- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Romania, cea mai proasta piata europeana pentru gigantii telecom. Peste 1 mil. de clienti pierduti in T1

09 May, 00:01 • cristina.mihai
Veniturile si numarul de clienti ai unora din marii operatori telecom au scazut in primul trimestru din 2011, piata din Romania continandu-si deprecierea inceputa in 2009 o data cu venirea crizei. Nimic surprinzator pana aici, doar ca suntem in topul tarilor europene cu cea mai proasta evolutie pentru Deutsche Telecom si France Telecom, doi dintre cei mai mari operatori la nivel global. Motive? Razboiul preturilor si situatia economica "critica", dar si faptul ca multi clienti renunta la al doilea SIM.
Romania, cea mai proasta piata europeana pentru gigantii telecom. Peste 1 mil. de clienti pierduti in T1

Orange Romania si Cosmote au pierdut in primul trimestru din 2011, fata de aceeasi perioada din 2010, cumulat, peste 1 milion de clienti pe plan local. Vodafone nu si-a facut publice datele, inca.

Deutsche Telecom, companie care controleaza 30% din grupul Ote, care detine la randul rau Cosmote si Romtelecom, noteaza ca mediul economic dificil s-a vazut in special in operatiunile din Grecia si Romania. Potrivit raportului financiar al grupului, cele doua tari au acoperit mai bine de jumatate din declinul veniturilor din operatiuni pe Europa. Grupul noteaza ca si scaderea numarului total de clienti din Europa se datoreaza in principal Ungariei, Greciei si Romaniei. Totusi, in raport se mentioneaza si ca, in general, batalia preturilor din Europa a avut un efect negativ asupra veniturilor companiei.

[b]Cosmote Romania: Venituri in scadere cu 6,5%[/b]

Cea mai mare parte a scaderii clientilor vine din segmentul de cartele pre-paid, iar Grecia si Romania sunt tarile care au contribuit cel mai mult la acest declin. Cosmote Romania a pierdut 600.000 de clienti in primul trimestru din 2011, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Veniturile companiei s-au ridicat in primul trimestru al anului la 107,3 milioane euro, in scadere cu 6,5% fata de aceeasi perioada a anului 2010.

[b]Romtelecom: 5% rata de dezabonare[/b]

La randul sau, Romtelecom a pierdut peste 100.000 de clienti, ceea ce reprezinta o rata de dezabonare de circa 5%. Operatorul Romtelecom a inregistrat in primul trimestru al anului venituri de 166,3 milioane de euro, in scadere cu circa 11% fata de aceeasi perioada a anului anterior . Oficialii Deutsche Telecom pun scaderea de pe piata locala in special pe seama razboiului preturilor, dar si ca urmare a situatiei economice inca tensionate.

Pe plan local, scaderea de pe liniile de telecomunicatii traditionale a fost partial contrabalansata de serviciile broadband. Pe segmentul de telefonie mobila, Cosmote a inregistrat scaderi atat la facturile lunare, cat si la sms-uri. 

Cum este contrabalansata scaderea pe telefonie mobila din Romania? Prin cheltuieli de marketing cat mai moderate.

Deutsche Telecom noteaza ca pentru a mentine un bilant financiar pozitiv in cazul telefoniei mobile de pe plan local, bugetul de marketing din primul trimestru al acestui an a fost unul moderat.

In raportul operatorului se mentioneaza ca situatia va ramane critica in Grecia si Romania pe parcursul anului, iar compania va continua sa lupte cu razboiul preturilor si competitia din ce in ce mai mare.

“Speram ca, odata ce economia va incepe sa isi revina in urmatoarele luni, vor aparea si efecte pozitive in evolutia cererii pentru serviciile de telecomunicatii”, a spus Yorgos Ioannidis, general manager al Romtelecom, intr-o declaratie de presa

[b]France Telecom: Romania, singura piata europeana cu declin[/b]

France Telecom a inregistrat venituri in crestere cu 1,2% in Europa in T1, singura tara care a scazut fiind Romania cu 6,3%.

Elvetia este cea de-a doua piata care nu a crescut, insa aici veniturile au fost stabile. 

Veniturile inregistrate de Orange Romania in
primul trimestru al anului sunt o urmare a contextului economic, a
reglementarilor si a competitiei acerbe pe piata de telecom. Orange Romania
avea la 31 martie [b]10,3 milioane de clienti, in scadere cu 5% fata de perioada
similara a anului precedent[/b].
Criza economica si-a pus amprenta si pe
obiceiurile de consum ale clientilor, multi dintre ei optand sa renunte la un
al 2-lea SIM pe care il aveau, au spus oficialii Orange Romania pentru DailyBusiness.ro

„Orange Romania a adoptat o strategie elastica,
adaptabila la conditiile schimbatoare ale pietei. Astfel reusim sa ne mentinem
lider de piata si sa ne consolidam baza de abonati. Inca de anul trecut am
inceput un proiect amplu de imbunatatire a experientei clientilor in toate
punctele Orange in care acestia interactioneaza cu brandul. Rezultate
inregistrate sunt foarte bune si observam o crestere a loialitatii si o
imbunatire a indicatorilor cheie de performanta ai brandului. In paralel
continuam sa investim foarte mult in retea, astfel incat sa asiguram aceeasi
experienta de calitate in toate locurile in care suntem prezenti. O alta zona
asupra careia ne concentram este cea de digital, o zona care sustine strategia
companiei pe segmentul broadband (produse, servicii, asistenta)”, explica oficialii Orange Romania.

Dupa publicarea raportului financiar, Bloomberg a notat ca France Telecom ar putea consolida sau vinde unele operatiuni mai mici din tari precum Austria, Belgia sau Romania, din cauza incetinirii cresterii industriei telecom de pe continent, in timp ce industria telecom din zone cum ar fi Africa si Orientul Mijlociu este in expansiune. Ulterior, oficialii France Telecom au declarat ca nu planuiesc sa vanda compania din Romania. Veniturile Orange Romania au scazut cu 6,3% in primul trimestru al anului pana la 222 milioane de euro. 

[b]UPC a pierdut 100.000 de clienti in T1 si e posibil sa se vanda[/b]

Operatorul telecom UPC Romania totaliza la sfarsitul primului trimestru al anului 1,54 de milioane de abonati, in scadere cu 6% fata de aceeasi perioada a anului anterior, in contextul in care serviciile de Internet si televiziunea analogica au inregistrat scaderi, potrivit raportului financiar al actionarului majoritar, Liberty Global (LGI).

Pe segmentul televiziunii analogice, compania a raportat un total de 599.700 de clienti, in scadere cu circa 24% fata de primul trimestru al anului anterior, iar divizia serviciilor de Internet a inregistrat 256.200 de abonati, cu 5,6% mai putini.

Pe segmentul de telefonie, baza de clienti s-a micsorat cu 5% pana la 144.800 de abonati.

Cresteri s-au raportat pe segmentul televiziunii digitale (+23%) unde portofoliul a totalizat la 304.500 de clienti si pe cel al televiziunii prin satelit-DTH (+28%) unde baza a insumat 235.000 de clienti.

Veniturile nu au fost mai mari nici pentru operatorii care au reusit sa castige clienti, in ultimele 3 luni din 2010 Vodafone a inregistrat mai multi clienti, dar venituri mai mici.

Vodafone urmeaza sa faca publice datele financiare pe primul trimestru din 2011 (ultimul trimestru fiscal al companiei) pe 17 mai, iar RCS&RDS nu a facut publice cifre aferente primului trimestru.   Totusi, pe cel mai recent trimestru fiscal, echivalent perioadei 1 octombrie – 31 decembrie 2010, Vodafone Romania a inregistrat venituri in scadere cu 9%, insa compania avea in plus mai bine de 100.000 de clienti.   Cele mai recente date de la RCS&RDS, pe primele 9 luni din 2010, arata o crestere de 11% a numarului de clienti. 

[b]Cum se imparte piata locala de telefonie mobila[/b]

Romtelecom este liderul pietei de telefonie fixa, cu o cota de 66%, urmat de RCS&RDS cu 33% si UPC cu 4%.

Segmentul de telefonie mobila este dominat de Orange, cu mai bine de jumatate din utilizatori, in timp ce 35% din clienti au cartele Vodafone, 26% folosesc Cosmote si 9% RDS.

RCS&RDS este lider pe piata de conexciuni fixe la Internet cu o cota de 45%. Pe pozitia a doua este Clicknet-Romtelecom cu 24% din piata si UPC cu 12% din piata.

Piata conexiunilor mobile este dominata de Orange, care controleaza 45%, urmat de Vodafone cu 33%. Zapp (achizitionat intre timp de Cosmote) detine o cota de piata de 6%, iar RCS&RDS furnizeaza 5% din totalul conexiunilor mobile, se arata intr-un studiu realizat de Gallup pentru Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii (ANCOM).