LIFESTYLE

Ceciu, Antic Horologivm: Defectul cizmarului e sa aiba pantofi stricati si al ceasornicarului sa nu poarte ceas

10 octombrie 2008, ora 00:01, autor(i): Ileana Ionescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
mihai-medie.jpg
Mihai Ceciu, directorul ceasornicariei Antic Horologivm si detinatorul primului magazin de ceasuri de lux pre-owned (pre-utilizate) din Capitala, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre diferentele dintre piata ceasornicariei din Romania si cea din alte tari, cum se impaca conceptul second-hand cu cel de lux, dar si despre profilul clientului pasionat de ceasuri.
Investitia in magazinul de ceasuri de lux pre-owned a fost de circa 100.000 de euro, iar Ceciu se asteapta ca in primul an de functionare sa inregistreze vanzari de circa 400.000 de euro.

DailyBusiness: Veti renunta la meseria de ceasornicar odata cu deschiderea magazinului de ceasuri de lux pre-owned?
Mihai Ceciu: Sub nicio forma. Un ceasornicar bun nu e un vanzator bun si nici invers. De fiecare business trebuie sa se ocupe specialisti.

DB: Deci dumneavoastra nu sunteti implicat pe partea de vanzari?
MC: Stiu ce se intampla in magazin, le dau sfaturi oamenilor de acolo, insa nu as avea in primul rand timp sa ma ocup mai mult, pentru ca am lucrari in atelier.



DB: De ce v-ati ales meseria de ceasornicar?
MC: Avem 18 ani si aveam ca hobby electronicele, pe vreme aceea existau multe ceasuri electrice. Asa am decis sa ma axez pe ceasuri electronice, apoi au urmat cele electro-mecanice si apoi cele mecanice, care m-au fascinat. Partea mecanica a ceasornicariei consider ca este mult mai interesanta decat cea electronica.

DB: Cum este piata ceasornicariei din Romania comparativ cu cea din afara?
MC: In Elvetia (unde a urmat mai multe cursuri de specialitate - n.r.) spre exemplu, fiecare brand are propriul service. Exista foarte putine service-uri care lucreaza cu mai multe brand-uri si care fac restaurari pentru ceasuri vechi. Stiu pe cineva care si-a deschis un atelier acolo si dupa 6 luni de platit chiria si-a dat seama ca mentalitatea e diferita in Elvetia si ca trebuie sa inchida afacerea pentru ca oamenii isi duceau ceasurile direct la fabrica ca sa le repare.

Db: Dar excluzand Elvetia, cum este in alte tari?
MC: In alte tari exista centre de service pentru ceasuri, dar accestea au de obicei contracte cu anumite firme. Am avut un coleg de scoala din Italia care a lucrat intr-un service in Torino unde se colabora cu 3 sau 4 brand-uri.

DB: Si in Romania cum este piata ceasornicariei?
MC: La noi legislatia este putin alambicata. Daca am un client care a cumparat un ceas acum 30 de ani si nu mai are factura originala eu nu pot sa trimit acel ceas in Elvetia, pentru ca cei de la vama sustin ca fac export temporar al ceasului si la returnare imi cer sa platesc TVA din valoarea stabilita dupa reparare.

DB: Si in cazul in care exista factura originala?
MC: Atunci se poate, insa foarte putini oameni pastreaza factura, mai ales daca vorbim de un ceas de cateva zeci de ani.

DB: De ce nu v-ati stabilit in Elvetia?
MC: Pentru ca pe mine ma atrage foarte mult tot ceea ce este complicat, iar in Elvetia totul ar fi fost monoton deoarece lucrezi pentru o firma si repari numai 2-3 mecanisme care apartin acelei companii. Aici sunt foarte fericit pentru ca primesc lucrari de la toate brand-urile mari, extrem de complicate si diversificate.

DB: Care este strategia pe care o adopta angajatii din acest domeniu din Elvetia pentru a evita monotonia?
MC: Ca sa poti sa ai aceleasi placeri profesionale, acolo oamenii stau 2-3 ani la o firma, dupa care merg la alta si tot asa, pentru ca apare plafonarea. Nu poti sa lucrezi la acelasi mecanism 3 ani.

DB: Puteti da exemple de ceasuri rare pe care le aveti in prezent in atelier?
MC: Un exemplu ar fi Rouge Du Louis. In toata lumea au fost fabricate 28 de exemplare si eu am la reparat numarul 5. Alt ceas este un Tourbillon. Din 250 de exemplare, la noi se gaseste numarul 162. Sunt ceasuri extrem de rare.

Acum cativa ani aceasta meserie era catalogata la acelasi nivel cu tamplaria sau cizmaria

DB: Sunt multi tineri atrasi de aceasta meseria in Romania?
MC: In prezent nu sunt foarte multi care doresc sa activeze domeniu. Sper ca numarul lor sa se inmulteasca odata cu deschiderea unei scoli. In 2009 vom incerca sa deschidem o scoala. Eu am doi angajati tineri pe care i-am luat prin recomandari si pot spune ca sunt norocos.

DB: Cati ani sunt necesari pentru a invata meseria de ceasornicar?
MC: Nu termini niciodata. Dupa 50 de ani iti dai seama ca nu stii tot. Exista bazele care se formeaza in 2-3 ani, insa permanent apar mecanisme si solutii tehnice noi.

DB: De unde a inceput ideea deschiderii unui magazin de ceasuri pre-owned?
MC: Cat am stat in Elvetia am vazut foarte multe magazine de acest tip. In Romania aveam clientii carora le restauram ceasurile, dupa care tot ei doreau sa le vanda.

DB: Aveti si ceasuri cu garantia direct de la producator?
MC: De obicei, garantia de la producator este de un an, insa majoritatea ceasurilor din magazinul nostru au peste 2 ani de la fabricare. In ambele cazuri noi le facem service-ul, le verificam si le dam garantia de un an.

DB: Oamenii din Romania sunt reticenti cand vine vorba de achizitionarea unui produs second hand?
MC: De regula da, insa atunci cand pretul este atractiv nu mai sunt asa reticenti. Apoi mai intervine si garantia pe care noi o dam pentru produsul achizitionat, aceeasi cu cea a producatorului.

DB: Atunci este atras mai mult de pret decat de ceasul in sine?
MC: Este atras in primul rand de ceas, apoi pretul il determina sa-l achizitioneze.

DB: Care este stocul de ceasuri?
MC: Am pornit cu 20 de bucati si sper sa fie in magazin in jur de 50 de piese constant pentru a avea o oferta diversificata.

DB: Care este timpul in care va propuneti sa vindeti un ceas?
MC: Pentru a fi rentabil, termenul ar trebui sa fie de cateva saptamani sau luni pentru ca noi nu facem stocuri. Este o greseala daca tinem un ceas care nu este vandabil, de aceea sfatuim fiecare client in parte asupra pretului pe care il stabileste pentru vanzare.

Db: Exista un pret la care va opriti sa primiti in magazin vreun ceas?
MC: Nu primim ceasuri sub 1.000 de euro. In sus nu exista limita. La ceasuri de lux in general nu exista o limita superioara.

DB: Iar pentru reparatii ce tarife sunt practicate?
MC: Intre 150 si 3.000 de lei, in functie de complexitatea reparatiei si a ceasului.

DB: Cum se impaca conceptul de second hand cu cel de lux?
MC: Nu are niciun fel de problema. Nimeni nu va intreba o persoana care poarta un ceas de 10.000 euro de unde si l-a cumparat. Majoritatea clientilor trec peste aceasta prejudecata de second hand si le poarta cu placere pentru ca imaginea este mult mai importanta.

DB: Ce domeniu al luxului considerati ca are cel mai mare succes acum in Romania?
MC: Din ce vad eu pe piata, probabil hainele de lux sau bijuteriile.

DB: Ce puteti spune despre evolutia pietei de lux in Romania in ultima perioada?
MC: Piata de lux este la inceput si de acum incolo se va dezvolta foarte mult, pentru ca se observa tendinta cat mai multor brand-uri de lux de a intra pe piata noastra.

DB: Si totusi nu purtati ceas. De ce?
MC: In primul rand trebuie sa am mainile libere cand lucrez. Apoi sunt nevoit sa mai port din cand in cand un ceas pe care il verific, dar personal nu detin si nu as putea sa dau un anumit motiv. Poate ca defectul cizmarului e sa aiba pantofi stricati si al ceasornicarului sa nu poarte ceas . Avem in plan sa lansam un ceas sub marca proprie, anul viitor si pe pe acela am sa-l port.

DB: Care este profilul clientului din ceasornicarie si al celui din magazinul de ceasuri de lux pre-owned?
MC: Sunt colectionari, iubitori de ceasuri, sunt oameni care aduc ceasuri pentru ca stiu ca trebuie sa le intretina, atii care le aduc cand se defecteaza. Veniturile lor sunt clar, peste medie.

DB: Ce comision practicati din vanzari?
MC: Circa 10%.

DB: Cum veti dezvolta aceasta afacere in viitor?
MC: Nu cred ca daca am avea 10 magazine in Bucuresti, vanzarile ar fi de 10 ori mai mari, deoarece clientii nostri sunt aceiasi, iar vanzarile s-ar imparti. Deocamdata dorim ca acesta sa mearga bine, ca aceasta idee sa prinda si in Romania. Vom vedea in viitor daca e nevoie si in afara Bucurestiului de un astfel de magazin.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 23 Mai 2019, 00:46
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter