Piata de fashion online din Romania are o rata
de crestere mai mare decat „sora” ei traditionala, din strada si din mall-uri. Care
este explicatia? Cei care intra intr-o asemenea afacere au la indemana instrumente
de marketing care ii ajuta sa afle instant ce se cauta. Citeste intr-un
interviu DailyBusiness.ro care sunt avantajele majore ale magazinelor de pe
Internet fata de cele offline.
Pentru a dezvalui cateva practici din culisele unei afaceri online cu imbracaminte, am stat de
vorba cu Carmen Dascalu (foto), proprietarul magazinului online Carmencita.ro, o
afacere care a intrat pe aceasta nisa acum 3 ani.
DailyBusiness.ro: La cat este estimata piata
de fashion online din Romania? Dar cea offline? Ce estimari sunt pentru anul
viitor?
Carmen Dascalu: Piata de fashion din Romania
este estimata la 4 miliarde de euro si se estimeaza o crestere de peste
25% pentru anul care vine. Piata de fashion online in Romania este undeva la 130
de milioane euro, de asemenea in crestere cu 30-35% fata de 2013. Trendul
este ascendent si urmeaza aproximativ aceeasi crestere si in 2015.
DB: Care sunt diferentele majore intre cele
doua (target, clienti, preturi, fidelizare, concepte de marketing etc.). Cum va
promovati magazinul?
CD: Online-ul permite sa iti targetezi foarte
bine publicul si cel mai puternic canal in acest sens este Facebook-ul. Daca
ai un shop intr-un mall, nu ai nicio informatie despre potentialul client.
Diferenta majora in online este ca poti sa iti expui reclama in fata publicului
tau tinta pe care il poti targeta in functie de: sex, varsta, demografic,
interese, job, stare civila etc. Odata ce
a devenit client il poti reapela prin e-mail marketing in functie de produsele pe care le-a achizitionat si
interesele manifestate prin accesarea anumitor produse de pe site. O comanda nu
inseamna doar o vanzare, ci inseamna un client nou care poate reveni de 2-3 ori
in decursul unui an.
O alta diferenta majora intre online si
offline este ca cu cat cresti bugetul
de marketing cu atat cresc vanzarile, si asta se intampla de la o zi la alta. Rata de conversie pe fashion
non-brand (daca nu esti un brand foarte cunoscut) este de 0,3-0,5 %. Pentru
produsele ce depasesc 300 lei decizia de cumparare se face mai greu si atunci
rata de conversie este undeva la 0,3 %. Practic, la 1.000 de vizite ai 3
comenezi.
Valoarea medie a unei comenzi pentru o rochie de ocazie pe Carmencita.ro este
de 500 lei. Ca idee de costuri, pentru a genera 3 comenzi care inseamana 1.500
lei, avem asa: 1.000 de vizite de pe Facebook costa 150 lei, asta inseamna ca un
cost de achizitie al unui client nou este de 50 lei.
Instrumentele de marketing online iti permit
sa afli instant care e cererea si sa comercializezi sau sa produci exact ce se
cere. Mai mult decat atat poti afla spre exemplu exact ce fel de rochii de
ocazie se cauta. Aceste informatii le poate afla oricine folosind Google
Keyword Planner sau Google Trends. Cu ajutorul acestor tool-uri poti
afla care e valoarea unei piete pe orice domeniu. In ceea ce priveste rochiile,
potrivit Google Keyword Planner, lunar in Romania sunt 350.000 cautari pe orice
combinatie de cuvinte-cheie care contine “rochii”, in Marea Britanie - 4 mil. cautari lunare, in SUA - 8,6 mil. cautari
lunare, in Orientul Mijlociu (Emirate, Arabia Saudita, Qatar) 126.000 cautari
pe luna.
Principalele canale de promovare in online sunt Google si
Facebook. Acestea generaza mult trafic intr-un timp foarte scurt.
Diferenta dintre ele este ca: Google este pull marketing,
utilizatorul cauta ceva si primeste imediat, in schimb ce pe Facebook este push
marketing, el nu manifesta o nevoie insa vede reclama si reactioneaza emotional
influentat si de preferintele prietenilor.
DB: Care sunt, la ora actuala, regulile elementare de promovare in online?
CD: Inainte de a creea si de a investi intr-o campanie trebuie
realizat un research legat de ce se cauta si care este competitia pe
produsul/serviciu respectiv. Research-ul se poate realiza rapid cu ajutorul
tool-ului pus la dispozitie de Google.
Regulile care se aplica in conceprea unei campanii online
sunt aceleasi ca si in marketingul clasic, diferenta este ca poti targeta
publicul exact si rapid.
Facebook este in momentul de fata principalul canal de
promovare.
DB: Cat timp necesita zilnic Facebook intr-un business ca
acesta? Aveti pe cineva dedicat strict postarilor in social media?
CD: Facebook este in momentul de fata principalul canal de
promovare. Timpul necesar pentru gestionarea campaniilor de Facebook
poate varia in functie de buget, categorii de produse, obiective intre 1h si
3h/zi. Nu este necesar o persoana dedicata pentru postarile in social media. Nu
este cazul de mai mult de 3 postari/zi care ca si timp iau maxim 20 minute (concepere + postare).
DB: Daca nu ar exista Facebook, cum v-ati promova magazinul?
CD: In 2011, cand am infiintat Carmencita.ro, Facebook nu
monetiza. La momentul acela foloseam Google AdWords si rulam o campanie de SEO.
Google AdWords functioneaza in continuare la fel de bine. E prea mult sa ne
imaginam ce am face fara Google :).
DB: Care este povestea si locul Carmencita.ro
in piata de fashion online? Care sunt perioadele de varf? Ce se cumpara cel mai
mult?
CD: Carmencita.ro
este primul atelier de productie de rochii de ocazie cu livrare imediata din
Romania. „Am ales sa comercializam doar rochii pentru ca nu exista un magazin
online specializat doar pe acest articol
care sa aiba stoc si sa poata livra in 24h orice produs afisat. Un alt argument
al dezvoltarii business-ului pe aceasta nisa este ca rochiile reprezinta cel
mai vandut articol dintr-un magazin online (peste 60%) urmat de
incaltaminte, camasi, fuste si pantaloni.
Brandul a fost lansat in noiembrie 2011 si a
pus accent inca de la inceput pe livrare din stoc a produselor in maximum 24h.
A inceput cu produse de import pe care le-a
distribuit si pe site-urile
marilor rataileri de fashion din .ro pentru a creste business-ul cat mai rapid.
Vindeam produse similare cu ce regaseai pe alte zeci de site-uri, singurul
avantaj competitiv era ca produsele erau pe stoc.
In 2014 Carmencita.ro a fost rebranduit, iar
acest rebranding sustinut a insemnat concentrarea atentiei pe rochii de ocazie,
ca urmare a nevoilor clientelor pentru rochii de ocazie unicat cu un raport bun
calitate/pret/livrare rapida.
De aici ideea de productie in atelier propriu
care a adus numeroase avantaje competitive, printre care: made to measure
- produsul se executa direct pe masurile
clientei fara costuri suplimentare. Asta inseamna o rata de retur la 0,5% (in
vreme ce rata de retur pe fashion e de 15-20%); capacitate de productie cu
posiblitate de extindere imediata pe masura cresterii vanzarilor, ceea ce
inseamna livrarea oricarei comenzi in maximum 2 zile; modele unicat create de
designer-ul nostru si adaptate cerintelor clientelor si pietei. Spre exemplu, daca
din research-urile realizate constant se observa un interes mare pentru rochiile
din dantela rosii, atunci in cateva zile putem crea diferite modele de rochii
de seara din dantela rosie.
DB: Care a fost valoarea investitiei initiale
si la ce afaceri ajungeti in 2015? Ce planuri aveti pentru anul viitor?
CD: Carmencita.ro a inceput cu o investitie de
20.000 de euro. Pentru 2015, preconizam o cifra de afaceri de jumatate de
milion de euro. Avand in vedere ca online-ul este o unealta ce ne permite o
extindere rapida, in 2015 creatiile Carmencita.ro vor putea fi purtate si in Marea
Britanie. Extinderea pe o noua piata – apropo, o piata de 10 ori mai mare decat
in Romania - este o directie importanta pentru anul urmator, lucram intens la
aceasta lansare si este primul pas dintr-o lunga calatorie in care vom porni
pentru lansarea Carmencita.ro in cat mai multe tari.
DB: Care sunt perioadele de varf pentru vanzarile Carmencita.ro? Ce se cumpara
cel mai mult?
CD: Cele mai bune perioade in fashion online si inclusiv
pentru Carmencita sunt primavara (martie - mai) si octombrie - decembrie. Sunt
120.000 de cautari lunare pe tot ce inseamna rochii de ocazie. Se cauta in
special rochiile lungi, rochiile elegante, rochiile din voal. Se cumpara
rochiile clasice care se potrivesc pe orice silueta si rochiile negre.
DB: Cum ar trebui sa arate o campanie de reduceri ca la carte in acest domeniu?
Pana la cat ar trebui sa scada preturile, astfel incat brandul respectiv sa
nu-si piarda din valoare? Si in ce perioade ar trebui sa se desfasoare aceste
campanii?
CD: Functioneaza foarte bine voucherele valorice. Spre
exemplu am avut o campanie care a functionat foarte bine in care am dat un
voucher valoric de 50 lei. Practic ii arati utilizatorului ca ii dai un bonus,
pretul afisat ramane acelasi. Functioneaza principiul de schimb si in
online, in sensul ca ii dai un voucher daca se aboneaza la newsletter sau daca
da like la pagina de facebook. Pentru rochiile de ocazie nu aplicam decat
voucherul de reducere 10%, acestea fiind produse premium. Pentru rochiile de
zi reducerile pot merge pana la 70%. Perioadele de desfasurare ale campaniilor
de reduceri sunt la schimbarea colectiei.
DB: Cum va alegeti furnizorii materialelor? Importati materiale sau incercati
sa le procurati pe plan local?
CD: Furnizorii sunt locali, nu a fost nevoie sa gasim
furnizori in afara tarii. Alegem furnizorii in functie de disponibilitatea
stocului, care e cel mai important factor, dar si in functie de termenul de
plata.
DB: Cati angajati aveti?
CD: In momentul de fata sunt 4 angajati, iar
numarul acestora va creste in 2015, simultan si cu extinderea pe piata de
fashion din Marea Britanie.
Citeste si
Piata fashion de lux: Intre atacul brandurilor straine si
incapatanarea autohtona
5 adevaruri pe care industria de fashion nu vrea sa le afli
LIFESTYLE, NEW MEDIA
Norocul magazinelor de fashion online: Afla instant ce se cauta si cat costa atragerea unui client
28 octombrie 2014, ora 00:09, autor(i): Andra Troasca | 3 comentarii publicate
Materialele zilei din LIFESTYLE
23 aprilie 2018, ora 13:11 in IT&C |
294 vizualizari |
0 comentarii
18 aprilie 2018, ora 11:16 in |
351 vizualizari |
0 comentarii
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Articole similare
- Piata fashion de lux: Intre atacul brandurilor straine si incapatanarea autohtona
- Ce vrea Irina Schrotter de la Nokia: Rochii de seara in loc de telefoane
- Zara si Gap, amenintati: Japonezii de Uniqlo vor sa domine piata de fashion pana in 2020
- Scadere de 5-10% pentru articolele vestimentare, in 2009
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
- Deschideri de magazine in premiera pentru Romania
- "Avengers: Infinity War", cea mai recenta productie Marvel, din 26 aprilie in cinematografele din Romania
Ceva mai aproape de adevar ar fi daca am creste de doua trei-ori.
Si nu se vorbeste de loc de comparatoare care aduc si ele o rata de conversie de pana la 3-4%.