LIFESTYLE

Cat de performant este business-ul "in familie"?

21 martie 2009, ora 00:01, autor(i): Cristina Mihai   | 2 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Afacerile de familie, cea mai longeviva forma de business
Afacerile de familie, cea mai longeviva forma de business
Marile afaceri de familie sunt mai rezistente decat corporatiile "clasice" in fata crizei economice, potrivit unui raport al companiei de management financiar Barclays Wealth. Actualul climat economic arata ca potentialele puncte slabe ale afacerilor de familie sunt, mai degraba, puncte tari.
Din studiul efectuat de compania de management financiar, in colaborare cu Economist Intelligence Unit, a reiesit ca afacerile de familie sunt mai putin indatorate, mai putin inclinate spre asumare de riscuri si au echipe de management mult mai unite, fata de companiile listate la bursa, care sunt controlate de diversi actionari.

Rezultatele interviurilor cu circa 2.300 de oameni de afaceri (dintre care 300 reprezentanti ai afacerilor de familie) au aratat care sunt avantajele si dezavantajele acestei forme de organizatii de business.

* Avantaje



Afacerile de familie au anumite calitati care le permit sa supravietuiasca sau chiar sa creasca in aceasta perioada

Afacerile de familie sunt coloana vertebrala a economiei globale, acoperind peste 70% din PIB-ul global. In plus, acest tip de organizatii sunt si cele mai rezistente. Un exemplu este Houshi Onsen, un hotel si spa din Japonia, fondat in 718, care este in prezent la a 46-a generatie de management, potrivit reprezentantilor Barclays Wealth.

Reprezentantii afacerilor de familie, care au participat la sondaj, considera ca strategia pe termen lung reprezinta unul dintre principalele avantaje ale acestei forme de afaceri. De asemenea ei sustin ca isi asuma mai putine riscuri si ca sunt mai putin motivati de bani, decat managerii celorlalte tipuri de afaceri.

Aceasta combinatie de caracteristici poate duce la o strategie de afaceri conservatoare in perioade de boom economic, dar in perioade de recesiune devine un avantaj, care duce la sustenabilitate, potrivit studiului.

Andrew Keyt, executive director la Loyola University Chicago Family Business Center, atrage atentia asupra faptului ca structura actionariatului afacerilor de familie faciliteaza gandirea pe termen lung.

"Atunci cand ai un grup mai mic de actionari, cu mai multe puncte in comun decat perspectiva de investitii financiare, devine mai usor sa ai o perspectiva pe termen lung", spune Keyt.


Afacerile de familie au strategii pe termen lung si nu sunt conduse pentru a maximiza profitul de la un trimestru la altulAndrew Keyt, Executive Director la Loyola University Chicago Family Business Center

Afacerile de familie sunt mai putin predispuse, comparativ cu firmele celelalte, sa urmareasca strategii de crestere aventuroase pentru a satisface pe termen scurt investitorii, in perioadele de boom. Din contra, este mai probabil ca business-urile de familie sa investeasca in perioadele de recesiune.

Planurile pentru urmatoarea generatie, o componenta esentiala a succesului

Respondentii sondajului identifica planificarea succesiunii ca o alta caracteristica importanta a business-urilor de familie. Totusi, in unele cazuri planurile de succesiune nu sunt realizate suficient de repede.

67% din membrii afacerilor de familie considera ca siguranta financiara a descendentilor este un obiectiv important. Potrivit cercetarii, doar 10% din reprezentantii afacerilor de familie au vandut sau iau in considerare sa vanda afacerea, comparativ cu 22%, in cazul celorlalti proprietari de afaceri.

Afacerile de familie si comunitatea

"Majoritatea afacerilor de familie au tendinta sa aiba o gama mai variata de valori, pe langa cele pur financiare", spune Grant Gordon, directorul general al Institute for Family Business din Marea Britanie.

"Afacerea de familie inseamna foarte mult pentru proprietari. Numele lor este pe firma, au o reputatie si un statut in comunitate", a adaugat Gordon.

In momente economice dificile, afacerile de familie acorda o atentie foarte mare angajatilor si comunitatii din care fac parte, a mai spus Keyt.

Afacerile de familie tind sa aiba o rata mai mica de concediere intr-un moment de impas economic, in comparatie cu o afacere non-familiala, pentru ca in joc sunt anumite conexiuni emotionale.

In contextul in care in 2009 si 2010 se vor lua cele mai multe decizii cu privire la soarta angajatilor, concedierile vor fi cele mai dificile pentru afacerile de familie. Din acest motiv, afacerile de familie tind sa daruiasca cat mai multe comunitatii, atata timp cat pot.

* Dezavantaje

Relatiile de familie, o lama cu doua taisuri

Avantajele si dezavantajele modelului afacerilor de familie se vad cel mai bine in natura relatiilor familiale. Astfel, potrivit respondentilor la studiu, sprijinul acordat de membrii familiei este perceput ca cel mai important avantaj al business-ului, pentru ca sporesc loialitatea fata de afacere si creste nivelul de motivare.

Totusi, divergentele de opinie dintre membrii familiei pot duce la neintelegeri care in timp se pot transforma in conflicte grave, care pot aduce sfarsitul afacerii. Cel mai mare risc al acestui model de business, potrivit respondentilor la sondaj, este aparitia conflictelor intre membrii familiei.

Probabil cel mai cunoscut astfel de conflict s-a incheiat cu asasinarea lui Maurizio Gucci, managerul celei de-a treia generatii a business-ului cu produse de lux. In 1995, Maurizio Gucci a fost asasinat in fata biroului sau din Milano. 4 ani mai tarziu, fosta sa sotie, Patrizia Reggiani, a fost condamnata pentru ca a ordonat atentatul. Motivul crimei a fost faptul ca aceasta era furioasa pe fostul sot pentru ca a hotarat sa vanda 50% din afacerea de familie.

Solutia pentru rezolvarea conflictelor de acest gen nu este sa incerci sa le eviti, ci sa gasesti metode sa le separi pe cele din mediul de lucru de cele pur familiale, potrivit studiului.

Pericolul nepotismului

Nepotismul poate duce la deficiente in performanta corporatiei si la o rata mai mare de fluctuare a personalului, in special in cazul angajatilor cu aptitudini care nu sunt membri ai familiei.

O alta problema este faptul ca asteptarile membrilor familiei si asteptarile celorlalti angajati pot fi diferite. Spre exemplu, membrii familiei pot fi orientati spre construirea unor bunuri pentru generatia urmatoare, in timp ce scopurile celorlalti angajati vizeaza propria cariera.

Pe de alta parte, recrutarea din interiorul familiei poate reduce costurile de resurse umane, pentru ca acestia stau de obicei o perioada indelungata in companie si pot accepta cu mai multa usurita dividende sau reducerea compensatiilor in perioade de criza. Totusi, pe masura ce business-ul creste, angajatii externi vor fi mai necesari.

Problemele apar cand cand angajatii calificati sunt trecuti cu vederea pentru pozitii cheie in companie, in favoarea membrilor familiei.

Potrivit unui studiu din 2007, realizat de PricewaterhouseCoopers, doua treimi din afacerile de familie din America de Nord promoveaza membrii familiei in pozitii cheie, fara a compara competentele acestora cu cele ale angajatilor externi.

Problema managementului

Expertii chestionati in sondajul efectuat de Barclays Wealth arata ca un management extern poate fi o unealta puternica pentru a contrabalansa slabiciunile de conducere ale afacerilor de familie.

Acestia considera ca un management extern poate aduce un plus de rigoare. Perceptia comuna considera ca business-urile de familie nu au o conducere riguroasa, spre deosebire de companiile care au distribuit puterea de decizie mai larg.

Totusi, din perspectiva managementului, afacerile de familie au avantaje importante. Apropierea membrilor familiei poate duce la decizii mai rapide si mai eficace. Chiar si in acest caz insa, exista pericolul ca deciziile sa vizeze mai degraba binele familiei decat al afacerii in sine.

"Afacerile de familie nu iau, de cele mai multe ori, in considerare problema managementului, dar fac asta asumandu-si un risc considerabil", spune Grant Gordon, directorul Institute for Family Business din Marea Britanie.

Capacitatea de a fi un bun lider este un punct crucial in management si in randul respondentilor este considerata una din principalele caracteristici ale unei afaceri de familie de succes. In concluzie, cel mai important lucru este sa ai un bun lider, fie ca este din famile, fie ca nu.

"Alegerea liderului poate fi o provocare in cazul multor familii", spune Gordon. "Sunt emotii puternice care apar atunci cand este vorba de luat decizii care ii implica pe membrii familiei. Intregul proces de a trece business-ul de la o generatie la alta necesita un timp indelung de reflectie. Trebuie sa te indepartezi si sa privesti din perspectiva, de la departare", a conchis Gordon.

Afacerile de familie sunt adesea cele mai puternice
DailyBusiness Video: De ce au succes afacerile de familie


Aportul outsider-ilor in afacerea de familie este uneori benefic
DailyBusiness Video: Family business 1

Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
giurgiu a spus:
21/03/2009 15:52
Un articol bun, in care gasesti multe lucruri adevarate. Pacat ca nu sunt exemple si de la noi. De fapt la noi, multi considera ca este o rusine sa spui ca ai o afacere de familie. Trebuie sa te lauzi ca ai un S.A., un holding sau un parteneriat cu firme din strainatate.

Cel mai mult mi-a placut in articol partea cu predatul la generatia urmatoare.
Asa este , cand ai o afacere de familie, primul lucru la care te gandesti, dupa ce te-ai hotarat ca afacerea sa ramana in familie, este sa iti gasesti un urmas care sa preia afacerea.
Spun acest lucru din proprie experienta.
Afacerea mea de familie se numeste Deniplant si are la baza un brevet de inventie si o marca romaneasca.Fiica mea, care in curand implineste 18 ani, deja a preluat teoretic o parte din firma si dupa serbarea de majorat va conduce o parte din compania pe care singura si-a creat-o Deniplant kids.Mai multe amanunte despre compania ei, puteti gasi intrebandu-l pe google daca a auzit de deniplant kids.Fiind alaturi de ea la o expozitie a tinerilor antreprenori organizata la Stockholm, mi-am dat seama cat de repede a invatat limbajul afacerilor, punand pasiune in ceea ce prezenta acolo.Atunci mi-am spus ca pentru mine visul a devenit realitate.Are cine sa duca mai departe munca generatiei mele.




 
Liviu Sav a spus:
22/03/2009 23:23
Pacat ca la noi nu este aplicabil. Chiar si avantajele, in Romania sunt transformate in dezavantaje, adica profitul pe termen scurt este cautat de majoritatea afacerilor de familie din Romania in detrimentul unei strategii sustenabile pe termen lung, iar comunitatea este importanta doar pentru a se minuna la averea pe care am facut-o, in rest este irelevanta.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 22 Ianuarie 2021, 01:54
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter