- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Piata de comunicatii electronice la 6 luni: Internetul mobil a crescut cu 26%, telefonia mobila a pierdut 4%

08 Dec, 13:00 • Redactia DailyBusiness
Internetul mobil este segmentul pietei de comunicatii electronice din Romania cu cea mai buna evolutie in primele sase luni ale anului, cand a inregistrat o crestere de 26%, potrivit raportului ANCOM, care include si date privind internetul fix, telefonia mobila si fixa, precum si serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale.
Piata de comunicatii electronice la 6 luni: Internetul mobil a crescut cu 26%, telefonia mobila a pierdut 4%

Astfel, in primele sase luni ale anului 2010, serviciile de internet au inregistrat cele mai importante cresteri, in special conexiunile la puncte mobile care au ajuns la 5,77 milioane de conexiuni. Dintre acestea, 3,32 milioane sunt conexiuni la puncte mobile in banda larga (prin EDGE/CDMA/EV-DO/3G), in crestere cu 31% fata de sfarsitul anului 2009.

Numarul conexiunilor de acces la internet la puncte fixe in banda larga a crescut cu 4% fata de finele anului 2009, ajungand la 2,93 milioane. In functie de suportul utilizat, cea mai mare pondere in totalul numarului de conexiuni la puncte fixe (peste 53%) o detin in continuare tehnologiile de acces de tipul FTTB/FTTC/FTTN + cablu UTP/FTP.

Numarul de utilizatori activi ai serviciilor de telefonie mobila a scazut cu 4% pe parcursul primului semestru, ajungand la 24,4 milioane, rata de penetrare a acestor servicii la 30 iunie 2010 fiind de 113,5%.

Structura utilizatorilor in functie de modalitatea de plata si de categorie este asemanatoare cu cea de pana in prezent, 67% fiind cartele SIM preplatite active, iar 33% cartele SIM aferente utilizatorilor pe baza de abonament lunar (23% pentru persoane fizice si 10% pentru persoane juridice).

Desi numarul total de utilizatori a scazut, traficul de voce a continuat sa creasca in sectorul telefoniei mobile, cu 11,7% fata de semestrul al doilea al anului trecut, pana la 25,5 miliarde minute. Numarul total de apeluri a crescut cu doar 5%, astfel ca o parte din cresterea volumului total de trafic exprimat in minute se datoreaza cresterii duratei medii a unui apel, care a ajuns la 2 minute si 14 secunde (in crestere cu peste 6% fata de cea inregistrata pe parcursul semestrului anterior).

De asemenea, traficul mediu lunar realizat de un utilizator a inregistrat cresteri semestriale: 2 ore si 51 minute in cazul traficului de voce (+12%), respectiv 27 SMS (+2%).

Acest lucru demonstreaza faptul ca operatorii au reusit sa isi adapteze ofertele la contextul economic actual, atat prin reducerea tarifelor, cat si prin oferirea unui volum mai mare de trafic inclus in abonamente/extraoptiuni, apreciaza ANCOM.

Utilizatorii din Romania vorbesc sau trimit mesaje SMS cel mai mult in propria retea, acest tip de trafic („on-net”) detinand ponderea cea mai mare in traficul total realizat prin intermediul retelelor mobile atat in cazul traficului de voce (86%), cat si in cazul traficului SMS (93%).

Segmentul de telefonie fixa a cunoscut o evolutie similara cu cel de telefonie mobila, inregistrandu-se de asemenea scaderi usoare ale numarului de abonati si de linii de acces, concomitent cu cresteri usoare ale traficului si duratei medii a unui apel.

Astfel, numarul de abonati a ajuns la 4,04 milioane (-0,4%), iar liniile de acces la 4,68 milioane (-1%), scaderi ce au atras dupa sine si scaderea ratelor de penetrare la 100 de locuitori (21,8%) si la 100 de gospodarii (52,8%).

Traficul inregistreaza o crestere de 0,4% fata de semestrul doi din 2009, romanii vorbind 3,75 miliarde de minute la telefonul fix pe parcursul primei parti a anului 2010. Cei mai multi utilizatori folosesc telefonul fix pentru a suna in propria retea (traficul de voce originat catre reteaua proprie reprezinta aproximativ 62% din totalul traficului), in timp ce 14% din trafic are ca destinatie retelele mobile. Durata medie a unui apel originat in retelele de telefonie fixa a crescut cu 6 secunde, pana la 3 minute si 2 secunde.

Numarul total de abonati la serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale a scazut in prima jumatate a anului 2010 pana la 5,73 milioane abonati (-1,7%), inregistrandu-se scaderi atat ale numarului de abonati ai retelelor prin cablu (-1,2%), cat si ale numarul abonatilor prin retele DTH (-3%).

Desi cresterea numarului de abonati la servicii de IPTV este foarte mare (crestere semestriala de 17 ori), ponderea acestora in numarul total de abonati la servicii de retransmie a programelor audiovizuale nu a atins deocamdata decat valoarea de 0,2%.

Din totalul de 3,37 milioane de abonati ai retelelor de cablu (rata de penetrare la 100 gospodarii fiind de 46%), 2,62 de milioane sunt abonati din mediul urban (rata de penetrare la 100 gospodarii: 66%), in timp ce 0,74 de milioane sunt abonati din mediul rural, penetrarea retelelor de cablu in mediul rural fiind de doar 22% la 100 gospodarii.

2,63 milioane de abonati receptioneaza servicii de retransmisie a programelor audiovizuale in format digital, atat prin intermediul retelelor de cablu (0,35 milioane abonati) cat si prin retele satelit de tip DTH (2,26 milioane abonati) sau IPTV (13.000 abonati). Este de remarcat faptul ca in acesta perioada s-a inregistrat prima scadere semestriala a numarului de abonati prin intermediul retelelor DTH (-3%), in timp ce numarul de abonati ai retelelor prin cablu in format digital inregistreaza in continuare cresteri (+10,5%).

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei.