LIFESTYLE

Gold Art: Piata de arta din Romania este la fel de sensibila ca si bursa

16 ianuarie 2009, ora 00:01, autor(i): Ileana Ionescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
goldart-medie.jpg
Cine liciteaza pentru obiecte de arta in Romania, care este diferenta dintre casele de licitatii din tara si cele din strainatate, precum si despre cum evolueaza acest business la nivel local, in conditiile actuale ale crizei economice, a vorbit Luminita Ghildus, directorul galeriei si casei de licitatii Gold Art.
Gold Art activeaza ca galerie de arta din 1997, iar casa de licitatii Gold Art s-a infiintat in aprilie 2008. In 2008, Gold Art a inregistrat venituri de 1,2 milioane euro. Alte case de licitatii prezente pe piata din Romania sunt Alis, Artmark, Monavissa, Pogany, HIM.

DB: Care este profilul cumparatorului de obiecte de arta in cadrul licitatiilor din Romania?
LG: In general, sunt iubitori de arta si colectionari, oameni din aproximativ toate categoriile sociale, dar si oameni care si-au dat seama ca arta este o investitie. Pana acum dublarea valorii obiectelor de arta de la an la an nu era deloc ceva neobisnuit, dar de acum incolo ramane de vazut ce se va intampla, ca urmare a incertitudinii economice. Arta este o investitie care nu se devalorizeaza, mai ales ca arta romaneasca nu a ajuns inca la valoarea ei reala. Artistii romani au cote mult mai mici fata de cele reale.

DB: Care este motivul pentru care artistii romani au cote mai mici fata de cele reale?
LG: Pentru ca piata din Romania nu are o traditie, fata de celelalte piete. In Romania, licitatiile se organizeaza de doar 15-20 de ani, iar arta romaneasca a circulat foarte putin. Acum 20 de ani au inceput sa intre in circuit obiecte de arta romaneasca, iar acestea capata o cota pe masura ce apar. In plus, romanii nu sunt obisnuiti sa cumpere din licitatii, sunt foarte putini cei care stiu de existenta licitatiilor de arta sau ca preturile sunt mult mai mici intr-o licitatie, fata de o galerie de arta.



DB: In medie, cati participanti sunt la o licitatie?
LG: Depinde de tipul lucrarilor din licitatiile respective. Daca sunt nume mari inregistram si 200-300 de participanti, iar dintre acestia 10-15 cumpara. Mai sunt si oameni care vin numai sa priveasca cum se desfasoara o licitatie.

DB: Care este profilul persoanei care vinde un obiect de arta la licitatie?
LG: Sunt colectionari care vor sa-si imbunatateasca colectiile si renunta la lucrari mai putin valoroase pentru a-si achizitiona altele la un nivel mai ridicat. Apoi, sunt persoane care au primit mosteniri. Mai sunt si oameni in varsta carora le e greu sa renunte la colectii, dar din pricina greutatilor, de regula materiale, pe care le intampina, decid sa le vanda. Mai sunt si "negustorii" care au achizitionat lucrari la o valoare mai mica si acum le revand la o valoare mai mare.

Valoarea unei lucrari de arta este aceea pe care o da piata la un moment dat

DB: Exista persoane care cumpara in Romania obiecte pentru a le revinde pe pietele externe, unde arta se vinde la un pret mult mai mare?
LG: Nu se cumpara lucrarile de aici pentru a fi revandute in afara pentru ca pe piata noastra se vand in general lucrari ale artistilor romani, care aici au o anumita cota, mai mare decat ar avea-o pe alte piete. Multi se intreaba de ce Grigorescu are o cota de 50.000 de euro la noi si 5.000 de euro in afara. Acest lucru se intampla pentru ca fiecare tara isi sustine propria arta, cum de exemplu in Franta sunt artisti cu o cota mare in tara lor, dar cu una mult mai mica la noi.

DB: Sunt si straini care vin in Romania pentru a achizitona lucrari de arta?
LG: Sunt si colectionari straini care pur si simplu iubesc arta romaneasca, care cumpara insa doar din pasiune si nu pentru a revinde pe alte piete. Totusi, majoritatea participantilor la licitatii sunt romani.

DB: Care este cea mai scumpa lucrare de arta vanduta pana acum de catre Gold Art?
LG: In randul lucrarilor de arta, cea mai ceruta categorie este pictura. Din aceasta categorie, anul trecut am vandut mai multe lucrari de arta valoroase, printre care o pictura de Petrascu in valoare de 57.000 de euro, alta la 34.000 euro, iar in ultima parte a anului, in noiembrie, doua lucrari de Grigorescu, cu 55.000 euro fiecare.

DB: Cate obiecte sunt in medie scoase la vanzare intr-o licitatie si cate se vand?
LG: In general avem cam 200 de obiecte la o licitatie, iar anul trecut am vandut in medie 40%-44% din fiecare licitatie. A fost o medie foarte buna in conditiile anului 2008, pe fondul conditiilor economice. Anul trecut, numarul lucrarilor care se vindeau intr-o licitatie era poate mai mare, insa acum colectionarii sunt mult mai selectivi si se concentreaza mai mult pe nume mari, pe lucrari semnate, care sunt achizitonate si ca investitie.

DB: Care este cauza pentru care anii trecuti se vindeau mai multe obiecte fata de prezent?
LG: Piata de arta la noi este la inceput si este influentata de multi factori, de ceea ce se intampla pe pietele externe. Putem spune ca piata de arta este la fel de sensibila ca si bursa, numai ca, spre deosebire de bursa, aici cresterile pot fi spectaculoase. La bursa se emit titluri in continuu, insa in ceea ce priveste lucrarile de arta acestea se epuizeaza, exista un numar limitat de astfel de lucrari.

Anul a inceput foarte bine, insa spre final s-a pus accentul mai mult pe calitate si nu pe cantitate.

DB: Prin ce se diferentiaza piata licitatiilor de lucrari de arta la noi, fata de cea din strainatate?
LG: In strainatate se liciteaza orice, pentru ca exista aceasta traditie de foarte multi ani de zile - de la timbre, pana la mobilier. Acolo cererea este foarte mare pentru astfel de lucrari, exista foarte multi clienti, care sunt obisnuiti sa investeasca in arta, sa se duca prin targuri, pe la licitatii. Ei nu au trecut printr-o perioada de 50 de ani de comunism cand toate valorile au fost distruse.


Acum este un moment favorabil pentru cei care vor sa cumpere 

DB: Ce considerati ca se va intampla in 2009 in conditiile economice actuale?
LG: Nu stim momentan ce se va intampla exact in 2009, insa acei oameni care au fost si sunt in continuare interesati de arta nu cred ca vor scapa din vedere achizitionarea unor lucrari acum, cand pretul este mai mic. Investiitiile in arta vor fi intotdeauna profitabile, spre exemplu acum circa 5 ani de zile, un Petrascu se vindea cu 3.000-4.000 de dolari, iar acum se vinde cu circa 50.000 de euro.

Fiecare lucrare este expertizata si evaluata, iar preturile se stabilesc de comun acord cu depunatorul. Noi incercam sa negociem preturile sa fie cat mai convenabile pentru client. Acum fiind un trend mai putin propice in economie in general, depunatorii de lucrari de arta au mai scazut din preturi.

DB: Cate licitatii se organizeaza pe luna la Gold Art?
LG: Sunt 2 licitatii pe luna, de obicei, in functie de perioadele din an. Spre exemplu, vara organizam o licitatie pe luna. Pentru acest an avem programate 22 de licitatii in total. Anul trecut am avut 15 licitatii.

DB: Care este comisionul pe care il percepeti atat pentru cumparator cat si pentru vanzator?
LG: Comisionul casei noastre este de 15,5% atat pentru cumparator cat si pentru vanzator, indiferent de valoarea obiectului. Sunt case de licitatii care percep un comision mai mare pentru cumparator si mai mic pentru vanzator, fiecare isi face propria politica si-si trage propriile concluzii.

DB: Cati jucatori sunt pe piata din Romania si credeti ca mai este loc pentru noi aparitii in aceasta industrie?
LG: Sunt in jur de 6 case de licitatii in Romania. Pentru moment, in conjunctura actuala nu cred ca mai este loc pe piata de noi deschideri, dar fiecare isi asuma riscul.

DB: Puteti estima o valoare a obiectelor licitate in Romaina in 2008?
LG: Nu stiu inca o valoare exacta a obiectelor licitate. In privinta evolutiei in 2009, la fel nu pot previziona nimic, insa in privita Gold Art speram sa inregistram cel putin aceeasi valoare ca si in 2008, de 1,2 mil. euro.

DB: Cati evaluatori aveti la Gold Art?
LG: Avem 3 evaluatori pe arta plastica si arta decorativa si mai colaboram cu diversi muzeografi si specialisti pe anumite teme.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 28 Septembrie 2020, 01:06
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter