- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Business-ul viitorului – De la calitati \”animalice\”, la spiritualitate?

28 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
"Intr-o padure, intra un olandez si un irlandez. La un moment dat un urs iese din spatele unui copac si incepe sa fuga dupa ei. Irlandezul scoate din rucsac o pereche de pantofi sport si se incalta. Olandezul ii spune: Nu putem fugi mai repede decat un urs, de ce iti pui pantofii sport?...
Business-ul viitorului - De la calitati \animalice\, la spiritualitate?

Irlandezul ii raspunde: Nu trebuie sa fiu mai rapid decat ursul, ci mai rapid decat tine”.

Acesta este nivelul de moralitate la care se desfasoara afacerile in prezent, a spus Paul Hughes, general manager la firma de design organizational Lava Graphic Studio din Amsterdam, in cadrul unui seminar pe tema dimensiunii extra-materiale a business-ului.

Business-ul de astazi inseamna competitie, iar scolile de afaceri tin cont de asta si mizeaza pe calitatile „animalice” ale omului: lacomie, egoism, lupta pentru supravietuire. Business-ul viitorului, insa, trebuie construit luand in calcul cateva principii spirituale de baza, reiese dintr-o discutie intre manageri de top organizata saptamana aceasta la Bucuresti.

Managerii prezenti la doua editie a forumului international EBBF (European Baha’i Business Forum), cu tema „Business, beyond its material dimension”, organizat de Centrul Medical Unirea, au discutat despre principiile si valorii morale care ar trebui sa „inrameze” un business echilibrat.

„Sunt doua forte in lume: una de distrugere si alta de constructie. Prima este vechea ordine, care spage lucrurile in bucati, iar cea de-a doua construieste pe baza acelor bucati ceva nou. Intrebarea este ‘unde ne plasam noi’?”, a descris dilema actuala prin care trece economia Paul Hughes, general manager la firma de design organizational Lava Graphic Studio din Amsterdam.

„Dimensiunea materiala a business-ului nu este suficienta. La inceputul lui 2008 erau 51 de corporatii in lume care erau mai bogate decat unele state, ceea ce demonstreaza ca business-ul este implicat in schimbarile pe care vrem sa le aducem lumii”, a spus Mahmud Samandari, directorul executiv al firmelor IT Teleholding si Globatel, care a adaugat ca dupa ce business-ul s-a implicat in social, in ultimii 20 de ani sute de milioane de oameni au iesit din saracie.

Paul Hughes, general manager Lava Graphic Studio, spune ca business-ul este un mecanism care poate aduce valori si etica in lume.

Darwin a inventat principiul supravietuirii celor mai puternici si a fost preluat de toata lumea, desi el a mai scris o a doua carte in care a explicat ca lucrurile nu stau chiar asa, continua el. „Competitia pura are loc doar in natura, pentru omenire competitia trebuie sa existe in ‘rama’ cooperarii”, explica Hughes, care considera ca in business trebuie preluate 3 principii de baza din natura: dreptatea, unitatea si increderea.

In natura totul este echilibru si acest echilibru este bazat pe principiul dreptatii, iar noi facem parte din natura asa ca tot ceea ce facem ar trebui sa fie drept, spune Hughes, care a adaugat ca cel de-al doilea principiu, unitatea, nu inseamna identitate cu orice pret, ci din contra, diversitate.

„Putem da ca exemplu metafora SUA. Inainte, SUA era considerata un loc in care totul se topeste si se amesteca, acum metafora care este reprezentantiva pentru aceasta tara este mozaicul cultural”, a adaugat Hughes.

In ceea ce priveste increderea, Hughes explica ca intregul este intotdeauna mai bun decat partile si ca totul este interconectat.

„Lemnul de stejar folosit la constructia unei cladiri foarte vechi din cadrul universitatii Oxford, din Marea Britanie, a inceput sa se deterioreze, iar administratorii institutiei au decis ca trebuie schimbat. Operatiunea costa insa foarte mult, iar universitatea nu avea fondurile necesare, asa ca administratorii au apelat la cei care aveau grija de fondul forestier din vecinatatea universitatii. Astfel, acestia au aflat ca cel care a construit cladirea, in urma cu 150 de ani, plantase foarte multi stejari, tocmai pentru ca stia ca lemnul va ceda la un moment dat. Asa ar trebui gandite lucrurile de acum inainte”, mai spune Hughes.

„Lumea e unde e pentru ca in scolile de business invatam ca omul este egoist si lacom. Daca nu ne schimbam, atunci meritam lumea pe care o avem”, opineaza Mahmud Samandari, directorul de la Teleholding si Globatel.

Totusi, companiile lasa sute sau mii de persoane fara locuri de munca in momentul in care se restructureaza.

„In momentul in care am restructurat Romtelecom, cel mai greu aspect au fost concedierile, pentru ca a trebuit sa avem o atitudine corecta. Am fost din oras in oras timp de o luna pentru a le explica angajatilor de ce trebuie sa concediem oameni. A fost o munca epuizanta atat psihic, cat si fizic”, a spus Yorgos Ioannidis, directorul executiv al Romtelecom, prezent la acelasi eveniment, adaugand ca angajatii disponibilizati au fost ajutati sa-si gaseasca noi locuri de munca.

„A fost important sa le explicam de ce apelam la acesta decizie si sa-i ascultam. Erau intrevederi de cateva ore”, a adaugat Ioannidis.

European Baha’i Business Forum este o retea de peste 300 de oameni de afaceri din 50 de state. EBBF promoveaza un mediu de afaceri etic si responsabil prin activitatile organizate si prin colaborarile pe care le are cu alte organizatii care sustin valori similare.