MEDIA & MARKETING

A fost odata Evenimentul Zilei

29 martie 2013, ora 11:11 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Evenimetul.jpg
Odata cu anuntarea unui nou CEO si a unei potentiale investitii, Evenimentul Zilei (EvZ) pare proaspat de lupta si gata sa cucereasca presa din Romania. In realitate, ziarul se aseaza mai clar in categoria care domina presa romaneasca, dar despre care nici publisherii, nici clientii de publicitate nu par dispusi sa vorbeasca oficial.

Un ziarist sportiv din Portugalia spunea acum cativa ani ca fotbalul naste atatea pasiuni in tara lui, incat presa sportiva cu greu mai poate acoperi obiectiv acest sport. Asa ca ziarele au ajuns sustina fatis o echipa sau alta. Fanii-cititori sint multumiti. Ziarele se vand. Toata lumea pare impacata.

Cam in aceeasi situatie se afla ziarele generaliste centrale romanesti, numite „de calitate”, in relatia cu politicienii. Raman doua mari diferente fata de surorile lor sportive din Portugalia. Prima: ziarele romanesti pastreaza in continuare o eticheta obiectiva, de „ziare de calitate”, in pozitionarea pe piata, dar si in negocierile pentru publicitate. In realitate, eticheta abia se mai vede, mototolita fiind sub bocancul politic.

A doua diferenta: ziarele romanesti nu mai vand. Principalele patru cotidiene centrale „de calitate” – Romania Libera, Jurnalul National, EvZ si Adevarul – nu vand, impreuna, cat reusea liderul pietei (EvZ), singur, in perioada cand era un brand-emblema.



Cele patru ziare, impreuna, vand in prezent putin peste 72.000 de exemplare, versus cele 85.000 de exemplare ale lui EvZ, la inceputul lui 2005.

DailyBusiness.ro a aratat, intr-o analiza anterioara, ce a impins ziarele romanesti catre acest colaps.

Un obiectiv contra curentului

Noul director general al EvZ si Capital, Marian Dusan (33 de ani), a venit, la inceput de mandat, cu o declaratie pe care piata a mai auzit-o si cu alte ocazii, de la alti proprietari de presa: „Important este sa oferim un continut exclusivist si de calitate”, a promis noul executiv. Dusan – care spune ca la 22 ani a devenit managerul Combinatului Siderurgic de la Calarasi (sub guvernul Adrian Nastase) – nu a argumentat cum va face acest lucru.

O alta promisiune – mai exact „un obiectiv” al lui Dusan – este „dublarea tirajului” celor doua ziare, EvZ si Capital. "Daca va fi nevoie, sunt gata sa si investesc".

De ce vrea Dusan sa dubleze tirajul unui ziar care vinde putin peste 14.000 de exemplare (potrivit cifrelor BRAT pentru T4 2012), contra tendintei pietei, de a investi in mediul electronic? Istoria recenta a demonstrat rezultatele investitiilor febrile ale lui Dinu Patriciu in presa tiparita: Adevarul nu se afla in Top 10 vanzari de ziare din Romania, potrivit BRAT. Iar la inceputul lui 2013, lichidatorul judiciar releva datorii ale trustului de aproape 100 de mil. de euro.

Vazute din aceasta perspectiva, mesajele lui Dusan par dezgolite de continut, fara o logica de business solida.

O noua epoca

Despre EvZ, angajatii, concurentii si observatorii independenti sustin – inca din 2010 – ca ar fi finantat de afacerile unor lideri din PDL. In 2010, elvetienii de la Ringier au renuntat, cu greu, la ceea ce Michael Ringier numea „singurul ziar independent politic din Romania”.

Vanzarea nu e o poveste despre Ringier, ci despre viitorul presei tiparite din Romania”, spunea, atunci, un oficial Ringier. In timp, EvZ a ajuns tinta unor atacuri dure, chiar din interiorul breslei.

Dan Andronic, omul care declara ca a cumparat EvZ, organul de lupta al PDL, este finul lui Dumitru Nicolae, zis Niro. Niro e omul lui Adrian Nastase pe relatia China, artizanul sumelor nedeclarate ale fostului premier (...). E partenerul lui Nicu Gheara in complexul Europa (...). Niro a fost asociat cu Dorin Cocos si Elena Udrea”, scria, in noiembrie 2011, saptamanalul Catavencii.

Un raspuns

EvZ este ziarul care a adus in Romania conceptul de „yellow journalism” (jurnalism popular). Ziarul a devenit celebru cu stirile sale inventate, despre gaina care „naste pui vii” si „femei violate fericite”. Ion Cristoiu, directorul ziarului in acea perioada, le numea „stiri de proza excelente”.

Sub Ringier, EvZ s-a remarcat prin opozitia contra guvernarii lui Adrian Nastase, intr-o perioada in care presa era controlata de PSD, in special prin contracte de publicitate de stat.

La cateva luni dupa caderea regimului Nastase, ziarul a lansat o campanie aniversara, „EvZ – Cota 4000”. La 11 februarie 2005, in editia aniversara a ziarului, jurnalistul Catalin Tolontan observa: „De la taximetristii nervosi pana la analistii media, in frizerii si agentii de publicitate, oamenii curiosi din Romania se intreaba ce se va intampla cu EvZ”.

Tolontan isi incheia comentariul cu doua intrebari, care intre timp si-au gasit raspunsul: „Va redeveni numarul 1 printre ziarele de calitate? Isi va conserva enormul prestigiu? Nimeni nu cunoaste acum raspunsul”.


Larisa Ghitulescu, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.

Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 21 Octombrie 2019, 19:20
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter