MEDIA & MARKETING

Corneteanu, Adevarul Holding: In presa romaneasca sunt multi papagali care au scris pe cartea de vizita "manager"

10 august 2009, ora 00:02, autor(i): Andra Gheorghe   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
corne-mediu.jpg
Razvan Corneteanu este omul care tine fraiele Adevarul Holding, trustul de presa controlat de Dinu Patriciu, cu cea mai agresiva crestere din ultimii ani. Aflati informatii din culisele unui business care, in ciuda crizei, accelereaza investitiile: veniturile atrase de grup in 2008, afacerile estimate pentru anul in curs, strategiile din zona de tipografie, online, distributie, TV, conflictele cu Rodipet si alte trusturi de presa, intr-un interviu exclusiv acordat DailyBusiness.ro.
Din interviu:

- Anul acesta nu am marit salarii. Dar nici nu ne-am comparat iresponsabil ca altii care au anuntat cresteri si dupa aceea scaderi.

- Adevarul Holding a obtinut venituri de 40 milioane de euro anul trecut. In 2009, asteapta 60 de milioane.



- In 2007, cand au deschis cei de la Cotidianul "cutia Pandorei" cu inserturile, eu mi-am frecat mainile de bucurie.

- Sunt mai speriat de angajatii care nu gresesc decat de cei care gresesc.


DailyBusiness.ro: Concurenta reduce: de la salarii, la angajati, produse. Adevarul nu e in criza?
Razvan Corneteanu: Ba da. Suntem in criza, ca toata piata romaneasca. Si nu doar pe piata romaneasca, si pe piata ucrainiana, si pe piata spaniola, italiana... peste tot pe unde avem redactii si investitii.

DB: Si ce planuri de reducere a costurilor aveti?
RC: Noi avem sansa unei constructii luate de la zero, care nu mosteneste probleme din trecut. Sigur ca... reduceri de costuri poti sa faci. De exemplu, anul acesta nu am marit salarii. Dar nici nu ne-am comportat iresponsabil cum au facut altii care au anuntat cresteri si dupa aceea scaderi de salarii. Nu am taiat salarii, dar am fost mai atenti cu angajarile, am redus numarul la minimum. Trebuie sa angajam pentru ca investim in continuare. Nu atat de lejer si relaxat cum o faceam anul trecut. De asemenea nu s-au mai discutat unele cresteri de salarii punctuale si legate de cresteri de responsabilitati, performanta, samd.

Pe de alta parte, fragilitatea unei constructii este dovedita si in astfel de situatii. Nu poti sa te bati cu pumnul in piept ca faci presa si dupa aceea vine un vant,... puternic de criza, si-ti dai afara jumatate din oameni, sau le reduci salariile la jumatate. Asta nu-i o treaba serioasa.

DB: Care vor fi prioritatile trustului pana la finalul anului?
RC: Consolidarea a ceea ce am investit pana astazi si noi investitii, pe cale sa le demaram sau pe care le-am demarat deja.

DB: Ce investitii ati bugetat pe 2009?
RC: Avem bugete, bineinteles. Dar nu vreau sa dau sume.

DB: Comparativ cu anul trecut, sunt mai mari, mai mici?
RC: Nu stiu daca sunt mai mici. Anul trecut am inceput constructia, dar anul asta trebuie sa o terminam. Or, asta influenteaza intr-un fel sau altul bugetul de investitii. Este atat cat trebuie sa fie ca ceea ce am spus ca facem, sa facem. Nu vreau sa dau cifre. Odata ca nici nu cred ca as putea sa dau o cifra globala. Proiectele noastre, investitiile, se desfasoara pe mai multe paliere. A doua la mana ca presa poate sa preia gresit aceste mesaje, si am vazut de exemplu in 7Plus o interpretare cu totul si cu totul rautacioasa a faptului ca noi continuam aceste investitii..Sigur, e dreptul lor sa interpreteze cum vor treaba asta, dar ma feresc de fraze sau cifre care ar putea - neexplicate pe larg - sa induca idei gresite.

Isi face sau isi cumpara Patriciu televiziune?

DB: Ati anuntat de curand lansarea unui studio TV.
RC: Nu este o lansare. Construim un studio TV in interiorul redactiei din motivele pe care le-am explicat. Si care sigur ca nu au fost intelese de unii si au fost intelese de altii.
DB: Ce se va intampla, mai exact, cu continutul produs? Il vindeti mai departe?
RC: In primul rand vom avea posibiliatea sa putem exprima si vizual ceea ce producem deja in aceasta fabrica de content care este Adevarul Holding. Asta este fraza care, de exemplu, a scapat multora.
Domnule, eu sunt deja o fabrica de content. Cu eforturi minime il chem pe...sa nu scot vreun exemplu, care iarasi, ar putea fi interpretat, ca m-am gandit repede la Adrian Nastase...Il chem pe Patapievici la un interviu, ce ma costa sa-i pun o camera in fata? Sigur ca trebuie sa-l pun intr-un studio, ii trebuie un anumit tip de sunet. Si fac o productie video pe care o pot da pe internetul meu sau o pot oferi unei surse sau unui canal media care este interesat de asa ceva.

Nu poti sa te bati cu pumnul in piept ca faci presa si dupa aceea vine un vant, asa.. puternic de criza, si-ti dai afara jumatate din oameni, sau le reduci salariile la jumatate 

DB:Are legatura cu faptul ca va propuneti si lansarea unui post TV?
RC: Nu, studioul n-are legatura cu nicio televiziune. Dar daca vom face televiziunea - ca la asta ne gandim de mai multi ani - vom integra acest studio in televiziunea respectiva.

DB: Ati face sau ati cumpara o televizune? Circula multe zvonuri pe tema asta, de cativa ani.
RC: Am face-o sau am cumpara-o. Iar zvonuri sunt in continuare.

DB: Aveti o decizie concreta in acest sens?
RC: Decizia de a face o televiziune este o discutie in desfasurare de 2-3 ani incoace. Pe mine nu ma intereseaza zvonurile, cei care vorbesc la modul "asa ca stiu eu", n-au decat sa vorbeasca. Deocamdata se vorbeste despre investitii, nu despre taieri de costuri. Se vorbeste despre fapul ca am lansa sau am cumpara o televiziune, nu despre faptul ca am inchide o televiziune. Deci pana la urma subiectul e unul pozitiv, nu e unul cu tenta negativa. Asa ca nu am nicio rezerva, sau sa ma sperii de subiectul respectiv. Dar senzationalul lui sta in "ce televiziune ar prelua Patriciu".

DB: National TV n-a fost sa fie.
RC: N-a fost vorba niciodata de National. Numai incapatanatii de la Evenimentul Zilei, la vremea respectiva, o tineau pe-a lor ca stiu ei niste lucruri. Si-am mai explicat in alte interviuri faptul ca n-a fost niciodata vreo discutie serioasa legata de National, nici negociere, nimic. Numai zvonuri lansate de oameni care au prea mult timp liber. Si eu nu am.

DB: Cat ati investit in studio?
RC: Am mai refuzat odata sa dau cifre.

DB: De ce?
RC: In conditiile in care unii de la 7Plus nu au inteles, ce sa fac? Sa mai alimentez inca o data subiectul, o interpretare negativa. Nu. Am investit. Mare filosofie! Va duceti frumos si vedeti cat costa un studio TV bine utilat in Romania. Sigur, costa. Daca vrei sa faci un lucru serios, asta e cel mai bun moment. Echipamentele de TV se vand in momentul asta cu 30%-40%-50% discount. Anul trecut n-aveai nicio sansa. Daca luai 10% discount erai un mare consumator, trebuia sa fii o mare televiziune. Acum, daca ai facut planul, este cel mai bun moment pentru a investi in asa ceva. Daca ai banii si daca ai facut planul deja. Ca si astea sunt niste procese care dureaza de luni de zile.

DB: Haideti sa vorbim si despre oamenii de la Adevarul Holding. Ati spus ca mai angajati si anul acesta?
RC: Da, angajam in continuare.

DB: In ce zone?
RC: Pe absolut toate produsele noastre. Angajam, schimbam, imbunatatim, dezvoltam.

DB: Nu dati afara?
RC: Sa stiti ca n-am dat afara oameni... au fost niste cazuri foarte rare si ale au avut de obicei ca baza fie faptul ca oamenii respectivi nu erau profesionisti, fie faptul ca nu se adaptau. Noi in momentul asta avem 1.147 de angajati, ceva de genul asta. Numarul fluctueaza in fiecare zi. Angajam in continuu zeci de oameni si am dat afara cativa. Chiar foarte, foarte putini. Si a fost atata zgomot pe tema asta de parca cei care scriu nu s-ar uita in propria curte unde zeci si zeci de oameni au fost concediati si vor mai fi concediati.

Problemele cu Rodipet

DB: Va mai certati cu distribuitorul Rodipet? Au sustinut la un moment dat ca a1ti provocat o gaura de 1 milion euro in 5 luni.
RC: Voi ati facut rau intregii piete scriind aceste lucruri neadevarate, si dand o gura de oxigen unor oameni care la final nu au alta problema decat ca datoreaza bani tuturor, nu catre Adevarul Holding, ci tuturor. Au o mare problema cu asta.
DB: Rodipet si-a sustinut declaratia prin comisionul prea mic platit de publicatiile Adevarul, care nu acopereau costurile de distributie.
RC: Daca impartiti numarul de exemplare si vanzarile totale din 5 luni de zile la 1 milion de euro, ati fi observat ca nici nu poate vorba de o asemenea suma in acest interval, ca si business, chiar si pe toate produsele. Nu ai cum sa pierzi 10 lei, atat vreme cat afacerea dintre noi e de 3. Oamenii astia au datorii de milioane la toata piata

Miza pe business-ul de tipografie

DB: Ati intrat puternic in business-ul de tipografie. Anul acesta ati achizitionat doua in vestul tarii.
RC: Am achizitionat patru, per total. Anul asta am dat in functiune doua. Avem una la Cluj, care functioneaza deja, e nou-nouta, una la Timisoara care "pleaca" in cateva saptamani, mai avem una aici (in Bucuresti - n.r.), care se construieste in momentul asta, e cladirea aproape gata. Masina de tipar este deja achizitionata din anii trecuti. Iar pentru cea din Timisoara s-a cumparat masina de tipar, am facut si hala, urmeaza instalarea. Mai avem una la Iasi. Cam pana la sfarsitul anului astuia, le rezolvam pe toate 4.

DB: Inteleg ca nu vreti sa dezvaluiti investitia totala, dar macar cand credeti ca o veti recupera?
RC: Aici depinde de ce se intampla in presa, depinde de criza. Dar astfel de investitii se recupereaza cam intre 4 si 8 ani. Toate business-planurile din Romania au fost date peste cap de criza. Sa-l vad pe ala care vine si spune "domnule, eu nu am schimbat o virgula" din ce-a calculat in 2007-2008. Dar exista un termen de recuperare rezonabil a acestei investitii. Tipografiile erau absolut necesare in contextul in care Adevarul de Seara s-a dezvoltat in toata tara, dar n-aveam unde tipari. Si nimeni dintre cei care aveau tipografii nu vroia sa faca investitii. Atunci am zis sa le facem noi. La fel si cu distributia. Nu vrem sa fim un mare distribuitor, dar daca nu o fac altii, iar eu am nevoie de ea ca sa-mi dezvolt business-ul, o s-o fac.

Management de presa si instrumente de marketing

DB: Care sunt in opinia dvs. primii 3 manageri de presa, ca valoare, in prezent?
RC: Nu e treaba mea asta. Treaba mea este sa aduc Adevarul Holding pe anumite nivele, produsele noastre la anumite rezultate, las in seama altora sa faca clasamente. Eu nu vreau s-o fac. Dar va pot spune, insa, ca in presa romaneasca sunt o gramada de papagali carora le scrie pe cartea de vizita manageri de presa. Asta v-o pot spune cu siguranta.

DB: Adevarul se vinde cu insert, toate qualityurile, de fapt, au un insert la pachet. Cand credeti ca veti putea vinde doar produsul editorial?
RC: Adevarul nu se vinde cu insert. Adevarul se vinde cu insert in anumite zile.

Toate business-planurile din Romania au fost date peste cap de criza. Sa-l vad pe ala care vine si spune "domnule, eu nu am schimbat o virgula" din ce-a calculat in 2007-2008 

DB: Ok, va exista un moment cand se va putea vinde la fel de bine si in acele zile cand nu are insert la pachet?
RC: Se vinde si in acele zile fara insert. De exemplu vinerea, cateodata avem DVD, cateodata nu avem. Si se vinde.

DB:Bun, si se vand la fel?
RC: N-au cum sa se vanda la fel. Daca ai un add-on, ca de-aia le-a zis englezul add-on, il atasezi pentru ca stii ca acolo unde vindeai 10, vei vinde 12. Iar cand nu-l mai ai, speri sa vinzi 11, daca esti pe trend crescator. Nu se poate, peste tot in lume, nu numai Romania, fara asa ceva. Exista 2 motive pentru care se foloseste add-on-ul. Il pui fie sa-ti aduca numai bani, iti produc numai business si sunt puse in tiraje partiale, sau il pui ca sa creasca tirajul publicatiilor. Daca vinzi la fel cu add-on si fara el, inseamna ca add-on-ul pe care l-ai pus a fost un plan prost si ai facut o greseala.

DB: Sunt multe greseli in zona asta?
RC: Foarte multe. Dar asta pentru ca add-on-ul a fost prost, sau campania, ceva a fost in neregula. Add-on-ul este un instrument de marketing mondial care nu a fost inventat in Romania. Romania doar l-a preluat, la inceput prost. In 2007, cand au deschis cei de la Cotidianul "cutia Pandorei" cu inserturile, eu mi-am frecat mainile de bucurie. Am stiut din secunda 0 ca noi vom putea sa facem aceste add-on-uri cu un anume fir rosu, mai destept, cu investitii mai mari si mai bine decat altii.
Concursul pentru cititori nu este cine incepe primul, ci cine face mai bine. Ei, aceste add-on-uri vor continua atata vreme cat presa si business-ul va permite adaugarea pe langa ziarul respestiv a unui produs interesant la un pret interesant. Cat va tine treaba asta, probabil ca mult. Cat de frecvent se va face, depinde de multe lucruri. Sa stiti ca e din ce in ce mai greu. Intr-un fel gasesti add-on-uri la un ziar de 15.000 exemplare, si cu totul altfel la unul cu 135.000 exemplare. Pentru ca deja inmultesti 135.000 cu orice fel de cifra per add-on, si apoi cu mai multe saptamani, si o sa vedeti ca e nevoie de milioane care trebuie preinvestite. E vorba de finantare. Or finantarile sunt blocate. De la apartamente, pana la masini, totul e blocat. Atunci trebuie sa gasesti surse proprii.

Adevarul are regie de vanzari online. De peste 2 ani.

DB: Ati afirmat, in mai multe randuri, ca veti investi masiv in online. Nu luati in calcul si posibilitatea de a va face o regie de vanzari?
RC: Ne-am facut de mult. Prima regie de vanzari, inainte de Intact si altii a fost a noastra. Numai ca noi nu facem atata zgomot. Si nu o facem nici acum. N-o sa dam niciun comunicat, ne vedem de treaba. Si de-aia avem si succes, ca ne vedem mai mult de treaba decat de zgomot. Avem regia functionala, cu echipa de online care lucreaza de circa 2 ani. Se numeste Adevarul Online. Proiectul a fost initial o entitate de sine statatoare in cadrul Adevarul, cu buget propriu, era centru de profit. In aceeasi firma poti sa ai mai multe centre de profit, poti sa ai ziare, tipografii, etc. El ca centru de profit exista de 2 ani. Ulterior, am dat drumul si la Adevarul Online. Ca sa separam si oficial activitatile.

DB: Si ce venituri a atras pana acum?
RC: Comparabile cu cele ale altor regii. Banii din Internet sunt putini.

DB: E pe profit?
RC: Depinde cum calculezi profitul unei regii de online. Teoretic ele toate sunt profitabile, problema este cum aloci costurile mari ale companiei, de administrare. Poti sa faci si sa para ca este pe super profit, sau sa nu fie chiar asa de profitabil.

DB: Cati oameni lucreaza pe regie?
RC: In jur de 10-12.

DB: Si vindeti doar pentru trust?
RC: Nu numai.

DB: Ati lansat revista Forbes. Nu vreti sa o treceti si pe online, discutati pentru licenta?
RC: Ba da. Suntem in discutii si pentru Forbes online, dar nu ne grabim.

DB: Se va intampla anul acesta?
RC: Nu stim. Ca orice negociere, se poate intampla azi, maine, poimaine, nu exista un termen limita.

Daca vinzi la fel cu add-on si fara el, inseamna ca ad onul pe care l-ai pus a fost un plan prost si ai facut o greseala 

DB: Cat v-ati propus sa va intindeti cu negocierile?
RC: Noi vrem sa le finalizam cat mai repede, dar cat mai repede in conditii rezonabile.

DB: Si pretul?
RC: (razand) Intrebati altceva.

DB: Ce parere aveti despre ce se intampla acum la Cotidianul, dupa ce conducerea publicatiei a fost preluata de Cornel Nistorescu?
RC: Nu ma intereseaza. Nu am nicio parere. Pe mine ma intereseaza ce facem noi.

Cenzura vs. restrictionare

DB: Atata timp cat considerati ca oamenii dvs, business-ul, produsele trustului sunt afectate, considerati ca este indicat sa cenzurati, fie ca este vorba de bloguri - ca cel al lui Tiberiu Lovin, de exemplu, sau chiar ale propriilor angajati?
RC: V-a trimis Tiberiu Lovin sa puneti o intrebare? (zambind) Nu v-a rugat? Tiberiu Lovin nu are blog, si mai sunt si altii care nu au blog. Sunt doar niste canale de refulare. Voi le numiti bloguri, eu spun ca nu sunt bloguri. Atata vreme cat tu folosesti un canal de Internet, o adresa de Internet, in continuu, ca sa versi minciuni si jigniri la adresa unei companii, eu ca si companie nu sunt obligat sa ofer din timpul angajatilor nostri, din canalul meu de Internet, pe care il platesc, din calculatoarele companiei, cu softurile companiei, pe care le-am platit, cu curentul companiei pe care il platim si timpul platit de companie pentru cu totul si cu totul altceva. Oamenii astia din jur sunt platiti sa faca ceva. Daca ei consuma timp ca sa se amuze de bancuri, site-uri porno sau adresa de Internet a lui Tiberiu Lovin sau altii - nu mai folosesc alte nume ca nu ati dat nici voi - ...

DB: Cocos, angajatul care a intrat in conflict cu trustul Adevarul.
RC: Da, sau Cocos daca tot l-ati zis, eu pot sa fiu de acord ca orele de munca ale Adevarul Holding sa fie consumate pe chestia asta sau nu. Asta nu este cenzura. Cenzura este daca ma duc si-i scot calculatorul din priza lui Tiberiu Lovin. Dar nu ma intereseaza. Si nu ma intereseaza nici ce face angajatul acasa. Dar daca voi, sau altii, vreti sa explicati, ca e ca si cum cineva se angajeaza la Adevarul Holding si in contractul de munca scrie ca are 30 minute pentru navigare pe site-uri porno, e acelasi lucru pentru mine.

Pentru ca foloseste timpul asta pentru companie. Tu cand citesti ce scrie Cocos, nu e sursa de informatie, nu te ajuta cu nimic cand te documentezi, e timp pierdut, e timpul tau liber. Eu pot sa fiu de acord ca timpul tau liber sa existe. Si de asta exista timp de masa, etc. Dar nu sunt obligat contractual sa fiu de acord sa folosesti, ca angajat, aceste adrese. Nu sunt obligat sa accept asa ceva. Le-am acceptat atata vreme cat am considerat ca acolo se incearca sa se faca jurnalim, si ca ar putea sa fie vreo sursa de informatie pentru ceva. In momentul in care am vazut ca scopul nu este decat de a lovi si de a minti, dezinforma si de a crea baloane de aer... O sa dau si un exemplu.

DB: Care?
RC: S-a apucat pseudo-jurnalistul Tiberiu Lovin sa dea salariile de la Adevarul. Eu astazi, si nu ma poate contrazice nimeni, spun ca toate acele salarii date de Tiberiu Lovin, toate, sunt gresite. Unul singur din ele este aproximativ.

In niciun caz nu se pune problema ca un angajat al Adevarul Holding, un om care lucreaza cu mine, nu are voie sa greseasca. Sunt mai speriat de cei care nu gresesc 

DB: L-a nimerit?
RC: Nu stiu daca l-a nimerit sau a scapat-o vreo unul. Ma rog. Dupa care, a luat schema de personal de la noi, i-a asezat pe cei 10-11 intr-o piramida si a inceput sa-si imagineze cat au ceilalti. Si a dat-o pe net: "Stiu salariile". Iar eu zic: 'Nu stii salariile". Iar daca eu zic ca nu-s adevarate, eu, care le semnez... Sigur ca s-au gasit 10, 15, 20 de oameni care s-au intrebat "a, daca o fi asa?". Asta face rau companiei. Si in general, in orice companie, sa pui salariile pe Internet este un lucru nociv. Nu degeaba s-au inventat clauze de confidentialitate, nu degeaba s-au inventat negocieri de salarii unul la unul. Asta nu e o inventie de-a lui Corneteanu. Ei, in momentul in care faci asa ceva, nu mai faci jurnalism, faci pornografie media. Iar noi nu suntem obligati sa dam acces la pornografie, si n-o sa ne oblige niciodata, oricat de multi aparatori ai libertatii presei vor comenta chestia asta.

Relatia cu angajatii: cat de rabdator e Corneteanu?

DB: De cate ori acceptati repetarea unei greseli pana dati afara un angajat?
RC: Depinde de gravitatea greselii. Depinde de atitudinea lui fata de reglarea greselii. Sunt unii care incearca sa o regleze si nu reusesc din prima. Depinde. Intrebarea e mult prea generala. Dar daca va ganditi ca eu la prima greseala dau afara, nu-i adevarat. In niciun caz nu se pune problema ca un angajat al Adevarul Holding, un om care lucreaza cu mine nu are voie sa greseasca. Sunt mai speriat de cei care nu gresesc - care nu incearca - decat de cei care gresesc. Sigur ca ma sperii si de cei care gresesc de prea multe ori. Si care gresesc de prea multe ori acelasi lucru. E jenant. Dar cei care nu gresesc deloc au o problema mai mare decat ceilalti.

DB: Cum asa?
RC: Pentru ca imi arata ca nu incearca. Creativitatea, proactivitatea si initiativa in anul 2009 sunt conditii necesare, dar insuficiente. Ca la matematica.

Profitabilitatea Adevarul Holding

DB: Cum credeti ca resimte industria, presa scrisa, in urma tuturor scandalurilor din ultima vreme: Adevarul vs. Jurnalul, Libertatea vs. Click. Nu este afectata, in fata publicului, chiar si a advertiserilor?
RC: Acestea nu sunt scandaluri. Sunt secvente de competitie care degenereaza.

DB: Pai si face bine cuiva asa ceva?
RC: Nu. Nu face bine. Face rau. Cateodata sunt un rau necesar, iar de cele mai multe ori sunt o greseala.

DB: Nu va afecteaza la nivel de venituri sau in relatia cu advertiserii?
RC: Nu. Pentru ca noi nu suntem bagati in scandaluri. Iar cand ne certam pe Enigma Otiliei, asta nu are nicio legatura cu...adica nu ne-au scazut vanzarile la carti in niciun fel.

DB: Ce venituri a inregistrat Adevarul Holding in 2008?
RC: In jur de 40 milioane euro.

Nu ne oprim cu investitiile. Daca te opresti cu investitiile, esti bolnav 

DB: Si in primul semestru al anului?
RC: Nu stiu exact. Dar probabil pe tot 2009 vom face in jur de 60 milioane euro. In toti anii astia, noi am crescut. Si asta si deranjeaza. Parte din acele secvente de competitie, vin si de aici. Pentru ca brusc a mai aparut unul. "Ia uite ma, cine-i si asta, sa nu se dea la o parte din calea mea?". Asta s-a intamplat si cu Enigma Otiliei. Noi anuntasem in noiembrie ca dam Enigma Otiliei. Cei de la Jurnalul National au zis "Cand o dati ma, in iunie? Pai hai ca o dam noi in mai". Si cand am scos-o noi cu o saptamana, doua inainte, s-au suparat ca de ce nu ne-am dat la o parte. Pai stai mai putin, ca te-oi numi tu cum te-oi numi, dar nu sunt eu obligat sa ma dau la o parte de pe strada cand treci tu! Asta este o aroganta a celor care s-au obisnuit cu o anunita pozitie, si care nu accepta ca piata libera si competitia inseamna si o anumita miscare, un challenge zilnic.
Si in acest challenge zilnic noi ne-am castigat dreptul de a intra pe anumite segmente si de a fi o voce. Am crescut Click de la 20.000 la 250.000 de exemplare, am crescut Adevarul de la 22.000 la 135.000-140.000 exemplare, de departe numarul 1.

DB: Si Click e numarul 1?
RC: Si Click e numarul 1, dar astia de la Ringier - cum bine a observat Petrisor Obae - nu si-au expus cifrele. E prima oara in 20, 19 ani de existenta a Ringier-ului, cand nu da cifrele. De ce crede lumea ca nu da cifrele? Simplu. Libertatea nu mai e numarul 1 in Romania. S-a terminat.

DB: Pe profit cand intrati?
RC: Si asta, ca si povestea cu tiparul, este o variabila greu de controlat. Trebuie sa intram pe profit. Unele dintre produsele noastre - asa cum am mai spus - sunt profitabile, dar trebuie sa incercam ca marea majoritate, in general, sa intram pe profit. Suntem inca intr-o perioada asidua de investitii. Anul asta dam drumul la 4 tipografii. Aratati-mi o companie care da drumul la 4 tipografii in 12 luni.

DB: Veti tipari doar produse proprii?
RC: Nu. Ele sunt centre de profit.

DB: Ati semnat contracte cu alti publisheri?
RC: O sa vina multi, pentru ca sunt singurele tipografii noi din tara. Moldova, cat e Moldova de mare, n-a vazut niciodata masina de tipar noua. Sunt multi care ne suna si ne spun ca vor sa tipareasca. O sa vedem. Sa nu vindem cioara de pe gard, stai sa inceapa. Sigur ca sunt in discutii cu mai multi. Suntem singurii care vom oferi o retea. Vrei sa tiparesti un ziar national? Mi-ai dat comanda la Bucuresti, ti l-am tiparit in toata tara, si la Iasi si la Cluj, in Timisoara si la Bucuresti.

DB: Cand va opriti cu investitiile?
RC: Nu ne oprim cu investitiile. Orice casa de editura trebuie sa aiba capitolul investitii - coordonat, bineinteles cu celelalte capitole - dar el trebuie sa asigure potential pentru viitor. Daca te opresti cu investitiile, esti bolnav.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Cosmin a spus:
10/08/2009 22:44
Da, Corneteanu este un om care stie sa dirijeze o afacere. Am fost angajatul lui la Ringier, (m-a dat afara) dar este un om de calitate. Bravo domnule!
Cat a fost la Ringier a ridicat inj special Libertatea, acum a trecut la Adevarul , pe acelasi format a scos Click.
Bafta in continuare!
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 13 Noiembrie 2019, 02:32
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter