LIFESTYLE, NEW MEDIA

Possible: Educatia se va baza pe gamification mult mai repede decat ne-am gandit vreodata

26 martie 2016, ora 00:42 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Tibor Gulyas - Innovative Technology Lead, Possible Games, Ungaria
Tibor Gulyas - Innovative Technology Lead, Possible Games, Ungaria
Jocurile si gamificationul vor avea un rol urias in educatie, anticipeaza reprezentantii agentiei digitale Possible Ungaria, cu cifra de afaceri de aproape 9 milioane de euro in 2014. Acestia au vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre "edutainment", precum si despre colaborarea cu echipa din Romania. 

Tibor Gulyas - Innovative Technology Lead, Possible Games, Ungaria si Andras Nagy - Project Director, Possible Ungaria au participat recent la Digital Forum Romania.

Possible CEE este o agentie digitala full-service cu o experienta de peste 18 ani, ce detine in portofoliu clienti regionali precum: Tesco, Carrefour, Air France KLM, Sanofi – Aventis, MOL, Accenture Services, 1Hotels, Delaco, P&G, Coca – Cola, Telenor, Raiffeisen Bank, ATV, Minimax, Generali, AXA, etc.

Agentia ofera servicii de strategie, media, communication & design, creatie, tehnologie si mobile advertising. Agentia are, de asemenea, o componenta foarte importanta de gamification.

1. Cum decurge colaborarea cu echipa din Romania? Care sunt cele mai mari dificultati pe care le intampinati si cum procedati pentru a le depasi?

Tibor: Lucram cu echipa din Romania in fiecare zi si folosim toate tool-urile unei agentii de digital: conferinte video, chaturi video prin skype sau skype for business, cam aceleasi tooluri de project management (Atlas Engine) si software-ul care ne ajuta sa depasim orice tip de problema care ar putea aparea pentru ca nu suntem in aceeasi locatie. Dar procedam asa de foarte multi ani deja si am castigat multa experienta in acest timp si suntem intr-o etapa in care putem gestiona orice fel de problema.

Andras Nagy
Andras Nagy

Andras: Singurul aspect mai putin placut tine de diferenta de fus orar. Atunci cand lucram peste program si implicit echipa din Romania ajunge sa lucreze si mai mult din aceasta cauza. Incercam sa evitam insa aceasta situatie pe cat posibil.

2. Ce rol are echipa din Romania in proiectele comune cu cea din Ungaria? Cat de des aveti sedinte/intruniri live sau pe Internet?

Tibor: Nu, nu este de fiecare data la fel. Depinde de fiecare proiect in parte. Echipa din Romania este responsabila in general mai mult pentru Client Service, Account Management, Project Management, concept creative, UI design, UX experience si planning. De cele mai multe de zona de dezvoltare a proiectelor se ocupa biroul din Ungaria, pentru ca acolo avem o echipa mai mare de developperi. Dar echipa din Romania detine toate informatiile si insighturile locale si noi ne bazam total pe cunoasterea lor de piata. Sunt cazuri in care trimitem chiar 4 developperi la biroul din Bucuresti, atunci cand avem un proiect in care timpul este foarte scurt si situatia este foarte presanta. Situatia functioneaza si in celalalt sens, echipe din Romania venind la biroul din Budapesta pentru o saptamana sau doua. Cu atat mai mult cu cat este nevoie de un specialist pe un anumit proiect si pe care una dintre echipe nu il are.

3. Care dintre jocurile companiei care se bazeaza pe spiritul antreprenorial inregistreaza cele mai mari succese?


Tibor: Nu cred ca aceste jocuri se bucura de un succes mai mare decat celelalte. Andras: Agentiile pe care le privim drept modele si care consideram ca urmeaza modele sanatoase si de succes incearca sa isi diverisifice serviciile. De exemplu, Grey Londra a realizat un partneriat prin care a creat un produs pentru Volvo (http://www.adweek.com/adfreak/volvo-and-grey-london-invent-invisible-paint-lights-cyclists-night-163711).

Pornind de la pozitionarea brandului Volvo foarte atent creata in jurul conceptului de siguranta, echipa Grey a realizat un spray invizibil, care in momentul in care il pulverizezi pe haine si mergi pe bicicleta, iar farurile unei masini se apropie de tine, sprayul devine vizibil si te ajuta sa eviti orice tip de accident. Aceasta este o idee complet diferita de ceea ce ar face in mod normal o agentie de publicitate. Ei au venit cu o idee care a presupus crearea si lansarea unui produs. Si desi dezvoltarea de produs nu este neaparat o activitate des intalnita prinrtre serviciile unie agentii de digital sau de publicitate clasice, cred ca spre acest drum ne indreptam. Aici se afla viitorul.

Agentiile trebuie sa invete sa riste mai mult, sa aiba un mai mare spirit antreprenorial si sa incerce sa gaseasca noi servicii si oferte care pot fi marketate si monitorizare la randul lor. Chiar daca ai un business stabil si recunoscut in piata trebuie sa te gandesti la ce se intampla in restul lumii si unde sunt tendintele la nivel global. Sa ne uitam la companii precum airbnb si uber care schimba categorii si industrii intregi, fiind disruptive si inovative. 

Avand mai multe proiecte, fiind deschisi catre nou, ne ajuta sa descoperim noi idei si ne deschid noi oportunitati de business. Tocmai de aceea multe agentii digitale cand creeaza un soft intern, dupa o perioada, realizeaza ca acesta poate sa fie la fel de util si de interesant si pentru restul pietei si care poate sa fie tratat ca un produs demn de marketat si de monetizat. Ca o unitate de business de sine statatoare.

4. Din punctul vostru de vedere, care sunt cele mai de succes jocuri ale voastre?

Tibor: Fiecare joc in sine este unul de succes si de care suntem mandri, din punctul meu de vedere. Aceasta nu inseamna ca fiecare joc este unul de succes din punct de vedere financiar. De exemplu „Merchants of Space” se monetizeaza foarte bine. Face o suma foarte amre de bani comparat cu numarul de utilizatori care il joaca frecvent.
Andras: „The Adventures of Poco Eco” a avut un mare succes la nivel global, iar „My Little Tesco” se bucura de un succes impresionant la nivel regional. Motiv pentru care a fost acum extins de la piata din Ungaria pe inca alte trei piete: Cehia, Polonia si Slovacia. Succesul nu s-a manifestat doar pe mobil, pe iOS si Android, fiind lansat si pe windows phone si ca joc de windows desktop.

5. De unde sunt inspirate povestile din spatele acestor jocuri precum Tap Company?

Tibor: Depinde de la proiect la proiect. In cazul „Adventures of Poco Eco” inspiratia a venit de la muzicianul cu care am colaborat iamyank. Pentru „My Little Tesco” cred ca este destul de evident de unde a venit inspiratia. Clientul si-a dorit sa ofere un insight despre cum functioneaza Tesco. Pentru „Merchants of Space”, care este un joc sci fi si de constructie in spatiu, bazat pe acelasi motor ca si „My Little Tesco”, inspiratia a venit din succesul reportat de „My Little Tesco” si din faptul ca artistul nostru care a lucrat la crearea lui este foarte pasionat de zona sci fi. Deci acest tip de arta a fost inspiratia noastra. Echipa merita si trebuie sa straluceasca, fiecare membru al ei trebuie sa aiba sansa de a face acest lucru, de a iesi in evidenta cu un proiect care il pasioneaza si un domeniu pe care il cunoaste foarte bine. Sa aiba sansa de a lucra la un proiect sau un joc care sa fie „copilul” lor. Si acesta este un aspect pe care noi il avem mereu in vedere. De fiecare data cand lucram la un proiect vrem ca echipa sa se bucure de el. Inspiratia vine mai mereu de la client sau de la echipa. Faptul ca implicam mereu membrii diferiti din echipa este motivatia pentru care toate jocurile noastre sunt diferite unul fata de celalalt si unice la randul lor. Fiecare echipa contine de la 3-4 membri pana la 11-12 membri.

6. Care este perioada de lucru la un astfel de joc? Cat a durat cel mai mult si cat cel mai putin?


Tibor: Cel mai mult a durat in jur de 11-12 luni, pentru „Adventures of Poco Eco” si cel mai putin timp l-am investit in „Tap Company”, cel mai recent joc al nostru, aproximativ 3-4 luni.

7. Din ce tari provin cei mai multi jucatori care descarca jocurile voastre?


Tibor: Din nou depinde de fiecare joc in parte. In Rusia avem multi fani de jocuri sci fi. Jucatorii care cheltuiesc cel mai mult in jocuri sunt americani. In ceea ce priveste zonele georgrafice, este interesant ca nu sunt diferente foarte mari. Diferentele importante apar in ceea ce priveste varstele celor care joaca, sexul lor. Andras: Sunt si tari unde pirateria este in floare si in ceea ce priveste aplicatiile.

8. Care este profilul unui astfel de jucator? 

Tibor: De exemplu, pentru „My Little tesco” publicul tinta arata astfel : 35-44 ani, mame care merg des la Tesco, care se ocupa de gospodarie (tiparul un pic stereoticipic, dar creat pentru a avea o imagine a publicului tinta, fara intentii rele ), in timp ce „Merchants of Space” care se adresa in special unui manager de 30 de ani, foarte ocupat, care are doar putin timp la dispozitie pe tren sau mijloacele de transport in comun. Aceasta este crearea unei Persona, a unui arhetip de personaj de la care porneam.

9. Credeti ca astfel de jocuri ar putea avea un rol educational in formarea noilor generatii de antreprenori? Ce planuri mai aveti pe segmentul acestor tipuri de jocuri?


Tibor: Parerea mea personala este ca nu au niciun rol educational. Nu acesta este scopul acestor jocuri antreprenoriale, precum „Tap Company”. Scopul lui de exemplu este divertismentul. Ca sa raspund insa in termeni mai generali, cred ca jocurile si gamificationul vor avea un rol urias in educatie. Deja avem un termen pentru asta: „edutainment”, pentru ca alatura educatia (education) cu divertismnetul (entertainment).

Este un lucru evident foarte greu de realizat, pentru ca tinzi ca pierzi interesul in partea lui educationala si sa ai un student care se distreaza foarte bine, dar care nu invata nimic din aceasta experienta.
Este o linie foarte mica de demarcatie pe care daca o depasesti ai mers mult prea departe, dar, pe de alta parte, este nemaipomenit sa pastrezi interesul asupra studiului si sa il faci din ce in ce mai engaging si mai interesant pentru studenti.

Cred ca educatia se va baza pe gamification mult mai repede decat ne-am gandit vreodata.
In acest moment lucram la un nou joc tot din categoria de tap game, de tip manager, dar nu intr-un sens antreprenorial. Nu ne vom concentra pe aceasta zona mai mult decat ne concentram pe alte zone. 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Marti, 06 Decembrie 2016, 11:57
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter