- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Silviu Hotaran, \”creierul\” Microsoft Romania timp de 12 ani: In criza nu va preocupati de supravietuire, ci de cum sa iesiti invingatori

07 May, 00:01 • emanuel.ceciu
Silviu Hotaran, director general al Microsoft Romania timp de 12 ani, a vorbit cu DailyBusiness.ro despre planurile sale prezente si de viitor dupa plecarea de la producatorul de software, parerea sa despre evolutia pietei IT si New Media, oferind totodata sfaturi managerilor pentru a depasi cu bine perioada de criza.
Silviu Hotaran, \creierul\ Microsoft Romania timp de 12 ani: In criza nu va preocupati de supravietuire, ci de cum sa iesiti invingatori

Hotaran este managerul cu cel mai bogat palmares din IT-ul romanesc. A fost primul angajat al filialiei Microsoft Romania, la deschidere, in 1996. A condus filiala pana in 2004, cand a fost promovat la conducerea regiunii sud-est europene. In aceasta functie, regiunea Europa de Sud Est a inregistrat cea mai mare rata de crestere, obtinuta la nivel global de o entitate din cadrul Microsoft, in afara Statelor Unite. A deschis noi filiale in Macedonia si Bosnia-Hertegovina si a stabilit o prezenta indirecta in Albania, Muntenegru, Moldova si Kosovo. In Slovenia, Slovacia, Serbia, Bulgaria, Croatia, Romania, Hotaran a indrumat echipele de management si a contribuit la cresterea fiecarei filiale. In 2007 a revenit la conducerea Microsoft Romania, companie de unde s-a retras in toamna anului trecut pentru a demara un proiect personal in domeniul resurselor umane.

Hotaran a stabilit ca scena a interviului una dintre locuintele sale, decorata „exclusiv de catre sotie”. Printre cartile de Cartarescu sau Hemingway, aliniate ordonat pe rafturile din lemn negru, se strecoara volume groase despre management, relatii inter-umane, carti de HR precum si cel putin un volum semnat de Bill Gates. Pe mobila din casa spatioasa sunt aliniate premii, decoratii sau diplome primite de Silviu Hotaran de-a lungul carierei de peste 20 de ani in IT, unele dintre ele fiind insotite de poze cu familia.

DailyBusiness: A trecut mai bine de un an de la decizia dumneavoastra de a parasi Microsoft Romania. Ce ati facut imediat dupa ce ati parasit sefia filialei locale a celui mai mare producator de software din lume?
Silviu Hotaran: Am plecat pe 15 octombrie 2008 de la Microsoft si marturisesc ca pana la finalul anului trecut nu am facut mare lucru, in principal m-am odihnit. Abia dupa ce am plecat am realizat cat de mult aveam nevoie de acest repaus aproape total. Inainte de a anunta colegii ca voi parasi compania, in martie 2008, m-am framantat foarte mult. Microsoft creeaza dependenta emotionala, dependenta pe care o mai port inca si acum si o voi purta tot timpul. Recunosc ca in ultimele mele 15 zile la Microsoft, nu am mai dormit noptile. Ma framantau ganduri de genul „cum o sa ma mai pot eu trezi dimineata, nestiind ce ma asteapta a doua zi”. Am constat insa ca a fost usor, am avut familia alaturi de mine.

[quote]Calin Tatomir este mai autoritar decat mine, ceea ce poate este bine intr-o perioada de criza[/quote]
DB: Care este principalul lucru pe care l-ati castigat dupa ce ati plecat de la Microsoft Romania?
SH: In mod clar, familia. Dupa 5 ani la Ciel si inca 12 ani la Microsoft, in mod inevitabil mi-am neglijat putin familia. Mi-era putin frica, doar sunt om, de cum o sa fiu „reprimit” in sanul familiei. Am constatat insa cu placere ca totul merge perfect si atat eu cat si sotia si fiul suntem ancorati in noua afacere pe care am inceput-o. Toti punem umarul. De asemenea, o mai mare libertate de a face lucruri ce nu puteam sa intreprind, in principal din lipsa de timp, cat eram la Microsoft.

DB: Cum ar fi…
SH: Sport, sunt mai activ. Ma duc mult mai des la piscina, imi place sa inot. De asemenea lucrez cu Fundatia Motivation, o fundatie care se ocupa de copii cu dizabilitati. Sunt membru in board in Business Advisory Council pentru Europa de Sud-Est, care are ca scop de a lucra cu Comisia Europeana. Sunt membru doar de cateva saptamani, sunt curios sa vad ce se poate face acolo. Am intrat la propunerea unui coleg international, fost sef al Microsoft de asemenea.
[quote] Oamenii stau in spatele companiilor – multi spun fraza aceasta, dar atat de putini o inteleg si o urmeaza[/quote]
[img=175]Hotaran a primit de-a lungul carierei o varietate de premii de excelenta in business[/img]

DB: Cum merge afacerea pe care ati deschis-o, franciza locala a Gustav Kaeser Training International?
SH: Este o companie orientata pe cursuri de management, leadership, dezvoltare individuala si pe echipe, comunicare si asa mai departe. Asta este insa doar suprafata acestei companii. Totul este mai amplu, mai profund. Am eu o intrebare pentru dumneavoastra: ce credeti ca inseamna de fapt cuvantul „training”?

DB: Poate ca inseamna, pe langa enumeratiile d-voastra, si „a invata”, „a te antrena”.
SH: Asa este. Multi zic „cursuri”. Imi place sa cred ca orice om construieste ceea ce stie pe subconstient, pe o baza emotionala pe care, pentru eficienta, trebuie sa si-o inteleaga. Daca incerci sa „sadesti cunostinte” pe un constient si subconstient deficitar, daca incerci sa construiesti pe o fundatie deloc solida, nu faci nimic, devii doar robot. Eu la GKTI incerc sa ajut clientii sa-si inteleaga si partile profunde de comportament, efectele pe care le au si le transmit oamenilor, constient sau nu.

[quote]Piata romaneasca este ca un burete uscat – are nevoie de un „transfer de bun-simt”[/quote]
DB: Suna a tehnici psihologice sau a cabinet de terapie…
SH: (zambind) Toate lucrurile complicate au de fapt o baza simpla, deci nu trebuie sa ne complicam in explicatii. Important este sa faci ceva corect. Pe scurt, ofer cursantilor posibilitatea si mijloacele de a se intelege pe sine, de a invata sa comunice, de a fi un manager bun. Piata romaneasca este ca un burete uscat – are nevoie de un „transfer de bun-simt”. Cum ar zice englezii, „common-sense”, care la noi din nefericire nu este atat de „common”.

DB: Deci va adresati in special clientilor business, oamenilor din companii?
SH: Ne adresam oricui, dar da, in special oamenilor de afaceri.

DB: De ce ati ales aceasta companie si nu alta?
SH: O intrebare valida. Intr-adevar, la inceput cochetam cu ideea de a-mi deschide un business de la zero. Au fost insa cativa factori care m-au indreptat spre aceasta franciza. In primul rand, sunt primul trainer certificat din Romania al companiei – am urmat cursurile GKTI acum aproape noua ani. Apoi am un coleg care a fost director general al Microsoft in Slovenia si care mi-a tot vorbit despre aceasta companie, si mi-a placut. Si nu in ultimul rand, firma este indreptata spre calitate si nu cantitate – in cele 30 de tari in care este prezenta nu are decat 100 de traineri.

DB: In ce stadiu al proiectului sunteti in prezent?
SH: Suntem pe cale sa incheiem contracte cu cateva companii din Romania, suntem in faza finala. Am nevoie de cativa „stalpi de incredere” si in acest business. La Microsoft imi era usor, stiam cine sunt acestia – Paula Apreutesei imi lipseste, Sorin Eftimie imi lipseste. Desi suntem prieteni in continuare, imi lipsesc din punct de vedere profesional.

DB: Cat ati investit in lansarea acestei francize si cat costa cursurile?
SH: Am investit circa 50.000 euro. Initial credeam ca o sa se ajunga la 100.000 euro, dar…cum se zice – este mai bine sa te pregatesti pentru ce este mai rau, ca mai apoi sa te bucuri daca iese mai bine. Stabilirea asteptarilor de la bun-inceput este absolut esentiala pentru tot ce se intampla in lumea asta. Trainingul dureaza intre trei si cinci luni si pentru un grup de 10-12 persoane, angajati si manageri din companii, costa circa 15.000 euro. Este foarte putin, daca vrei sa-ti antrenezi eficient angajatii. Intr-un timp, Microsoft hotarase ca toti angajatii cheie ai companiei sa faca aceste cursuri.

DB: O ultima intrebare legata de acest subiect. Firma ati facut-o „just for fun”, sau si pentru succes financiar?
SH: Am facut-o in primul rand din pasiune. Normal, partea financiara nu este de neglijat. Cine stie, dupa ce ma retrag eu, poate ramane sa se ocupe fiul meu de ea, in continuare. Deocamdata abia a terminat Cibernetica, face un Master… mai trebuie sa creasca putin. Peste cinci ani vreau ca aceasta firma sa ofere calitate si nu cantitate.

Trece cel putin o data pe saptamana pe la Microsoft Romania

DB: La ce nivel mai pastrati relatiile cu Microsoft?
SH: Sunt acolo cel putin o data pe saptamana. Dupa cum va imaginati, am acolo multi prieteni, colegi dragi, cu care vorbesc. Tinem legatura foarte strans in continuare, desi, recunosc, simt uneori lipsa si a unor relatii mai spre business cu ei. Discutam despre ce au ei de gand sa faca, ce planuri am eu, deci legaturile nu sunt nici pe departe terminate.

DB: Cu Calin Tatomir (actualul sef al Microsoft Romania – n.r.) cat de des vorbiti si la ce nivel?
SH: Ne auzim destul de des la telefon, ne mai intalnim, vorbim.

[quote] Daca inainte de criza era o lume a angajatilor, acum este o lume a angajatorului[/quote]
DB: Oferiti sfaturi, cumva „din umbra”, despre miscarile Microsoft?
SH: Nu le-as numi „sfaturi”. Dialogam, pur si simplu vorbim. Ne spunem ce avem pe suflet, este normal. Calin are de altfel un „track record” foarte bun, ca antreprenor. Este diferit de mine, dar asta nu inseamna ceva rau.
[img=176][/img]

DB: Care sunt diferentele esentiale dintre dumneavoastra si Calin Tatomir, la nivel de leader al filialei locale a Microsoft Romania?
SH: Va dau un singur exemplu. Cred ca el este mai autoritar decat mine, dar acest lucru poate ca este mai bine intr-o perioada de criza ca aceasta.

DB: V-ati dori o reintoarcere la Microsoft?
SH: Tot timpul mi-am dorit sa lucrez cat mai direct cu oameni. Imi place ce fac acum. (zambind) Poate mi-ar fi placut sa lucrez la Human Resources la Microsoft, deci. Si apropo de acest termen, HR… din pacate multi neglijeaza in prezent in Romania termenul „Human” si pun mai mult accent pe Resources.

Ce trebuie sa faca companiile pe timp de criza

DB: Care considerati ca ar trebui sa fie prioritatile companiilor pe timp de criza?
SH: Multe companii sunt ocupate „sa supravietuiasca” in aceasta perioada. Din punctul meu de vedere, acestea nu tintesc sus, nu au ce sa castige. Important este sa supravietuiesti si, la final, sa iesi invingator. Pe timp de criza trebuie sa te repozitionezi, sa ai acest curaj. Si aceasta repozitionare trebuie sa aiba in fata oamenii, oameni capabili.

DB: In spatele oricarui business de succes sunt oameni de succes…
SH: Atentie la aceata fraza! Ganditi-va cati spun acest lucru si cati il aplica efectiv. Toti vorbim, par lucruri banale, dar cati le facem? Deci, in perioada de criza, companiile trebuie sa puna mult mai mult baza pe oameni capabili, sa investeasca in ei. Daca inainte de criza era o lume a angajatilor, acum este o lume a angajatorului.

[quote]Uneori este pacat ca online-ul ofera foarte multa anonimitate[/quote]
DB: Puteti explica acest lucru?
SH: Inainte de criza, daca de exemplu erai specialist in IT puteai sa stai linistit – gaseai sigur un loc de munca, iti negociai salariul, stiai ca daca esti dat afara gasesti usor altceva si asa mai departe. Acest lucru se traducea intr-un randament mai scazut, o putere de concentrare mai redusa – daca lumea se bate pentru tine, de ce sa-ti mai bati capul sa te dezvolti? Calitatea e afectata de un asemenea moment – a fost o criza a calitatii fortei de munca. Acum insa, angajatorul alege. Chiar am un prieten intr-o companie mare care a venit la mine intr-o zi si mi-a zis „acum nu numai ca am o forta de munca competenta dar, mai mult de atat, este si stabila!” Doar in aceasta perioada de criza, poti sa investesti eficient in acesti oameni.

DB: Ce alte sfaturi oferiti companiilor?
SH: Cei care au cash ar putea sa se indrepte spre achizitii. Ma uit la Oracle, care in viziunea mea personala are un succes neasteptat in ceea ce priveste achizitiile. Nu stiu daca ati observat, dar in ultimii ani compania s-a dezvoltat foarte mult pe acest segment. Si nu a cumparat companii mici, ci foarte mari – ultima, Sun Microsystems, indica o noua orientare a Oracle, spre hardware. E greu „sa inghiti” si sa si asimilezi eficient alti giganti. Oricum, the bottom line – uitati-va in jur, tineti ochii deschisi si mintea la fel si veti vedea cine profita de criza si cine nu. Sunt jucatori care se misca si care altii pur si simplu asteapta… ceva.

Nume mari pe zona de software si servicii

DB: Apropo de aceste nume mari. Care considerati ca ar trebui sa fie „brandul de tara” pe zona de software si servicii?
SH: Greu de zis. Avem multe companii eficiente si nume mari pe piata. Siveco, Gecad, Softwin, Crescendo, TotalSoft. Nu vreau sa fiu nedrept, am uitat cu siguranta jucatori foarte importanti pe piata. Sunt companii care ofera valoare adaugata, cu accent pe „adaugata”, soft-urilor si firmelor client.

DB: Ce parere aveti despre activitatile online ce au loc in Romania?
SH: Eu am o parere buna in primul rand pentru ca vad mult entuziasm, multa miscare, oameni tineri. Il cunosc de ceva vreme pe Bobby Voicu si il respect foarte mult, i-am facut cunostinta si cu fiul meu, ca pana la urma ei sunt din aceeasi generatie. Evident, si in online, ca si peste tot, exista orgolii. Uneori este pacat ca online-ul ofera foarte multa anonimitate, permitand unora sa nu-si asume raspunderea pentru ce fac.

Schimbarea dura de la Microsoft Romania este cea impusa de criza

DB: Ce i-ati sfatui pe cei ce angajeaza oameni in prezent la Microsoft?
SH: Sa nu credeti ca le-as zice altceva acum decat cand eram la conducerea companiei. Sunt doua lucruri: sa nu-i angajeze pe cei buni, ci pe cei mai buni. In al doilea rand, sa angajeze nu pe cei ce vor sa „acopere” descrierea job-ului ci pe cei ce vor sa le depaseasca, sa evolueze, sa creasca in interiorul companiei, de acolo. Cat, depinde numai de el.

DB: Ce schimbari ati sesizat la Microsoft dupa plecarea d-voastra?
SH: Schimbarea dura este cea impusa de criza. Daca timp de 12 ani singura „regula a jocului” era „cum sa cresc mai repede business-ul”, acum lucrurile sunt mai complexe. Se pune problema si de o gestionare foarte punctuala si eficienta a costurilor, ca mai in toate companiile. Repet insa, o companie nu trebuie doar sa incerce sa supravietuiasca crizei, ci sa supravietuiasca ca un invingator. Presiunea pe care o pune criza este foarte dura.

DB: Cum este privita filiala locala a Microsoft Romania din interiorul companiei mama, dar si de la nivelul clientilor?
SH: Din interiorul headquarter-ului Microsoft, filiala locala este in prima linie. Subiectiv vorbind, as zice poate chiar mai sus decat cele din regiune, din Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia. Daca vorbim de perceptia clientilor din tara, pot spune doar ca stam mai bine decat altii ca inovatie, receptivitate.

DB: Cum arata in prezent o zi din viata dumneavoastra?
SH: Citesc mult. Lucrez cot la cot cu fiul meu la prezentarea ce o vom oferi cursantilor GKTI. Am multe intalniri cu potentiali clienti, cu parteneri, cu fosti colegi si prieteni. Am calatorit in Slovenia si Elvetia, mai ales pentru afaceri. Petrec mult timp cu familia. M-am apucat sa scriu cate ceva. Citesc blogurile.

DB: Cam ce blog-uri urmariti?
SH: Bobby Voicu, Cristi Manafu, Victor Kapra, Orlando Nicoara…sunt multe. Eu personal nu am blog, ma mai gandesc daca o sa-mi lansez vreunul.