucru care se rasfrange in mod direct si asupra evolutiei jucatorilor telecom. Economia Romaniei depinde si de ce se intampla la nivel mondial.

"In ultimele saptamani, nu stiu daca ati observat, dar dolarul a avut niste fluctuatii uriase. Este greu sa se prezica ratele de schimb, si economia este dependenta de acest lucru. Cu foarte putine exceptii, China si SUA de exemplu, statele spera sa exporte cat mai mult si nu se bazeaza pe consumul intern. Romania inca exporta putin si importa mult".

Concurenta pe piata telecom va continua sa fie extrem de mare, urmand sa castige companiile cu cea mai buna infrastructura, pretul nemaijucand un rol esential. "Acum poti sa cumperi 1.000 de minute cu foarte putini bani. Va conta din ce in ce mai mult calitatea serviciilor".

Vodafone Romania urmeaza sa lanseze in urmatoarele saptamani, inainte de Craciun, iPhone 4. In prezent unicul importator oficial al telefonului Apple este Orange Romania. Vodafone nu a facut inca publice preturile terminalului.

Reusite si esecuri in cinci ani la Vodafone Romania

Intrebata care este cea mai mare reusita, dar si esec pe care l-a avut la conducerea Vodafone Romania, Liliana Solomon a spus, dupa un moment de gandire ca "focusul pus pe dezvoltarea organizatiei, la nivel de valori cu care sa se identifice, este poate cea mai mare reusita a mea. Am schimbat cultura organizationala, am implementat valori bune".

Sefa Vodafone Romania a evitat un raspuns direct privind esecurile inregistrate. "Regret doar ca nu am reusit sa ma bucur complet de acesti ani - dar asa se intampla. Deseori te bucuri cand te uiti in urma. Timpul s-a comprimat, nu am avut timp sa ma plimb pe unde as fi vrut. Nu am reusit sa merg deloc la manastirile din Moldova, sau prin Carpati, cum mi-as fi dorit. Dar timpul nu intra in sac, deci o sa reusesc si aceste lucruri, candva. Traim pentru telurile pe care vrem sa le atingem".

Ce parere aveti de activitatea Vodafone in Romania, sub conducerea Lilianei Solomon? Care considerati ca au fost reusitele dar si esecurile companiei, in ultimii ani?
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
RCA Ieftin a spus:
18/11/2010 16:35
Felicitari pentru interviu. Arata foarte bine imaginea pietei de telecom din Romania la aceasta data, data fiind persoana interievata dar si subiectele abordate.
 
Ion Alecsandri a spus:
18/11/2010 16:37
"Piata din Romania, ca si cea din Grecia, este complet distrusa, din cauza preturilor derizorii la serviciile telecom. Este o competitie prosteasca, diferentierea s-a bazat prea mult pe preturi si am ajuns la un nivel extrem de jos, or aceasta diferentiere prin preturi nu este sustenabila - lucru care se invata in primul an de facultate la economie", este de parere Solomon. "

Mda, de asta avem tarife asa mari, de asta avem tarifare la secunda dupa primul minut (in restul tarilor nebananiere se tarifeaza doar timpul efectiv de vb), etc.
 
Mircea Predoiu a spus:
18/11/2010 17:19
A facut din Vodafone cea mai scumpa companie telecom din Romania, cu un serviciu de relatii clienti dezastruos... Fidelizarea este sub toata critica - este singura companie care fidelizeaza clientii cu minute in retea, extrem de putine si astea - si singura companie care nu ofera gratuitate in retea pentru clientii cu ARPU ridicat - de peste 60 euro.
 
Marius Corici a spus:
18/11/2010 21:11
preturi mici in comparatie cu ce? cu cine? cu Papua Noua Guinee?
 
virgiliu a spus:
18/11/2010 21:38
Fidelizarea este cel mai mare esec al companiilor telecom si in primul rand vodafone care a pierdut multi clienti foarte buni pe preturile terminalelor si pe programul de fidelizare
 
Pagini: 1234
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 12 Noiembrie 2019, 08:39
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter