MEDIA & MARKETING

Cea mai mare crestere de dupa criza pentru piata de media in 2017

07 iunie 2018, ora 11:53 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
foto: stocksnap.io
foto: stocksnap.io
Piata de media din Romania a inregistrat o noua crestere de 13% in 2017, pana la valoarea de 412 milioane euro, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agentia Initiative. Aceasta este cea mai mare crestere de dupa criza, care aduce piata de media locala mai aproape de nivelul din 2008, nivel care poate fi atins in urmatorii ani.

Pentru anul 2018, Initiative estimează o nouă creștere de +10% față de 2017, până la valoarea de 455 de milioane de euro.  

„Consumul de media per capita în România continuă să fie mult sub media globală sau cea europeană, astfel că există premise pentru o creștere sustenabilă a volumelor de publicitate pentru România în anii următori pe fondul unei evoluții pozitive a parametrilor economici care influențează consumul populației. Este încurajator faptul că atât multinaționalele, cât și companiile locale au început să investească mai mult în branduri noi și în inovațiile de produse. Creșterea este alimentată și de intrarea unor clienți noi și chiar a unor categorii noi de investitori pe piața locală de media”
, spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.  

La fel ca în anii precedenți, evoluția pieței a fost susținută de o creștere accelerată a investițiilor în TV, canal care continuă să domine bugetele de publicitate, cu o cotă de 66%. Astfel, în 2017, TV-ul a înregistrat cea mai mare creștere de după 2009, de 14% comparativ cu 2016, până la valoarea de 273 de milioane de euro.  



Și celelalte canale – online, radio, OOH – și-au confirmat trendul ascendent, singura excepție fiind printul, care continuă moderat să scadă.  

Astfel, online-ul a crescut anul trecut cu 14%, până la 73 de milioane de euro, având o cotă de piață de 18%. Google și Facebook continuă să domine piața de digital, cu o cotă de 66% în contextul în care rata de penetrare a internetului în România a crescut cu 3% în 2017.

În ceea ce privește activitățile din online, căutarea de informații și jocurile online s-au menținut la un nivel stabil, utilizarea email-ului a scăzut, în timp ce accesarea rețelelor sociale și consumul de conținut video au crescut. De asemenea, transparența și siguranța brandurilor au fost teme importante în online-ul anului 2017, pregătind terenul pentru intrarea în vigoare a GDPR-ului în 2018.  

Cu o cotă de piață de 7%, OOH-ul a ajuns la 29 de milioane de euro, cu o creștere de  5%, prima din ultimii ani. Aceasta a fost susținută de investiții semnificative și constante din partea unor companii din industrii precum retail, banking, FMCG și telecomunicații.  

Cea mai mare creștere de anul trecut a înregistrat-o radioul, +15%, până la valoarea de 23 de milioane de euro. Acest canal și-a menținut cota de piață de 6%, audiența fiind destul de stabilă de la an la an, deoarece consumatorii sunt loiali unei rutine zilnice de consum radio.  

Pe de altă parte, dificultățile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut în 2017 cu 5%, până la 13,4 milioane de euro, și o cotă de piață de 3%.   Pentru 2018, Initiative estimează o nouă creștere de 10% a TV-ului (până la 300 milioane de euro), o creștere de 16% a digitalului (până la 85 milioane de euro), o evoluție de +10% a radioului (până la 26 milioane de euro) și de +5% a OOH-ului (până la 30,7 milioane de euro), în timp ce printul este așteptat să scadă din nou cu  5%.  

În ceea ce privește topul investitorilor în publicitate în 2017, la fel ca în anul precedent, cele mai mare bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutică, urmate de cele de telecomunicații mobile, respectiv cosmetică, îngrijire personală și curățenie. Investițiile companiilor din retail, electronice și electrocasnice și dulciuri au crescut, în timp ce bugetele din categoriile bere, auto și lactate au scăzut. Investițiile furnizorilor de servicii bancare și de asigurări au rămas stabile, iar restaurantele fast food au intrat între categoriile de top.    

Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997. Pe lângă analiza evoluției pieței de media în ansamblu și a fiecărui canal în parte, ediția din 2018 include o analiză a pieței de media din Europa Centrală și de Est și un capitol dedicat evoluției economiei românești în 2017 și 2018. Raportul integral poate fi descărcat în format digital, gratuit, la www.mediafactbook.ro.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Materialele zilei din MEDIA & MARKETING
in | 0 vizualizari | 0 comentarii

Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Luni, 20 August 2018, 06:31
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter