IT&C

Seful Zapp: RCS&RDS sunt cu 2-3 ani inaintea timpului lor. Ca si noi

17 aprilie 2009, ora 00:01, autor(i): Irina Crudu   | 2 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
bataillard-medie.jpg
Despre zvonurile de cumparare a Zapp de catre Cosmote, mult discutata chestiune a unei noi licente 3G, parteneriatele care exista intre marii operatori si cum va arata piata telecom peste cativa ani, DailyBusiness.ro a discutat cu CEO-ul Zapp Romania, Chris Bataillard.
DailyBusiness.ro: Cum credeti ca va arata piata de telefonie mobila peste doi ani?
Chris Bataillard: Cred ca focusul se va muta pe date. Romania este ciudata in ceea ce priveste piata de comunicatii, pentru ca a urcat foarte repede din nimic, iar acum este mai avansata decat alte tari. Oamenii folosesc din ce in ce mai mult messengerul, Skype, Yahoo, email-ul si nu doar pentru ca este mai eficient din punct de vedere al costurilor, ci si din punct de vedere al timpului.

DB: Intreaga piata se va muta spre aceste servicii?
CB: Nu cred ca si competitia vede o miscare in acest sens. Pentru ca aceasta miscare tine de structura pretului. Nu poti sa percepi la fel de multi bani pentru serviciul de messagerie cat pentru cel de SMS, de exemplu. Si le este frica ca vor pierde din venituri. Cred ca suntem cu unul, doi sau chiar trei ani inaintea competitorilor in gandire.

DB: Si cei de la Orange si Vodafone au declarat ca se vor concentra pe serviciile de date.
CB: Da, dar la ei acest lucru nu inseamna ca se vor concentra pe toate serviciile de date mobile. Focusul lor pe date inseamna ca vor sa vanda voce si broadband, separat. Nu vor permite, de exemplu, sa folosesti VoIP-ul (convorbiri telefonice prin Internet - n.r.) pe telefonul mobil. Am testat acest lucru cu un prieten aflat intr-o retea concurenta. Dupa 2 minute de utilizare a VoIP-ului, serviciul i-a fost intrerupt. Scrie in contract ca nu ai voie sa folosesti Internetul pentru a da telefoane pe baza de VoIP. Pe cand toate telefoanele Zapp pot fi folosite pentru VoIP. Noi credem ca in aceasta directie se vor indrepta lucrurile. Nu inspre vanzarile de servicii mobile pentru PC.



DB: De ce spuneati ca Romania nu este o tara tipica in ceea ce priveste serviciile de comunicatii?
CB: De exemplu, romanii au cam sarit peste telefonia fixa. Vocea a trecut de la un nivel apropiat de zero direct la mobil. Toata lumea trece acum la broadband, asa ca se va muta totul pe comunicarea prin intermediul Internetului.

DB: Aveti de gand sa implementati si Skype pe telefoanele mobile Zapp?
CB: Nu vom implementa Skype. Utilizatorii pot suna folosind Yahoo si Google Talk, care sunt gratis.

DB: Nu va scadea astfel numarul de minute vorbite in retea?
CB: Noi avem o mentalitate indreptata spre date. Vocea ar trebui sa fie gratuita. Utilizatorii ar trebui sa plateasca un pret lunar si atat. Romania nu a ajuns inca acolo, dar in majoritatea tarilor din Europa, vocea este gratuita.

DB: Cand se va intampla acest lucru si in Romania?
CB: Incepe deja. La Zapp exista o oferta cu 5.000 de minute incluse pe luna, iar majoritatea persoanelor nu vorbesc atat de mult. Am citit insa pe un blog ca cineva se plangea ca nu-i ajung cele 5.000 de minute. Oricum, intrebarea este daca vom fi singuri in aceasta mentalitate. Operatorii vor servicii de date, dar nu vor sa introduca de pilda si messengerul. Pentru ca le-ar afecta traficul de sms-uri. Serviciile de date presupun o anumita mentalitate.

DB: Ce parere aveti despre modelul de afaceri al Romtelecom? A intrat de curand pe CDMA. Va va afecta acest lucru in vreun fel?
CB: Romtelecom lupta sa-si pastreze clientii. Mai ales in zona rurala, pentru ca in Bucuresti, RCS&RDS si UPC domina piata. Nu ne va afecta foarte mult faptul ca au si ei licenta CDMA. Ei vor atrage prin pachete, iar noi nu avem clienti pe telefonie fixa care sa se mute la ei. In ceea ce priveste apelurile internationale, noi avem oferte mult mai bune. Asta pentru ca nu avem nimic de pierdut. Noi nu aveam pana recent venituri din apeluri internationale, doar atragem clienti prin aceasta oferta. Pentru ei, care au deja apeluri internationale, ar insemna sa piarda venituri considerabile daca isi reduc preturile. Daca, inainte castigau, de exemplu, 5 milioane de euro din apelurile internationale, nu-si vor permite sa scada drastic preturile, astfel incat veniturile lor din aceste apeluri sa ajunga la 1 milion de euro.

DB: Cosmote a anuntat acum ceva timp ca are ca prioritate obtinerea unei licente 3G. Ati primit vreo oferta de achizitie de la Cosmote?
CB: Tot ce pot sa spun este ca autoritatea de reglementare (ANCOM - n.r.) a anuntat ca vrea sa scoata o a cincea licenta 3G. Lucru care mi se pare foarte amuzant pentru ca acum 6 luni am intrebat autoritatea de reglementari daca putem sa beneficiem de un schimb de frecvente, pentru ca am vrea sa trecem de la CDMA pe GSM. Mi s-a raspuns ca nu. Deci daca ni se va spune ca, in compensare, putem avea frecventa GSM, putem si noi sa impartim reteaua 3G (prin cedarea, impreuna cu alti operatori care detin 3G, a unei parti din spectrul de frecventa astfel incat o noua licenta sa poata fi acordata - n.r.).

DB: Deci sunteti de acord cu acordarea unei alte licente 3G?
CB: Daca se agreeaza aceasta compensare de frecvente si trecerea de la CDMA la GSM, atunci voi fi de acord, insa trebuie sa fie toti operatorii de acord, ceea ce este putin probabil.

DB: De ce vreti frecventa GSM?
CB: Am luat decizia acum 15 luni sa nu mai folosim WCDMA pentru reteaua 3G, ci sa utilizam tehnologia UMTS (3G - n.r.). Decizia a fost foarte buna pentru ca avem modemuri de foarte mare viteza si VOIP. Problema insa este acoperirea. Iar viitorul este UMTS pe banda de 900 MHZ, care are acoperire mult mai buna.

DB: Care sunt problemele CDMA-ului?
CB: CDMA-ul este o tehnologie foarte buna, 450 este o frecventa foarte buna, fantastica pentru zonele rurale si pentru date, nu este insa foarte buna pentru voce, nu din cauza tehnologiei, ci pentru ca nu avem o gama prea mare de telefoane din care sa alegem. Ne concentram pe low-end si high-end. Dar nu putem schimba sim-urile. Toata lumea vrea sa schimbe sim-urile.

DB: Pana la urma cum veti face pentru a intra in posesia unei frecvente GSM?
CB: Avem doua alternative. Una este realocarea frecventelor (de catre ANCOM - n.r.). Pare putin plauzibila si va dura circa 2 ani pana sa se obtina toate acordurile necesare.

A doua este un parteneriat cu unul dintre operatorii care au GSM, caruia ii putem oferi in schimb 3G si acoperire.

DB: Veti lua in considerare un parteneriat cu Cosmote?
CB: Noi suntem dispusi la orice tip de parteneriat. In prezent avem parteneriate cu RCS&RDS - construim impreuna si impartim site-uri, am testat cu ei si furnizarea unor servicii comune, mai negociem un contract foarte mare cu Romtelecom, ei ne vor pune la dispozitie cablu terestru, iar noi impartim cu ei wireless-ul, pe care inca nu-l au, iar cu Cosmote impartim de asemenea site-uri. Daca poti iesi mai avantajos dintr-un parteneriat de ce sa nu il inchei?

DB: Cum credeti ca poate face rost Cosmote de 3G?
CB: Din punctul meu de vedere au trei alternative: una este ca toata lumea sa fie de acord cu noua licenta 3G, caz in care primim si noi ceva la schimb, o alta ar fi sa functioneze ca un MVNO (mobile virtual network operator - o companie care ofera servicii de telefonie mobila, desi nu are alocata propria licenta - n.r.), accesand infrastructura de la un competitor, fie sa cumpere RCS&RDS sau Zapp.

DB: Si care este varianta cea mai plauzibila?
CB: Orice e posibil.

DB: Dar daca ar merge pe varianta achizitiei, e mai posibil sa cumpere RCS&RDS sau Zapp?
CB: Depinde de ce vor sa faca. RCS&RDS era de vanzare acum 2 ani, dar acum nu mai e de vanzare. Ca sa se incheie o vanzare trebuie sa ajungi la un pret cu care sa fie de acord doua parti implicate. Reteaua mobila a RCS&RDS este destul de mica pe telefonie mobila, ei au succes pe cablu. Nu cred ca vor vinde separat licenta 3G.

DB: Ati spus ca RCS&RDS nu mai e de vanzare. Zapp este acum de vanzare?
CB: Nu pot sa comentez. Insa oricine este de vanzare pentru un pret bun.

DB: Cum vi se pare RCS&RDS?
CB: Este o companie foarte interesanta. Foarte agresiva si nonconformista. Au preturi foarte agresive, nu-i vezi in mediile traditionale de publicitate, alegerea tehnologiilor lor e foarte eficienta. Nu functioneaza pe o mentalitate traditionala de afaceri. Ei au inceput sa faca acum doi ani ceea ce multi operatori telecom au inceput sa faca de-abia acum. Sunt cu doi, trei ani inaintea timpului lor. Ca si noi.

DB: Aveti vreo idee de noi parteneriate cu ei?
CB: Ne-am mai gandit si la alternativa acoperirii 3G la nivel de tara, cu un partener precum RCS&RDS. Astfel, reducem amandoi costurile la jumatate. Ei au probleme cu acoperirea, si doar dezvoltarea ei i-ar costa foarte multi bani. Daca o fac impreuna cu noi e mai simplu. Criza ii forteaza pe oameni sa faca parteneriate. RCS&RDS au fibra in toata tara, construiesc site-uri, ei construiesc cinci, noi cinci, si ulterior impartim aceste site-uri. Tehnic, este insa posibil sa pui acelasi echipament si pentru noi si pentru ei. Deci reduci costurile la jumatate. In Germania, operatorii 3G au o singura statie de baza, o statie radio, patru servicii. Costurile sunt reduse cu 70%. Costa un pic mai mult, dar se imparte la 4. Costul construirii antenelor este si mai ridicat. Exista multe tranzactii posibile care ar putea sa aiba loc pe piata din Romania.

DB: Ati spus ca RCS&RDS si Zapp sunt inaintea timpului lor. In ce sens?
CB: Ne vom axa pe serviciile pe care ceilalti le urasc si pe care nu vor sa le ofere. VoIP-ul este unul dintre ele. Vrem sa oferim servicii care nu exista la ceilalti operatori. Ne gandim ca daca un utilizator are doua telefoane, noi vrem sa fim unul din acele telefoane. Si vrem sa ramanem acolo cu un produs atractiv pentru utilizator. Deci pentru utilizatorii care sunt indragostiti de moda GSM si vor un telefon atractiv pe care si-l pot schimba des, pot apela la unul din ceilalti operatori.

DB: Deci vreti sa fiti cel de-al doilea telefon.
CB: Da. Vrem sa fim cel de-al doilea telefon al tuturor utilizatorilor, iar ceilalti sa se lupte pentru primul telefon. Costul va fi foarte mic pentru utilizator. E ca si cum lumea si-ar cumpara un set de casti cu microfon de la Flamingo pentru a vorbi prin Internet pe propriul calculator, doar ca acum nu mai sunt nevoiti sa stea la calculator. Acum pot avea aceleasi servicii pe telefonul mobil, la acelasi pret. Acesta e targetul nostru pentru urmatorii doi ani.

DB: Cum o sa reactioneze ceilalti operatori?
CB: Nu cred ca vom avea concurenta. Daca filozofia ta este sa taxezi apelurile, atunci nu o sa incepi sa dai apeluri gratuite pe Internet.

DB: Care este principala provocare a industriei in urmatorii 2 ani?
CB: Am urmarit industria IT timp de 20 de ani. Problema pe piata de telefonie mobila se pune la fel ca si pe piata de PC-uri. Vinzi un PC pentru 300 de euro. Preturile scad si scad. La un moment dat, trebuie sa vinzi 3 PC-uri ca sa ajungi la pretul de 300 de euro pentru a avea aceleasi venituri. La fel se intampla si pe piata de telefoane mobile. Poti vinde un telefon mobil pentru 15 euro. Dar cate telefoane trebuie sa vinzi pentru a ajunge la veniturile pe care le-ai putea obtine in urma vanzarii unui telefon de 300 de euro? 20. Deci, producatorii nu intreaba oamenii ce vor. Se gandesc ce vor ei. Iar ei vor un telefon care costa 200 sau 300 de euro. Asa ca tot adauga noi caracteristici la telefoanele mobile. Dar problema e ca nu toti vor asta. Majoritatea vor doar un telefon.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
FIlip Aron a spus:
17/04/2009 12:15
Dl. Chris Bataillard spune: "Romania nu a ajuns inca acolo, dar in majoritatea tarilor din Europa, vocea este gratuita" . Eu am calatorit prin Europa si nu am intalnit asa ceva, ba mai mult, vocea este mai scumpa decat la noi. Sunt curios care sunt acele tari europene unde telefonia mobila este gratuita.
In America de Nord (SUA si Canada) platesti chiar si cand primesti un apel. Vocea mobila, ramane totusi serviciul principal al operatorilor de telecomunicatii, care inca le aduce cel mai mare venit.
VOIP-ul nu este agreat de majoritatea operatorilor din lume, desi sunt companii, cum este Skype, care incearca sa cucereasca consumatorii. Acest produs are inca limitari si de aceea nu este folosit la scara atat de larga cum este telefonia mobila. Eu am incercat si Skype, si Yahoo, si Google, nu te poti baza pe ele, se aude prost si se intrerupe des.
Pe de alta parte il inteleg, Zapp mai are doar 200.000- 300.000 de utilizatori (comparativ cu 6 mil - Cosmote si aproximativ 10 mil Vodafone si Orange) si incearca cumva sa isi vanda marfa. Dar nu e corect sa dezinformeze consumatorii.
Ma bucur ca Zapp are planuri atat de mari, dar am indoieli ca le pot realiza. De cativa ani se tot reorganizeaza si se tot vorbeste de vanzarea companiei, dar nu reusesc acest lucru. Citez din nou: "Zapp este acum de vanzare?
CB: Nu pot sa comentez. Insa oricine este de vanzare pentru un pret bun". De aici deduc ca Zapp ar vrea sa vanda, dar nu au gasit cumparatori. Intrebarea care se pune natural este "de ce nu reusesc?". Raspunsul il stiu doar cei de la Zapp.
Ar mai fi ceva. In urma cu aproximativ 2 ani Zapp a achizitionat o licenta 3G. Au anuntat la vremea aceea prin diverse medii ca vor aduce produse si servicii noi, in avantajul consumatorului si cu toate acestea nu am vazut inca nimic cu adevarat deosebit, iar numarul clientilor lor a continuat sa scada.
Acum istoria se repeta si, desi ca utilizator de telefonie si date mobile, mi-ar placea sa fie asa, nu cred ca Zapp mai are forta necesara sa faca ceva pe piata de telecomunicatii. E o firma mica, care lupta cu Vodafone, Orange si mai nou Cosmote / T-Mobile, grupuri internationale, cu resurse si potential adevarat.
Sa vedem...
 
dealer zapp a spus:
18/04/2009 20:52
o companie cu tehnologie buna si echipa tehnica buna dar cu marketing si management foarte prost ,se misca greu in lansare produse si nu investesc doar vorbesc,puteau aduce din 2006 telefoane dual cdma gsm investeau in retea si erau departe nici nu stiu daca mai facea cosmote ceva . la un moment dat am crezut ca e o firma care doar santajeaza marii operatori prin preturile propuse pentru a fi cumparata.Si acum la prepay la optiunile buzz puteau sa puna un cent pe minut acces internet si sa nu mai faca diferente intre accesul pe 1x si ev do pentru a incuraja clientii sa ia telefoane performante.As da un test pentru cei care lanseaza planurile tarifare daca cunosc oferta concurentei dupa care as face o curatenie pe la marketingul lor.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 13 August 2022, 00:43
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter